Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Ovanligt mus/tagentbords problem.

Hej, hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med mitt otroligt frustrerande problem.

Har 3st nyinköpta dell datorer. 2st Latitude E5400 samt en E5500.
Eftersom dessa har mer eller mindre samma hårdvara så byggde jag winXP EN SP3 från scratch på en E5400 och körde sen en helt vanlig sysprep/ghost på den för att implementera ghosten på de andra 2 laptops.

När datorerna sedan var klarkonfigurerade så upptäckte jag att samtliga 3 hade problem att köra usb mus, tagentbord funkade och även andra usb enheter som hdd etc.
När jag plugga in usb musen fick jag upp "ny maskinvara har hittats bla bla.." de vanliga, och musen hoppar igång och fungerar i drygt 2sekunder innan den dör igen, obs att "muslasern" lyser hela tiden.

Testat en hel del felsökande utan resultat. Olika usb portar, kört in en repair installation från windows skivan och även testat med att installera servicepack 3 ovanpå. Pilla även en del på drivrutinerna utan resultat.
Kört diagnostic programmet som kommer med dell laptops o den indikerar inga fel.
Funkar inte heller om datorn sitter kopplad på en dockningsstation.

Hur som helst så ghosta jag om en dator och uppmärksamma då att musen inte fungerar från ghosten.
Så jag satte mig och byggde om hela operativet från scratch men nu på Latitude E5500 för att göra en ghost att implementera på de 2 andra datorerna, och det fungerade utmärkt tills dess att jag var klar och skickat ut datorerna till användarna.

Har nu uppmärksammat att den nya windows uppbyggnaden har problem med USB tagentbord.
Motsvarande problem, när jag pluggar in tagenbordet så hoppar den igång i 2sekunder innan den dör igen. När jag upptäckte detta så blev jag i princip övertygad om att det var ett IRQ fel då det kändes som det, men har nu uppdaterat BIOS utan resultat.

Suttit x antal timmar med en supportkille på dell som mest gav ifrån sig ett "WTF?" och vänder mig nu till swec's veteraner.

ps2 enheter och de integrerade tagentbordet/touchpaden fungerar utmärkt på datorn så tvekar på att de ska ha något med drivrutinerna att göra.

alltså kan jag inte få usb mus och tagentbord att lira samtidigt.. ? IRQ fel ?

Någon som sitter på en lösning?

Permalänk
Medlem

chipset-drivers som strular kanske?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |