Hej
Ny här. Behöver lite hjälp. Är ingen expert på datorer, men när något börjar trilskas, blir jag nyfiken och börjar rota i det. Man lär så länge man lever...
Har en Toshiba SA-40 231 laptop som fungerar bra ett tag, men som blir otroligt slö efter några minuter. Har haft problem med överhettning som jag delvis löst (dammsugit, rengjort "heatsink" och bytt kylpasta samtidigt. Tidigare stängde den av sig vid extrem användning. Fläkten som bara den.
I SpeedFan visas nu alla temperaturer okej till en början. Då datorn blir extremt slö efter några minuter visar dock SpeedFan att temperaturen på ACPI gått upp till 71 grader och jag får dessutom en systemvarning om problem med fläktsystemet och att jag ska lämna in datorn för service. Fläkten varvar inte heller längre upp tokmycket som förut. Övriga värden okej.
Det konstiga är att datorn inte känns för het någonstans utanpå, som förut, utan snarare ljummen.
"ACPI establishes industry-standard interfaces enabling OS-directed configuration, power management, and thermal management of mobile, desktop, and server platforms".
Är det alltså ingen sensor? Men den verkar kontroller ström och värmeledning.
Hur kan jag modifiera denna eller kolla varför jag får så hög tempangivelse? Har ACPI får frispel eller är något fortfarande för varmt, fastän datorn känns ljummen utanpå alla vitala delar. Utluften känns ljummen den med.
SpeedFan visar:
ADM1032, Local temp, 40 grader, Intel SMBus
ADM1032, Remote temp, 37 grader, Intel SMBus
HD0 (160Gb), 32 grader, SMART
ACPI, Temp1, 71 grader, ISA
/Martin:mad: