Permalänk
Medlem

Kylning till Phenom II 955

Hej!

Jag köpte idag en sådan cpu med 1600mhz minnen och ett Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P är dock lite besviken på kylningen på cpun

Den ligger på 45-50grader utan belastning alls bara winamp, firefox, msn igång.
Fläkten snurrar i 3500-4000varv/min båda två utan överklockning dock är resultaten exakt samma vid 3,62ghz som jag lyckades ändra lite snabbt i biosen

Så jag har en liten fråga om någon kan rekommendera nån vettig kylare till CPUn för tempen och varven känns inte vidare normalt. Min gamla cpu en 8650 låg på omkring 30

Priset upp till 700:- för kylaren är vad jag max vill betala.

Såg två stycken kylare på prisjakt som tydligen ska vara hyfsade den ena är en Noctua NH-U12P och den andra en Thermalright Ultra-120 eXtreme

Blir det bra kylning med den dära thermalright om man bara använder den kylflänsen för det kommer inte med någon fläkt till den bara kylfläns?

Permalänk
Medlem

Du har lyckats plocka ut dom 2 bästa kylarna till ditt system, bra jobbat!
Vilken du väljer är helt upp till dig, men en TRUE med en bra fläkt är dyrare.

Nej du kan inte köra TRUEn passivt, du måste ha en fläkt på den.

Jag personligen skulle ta TRUEn med en Scythe S-Flex eller Scythe Ultra Kaze, som du ser i min signatur.

Lycka till.

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prozzac
Du har lyckats plocka ut dom 2 bästa kylarna till ditt system, bra jobbat!
Vilken du väljer är helt upp till dig, men en TRUE med en bra fläkt är dyrare.

Nej du kan inte köra TRUEn passivt, du måste ha en fläkt på den.

Jag personligen skulle ta TRUEn med en Scythe S-Flex eller Scythe Ultra Kaze, som du ser i min signatur.

Lycka till.

Hur sätter man fast själva fläkten på truen? om jag tar någon av dom du rekommenderade.

Temperaturen och varven på mina fläktar är det "normala" siffror?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roth89
Hur sätter man fast själva fläkten på truen? om jag tar någon av dom du rekommenderade.

Man får med ett fäste för en fläkt till TRUEn.

Jag skulle dock rekommendera lite superlim och 2st fläktar på den kylaren, då får du ut riktigt fin prestanda även om du har lågvarvade fläktar (Push n' pull metoden).

Jag körde själv med 2st nexus fläktar på min TRUE och jag hade väldigt fina temps på min PII 940 BE.

Permalänk
Medlem

Till Noctuan följer det med ett extra fäste om man vill köra med två fläktar. Har själv en Noctua med en fläkt till min Phenom II 720 @ 3.7 GHz. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Får nog fundera lite till om vilken av dom jag tar känns lättast att ta en noctua då man får allt i ett

Finns det några lite billigare med nästan samma prestanda?
Jag har läst att många tycker att speciellt noctuan jag länkade till har ett högt pris för vad den kyler.

Permalänk
Medlem

TRUE Black har 2 fläktfästen med.
Samma som eXtreme men svarteloxerad.
Har en noctua NF-s12 som nästan inte behöver snurra för att kyla.
Det finns alltid billigare men då är dom oftast sämmre
Ha bra kylning särskillt om du ska överklocka..

Haren Xigmatek HDT-SD964 som såg lika dan ut som True och andra liknande kylflensar men den var värdelös.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Netonnet har nåt erbjudande om
ThermalRight Ultra-120 eXtreme med Noctua NF-P12
blir det bra kylning då?
Vill gärna inte punga ut 800:- för någon skräp fläkt förstår dock att kylflänsen är riktigt bra men fläkten som kommer med?

Permalänk
Medlem

Det är ju en riktigt bra kombination. Dock kan du ju få den kombinationen billigare. Kolla prisjakt.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk

Vad jag förstår så är du ingen klockare så av de alternativ du har så rekommenderar jag det billigaste. Du kommer inte att ha användning för en TRUE med två fläktar. Jag har som du ser i signaturen för tillfället en Noctua och med den har jag ökat vcore på processorn till max vad mitt p5q pro tillåter utan att få skadliga temperaturer så kör den billigaste av det du länkat.

//Jonas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter bra beställde från inet istället Blev strax under 700 inkl fri frakt.

Kan bli intressant hur högt man komma i klockfrekvens med den sen känns det inte bra att cpun med originalkylare ligger på 50grader. Utan klockning eller program igång.

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 34-35 grader i vilotemp på min 955 jag har en Scyte Mugen 2 som kylare.

Permalänk
Medlem

kommer förmodligen köpa nästan exakt samma setup som Ts har (minnen kommer nog skilja)...
Och har även samma dilemma om vilken kylare jag skall köpa True eller Noctuan?

har TRUE forfarande problem men konkav/konvex "kylyta"? jag vill verkligen inte sätta mig o lappa kylaren direkt när jag får den... kommer troligen sätta en Scyte GT på TRUE.

Permalänk

Min hade dålig yta när jag fick den, men lade några timmar på å lappa och det är klart värt det... nu har jag iof lappat processorn med (phenom x3 8650) och den ligger på 25 idle och typ 34 load. Nu är ju detta bara en trkärnig och dessutom phenom 1 men men, true är otroligt bra... (kör med två st Arctic Cooling AF12025 PWM fläktar på den som går på fullvarv, låter inte så jättemycket, men flyttar ganska bra med luft...

Jag rekommenderar TRUE Black Starkt!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. System som i sign, en PhenomII 955 som med medföljande kylare ligger på 43°C idle i skrivande stund.

Jag vill ha bättre kylning än så, men jag har inte lust att lägga ut mer än 400, MAX 500kr på flänsar +fläkt. Vad är mest prisvärt? Planerar att klocka litelitegran bara, men det är viktigare att ha hyfsat tyst gång vid standardfrekvens.

Tacksam för svar!
/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||