Permalänk
Medlem

Hög temperatur på ACPI

Hej

Ny här. Behöver lite hjälp. Är ingen expert på datorer, men när något börjar trilskas, blir jag nyfiken och börjar rota i det. Man lär så länge man lever...

Har en Toshiba SA-40 231 laptop som fungerar bra ett tag, men som blir otroligt slö efter några minuter. Har haft problem med överhettning som jag delvis löst (dammsugit, rengjort "heatsink" och bytt kylpasta samtidigt. Tidigare stängde den av sig vid extrem användning. Fläkten som bara den.

I SpeedFan visas nu alla temperaturer okej till en början. Då datorn blir extremt slö efter några minuter visar dock SpeedFan att temperaturen på ACPI gått upp till 71 grader och jag får dessutom en systemvarning om problem med fläktsystemet och att jag ska lämna in datorn för service. Fläkten varvar inte heller längre upp tokmycket som förut. Övriga värden okej.

Det konstiga är att datorn inte känns för het någonstans utanpå, som förut, utan snarare ljummen.

"ACPI establishes industry-standard interfaces enabling OS-directed configuration, power management, and thermal management of mobile, desktop, and server platforms".

Är det alltså ingen sensor? Men den verkar kontroller ström och värmeledning.

Hur kan jag modifiera denna eller kolla varför jag får så hög tempangivelse? Har ACPI får frispel eller är något fortfarande för varmt, fastän datorn känns ljummen utanpå alla vitala delar. Utluften känns ljummen den med.

SpeedFan visar:
ADM1032, Local temp, 40 grader, Intel SMBus
ADM1032, Remote temp, 37 grader, Intel SMBus
HD0 (160Gb), 32 grader, SMART
ACPI, Temp1, 71 grader, ISA

/Martin:mad:

Permalänk
Medlem

Provade igen, nu när den nya kylpastan hunnit verka ett dygn. Alla temp värden okej. Till och med temp värde för ACPI är lågt (25 grader). CPU-användningen ser också normal ut när jag kördiverse program.

Låter den arbeta lite. När datorn blir varmare och något värde börjar gå upp, går fläkten igång lite extra. Detta hjälper. PLötsligt, efter fem minuter blir den dock tokslö och jag får systemvarning om problem med fläktsystemet. Temp-värdet för ACPI står nu konstant på 62 grader, alla andra värden okej, fläkten snurrar normalt. Jag stänger alla program, men cpu pendalr mella få och nästan 100 %. Temp värdet fortsätter vara 62 grader, fastän jag t.ex. kör tungt program under några minuter, som om värdet hängt sig för denna gång.

Det konstiga är att datorn utanpå endast känns ljummen. Kan något styra processorn att arbeta långsammare och visa systemvarning, fastän det inte är något fel. Eller visar det högre temp värdet på ACPI att något verkligen är fel.

Snälla, ingen som har några tips?

/Martin

Permalänk
Medlem

Hittade en bra länk om acpi-funtkionen, men vet inte hur jag ska göra för att fixa detta. Lite untanför mina kunskapsfält...

http://www.acpi.info/DOWNLOADS/ACPIspec40.pdf

Martin

Permalänk
Vila i frid

Du är tvärsäker på att allt damm är borta från kylelementet? Åk annars till närmaste bensinstation och låna lite tryckluft och blås bakvägen.

Du har senaste BIOS v1.50? http://support1.toshiba-tro.de/tedd-files2/0/bios-20070808115... - Se till att rycka CMOS-batteriet i 10 minuter efter BIOS-uppdateringen så att du verkligen får default-inställningarna.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svar

Så vitt jag har förstått är allt damm borta från kylementet. Jag lyfte ut hela kylelementet, alltså paketet med flänsar, kopparrör och platta. Monterad via plattan på CPU:n. Flänsarna är helt rena. Det såg rent ut in mot fläkten också. Kopparrören hade inga hål. Innan dess dammsugit chassits alla in- och utblås. bytte kylpasta enligt instruktioner på forumet.

Menar du att bios-inställningarna har "hängt" sig när det gäller acpi-temp så datorn beter sig felaktigt, dvs. blir tokslö, ger varning hela tiden och visar hög acpi-temp?

Kanske dum fråga... Om jag uppdaterar/återställer bios och/eller rycker ut CMOS-batteriet, raderas allt då, dvs. måste jag installera om OS, program och annan information?

Är det bara att köra bios-filen eller måste jag göra något före? Och efter?
Ska också kolla om jag hittar batteriet.

/Martin

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marpar68
Kanske dum fråga... Om jag uppdaterar/återställer bios och/eller rycker ut CMOS-batteriet, raderas allt då, dvs. måste jag installera om OS, program och annan information?

Inget raderas. All information på hårddisken blir opåverkad. Det finns dock en viss risk att flashningen kan gå åt pipan och då lär du skicka in moderkortet på service. Testa först att nollställa CMOS mha av CMOS-batteriet, funkar inte det - flasha om BIOS.

Permalänk
Medlem

Halloj

Uppdaterade bios. Tyvärr hjälpte det inte.

Jag kan fortfarande bara köra ca 5 min, innan jag får systemvarningen, det går trögt som bara den och speefan visar ca 70 grader för acpi.

Hittade inte cmos batteriet. Tittade under batteripack, då det verkar vanligt att det sitter där.

DÄREMOT, fick jag ut små plastbitar som verkar komma från fläkten. Den verkar dock fungera normalt, dvs. inga missljud. Innan jag fick systemvarning m.m. kunde den dock gå upp i väldigt hög hastighet. Även om den nu öka när det behövs, så verkar det räcka till. Kanske har något pajat som gör att den inte kan snurra toksnabbt. Även om det inte verkar behövas nu när jag rensat heatsink och bytt kylpasta.

Började skruva isär ovandelen, då det verkar behövas för att komma åt fläkten. Skruvade bort tangentbord, men sedan verkar det lite väl känsligt att börja ta bort själva bordets koppling till moderkortet. Man verkar dessutom behöva ta bort minnen m.m. Är rädd att förstöra något. Letar jag på nätet hittar jag instruktioner för andra Toshiba-modeller för hur man tar isär den, men ingen för min.

Vad är egentligen acpi? Kan den visa fel, pga att de små plastbitarna som ramlade ur? Datorn känns ju bara ljummen.

Var skulle cmos batteriet sitta, föra att kunna nollställa.

Tips?

Cheers

/Martin

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen vara fläkten, när den låter normalt och övriga värden ser normala ut och datorn dessutom endast är ljummen?

Har inte kunnat nollställa bios, då jag inte hittar cmos-batteriet.

Tips, någon?

/Martin