Permalänk
Medlem

Router eller Accesspunkt?

Har lite funderingar om vad för utrustning som bör införskaffas. Kör en brandvägg (pfSense, 192.168.1.1) på en burk som fungerar utmärkt samt en 16-portars switch för att ansluta alla datorer. På en av portarna i switchen så har jag hängt på en billig D-link-router som jag konfigurerat som ett subnät (192.168.1.2).

D-link-routern (DIR-615) har börjat krångla, uppkopplingen över trådlöst nät är ej längre stabil, och jag står i valet och kvalet att införskaffa en ny router eller en accesspunkt. Jag trivs att ha det som jag har det nu, dvs. att D-linkroutern sköter DHCPn för de trådlösa datorerna och pfSense sköter om DHCPn för de trådbundna. Smidigt att skilja dem åt av den anledningen tycker jag.

Det jag funderar på nu är det är någon nackdel att hänga på en router bakom pfSensen istället för en accesspunkt? Vad kan ni rekommendera?

Att det är en brandvägg i routern är inget jag stör mig på, det går ju att vidarebefordra portar om det skulle behövas och filservern (192.168.1.16) kommer jag ju åt i alla fall utan problem.

Några tankar? Rekommendera gärna produkter, själv har jag funderat på denna som har fått väldigt bra kritik.

Permalänk
Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Kör på en dlink 655, Kommer funka perfekt.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. En DIR-855 är långt mycket mer än jag behöver då jag endast eg. skall använda den som Accesspunkt med möjlighet till DHCP. Det jag egentligen funderar på är om en router, som hängs på som ett subnät, kan ställa till problem eftersom den innehåller "en massa skit" som jag egentligen inte behöver (ex. brandvägg, QoS med mera)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxtar
Tack för svaren. En DIR-855 är långt mycket mer än jag behöver då jag endast eg. skall använda den som Accesspunkt med möjlighet till DHCP. Det jag egentligen funderar på är om en router, som hängs på som ett subnät, kan ställa till problem eftersom den innehåller "en massa skit" som jag egentligen inte behöver (ex. brandvägg, QoS med mera)?

Ja en accesspunkt är simplare då de ofta inte skapar ett eget subnät (finns de som gör det också) och endast har trådlösa funktioner.

Personligen skulle stoppa i ett till nätverkskort i servern och hänga på accesspunkten där, då får du separerade nät du kan filtrera och köra captive portal (finns i pfsense) på om du vill.

davido.se har accesspunkter som är relativt billiga och troligen något bättre än den vanliga konsumentsörjan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Har funderat på ett köpa ett nätverkskort med 4 portar och dela upp nätverket lite. Servrarna för sig (2 st). Klienterna för sig och WLANet för sig. Men det blir nog inom en framtid när jag lärt mig lite mer om pfSense och när det kommit ut riktigt bra accesspunkter för standardiserat N, kanske inom ett år eller så. I sådana fall köper jag en ny då.
Men tills vidare, hur bör jag göra? Är en router en bra ide eller skulle det kunna ställa till problem?

Har ett Atom Mini-ITX-kort så det går inte att sätta in ett till nätverkskort då det bara har en PCI-plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxtar
Har funderat på ett köpa ett nätverkskort med 4 portar och dela upp nätverket lite. Servrarna för sig (2 st). Klienterna för sig och WLANet för sig. Men det blir nog inom en framtid när jag lärt mig lite mer om pfSense och när det kommit ut riktigt bra accesspunkter för standardiserat N, kanske inom ett år eller så. I sådana fall köper jag en ny då.
Men tills vidare, hur bör jag göra? Är en router en bra ide eller skulle det kunna ställa till problem?

Har ett Atom Mini-ITX-kort så det går inte att sätta in ett till nätverkskort då det bara har en PCI-plats.

Vad har du för moderkort? Får du ut 100/100? Sugen på en liten atomserver själv.

En router kommer funka, du kan koppla in den på lanport och stänga av dhcp server så slipper du alla routingfunktioner och problem det kan ge.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har bara 10/10 själv men har inga problem att maxa linan, dygnet runt. Moderkortet är ett INTEL D945GSEJT ATOM N270 MINI-ITX BULK och i PCI-porten har jag petat in ett INTEL PRO/1000 GT DESKTOP ADAPTER. Det verkar belasta CPUn betydligt mindre än det D-link-kort jag hade tidigare. Det är ju gigabit rakt igenom så jag kan inte tänka mig annat än att du ska fixa att maxa 100/100.
Här har du rekommendationerna för pfSense. Går du på M0n0wall så kommer throughtputen vara betydligt högre med samma hårdvara.

Angående routern igen, som jag skrev tidigare så är det ju just DHCPn som jag vill använda mig av i routern, samt låsningen av MAC-adresser (och WPA, men det finns ju i en Accesspunkt också). Men efter de svar jag fått av de flesta så kommer jag nog att satsa på den routern jag funderat över först.

Permalänk
Avstängd

Bara att stänga av DHCP-funktionen på routern så har man en accesspunkt till ett mycket lägre pris.

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare skrev så är det just DHCP-funktionen jag vill använda mig av...