Permalänk
Medlem

Bli av med Norton?

Ja, jag har använt Norton den senaste tiden. (Skiten följde med min laptop när jag köpte den) Nu när gratisperioden gått ut vill jag förstås byta till något bättre, så jag avinstallerade Norton.

Laddade ner "Norton Removal Tool" och körde det. Det ska tydligen ha fungerat. Men nu när jag gör en sökning på "Norton" så hittar jag fortfarande massor av Nortonfiler som inte tagits bort, med filändelser som .loc, .dll, .mui, .sca, osv.

Ber om ursäkt om detta kanske är en dum fråga, men detta är verkligen inte mitt expertområde. (Det är ju liksom därför jag vänder mig till er scholars, hehe)

Är detta filer jag helt enkelt kan kasta i papperskorgen eller något som måste tas bort på annat sätt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det bästa (och även det mest korrekta sättet), är ju att ta bort programmet genom "Lägg till/ta bort program" eller "Avinstallera ett program", startar om datorn, och tar sedan bort resterande filer med hjälp av tredje-partsprogrammet till Norton. Starta om. Då ska allt försvinna.

Kort sagt; Testa köra tredje-partsprogrammet för att ta bort Norton-filer återigen, o se om det tar bort de resterande filerna. Starta om datorn när du ombeds.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

CCLeaner kan hjälpa till också om du kör en registerscan och fixar problemen som dyker upp där..

Sen finns det ju tusentals andra program för att ta bort program helt, men kommer inte på alla just nu på rak arm...

Permalänk
Medlem

Edgren: Det var precis så jag gjorde, men dessa filer finns fortfarande kvar.

Aurastream: CCleaners registerscan har jag kört, men de försbaskade filerna försvinner inte. xP

Permalänk

Prova att deleta dom för hand..?
Har du varit inne i Aktivitetshanteraren och stängt av programet?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem

Har kollat aktivitetshanteraren och det finns inget program att stänga av? (Inget som har med Norton/Symantec att göra dvs)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hemlighet
Prova att deleta dom för hand..?

Njae, jag har övervägt det, men har fortfarande inte vågat... Vill inte råka ta bort något jag inte borde. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slug
Edgren: Det var precis så jag gjorde, men dessa filer finns fortfarande kvar.

Så du har avinstallerat programmet den vanliga vägen, sen via tredje-partsprogrammet, startat om och sedan kört tredje-partsprogrammet igen? Det var så jag menade, vetdu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm, jag vet vad du menade. Och ja, jag har gjort det. Men för säkerhets skull kör jag nu tredje-partsprogrammet igen. Håll tummarna! (Är för övrigt tvungen att köra i felsäkert läge för att kunna använda programmet, annars händer ingenting... Vet inte riktigt varför)

Permalänk
Medlem

Håller alla mina 4 tummar så hårt det bara går ^^

Annars är ju alternativet att flytta filerna som är kvar från Norton, till t.ex. ett USB-minne o se vad som händer efter det. På så sätt kan du enkelt återställa filerna igen om det skiter sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att hålla våra 6 tummar fungerade inte. Filerna är kvar.

Jo, det skulle jag kunna testa. Frågan är, vad skulle kunna skita sig? Hur vet jag OM något skiter sig?

Dessutom är filerna utspridda i typ 3 olika mappar på olika ställen. Jobbigt att komma ihåg var allt ska vara om jag blir tvungen att föra tillbaka filerna till datorn igen.

Något säger mig att dessa filer bara är skit som jag kan deleta (inget annat fungerar ju), men man vill ju vara säker...

Permalänk
Medlem

Skapa kataloger så att de matchar den exakta destinationen till dit filerna ligger på din dator just nu, när du ska säkerhets-kopiera. På så sätt kan du bara markera o kopiera de 3 katalogerna och klistra in dem i C.

Jag vet inte vad som skulle skita sig, men antagligen att ditt nya säkerhets-program konstrar o har sig, eventuellt andra program också. Mer allvarligare kan jag inte komma på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samtliga filer finns här: C:\SWSetup\Inetsec

Någon som vet något - vad som helst - om denna Inetsec-mapp? Där finns en setup-fil (setup.exe), och ett liknande program som heter setup stub.

I denna ondskans mapp finns också massvis av andra småfiler, men alla olika filändelser known to man.

Att föra över dem till min externa hårddisk ser jag som min sista utväg (nåja, näst sista - den sista är att dumpa skiten i papperskorgen och ta bort allt).

Tack för att ni tagit er tid att försöka hjälpa mig, förresten. Uppskattas enormt!

Permalänk

Norton är som ett virus i sig Skitsvårt att bli av med och lite skrämmande att det problemet har varit i flera år! Dom verkar inte bry sig att göra något åt det. Plus att det som vanligt segar ner datorn mer än nödvändigt, tyvärr! Rekommenderar ESET nod om du ska ha något.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Har själv börjat se likheterna mellan Norton och virus. Terroristfasoner! xD

Jag övervägde Nod ett tag, men har fastnat lite för Kaspersky. Det finns tydligen i två versioner - Antivirus och Internet Security. Undrar vad som är bäst: Kaspersky Antivirus + Windows brandvägg, eller Kaspersky Internet Security... Hm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har själv börjat se likheterna mellan Norton och virus. Terroristfasoner! xD

Jag övervägde Nod ett tag, men har fastnat lite för Kaspersky. Det finns tydligen i två versioner - Antivirus och Internet Security. Undrar vad som är bäst: Kaspersky Antivirus + Windows brandvägg, eller Kaspersky Internet Security... Hm.

Tänk såhär: Windows-brandväggen är en liten kyckling, medans Kaspersky's brandvägg är en pitbull. Vem vinner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Du kan ju kolla här http://service1.symantec.com/Support/tsgeninfo.nsf/docid/2005...

MVH Peter

Säger detta dig något?

Citat:

Laddade ner "Norton Removal Tool" och körde det. Det ska tydligen ha fungerat. Men nu när jag gör en sökning på "Norton" så hittar jag fortfarande massor av Nortonfiler som inte tagits bort, med filändelser som .loc, .dll, .mui, .sca, osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som vet något - vad som helst - om denna Inetsec-mapp? Där finns en setup-fil (setup.exe), och ett liknande program som heter setup stub.

I denna ondskans mapp finns också massvis av andra småfiler, men alla olika filändelser known to man.

Ingen...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Säger detta dig något?

Säger mej att han har haft norton installerat och kört Norton removal tool, men då det finns flera Nortonprodukter och flera removal tools så kanske han kört fel removal tool till det han haft installerat. Så med den fakta som han skrivit tyckte jag det skulle vara lämpligt att han kikade på Nortons hemsida för att få lite fakta. Men kanske bättre fortsätta att gissa.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Bra tänkt BTLulle, men nej, jag är medveten om att det finns olika removal tools och såg till att skaffa det rätta. Men tack ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Säger mej att han har haft norton installerat och kört Norton removal tool, men då det finns flera Nortonprodukter och flera removal tools så kanske han kört fel removal tool till det han haft installerat. Så med den fakta som han skrivit tyckte jag det skulle vara lämpligt att han kikade på Nortons hemsida för att få lite fakta. Men kanske bättre fortsätta att gissa.

MVH Peter

Mycket sant

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

AVG FTW

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter att ha tittat närmare på i princip samtliga filer/undermappar i mappen ovan, så hittade jag en system32-mapp. Att deleta en system32-mapp känns onaturligt och korkat.

Fan också, jag vill inte sabba något. :/ Damn Norton to hell!

Permalänk
Medlem

det är ju så jävla sjukt, det är tamefan svårare att få allt som har med Norton att göra än att rensa datorn på virus. Och det är inte bättre av att det oftast är just Norton som skickas med datorer. Så det hjälper ju inte att köra en recovery disk för då har man det där igen.

Jag vill inte ta i Norton med tång ens. Jag avråder alla jag känner från att ha med norton att göra. Jag anser att det är bättre att va helt utan än att köra in Norton i sin dator. Men klart det kanske är som i medicin världen, ibland behövs ett STÖRRE VIRUS för att hålla odm mindre virusarna i shack.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
det är ju så jävla sjukt, det är tamefan svårare att få allt som har med Norton att göra än att rensa datorn på virus. Och det är inte bättre av att det oftast är just Norton som skickas med datorer. Så det hjälper ju inte att köra en recovery disk för då har man det där igen.

Jag vill inte ta i Norton med tång ens. Jag avråder alla jag känner från att ha med norton att göra. Jag anser att det är bättre att va helt utan än att köra in Norton i sin dator. Men klart det kanske är som i medicin världen, ibland behövs ett STÖRRE VIRUS för att hålla odm mindre virusarna i shack.

Jag kör norton och har aldrig haft några problem kan avinstallera allt på 1 min
norton har bliviht mycket bättre än det var.
Sågar du allt med norton eller bara deras gammla (före 2008)?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag kör norton och har aldrig haft några problem kan avinstallera allt på 1 min
norton har bliviht mycket bättre än det var.
Sågar du allt med norton eller bara deras gammla (före 2008)?

Sågar NORTON vid fotknölarna.
En dator blir aldrig sig lik efter en Norton attack.

Köpte en personaldator till jobbet i vintras. En Packard Bell, som hade norton 360. Oj oj det va inte kul. Speciellt inte om datorn har flera användarkonton med olika behöverigheter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har ni nötter faktiskt använt "Norton" ?

Sen får ni andra gärna definiera Norton (som är produktfamiljen och INTE specifik produkt/programvara) alltså vad ni menar med det..

Permalänk
Medlem

format C:

Intallera windows, norton är ett av dem värsta malwaren som finns, går knappt att få bort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Har ni nötter faktiskt använt "Norton" ?

Sen får ni andra gärna definiera Norton (som är produktfamiljen och INTE specifik produkt/programvara) alltså vad ni menar med det..

Jag tror bara dom prövat norton produketer inann 2008.
Tråkigt att folk som inte har prövat sågar allt

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag tror bara dom prövat norton produketer inann 2008.
Tråkigt att folk som inte har prövat sågar allt

Tyvär är det väl så.

2007 är rätt bra medans 09 och 2010 är riktigt fina, likaså 2008 års version:).

Menmen, finns alltid dem som sågar program, spel osv utan att pröva det själv.