Permalänk
Medlem

20m VGA kabel + DVI-adapter fungerar ej?

Hej!

Har en VGA-kabel som är 20 meter. När jag endast kör med den så fungerar det utmärkt. När jag dock sätter på en DVI-adapter på ena änden fungerar den inte alls. Alla kontakter är alright. Orsakar adaptern något sorts spänningsfall?

Någon som vet vad jag kan göra för att få det att fungera. Kopplingen går mellan en TV och en dator (ati4850)

Mvh

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer info kan behövas. Varför använder du DVI-adapter om det funkar med bara kabeln?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vilken ände sitter adaptern i?

För såvitt jag vet funkar DVI till VGA, men inte VGA till DVI.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Lite mer info kan behövas. Varför använder du DVI-adapter om det funkar med bara kabeln?

För att jag bara har DVI-utgångar på grafikkorten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Vilken ände sitter adaptern i?

För såvitt jag vet funkar DVI till VGA, men inte VGA till DVI.

Rätta mig om jag har fel

Adaptern sitter på grafikkortet (som är dvi) och går över till VGA, som jag sen kopplar in kabeln i. Därav borde det fungera?

Körde likadant för någon vecka sedan, men då med en 2 meter lång kabel.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger i ditt första inlägg att 20m-kabeln funkar bra utan adapter och sedan att du bara har DVI-utgångar på ditt grafikkort. Detta tolkar jag då som att du provat kabeln på en annan dator och drar den logiska slutsatsen att det grafikkort du nu använder helt enkelt skickar för svag VGA-signal. Du behöver då en förstärkare för VGA-signal men det är inte det lättaste att hitta.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Du säger i ditt första inlägg att 20m-kabeln funkar bra utan adapter och sedan att du bara har DVI-utgångar på ditt grafikkort. Detta tolkar jag då som att du provat kabeln på en annan dator och drar den logiska slutsatsen att det grafikkort du nu använder helt enkelt skickar för svag VGA-signal. Du behöver då en förstärkare för VGA-signal men det är inte det lättaste att hitta.

Helt korrekt. Jag har testat det på min bärbara. Det bör vara så att signalen är för svag, eftersom det blir samma sak när jag kopplar in VGA-kabeln i den bärbara, och kör DVI-adaptern till min skärm, helt stendött. Alltså är det adaptern som orsakar spänningsfall?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izarul
Helt korrekt. Jag har testat det på min bärbara. Det bör vara så att signalen är för svag, eftersom det blir samma sak när jag kopplar in VGA-kabeln i den bärbara, och kör DVI-adaptern till min skärm, helt stendött. Alltså är det adaptern som orsakar spänningsfall?

Mvh

Öh, vad sa du nu? VGA-kabeln från bärbar, sedan DVI-adaptern till skärmen? Läs RetarDeDs inlägg igen. Han har helt rätt. Kopplar du DVI-adaptern mot skärmens DVI-D-kontakt blir det ingenting eftersom adaptern bara är till för VGA-signal FRÅN grafikkortets DVI-I-kontakt.

Dator --> adapter --> VGA-kabel --> Skärm = Rätt kopplat ger VGA signal till skärm

Dator --> VGA-kabel --> adapter --> Skärm = Fel kopplat ger absolut ingenting

Visa signatur