Permalänk
Robot

cpu vattenkylblock

hadde tänkt o göra ett eget kylsystem till datorn

detta vattenkyl väger ca 1,5kg (om nu den vågen ja använde stämmer)

ska snart göra en ny byggblogg när jag sätter kyltornet utomhus och drar slangar in i huset

Besök albumet: cpu vattenkylblock av kinnunen4321

Permalänk

ska du ha ren stål som vattenkylblock, inte funderat på typ aluminium med koppar platta ?

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

"kan ta lite tid o få upp bilder eftersom bilderna e så stora"

har du fortfarande ett gammalt 56k modem eller?

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk

fy fan, lär väga en hel del!

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

varför rösta 1? han har ju inte hunnit ladda upp -.- Fucktards
borde fan vara barnsäkring på röstsystemet

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cosmos92
varför rösta 1? han har ju inte hunnit ladda upp -.- Fucktards
borde fan vara barnsäkring på röstsystemet

Man kan ändra sin röst efteråt...

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Kul med egen designade grejer! röstar när detta är klart:)

Permalänk
Medlem

Så jävla bra ide att göra eget vattenblock istället för att köpa dyrt! Hade gjort det jag med om jag ahde haft utrustningen :/
Klart en 10 för iden!

Permalänk
Medlem

undra hur fan det där ska kyla??

Borde köpte dig lite koppar istället!

röstar senare när du är klar!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derivator
"kan ta lite tid o få upp bilder eftersom bilderna e så stora"

har du fortfarande ett gammalt 56k modem eller?

nej ja har en 10mbit lina bara för de skulle ta tid va för att ja va tvungen o hitta ngt program som kunde göra bilderna mindre storlek i pixlar (i paint skulle de gå försegt) bilderna ja tog va ca 2000 x 1500 och 0.8mb o max vad denna sidan tillät va 1280 x 1024 och filstorlek 256kb

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt med något annorlunda därav 10 friska poäng

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem

Getto stuff- me like
Väntar med att ge poäng.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Ser ju så totalttufft ut! Vad är det för material?
Kommer bli tufft när det är färdigt! Berätta gärna vad du skall kyla och så mä.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Fint med lite fräsning och slipning. Utbildar mig till maskinoperatör/fräsare.
Detta gav en ju lite sköna ider till ett överklocknings projekt genom jobbet har jag till både material och cnc fräs man borde kunna bygga något grymt..
Dock är jag skeptisk till stål/järn som kylblock, det leder värme/kyla ganska dåligt om man jämför med alu eller koppar.

Visa signatur

AMD 9850 2,5 ghz, MSI K9A2 Platinum, Radeon 4850, 4 gb ram, Corsair 550w

Permalänk

ja valde järn bara för att de va de ja hadde hemma om ja hadde haft en sån bit koppar så hadde ja ju själklart tagit koppar istället

Visa signatur

photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
ja valde järn bara för att de va de ja hadde hemma om ja hadde haft en sån bit koppar så hadde ja ju själklart tagit koppar istället

Varför inte köpa själv?

När jag gick på Lernia innan gjorde jag två block i koppar som jag hade köpt själv på Metallvaruhuset/Tibnor. De har spillbitar billigt.

Skippa järn. Det kommer ju bara rosta. Tror inte att antikorrossionvätskor hjälper när hela blocket är i järn. Dessutom har du ju bommat blocket i viket fall...Ser inget vidare ut. Gör om, gör rätt. Dessutom googla eller sök här på vattenblockdesign. Bottnet på ditt block är alldeles för tjock.

Annars lycka till!

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga, kör med koppar istället. Det har nästan 5 gånger bättre värmeledningsförmåga än järn. Detta är även ett projekt man själv funderat på under en tid dock inte gjort pga tidsbrist, brist på utrustning etc.

Permalänk

Ingen dålig radiator vart kommer den i från?

Permalänk

den kmr ifrån en chrysler voyager 92:a (tror de va en 92:a iallaf) de e AC radiatorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

håller med koppar är+++ samt hitta en pump med bra flöde

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

inte den nyaste fäsen precis
varför kylde du inte hella tiden , bätte för verktyget samt får finnare snitt yta?

hopas att det funkar bra när alltihopa är klart.

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
inte den nyaste fäsen precis
varför kylde du inte hella tiden , bätte för verktyget samt får finnare snitt yta?

hopas att det funkar bra när alltihopa är klart.

man får la inte ngt så mkt nyare för 16k

de vet ja inte riktigt varför ja inte kylde hela tiden men ja körde i de saktaste läget så de blev inga blåa spåner först när de blev slött när ja råkade köra in den i skruvstädet blev de blåa spåner o då började ja kyla med vatten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
man får la inte ngt så mkt nyare för 16k

de vet ja inte riktigt varför ja inte kylde hela tiden men ja körde i de saktaste läget så de blev inga blåa spåner först när de blev slött när ja råkade köra in den i skruvstädet blev de blåa spåner o då började ja kyla med vatten

Blå spåner är något man vill ha, det är vid den temperaturen som man har bäst bearbetning, du borde plana ner botten mer, den ser riktigt tjock ut, men alltid trevligt med lite CNC arbeten, ska ge mig på att göra egna block när skolan börjar igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
Blå spåner är något man vill ha, det är vid den temperaturen som man har bäst bearbetning, du borde plana ner botten mer, den ser riktigt tjock ut, men alltid trevligt med lite CNC arbeten, ska ge mig på att göra egna block när skolan börjar igen!

Precis det jag menar, kyl verktyget försök räkna ut rätt skärhastighet man ska få blå spåner eller åtminstånde så ska dom ha ändrat färg på grund av tempen, gör inte så mycket om det sprutar lite gnistor och så bror oftast på att verkyget bara är slött.
jag har en cnc utbildning samt jobbat som cnc fräsare

men det blev inte så dåligt iaf förutom missen, men sånt händer

det är värre när man kör mistag på matrial som kostar 6 siffrigt belopp, det har hänt.

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

köra utan kyllning med en pinnfräs det var något nytt.
samt även att planslippa utan kyllning. herregud

ja och som föregående talare säger så är blå spåner en bra sak, för blir dom blå så är dom väldigt varma och då transpoterar dom iväg värme ifrån matrialet och verktyget. så i teorin om du har en ultimat skärningshastiget så ska verktyget vara kallt efter körning fast det är omöjligt i praktike.

gör om gör rätt.

samt du andvänder dej utav en ALUMINIUM FRÄS

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

jag körde med vatten kylning när de blev för varmt som materialet nästan aldrig blev

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men de är delvis för att smörja också inte för att kyla, Som när du borrar eller gängar brukar du ha någon typ av olja.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Hm..
Om du tänker efter så har du redan kylblock i aluminium.
Kolla på hur jag gjorde det om du har lust på lite ide'er..
http://www.sweclockers.com/album/?id=3664

Visa signatur

Ja ja.. Ursäkta att jag skriver en del fel, men jag har ALDRIG gått i svensk skola. Kolla mina byggloggar : http://www.sweclockers.com/album/?id=3571 http://www.sweclockers.com/album/?id=3664

Permalänk
Medlem

förlåt, men ett block i vanligt stål kommer inte att funka alls pga rosten, och jag tror knappas att du fick blocket gämt med en smirgel

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saabcool
jag tror knappas att du fick blocket gämt med en smirgel

Det är inte en bänkslip utan en planslip som gör ytan otroligt slät och jämn http://www.fuchsverktyg.se/planslip.JPG