Räcker det med 2gb minne?

Permalänk
Medlem

Räcker det med 2gb minne?

Hej!

Nu är det dags för mig att bli en del av mac-familjen. Jag har bestämt mig för att köpa den billigaste varianten av MacBook-Pro. Men eftersom jag inte alls har någon erfarenhet av OS X tänkte jag fråga om det räcker med 2gb minne? Är OS X prestanda krävande?

Och om det är någon som har den billigaste versionen vill jag gärna höra lite åsikter, räcker den prestandan till för skolstudier, programmering mm? Snabba uppstarter? Datorn blir inte slö efter ett några månaders användning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått, som precis inhandlat en MBP, precis din modell, är att 2 Gb räcker gott till att använda vardagsapplikationer. Sedan kostar det inte multum att uppgradera till tre, fyra GB. Det är när du behöver köpa fyra-GB-stickor det blir dyrt Så från fem Gb och upp drar tusenlapparna iväg

Permalänk
Medlem

Jag köpte min macbook pro nån vecka efter den släpptes, 13"aren då. Jag valde standard utförandet och jag har aldrig kännt av att jag behöver mer ram eller snabbare hårddisk för den delen. Jag tyckte att min hårddisk var ganska liten i bröjan så jag köpte en 320 gigare medans jag väntar på ssd priserna att sjunka. Mina boot tider nu ligger på ca 35-40 sek, men då har jag en 5400 varvare och ganska mycket musikskit på datorn Om man skaffar ssd senare har jag sett boot tider på 16 sek o neråt på en kallstartad dator

OnT: Kör på 2 gig, det klarar man sig långt på i OSX, om du hade kört vista hade jag minst rekomenderat 4 gig, men eftersom vi snackar SL så klarar man sig grymt långt på 2 De få gånger jag kan känna att datorn kan behöva mer är när jag kör Logic, Mainstage o är ute på webben samtidigt, men som dator i hemmet för programmering, osv fungerar den PRIMA!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk

2Gb räcker bra o långt, men 4 är ju gött....

Sen för de andra så funkade väl inte MBP 13" med mer än 4 heller? är tyvärr inte med i de nya svängarna

Men med en "gammal" vit mid 2007 macbook med 2gb minne o en ny 7200 disk så har jag 15sek i Boot-time

Permalänk
Medlem

2 räcker, men har du råd köper du 4:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Okej! Tack för svaren.

Jag beställde datorn och förhoppningsvis får jag den under nästa vecka, det stod att den var reda att levereras inom 24h så det lär inte ta så lång tid innan jag får den.

Permalänk
Medlem

2GB räcker, men personligen har jag typ 10 apps igång konstant, inkl. Firefox, IM apps etc. Drar man sen igang typ Photoshop pa det sa jag det va gott att ha den dar lilla extra för att datorn inte ska börja swappa som en tok.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 15" Unibody | Intel Core 2 Duo 2.4GHz | 2x2GB OCW DDR3 | 250GB HDD | Mac OS X 10.6 Snow Leopard
HTPC: Intel Dual-Core E6300 @ 2.8GHz | Corsair DDR2 PC6400 2x2GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5N7A-VM nForce 730i | Antec NSK-2480 | Windows 7 Pro

Permalänk
Medlem

2 Gb räcker, har aldrig fått slut på minne

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"