Permalänk

920 eller 860

Finns de någon fördel med att välja en 860 framför en 920, vid ändamålet spela spel och encoda x264?

Visa signatur

CM Stacker 832 | i7 920@4GHz | 6GB 1600MHz Corsair Dominator GT | XFX 285GTX | Asus R2G | 750W Corsair HX

Permalänk
Medlem

Billigare moderkort, thats it.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Billigare moderkort, thats it.

Ja, och att om han i framtiden ska köpa en ny prolle så behöver han inte köpa en Extreme-L33t-Haxor-Edition för 20 000 utan det finns normalprisade processorer till sockel 1156. Sockel 1366 ska som bekant bara finnas kvar för de rika entusiasterna, inga mainstream-processorer där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Ja, och att om han i framtiden ska köpa en ny prolle så behöver han inte köpa en Extreme-L33t-Haxor-Edition för 20 000 utan det finns normalprisade processorer till sockel 1156. Sockel 1366 ska som bekant bara finnas kvar för de rika entusiasterna, inga mainstream-processorer där.

Det verkar vara ändrade planer. i7 920 ser ut att bli kvar ett bra tag kvar. Annars har man ändå W-serien.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

jupp, man ska nog satsa på s1156 för det verkar som att det är på den sockeln alla prisvärda/billiga processorer som man kan klocka som fan kommer :).

s1366 kommer ju bara få de värsta/svindyra prollarna vad jag har förstått det som.

Permalänk
Medlem

Alltså har inte fattat det där. vadå rika?

Så dom rika köper samma skit bara dyrare eller är ja helt ute o cycklar ??
nån jävla fördel måste det finnas???

Permalänk

Jo priset är alltid bra då man kan lägga mellanskillnaden på annan prestanda höjande utrustning.

Någon som har erfarenhet av att encoda x264 med en 920? ca. tid för en film m.m?

Visa signatur

CM Stacker 832 | i7 920@4GHz | 6GB 1600MHz Corsair Dominator GT | XFX 285GTX | Asus R2G | 750W Corsair HX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
Alltså har inte fattat det där. vadå rika?

Så dom rika köper samma skit bara dyrare eller är ja helt ute o cycklar ??
nån jävla fördel måste det finnas???

Precis som med Core 2 Extreme serien, svindyrt men knappast prisvärt. Visst en QX9650 klockar nog lättare/bättre i och med upplåst multipel och sånt, men knappast såpass mycket bättre att den är värd 6000.- mer än q9650 t.ex.

Alltså s1366 kommer i framtiden bara få värsting prollarna, typ extremeserien vad jag har förstått, därför väntade jag på s1156 som ska ha hela mainstream segmentet.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge en bra förklaring varför man ska uppgradera förutom priset på en sockel 1156 och en 1366? Måste ju va lite bättre om priset är så högt på den gamla och den nya billigare?

Permalänk
Citat:

Ingen som kan ge en bra förklaring varför man ska uppgradera förutom priset på en sockel 1156 och en 1366? Måste ju va lite bättre om priset är så högt på den gamla och den nya billigare?

Om du sitter på en core i7 920 just nu ser jag ingen anledning att "uppgradera", det blir snarare en nedgradering skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

har man s1366 så "nedgraderar" man ju sig teoretiskt sätt om man köper s1156. s1156 är ju egentligen ingen större skillnad mot s1366, och s1366 ska ju ha potential till att vara kraftfullare än s1156 nu och i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret kände mig lite dum som nyligen köpt en i7 920 så kommer det helt nya för mycket billigare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
har man s1366 så "nedgraderar" man ju sig teoretiskt sätt om man köper s1156. s1156 är ju egentligen ingen större skillnad mot s1366, och s1366 ska ju ha potential till att vara kraftfullare än s1156 nu och i framtiden.

Strykan med s1366 är QPI och stödet för tri-channel DDR3.

Men där ligger också "problemet" med s1366 för vanliga konsumentsystem.

Dual-channel DDR2 duger uppenbarligen utmärkt fortfarande och hoppet är från "bra med bandbredd" till "ultra hyper sjukt bra med bandbredd".

s1156 är den egentliga uppgraderingen från s775 (bra -> bättre).

s1366's styrkor visar sig (mer eller mindre) endast för multi-CPU system, d.v.s. de systemen där man faktiskt behöver "ultra hyper sjukt bra med bandbredd".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det verkar vara ändrade planer. i7 920 ser ut att bli kvar ett bra tag kvar. Annars har man ändå W-serien.

Jo, den kanske finns kvar, men när man vill uppgradera sen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jo, den kanske finns kvar, men när man vill uppgradera sen då?

Uppgradera till vad?

6-core? Ojdå... i9 är endast för s1366!

En annan 4-core med högre frekvens? Riiiight...

Hur många har "uppgraderat" från en Q6600 till en Q9550?

ps. Hela s1156-argumentet där den är "uppgraderingsbar" är ett skämt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

då håller ja mig kvar till min 920 ett tag till. sen får vi se vad som dyker fram?!

Permalänk
Medlem
Citat:

då håller ja mig kvar till min 920 ett tag till. sen får vi se vad som dyker fram?!

Jepp behåll din 920 du kommer INTE att ångra dig.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Uppgradera till vad?

6-core? Ojdå... i9 är endast för s1366!

En annan 4-core med högre frekvens? Riiiight...

Hur många har "uppgraderat" från en Q6600 till en Q9550?

ps. Hela s1156-argumentet där den är "uppgraderingsbar" är ett skämt.

*facepalm*
Tänkt på att Q6600 har samma sockel som t ex Pentium 4 hade?

Men det är väl ingen som uppgraderat sin P4 inte, nej då....

Permalänk

Rika och rika... Jag tycker det är rimligt att köpa en ny burk för typ 15000, inga konstigheter. Jag köpte moderkort, prolle och minne för 7000. En 920, Asus deluxe v2 och OCZ minne 6gb.
Tycker jag är rimligt?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte processor, minne och moderkort för 3000-3500 nånting

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Rika och rika... Jag tycker det är rimligt att köpa en ny burk för typ 15000, inga konstigheter. Jag köpte moderkort, prolle och minne för 7000. En 920, Asus deluxe v2 och OCZ minne 6gb.
Tycker jag är rimligt?

Saken är väl att man får snarlik prestanda billigare. Och så slipper man köpa nytt moderkort senare, om man inte vill betala ~10000 för processorn.

Permalänk
Medlem

Mitt hela paket gick på 13000kr. men att köpa bara en prolle för 10000 är som ?!""#&%"¤#%!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

*facepalm*
Tänkt på att Q6600 har samma sockel som t ex Pentium 4 hade?

Men det är väl ingen som uppgraderat sin P4 inte, nej då....

Epic fail?

Tar du ett godtygligt LGA775-moderkort från P4 tiden så finns det en 99% chans att den inte stödjer Core 2-orna.

Chipset måste vara rätt och moderkortet måste stödja de "nya" strömförsörjningsspeccen. Tillsammans gjorde de så att i princip endast moderkort som släpptes tillsammans med Core 2-orna hade en chans att både stödja Core 2 och P4....

... och då (vanligen) endast Core 2 Duo och P4, inte Core 2 Quad och P4!

(överbelastning av VRMs?)

ps. Q6600 är en Core 2 Quad.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Epic fail?

Tar du ett godtygligt LGA775-moderkort från P4 tiden så finns det en 99% chans att den inte stödjer Core 2-orna.

Chipset måste vara rätt och moderkortet måste stödja de "nya" strömförsörjningsspeccen. Tillsammans gjorde de så att i princip endast moderkort som släpptes tillsammans med Core 2-orna hade en chans att både stödja Core 2 och P4....

... och då (vanligen) endast Core 2 Duo och P4, inte Core 2 Quad och P4!

(överbelastning av VRMs?)

ps. Q6600 är en Core 2 Quad.

P965?

Permalänk
Medlem
Citat:

P965?

Få se nu...

Släpptes samtidigt med Core 2, d.v.s. är egentligen ett chipset för Core 2 men som "råkar" vara bakåtkompatibelt med P4 (nergraderingsbar)?

Tycker du att det är ett bra exempel på dagens s1156-ornas "uppgraderingsbarhet"?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Få se nu...

Släpptes samtidigt med Core 2, d.v.s. är egentligen ett chipset för Core 2 men som "råkar" vara bakåtkompatibelt med P4 (nergraderingsbar)?

Tycker du att det är ett bra exempel på dagens s1156-ornas "uppgraderingsbarhet"?

Fel av mig, trodde det var tidigare.
Men vi har t ex 945G som kom i Maj 2005.
JA, JAG VET, DEN KLARAR INTE QUAD!!!
Men det hör inte hit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel av mig, trodde det var tidigare.
Men vi har t ex 945G som kom i Maj 2005.
JA, JAG VET, DEN KLARAR INTE QUAD!!!
Men det hör inte hit.

Men du har fortfarande att de flesta 945G-moderkorten som släpptes Maj 2005 saknar de extra komponenterna som krävs för att kunna köra Core 2 (alternativt aldrig fick någon BIOS-patch som gjorde det möjligt). DET är relevant.

Är dagens socket 1156 system, baserad på den information vi har idag, uppgraderingsbar ur en vettig synvinkel? Nej, eftersom:

1. Intels roadmaps (för 1+ år frammåt) säger att 6-cores endast kommer att släppas till socket 1366.

2. Lynnfield 32nm förväntas inte vara något mer än t.ex. "Kentsfield (Q6600) -> Yorkfield (Q9550)".

3. Det finns inga som helst antydningar om att Sandy Bridge kommer att fungera på socket 1156.

4. Vi lär inte få någon 4.0 GHz "stock", 6.0 GHz "överklockad" Lynnfield för < 2500 kr.

Visa signatur

Permalänk

Asså det här med uppgraderingsbart i framtiden är ju skit

Självklart uppdaterar man väl(om man är smart) sitt moderkort vid processorbyte Om man inte gör det lär man få dåliga överklockningar och så kanske det kan strula osv

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv

Jaja, gör som ni vill, jag bryr mig inte om era dåliga val

Permalänk
Medlem

Bryr du inte dig så behöver du inte ens kommentera ffs!