Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
En fråga på en fråga är inget bra svar. Och nu var ju frågan dessutom riktad till TS, inte dig.

Nä men om frågeställaren ställer sig frågan själv tror jag han/hon får ett bra svar^^

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Tror nog ingen här kommer kunna lösa detta åt dig, det enda du kommer att höra här är för eller emot.

Tycker du ska ta detta vidare till ARN om du känner dig missnöjd.

Själv tycker jag att inet i detta fall gjort en korrekt bedömning, sen kan jag upplysa om att ARN ibland kan gå emot lagen i sin bedömning och de flesta följer ju ändå deras rekommendationer så du har ju ändå en chans.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Spelar nog visst stor roll, läst vad som står gällande ångerrätten?

Klart det är viktigt, men nu är det ju faktiskt också så att TS har godkänt Inets avtal med. Det är nog rätt viktigt även det.

Jag har läst tråden.

Nej, det spelar ingen som helst roll. Ångerrätten gäller även specialbyggda saker, om inte annat står i avtalet. Med andra ord så räcker det INTE med specialbygge = ingen ångerrätt utan det måste även till att de avtalat bort ångertätten.

Sen kan man tycka eller inte tycka att en monterad dator är ett specialbygge eller inte. Jag själv anser inte det då inga delar modifieras utan bara monteras precis som de redan är byggda för att göras. Men det är inte viktigt. Det viktiga är vad avtalet säget, vilket vi inte vet någonting om och alltså är det ingen mening i att tjafsa om specialbygge eller ej.

Står det inte i avtalet att ångerrätten INTE gäller så har han enligt lagen rätt att returnera varan så länge den inte är vesäntligt förändrad av honom själv. Sen kan man tycka vad man vill om moralen i att använda datorn tiden ut och sen bekvämt nog ångra sig. Jag gillar det nog inte men vad vi anser är moraliskt eller inte står inte med i lagen.

Skulle inet å andra sidan anse att ångerrätten är förbrukad i och med användandet så får TS vända sig till ARM/KO och se om de är av annorlunda åsikt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

belga: "Nej, det spelar ingen som helst roll. Ångerrätten gäller även specialbyggda saker, om inte annat står i avtalet. Med andra ord så räcker det INTE med specialbygge = ingen ångerrätt utan det måste även till att de avtalat bort ångertätten."

Precis vad jag försökt få fram även om vi har olika åsikt om den är ett specialbygge eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Dock finns det företag som Dustinhome som gärna tar emot varor och till och med betalar frakten om de vill utnyttja ångerrätten och de har inga problem med det. Förstår inte varför det ska vara så mycket problem här - bara för att de monterade ihop det? Kan tänka sig då betala tillbaka monterings-kostnaden samtidigt kanske de kan visa lite goodwill så att man handlar från dem när man lämnat tillbaka det.

Är det samma sak med "vanlig" ångerrätt? Jag förstår nu hur du menar också men det är ju precis samma sak med vanlig ångerrätt, om du köper en grafikkort, öppnar och använder och vill utnyttja ångerrätten så blir det samma sak. Enda skillnaden här är monteringen....

MVH

Kanske inte, men det har jag och jag är glad att inte Inet gör det, varför?
Många affärer som Dustin tar in de och sedan säljer till annan kund som nytt, jag vill förfan inte ha en begagnad vara för fullpris, skulle du vilja ha det? Knappast.

Inet är väldigt trevliga och den bästa butiken enligt mig, Gryma priser, fraktfritt och väldigt shyssta. När jag beställde mina delar så fanns inte dvd läsaren inne så jag ringde och frågade om när det skulle komma eftersom det var den ända delen som fattades och de bytte direkt till en dyrare fast jag fick betala samma pris för den sämre som inte fanns i lager.

Inet <33

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Arn hit och dit ARN är meningslöst och om man inte vill så kan man skita högaktningsfullt i vad dom tycker. Onödigaste nämnden någonsin....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Arn hit och dit ARN är meningslöst och om man inte vill så kan man skita högaktningsfullt i vad dom tycker. Onödigaste nämnden någonsin....

Håller inte med.
Dom flesta seriösa företag följer ARN:s beslut. Inet skriver själva:

"I fall tvist uppstår mellan Inet Data AB och privatkonsument följer Inet AB alltid ARN:s rekommendationer."

Även om Inet inte skulle gilla om TS fick rätt är jag ganska säker på att dom skulle följa beslutet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Såvida inte inet nu meddelade att ångerrätt gäller ej "specialbyggda system" så har han ju rätt enligt lagen att returnera ? men visst testa den i 2 veckor håller jag med kanske inte är rimligt men som sagt, finns ju folk som köper dyra tv kör dom i 1 vecka elller mer och returnerar utan problem så varför ska en dator inte kunna returneras ? han ska isåfall få tillbaka pengarna, fast minus frakt och vad datorn kostade att montera.

Helt rätt!
Det ska inte vara någon skillnad för honom bara för att Inet har satt ihop datorn, det enda han inte ska få tillbaka pengar för är monteringen. Sen det där med 14 dagar ångerrätt är ju lag så jag kan inte förstå hur ni kan stå och klaga på det när det är så det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Så du har aldrig känt att du vill ha den där saken som är så färsig, über och den kostar bara?

Har nog alla, fast de flesta kan även behärska sig själva och tänka om man har råd osv INNAN man beställer grejer. Att sen x dagar senare bara vilja lämna tillbaka grejen/grejerna är skit och ingen moral alls.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

TS bör få betala monteringstjänsten, eftersom att tjänster fungerar annorlunda under distansavtalslagen. Har Inet specat den tjänsten på kvittot så har dom nog rätt att dra av dom pengarna, samt även egentligen dubbla avgiften eftersom att det kommer att krävas en demontering samt rengöring osv för att återställa produkterna. Det bör dom isåfall skicka en faktura till kunden på i efterhand eller dra av på produkterna TS köpt.

Däremot har TS all rätt i världen att skicka tillbaka datorn sålänge den kan återställas till nyskick efter försiktigt användande, där har Inet ingenting att hämta egentligen så jag förstår inte varför dom tjafsar med TS överhuvudtaget, sånt skapar bara badwill när lagen klart och tydligt står på kundens sida.

Tjänster och produkter är inte samma sak. Problematiken i detta fall är att Inet har utfört arbete åt kunden och arbete kan man inte häva med distansavtalslagen såvitt jag vet i alla fall. Arbetet är ju redan utfört så att säga.. svårt att häva det, vad ska dom göra, kräva killen som utförde jobbet på lön för att täcka upp affären?

(Hade jag varit ansvarig för sånt här på Inet hade jag dock bara låtit kund häva köpet och tagit betalt för utfört arbete och sedan släppt det. Det lilla sådana här saker kostar ett företag i pengar är oftast inte några jättesummor om man ser till den större bilden. Snarare så att tjafs kostar dom mer i ren badwill) Detta är något som speciellt Dustin verkligen har fattat, där kan vi snacka om kund i fokus men samtidigt vinner dom också på det i form av ren positiv PR och återkommande kunder.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Kanske inte, men det har jag och jag är glad att inte Inet gör det, varför?
Många affärer som Dustin tar in de och sedan säljer till annan kund som nytt, jag vill förfan inte ha en begagnad vara för fullpris, skulle du vilja ha det? Knappast.

Inet är väldigt trevliga och den bästa butiken enligt mig, Gryma priser, fraktfritt och väldigt shyssta. När jag beställde mina delar så fanns inte dvd läsaren inne så jag ringde och frågade om när det skulle komma eftersom det var den ända delen som fattades och de bytte direkt till en dyrare fast jag fick betala samma pris för den sämre som inte fanns i lager.

Inet <33

Du för det att låta som om du hade behållit den begagnade varan för fullpris utan att ha klagat och fått ett nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
TS bör få betala monteringstjänsten, eftersom att tjänster fungerar annorlunda under distansavtalslagen. Har Inet specat den tjänsten på kvittot så har dom nog rätt att dra av dom pengarna, samt även egentligen dubbla avgiften eftersom att det kommer att krävas en demontering samt rengöring osv för att återställa produkterna. Det bör dom isåfall skicka en faktura till kunden på i efterhand eller dra av på produkterna TS köpt.

Däremot har TS all rätt i världen att skicka tillbaka datorn sålänge den kan återställas till nyskick efter försiktigt användande, där har Inet ingenting att hämta egentligen så jag förstår inte varför dom tjafsar med TS överhuvudtaget, sånt skapar bara badwill när lagen klart och tydligt står på kundens sida.

Tjänster och produkter är inte samma sak. Problematiken i detta fall är att Inet har utfört arbete åt kunden och arbete kan man inte häva med distansavtalslagen såvitt jag vet i alla fall. Arbetet är ju redan utfört så att säga.. svårt att häva det, vad ska dom göra, kräva killen som utförde jobbet på lön för att täcka upp affären?

(Hade jag varit ansvarig för sånt här på Inet hade jag dock bara låtit kund häva köpet och tagit betalt för utfört arbete och sedan släppt det. Det lilla sådana här saker kostar ett företag i pengar är oftast inte några jättesummor om man ser till den större bilden. Snarare så att tjafs kostar dom mer i ren badwill) Detta är något som speciellt Dustin verkligen har fattat, där kan vi snacka om kund i fokus men samtidigt vinner dom också på det i form av ren positiv PR och återkommande kunder.

Precis vad jag tycker. Väldigt bra skrivet och tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAROKAT
Du för det att låta som om du hade behållit den begagnade varan för fullpris utan att ha klagat och fått ett nytt.

Öhh? Läs bättre?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan

Nu är det ju så att de flesta seriösa företag följer ARN:s rekomendationer, så kalla den onödig är väll att ta i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Nu är det ju så att de flesta seriösa företag följer ARN:s rekomendationer, så kalla den onödig är väll att ta i.

Och åtminstone jag skulle så långt som möjligt försöka undvika att någonsin handla från företag som struntar i ARN. Så vi konsumenter tjänar på ARNs existens i slutändan, oavsett.

Permalänk
Medlem

Liknande problem med inet.

Vänner till mig frågade om jag kunde hjälpa dem med köp av dator. De ville ha den monterad av företaget och jag rekommenderade inet. 11500 kr blev summan med skärm.

När de fick den ringer de mig för den startar inte endast fläktar går igång ni vet som när man glömt 12v 4 pin kabeln. Jag åker dit och felsöker, clear cmos ta ur batteriet, annat grafikkort minne osv. Får inte igång den så gör en returanmälan och skickar tillbaka. Ett par veckor senare får de tillbaka den, inet säger de nollställt bios. De ringer mig igen för den startar fortfarande inte.

Nu startar datorn upp med fläktar i 2 sek och startar om och så håller den på. Gjort clear cmos och tagit ur batteriet osv.

Nu måste de skicka tillbaka den igen. De är ganska trötta på det. Så över en månad och nu tar det väl några veckor igen innan de får tillbaka den. De vill göra återköp och köpa någon annanstans eftersom de behöver datorn för sitt arbete. Har de rätt att häva köpet? Hur länge ska man behöva vara utan en produkt man betalt 11500 kr för innan man får häva köpet?

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

om man ber dom montera. du ska du alltid stå för monteringskonstnaden. det är en tjänst som ångerrätten inte bör gälla för på samma sätt.

dessutom så är delarna plockade så kan det väl inte begäras att företaget ska hålla kvar alla lådor och manualer från ditt köp. i så fall borde dom ge dig alla lådor och manualer. som du sedan ska lämna tillbaka i perfect skick.

om någon låda eller pryl inte är i nytt skick ska då kunden betala för att det ska retuneras.

en kostnad skall ochså tas ut från kunden för arbetet att plocka isär datorn och sätta tillbaka alla produkter på hyllan. det vore väl rimligt? dessutom så är hårdiskar uteslutna från ångerrätt, då de ändras så pass att man inte kan säga att de är i nyskick längre.(det st¨år på de flesta sajter.

Processorn ochså blir ju kladdig från heatpaste eller vad det heter. så jag vet inte om det räknas.

men det är inte lätt för en helplockad dator. det är mycket arbete för företaget. oc kunden ska inte tro att arbete gjorda för dom är gratis.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Moderator
Moderator

xhriz - Om din beskrivning är komplett och korrekt skall det inte vara några problem att häva köpet, naturligtvis då även monteringstjänsten då Inet ej lyckats utföra den korrekt.
Nu finns det dock stora luckor i vad du skriver och jag tror inte vi har hela historien, vilket naturligtvis kan påverka utgången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inga luckor de har inte försökt häva köpet ännu men funderar på det.

De beställde datorn monterad när den kom fungerade den inte, gjorde rma. De fick tillbaka den efter några veckor med notering att inet återställt bios men den fungerade fortfarande inte. Nu ska den tillbaka till Inet igen, de har dock inte bestämt sig för om de ska låta dem försöka åtgärda felet eller om de ska häva köpet. De funderar på att häva köpet det tog veckor att få tillbaka den efter första RMA och de kan inte vara utan dator så länge.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk

När du som konsument handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning, har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

från:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Så du köper en ny dator.. använder den.. och precis när ångerrätten ska gå ut så upptäcker du att du inte vill ha datorn längre.
Enligt ångerrätt så ska du få ångra köpet, däremot tycker jag det är väldigt dålig timing av dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Är det intressant om den är specialbyggd då? Det handlar fortfarande (inte läst ngt annat iaf) om delar som Inet normalt har till försäljning.

Eller specialbeställer du en TV och video när du pekar på vilka OnOff ska plocka fram åt dig, köra hem och installera i deitt hem? (Dessa grejor är det full returrätt på utan snack)

Det är väl struntsamma om inet har delarna hemma för försäljning eller inte.
Om en stor billagershop har allt och bygger ihop en ny bil åt dig, med just den där motorn och fronten och växelllådan du vill ha.
Är den inte specialbyggd då bara för att de hade alla delar i lager??

Permalänk

Ang xhriz problem.

Jag hade ett linande problem med min laptop och dustin. Om jag inte har helt fel för mig så har företaget 3 chanser på sig att återställa produkten (detta om det är samma fel) annars kan du häva köpet.

Permalänk
Medlem

Ursäkta bumpen men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd.
Det är så att jag beställde en ny dator (http://img691.imageshack.us/img691/4849/dator.jpg) hos inet, beställde den den 6/11, alltså snart en månad sen, men den kom inte förens idag. Normalt ska det ju ta 7-10 dagar.

I alla fall så har jag mer och mer börjat ångrat köpet och jag undrar om det skulle gå att skicka tillbaka den utan att behöva betala (förutom montering och frakt då)?