Får endast ut hälften av min internet hastighet...

Permalänk

Får endast ut hälften av min internet hastighet...

Tja, jag märkte i fredags förra veckan att jag inte fick ut mer än halva min hastighet när jag laddade ner ett program.

Så jag tog tag i det och kollade på tptest.se och fick riktigt dåliga resultat tror det vet runt 3.11 mb/s ner och 0.77 mb/s upp och då har jag 6-8 mbit's uppkoppling från telia.

Efter det kontaktade jag telia och de föreslog att jag skulle testa utan router,reseta modemet, testa någon annans modem och inget gjorde några större förbättringar så de sa tillslut att de inte såg någon annan lösning på det än att skicka ut en tekniker på det som då skulle gå på 1000 kr ifall inte felet låg hos dem.

Så jag tänkte att jag skulle kolla en sista sak med er och se om ni har något mer att tillägga ?

Glömde skriva att de ligger på första jacket.

Daniel.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Om du har en uppkoppling på 8Mbit/s och får ut hastigheten du nämnde är det RIKTIGT snabbt. 8bit = 1B dvs du borde inte få mer än 1MB/s teoretiskt sätt. Nu har en uppkoppling som motsvarar 24Mbit/s, inget att klaga över=)

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Om du har en uppkoppling på 8Mbit/s och får ut hastigheten du nämnde är det RIKTIGT snabbt. 8bit = 1B dvs du borde inte få mer än 1MB/s teoretiskt sätt. Nu har en uppkoppling som motsvarar 24Mbit/s, inget att klaga över=)

Jag får inte ut den om jag laddar ner utan jag får den på tptest om du förstår.

Här är en bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/22647/hastighet

Annars får jag en hastighet av max 400 kb/s när jag laddar ner, hade 650 kb/s förut.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Vad har du för uppkoppling?

6-8 mbit från telia via adsl.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
6-8 mbit från telia via adsl.

då ska du vara väldigt glad och hoppas telia inte kommer på dig...eller ngt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
då ska du vara väldigt glad och hoppas telia inte kommer på dig...eller ngt

Ska jag vara glad ?
Istället för att jag har 650 kb/s i nerladding så har jag max 400 kb/s alltså 250 kb/s mindre än jag bör... det står till och med dåligt resultat på bredbandskollen.

JAG HAR INTE 3 MB/S I NERDLADDNING....UTAN 400 KB/s.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Om jag inte är helt och hållet blind pröjsar killen för 8 mbit ner och plockar ut 3.38 mbit vilket inte alls är bra. Faktum är att du inte ens får 50% av det du betalar för. Sitter själv på 24/8 mbit uppkoppling och jag plockar ut 23.70/7.72 mbit vilket är riktigt bra, ADSL via Comhem.

Personen som nämnde att 8 bit = 1 byte har helt rätt, men nu anges alla hastigheter i bit. Vad är problemet? Fortsätt felsöka och klaga, om de måste skicka en tekniker är det upp till dig att avgöra om du vill ta det beslutet.

Annars kan du ju alltid säga upp dig som kund hos dem och gå till något annat ISP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Ska jag vara glad ?
Istället för att jag har 650 kb/s i nerladding så har jag max 400 kb/s alltså 250 kb/s mindre än jag bör... det står till och med dåligt resultat på bredbandskollen.

JAG HAR INTE 3 MB/S I NERDLADDNING....UTAN 400 KB/s.

Du betalar för en hastighet av 8 mbit ner, vilket innebär att du teoretiskt ska kunna plocka ut närmare 1 mbyte ner, sannolikt kommer du inte komma upp i mer än säg... 800 kbyte. Om du nu ligger på 400 kbyte ligger du på ca hälften av vad du ska ha.

Med 24 mbit ner, har jag en teoretisk maxgräns på ca 3 mbyte ner, jag plockar ut mellan 2.3 - 2.7 mbyte ner, vilket är väldigt bra. Givetvis maxar jag bara linan när jag använder Azureus eller tankar drivrutiner från AMD's hemsida.

Var tankade du ifrån när du mätte upp din reella hastighet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrohead
Du betalar för en hastighet av 8 mbit ner, vilket innebär att du teoretiskt ska kunna plocka ut närmare 1 mbyte ner, sannolikt kommer du inte komma upp i mer än säg... 800 kbyte. Om du nu ligger på 400 kbyte ligger du på ca hälften av vad du ska ha.

Med 24 mbit ner, har jag en teoretisk maxgräns på ca 3 mbyte ner, jag plockar ut mellan 2.3 - 2.7 mbyte ner, vilket är väldigt bra. Givetvis maxar jag bara linan när jag använder Azureus eller tankar drivrutiner från AMD's hemsida.

Var tankade du ifrån när du mätte upp din reella hastighet?

Tack!

Äntligen någon som förstår vad man menar.

Jag tankade grafikkorts drivrutiner ifrån amd's hemsida (http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=win7/window...)

Ligger mellan 385 - 406 kb/s

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Tack!

Äntligen någon som förstår vad man menar.

Jag tankade grafikkorts drivrutiner ifrån amd's hemsida (http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=win7/window...)

Ligger mellan 385 - 406 kb/s

Jag är crapdålig på att felsöka nätverksproblem. Ville bara att du inte skulle gå runt och tro att du får vad du betalar för. Om du gått igenom Telias support (vilken jag aldrig haft kontakt med) och gjort allt de sagt kan jag nog inte komma på något du kan testa. Har heller aldrig haft W7.

Däremot vet jag att det finns en inställning i Vista där man kan ändra huruvida datorn själv känner av hastigheten på linan eller något i den stilen. Tror det hette något i stil med half och full duplex som man kunde greja med någonstans i nätverksinställningarna. Kan inte hitta den själv just nu då jag satt i telefon med Comhems support när jag var där senast men testa att fippla med det om du kan hitta det.

Annars klaga på eller byt ISP är mitt tips.

En annan grej är att de trevliga människorna man pratar med på supporten oftast kan lika mycket om IT som en efterbliven hamster och bara följer en checklista rutinmässigt när de ber dig pilla på inställningar per telefon. När min uppkoppling låg på ca 10% av vad jag skulle ha efter att det åskat riktigt ordentligt lovade tjejen jag pratade med att föra vidare mitt fall till teknikerna. Två dagar senare var det fixat och jag hade min normala hastighet igen. Kolla med dem på supporten om de inte kan be någon tekniker titta på det från dem utan att skicka ut någon, om de inte redan gjort det.

Lycka till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrohead
Jag är crapdålig på att felsöka nätverksproblem. Ville bara att du inte skulle gå runt och tro att du får vad du betalar för. Om du gått igenom Telias support (vilken jag aldrig haft kontakt med) och gjort allt de sagt kan jag nog inte komma på något du kan testa. Har heller aldrig haft W7.

Däremot vet jag att det finns en inställning i Vista där man kan ändra huruvida datorn själv känner av hastigheten på linan eller något i den stilen. Tror det hette något i stil med half och full duplex som man kunde greja med någonstans i nätverksinställningarna. Kan inte hitta den själv just nu då jag satt i telefon med Comhems support när jag var där senast men testa att fippla med det om du kan hitta det.

Annars klaga på eller byt ISP är mitt tips.

En annan grej är att de trevliga människorna man pratar med på supporten oftast kan lika mycket om IT som en efterbliven hamster och bara följer en checklista rutinmässigt när de ber dig pilla på inställningar per telefon. När min uppkoppling låg på ca 10% av vad jag skulle ha efter att det åskat riktigt ordentligt lovade tjejen jag pratade med att föra vidare mitt fall till teknikerna. Två dagar senare var det fixat och jag hade min normala hastighet igen. Kolla med dem på supporten om de inte kan be någon tekniker titta på det från dem utan att skicka ut någon, om de inte redan gjort det.

Lycka till.

Jo, men det vet jag och jag har varit i kontakt med deras support, verkar även luta åt att jag får göra det igen verkar det som... men jag hittar inget angående half eller full duplex.
Dock tror jag inte det spelar någon roll då vi får samma resultat i hastighet på övriga datorer i huset som då kör med xp.

Får testa det där med att en tekniker ska kolla på det imorgon, tack för hjälpen.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk

Nu har jag inte fått något kaffe än, men som jag fattar det har du altså INTE tidigare haft en högre hastighet som nu har sjunkit till en lägre.
Om det nu är så så finns det tyvärr inte så mycket att klaga på, av den enkla anledningen att det är dsl.

Återkommer efter kaffe

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Det verkar vara svårt för många i denna tråden att hålla isär begreppen Mbit/s, Mb/s, Kb/s osv.

Permalänk
Medlem

Du kan inte mäta hastigheten vid nedladdning från AMD, de har begränsningar ut, och dessutom kan det finnas flaskhalsar på vägen...
Kör TPtest mot flera olika mätservrar och se vad det ger.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Det verkar vara svårt för många i denna tråden att hålla isär begreppen Mbit/s, Mb/s, Kb/s osv.

Helt rätt!

Byte förkortas B, bit förkortas b.
TS angav alltså sina siffror helt rätt från början.

Tydligen fanns många som inte förstod?

Sedan är det en annan sak att svenska datatermgruppen rekommenderar att man skriver ut bit och byte för att minska risken för sammanblandning.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@Ripcurl08
TS skrev att han istället för 650 kbyte ner nu har 400 kbyte ner, vilket fick mig att utgå från att han har legat på 650 kbyte tidigare. Inte för att det spelar någon större roll, även om han aldrig kommit upp i mer än 400 kbyte ner är det ändå under 50% av vad han betalar för vilket han inte ska vara nöjd med.
Det faktum att han har ADSL spelar ingen roll. Så länge han inte skickar stora mängder data samtidigt som han skickar.

@FatherOfThree
Dagtid ligger jag på 2.0-2.4 mbyte ner från AMD's hemsida. Nattetid kommer jag upp i 2.8 mbyte, TS borde kunna spräcka 400 kbyte gränsen. För övrigt stämmer hans reella hastighet med hastigheten han mätte upp på bredbandskollen, dvs >50% av vad han bör nå.

Permalänk

@Electrohead
Ah nej precis såg det också men var osäker på om det skulle tolkas som att han låg på 650 innan lr inte.

Jo det spelar roll av samma anledning som man inte kan skaffa ett 3g modem och sen sätta sig i en källare och klaga på att man inte får de 7,2 mbit som det stod. Har man telia 8mibt adsl är det altså om man bor innuti telestationen som man får det.

Sen om det finns nån rent laglig gräns för hur långsamt en uppkoppling får säljas vet jag inte, men 3 mbit tycker jag inte alls låter så konstigt. Sunkit som fan, absolut. Men jag menar att sålänge det inte är under en mbit så är det absolut inget ovanligt.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Logga in i modemet och kolla vad det syncar i för hastighet, så länge hastigheten där är lika dålig har du direkt uteslutit att det är något galet i din dator. Iom att teliasupporten föreslog en tekniker så antar jag att dom kollat hastigheten fram till modem och den är låg redan där.

Fel på själva modemet är inte heller sannolikt när du fick samma dåliga resultat med ett annat. Det som möjligtvis då kan ligga på ditt eget ansvar är kablage mellan telejack och modem, samt själva jacket. Testa en annan telekabel, och skruva upp jacket och kolla så du inte ser något som ser direkt galet ut. Inkommande ledningar ska sitta på det undre skruvparet i jacket, ledningar som går vidare till nästa jack i huset ska sitta på det övre paret.

Om du fortfarande inte hittat felet så ring tillbaka till telia och säg att du vill ha ut en tekniker, du kommer inte behöva betala något i det läget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danneman91
Tja, jag märkte i fredags förra veckan att jag inte fick ut mer än halva min hastighet när jag laddade ner ett program.

Så jag tog tag i det och kollade på tptest.se och fick riktigt dåliga resultat tror det vet runt 3.11 mb/s ner och 0.77 mb/s upp och då har jag 6-8 mbit's uppkoppling från telia.

Efter det kontaktade jag telia och de föreslog att jag skulle testa utan router,reseta modemet, testa någon annans modem och inget gjorde några större förbättringar så de sa tillslut att de inte såg någon annan lösning på det än att skicka ut en tekniker på det som då skulle gå på 1000 kr ifall inte felet låg hos dem.

Så jag tänkte att jag skulle kolla en sista sak med er och se om ni har något mer att tillägga ?

Glömde skriva att de ligger på första jacket.

Daniel.

Hej!

Om du använder följande länk och fyller i dina uppgifter så kan jag kika på vad ditt modem har för hastighet mot stationen.

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice.

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripcurl08

Har man telia 8mbps adsl är det alltså om man bor inuti telestationen som man får det.

Fel fel fel...

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Fel fel fel...

Please correct me

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Jag har 10megabit från Bredbandsbolaget, bor 1-2 kilometer från telestationen har jag för mig. Jag får 1100-1200kilobyte/sekund.

Men vet inte vad du menar med inuti telestationen. Fast kanske bara var för Telia du menar, och inte för andra leverantörer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
Jag har 10megabit från Bredbandsbolaget, bor 1-2 kilometer från telestationen har jag för mig. Jag får 1100-1200kilobyte/sekund.

Men vet inte vad du menar med inuti telestationen. Fast kanske bara var för Telia du menar, och inte för andra leverantörer.

Nej inget specifikt för Telia, men 1-2 km är inte ett stort avstånd så du kan nog förvänta dig relativt nära maxhastighet

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

Vet inte vad man ska göra åt det, sitter i samma sits.....betalar för 24 Mbit
har som mest kommigt upp i 11 Mbit vanligtvis runt 8-9

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
Vet inte vad man ska göra åt det, sitter i samma sits.....betalar för 24 Mbit
har som mest kommigt upp i 11 Mbit vanligtvis runt 8-9

Beror som sagt på avståndet och kopparkvaliten men din egen utrustning kan också spela in. Prova koppla bort routrar och förläningskablar om det finns.

Får du ut samma hastighet ändå finns det inget de kan göra, de kan inte göra kabeln kortare utan den är så läng den är. Och hastigheten du får ut är acceptabel, men du kan sänka din tjänst till en lägre så får du betala mindre.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

låt oss nu rätta till flera misstag i denna tråden som tex Comhem har inte adsl dom har kabelnät så det dina resultat räknas inte in här.

Man behöver inte bo i telestationen föratt få ut bra hastigheter där ja bodde förut så hade ja telia 24/2.5 och hade exakt 1km via ledningen till telestationen och fick ut vid tptest 23.5/2.4Mbit enligt telia så synkade mitt modem i ungefär samma hastighet så det där om man behöver bo i telestationen är struntprat.

Du som startade tråden det låter som om flaskhalsen finns i telestationen händer ju ibland att modemet eller stationen sänker hastigheten vid högt brus i telefonledningen.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

@Maniak: Tack

@Juckpuck: Tack. Kan även tillägga att "bo i telestationen" var ett uttryck. Med det menar jag upp till någon enstaka kilometer. Har svårt att tro att man kan räkna med den exakta "upp till" hastighet som angivits efter förslagsvis 800 meter, men upp till 2km borde ändå ge något som är i närheten av den angivna hastigheten.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
Man behöver inte bo i telestationen föratt få ut bra hastigheter där ja bodde förut så hade ja telia 24/2.5 och hade exakt 1km via ledningen till telestationen och fick ut vid tptest 23.5/2.4Mbit enligt telia så synkade mitt modem i ungefär samma hastighet så det där om man behöver bo i telestationen är struntprat.

Du som startade tråden det låter som om flaskhalsen finns i telestationen händer ju ibland att modemet eller stationen sänker hastigheten vid högt brus i telefonledningen.

Kan väl som jämförelse säga att jag titta på en kund med drygt 500 meter till stationen, synkade i 25/1.2 mbit.

Flaskhalsen sitter sällan i telestationen utan nästan alltid mellan telestationen och kundens utrustning

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Kan väl som jämförelse säga att jag titta på en kund med drygt 500 meter till stationen, synkade i 25/1.2 mbit.

Flaskhalsen sitter sällan i telestationen utan nästan alltid mellan telestationen och kundens utrustning

Markus Johansson
Telia Kundservice

Du har helt rätt ja var lite otydlig där angående flaskhalsen i telestationen då ja menade störningarna på telefonkablen mellan stationen och kunden

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro