Permalänk
Medlem

Ftp eller enklare?

Är så att jag konstigt nog ska börja studera om några veckor. I och med det så vill jag gärna komma åt mitt hemnätverk från min bärbara när jag befinner mig någon helt annanstans (3g modem eller annat nätverk tex).
Jag har redan en ftp server på min stationära (vista premium med filezilla) vilket funkar ok från dom flesta platser. Vad jag undrar är om det finns något "enklare" sätt som gör att jag kan komma
åt alla datorerna i mitt hemnätverk.
Sitter med en Dir-655 för tillfället, men har även en wrt54gl liggandes.

Tacksam för tips och förslag

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem

Re: Ftp eller enklare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av orvar66
Är så att jag konstigt nog ska börja studera om några veckor. I och med det så vill jag gärna komma åt mitt hemnätverk från min bärbara när jag befinner mig någon helt annanstans (3g modem eller annat nätverk tex).
Jag har redan en ftp server på min stationära (vista premium med filezilla) vilket funkar ok från dom flesta platser. Vad jag undrar är om det finns något "enklare" sätt som gör att jag kan komma
åt alla datorerna i mitt hemnätverk.
Sitter med en Dir-655 för tillfället, men har även en wrt54gl liggandes.

Tacksam för tips och förslag

Du kan ju sätta upp en Apache server och ha tillgång till filerna via en webbsida. Då kan du även ladda ner filerna från skolans trådlösa nätverk.

Permalänk
Medlem

ska kolla på det och se om det passar mig.
Tack för snabbt svar

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem

Enklare blir det ju inte att komma åt filerna. Mappar är ju relativt enkelt att lösenordsskydda med htaccess i apache.

Permalänk
Medlem

Är det bara filåtkomst du ska ha?

Annars fungerar det lika bra med remoteverktyg som Dameware och VNC som har inbyggda filöverförningssystem. Kan även vara en fördel om du även behöver koppla upp dig mot hemdatorn.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Eller så kan du använda http://www.eyeos.org/ som är ditt egna "cloud os" hehe. Det var en artikel om det i senaste Linux Journal så jag tog och testade det lite och för det du beskriver tror jag nog att du skulle gilla hela idén med en desktop du kan nå från vilken webbläsare som helst. Det enda du behöver är en apache server och källkoden, det var ingen direkt installation annat än att den checkar rättigheterna på katalogen. Om du vill testa först kan du få ett konto på min lek-installation, skicka din e-mail i ett priv till mig så kan du få klicka runt lite. Det är ingen egen dist utan en webbapplikation.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Börjar komma många intressanta förslag, är inte rädd för att testa så kommer nog prova och se vilka eller vilket som passar mig. Tack för alla svar

Visa signatur

MAIN: R4, Z97A, 4790K, VENGEANCE LP 16gb, 980 .....

Permalänk
Medlem

Är det bara filerna du vill åt så kan du väll installera en smidig ftpserver på varje dator, sen på din primära station konfigurera ditt ftpkonto med shares som ligger på de andra burkarna.

Så kör jag på min ftp, har genvägar i share-listan där pathen till foldrarna lyder något i denhär stilen: "ftp://user:pass@ipnummer(eller i mitt fall datornamn)", fungerar smidigt som fan för mig med Gene6 som servermjukvara.

Kort och gott så ansluter du till din ftp som ansluter till en ftp, fördelen är ju att du slipper öppna portar för varje ftpserver på det interna nätverket.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

apache webdav
Dropbox
Någon VPN-lösning som du terminerar på någon påslagen dator i nätverket.