Ny HDD - Macbook White 2,16Ghz (Mid 2007)

Permalänk
Medlem

Ny HDD - Macbook White 2,16Ghz (Mid 2007)

Hej!

Sitter idag med min Macbook med 2,16Ghz, 2GB ram, 120gb HDD.

Men då det är dags för Snow Leopard och även Windows 7(BootCamp) inför sista året på högskolan, så börjar jag fundera på större hårddiskutrymme, så frågan är följande:

Vad är lämpligast?

Extern 2,5" HDD ca 1000kr
Byta ut befintlig 120gb mot 500gb 5400rpm disk ca 850kr
Byta ut befintlig 120gb mot 500gb 7200rpm disk ca 1250kr

Min tanke är även att kunna ha lite gamla Retro spel när man ändå lägger in Windows igen (Native BootCamp).

Har hört mycet om att särskillt 7200rpm diskar krånglar i macbook, eller gäller detta bara nya ALU? http://www.youtube.com/watch?v=rsg84yqzvhs

Är intresserad och tacksam för ALL hjälp och vägledning då "mobil/bärbara" hårdvara inte är min starkaste sida...

Mvh

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Jag bytte min 120gb 5400 i min förra macbook pro till en 500gb 7200varv. Den blev mycket varmare och högljudare så man blev riktigt besviken och irriterad. Jag blev arg på migsjälv att jag inte gjorde ett hårt förarbete på att leta upp en bättre disk. Hastighets ökningen från 5400 till 7200 var inget att hänga i granen.

Hade jag gjort det igen hade jag letat upp den tystaste 5400varvs 500gb som möjligt. Hastigheten är mera placebo än faktisk effekt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Håller med AkUs, kör på en intern 500 GB 5400 rpm disk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satte en 7200rpm 320GB scorpio black i min macbook unibody och är inte nöjd. Visst blev den snabbare, men den både låter och vibrerar. Ska nog byta ut den mot en 500GB 5400 när jag orkar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Har nämligen läst lite själv på 99 forumet då vissa tyckte "20% snabbare, samma ljudnivå och ingen värmeutveckling"

Så känner mig lite virrig här tyvärr

Måste bara fråga er, är det nya eller "gamla" diskar som ni satt i era? då det hänt ganska så mkt det senaste.

De hårddiskar som det snackas om är dessa
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/218816-test-160-gb-720...

WD 500gb 5400rpm (med Shockguard) http://www.misco.se/?sku=709735
Seagate 500gb 7200rom (utan G-shockP) http://www.misco.se/?sku=732960
Seagate 500gb 7200prm (med G-shockP) http://www.misco.se/?sku=732975

Misco är för övrigt en mkt bra Butik att rekommendera, bra pris och ganska så okej studentrabatt(många gånger även billigare än DustinHome), särskillt om man bor i samma stad (Lidköping) som jag gör då man kan hämta. Frakt vet jag ej då jag aldrig handlat över fraktorder.

Det som oroar mig ganska så mkt med är det att det sägs att konfliker och KernelPanics ska ges då Macbookens SMS(heter väl så, rörelse?) och hårddiskens egen detektor ger utslag samtidigt :S

Några mer synpunkter?

Ös på bara, för vet att det finns flertalet andra som också vill antingen förlänga eller återuppliva sina Macbooks

För övrigt, hittade denna billiga godbiten på Dustin för FD. Interna disken http://www.dustinhome.se/pd_5010168344.aspx endast 110kr med studentrabatt!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satte i en 7200varvs Segate utan shock protection. Strulet med det var ett varmt tema då. Idag är det väll löst eller?

Alltså 20% skillnad är det säkert i mätprogram och om du sitter med tidtagar ur när du öppnar ett dokument. Men det är inget du märker genom att använda datorn normalt. Vi pratar trotts allt om en 2 år gammal Macbook, det är inte prestanda monster där du måste klämma ur all kräm.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag satte i en 7200varvs Segate utan shock protection. Strulet med det var ett varmt tema då. Idag är det väll löst eller?

Alltså 20% skillnad är det säkert i mätprogram och om du sitter med tidtagar ur när du öppnar ett dokument. Men det är inget du märker genom att använda datorn normalt. Vi pratar trotts allt om en 2 år gammal Macbook, det är inte prestanda monster där du måste klämma ur all kräm.

Nej nej, min tanke är att datorn ska fungera som en komplett maskin det sista året på högskolan(kanske 2) och kunna köra både OSX och Win utan att behöva ha utrymmesproblem.
Datorn är ju trots allt nästan "grymm" ändå, ändå som egentligen suger är ju Grafikkortet(för finns ju "inget"), men det fixar ju lätt Diablo 2 och liknande så. Nya spel har jag ju Console till
Visst, endast 667mhz i bussarna är väl ytterligare en, för tror ju knappast att det är HDD som är den stora boven i detta system, men det jag änvänder min dator till..
-Föreläsningsanteckningar
-Kontorsarbete
-HD film/serier
-Programmering i OSX/Win
-Retrospel
-mm, men tror du/ni fattar poängen

Så frågan är väl egentligen, är det värt 200kr extra och kommer jag bli nöjd, är det så mkt värme, ljud och batteriproblem?
För skulle kännas trist att känna "varför köpte jag inte 7200rpm" när jag väl kunde, man ska ju bara nöja sig med det bästa. 812kr vs 1065kr är det ju i mitt fall just nu....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att jag märker någon skillnad vid arbetet vid datorn mellan 5400 och 7200. Man märker ju det i spel iaf, men som du själv påpekat så är det ingen spelmaskin.

Jag skulle inte lagt mer pengar på en 7200rpm då de låtermer, de vibrerar och genererar mer värme. Kommer köra med 5400rpm till SSD blir mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Jag tycker inte att jag märker någon skillnad vid arbetet vid datorn mellan 5400 och 7200. Man märker ju det i spel iaf, men som du själv påpekat så är det ingen spelmaskin.

Jag skulle inte lagt mer pengar på en 7200rpm då de låtermer, de vibrerar och genererar mer värme. Kommer köra med 5400rpm till SSD blir mycket billigare.

Okej, får nog fundera lite mer och läsa på ytterligare....
Det är ju tydligen nya revisioner av Diskar nu med....

För övrigt, någon som är mer kunnig och kanske vet vad som är den största flaskhalsen i detta bygge? HDD´n kanske tom ligger i lä?

Visa signatur