Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Köpte min TRUE för nästan två år sen, och har nu bytt plattform till AMD från Intel.
Jag kan inte montera kylaren vertikalt då jag saknar detta monteringskitt:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...
Känns surt att betala 100 kr extra när jag redan lagt 550 kr på kylaren. Thermalright borde ta efter Noctua och skicka gratis fästen kan man ju tycka.

Va konstigt, jag kollade i min låda till kylaren och där låg krysset som du visar på bild. Skruvarna är ju densamma så det enda jag kan se mig sakna är ett eventuelt bakstycke?

Permalänk

En del butiker säljer TRUE med montering för en viss socket, en del säljer den med alla monteringskit i kartongen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Va konstigt, jag kollade i min låda till kylaren och där låg krysset som du visar på bild. Skruvarna är ju densamma så det enda jag kan se mig sakna är ett eventuelt bakstycke?

Skruvarna till mitt kitt , var längre till AMD , och jag fick med samtliga delar till Intel AMD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör systemet i sign, kör med en Thermalright 120-extreme True black som e lite lite utåtbuktad (konvex?).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Kör systemet i sign, kör med en Thermalright 120-extreme True black som e lite lite utåtbuktad (konvex?).

Finns diskuterat i tråden och andra trådar, enligt tillverkaren (diskuteras om det stämmer eller ej) så ska den vara konvex i ytan för att skapa störst tryck mot IHSen på CPUn (som inte alltid är helt plan den heller). Dvs de har utgått från att alla CPUer inte är helt plana och gjort på detta vis med flit.

Jag tycker det verkar väldigt rimligt och tror därför på den förklaringen. Andra tror inte på den och väljer att lappa sina kylare.

Och CPUer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns diskuterat i tråden och andra trådar, enligt tillverkaren (diskuteras om det stämmer eller ej) så ska den vara konvex i ytan för att skapa störst tryck mot IHSen på CPUn (som inte alltid är helt plan den heller). Dvs de har utgått från att alla CPUer inte är helt plana och gjort på detta vis med flit.

Jag tycker det verkar väldigt rimligt och tror därför på den förklaringen. Andra tror inte på den och väljer att lappa sina kylare.

Och CPUer...

Jo Intels cpu'er är så att kanten är högre än mitten där själva processorn är placerad, vilket gör att konvexa kylare får bättre kontakt, däremot så är AMD's cpu'er mer plana (om inte helt?)

Jag har ytterliggare än True black och den är så nära icke plan man kan komma (dvs mkt mkt lite konvex), så det skiljer mellan varje exemplar antar jag.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Jo Intels cpu'er är så att kanten är högre än mitten där själva processorn är placerad, vilket gör att konvexa kylare får bättre kontakt, däremot så är AMD's cpu'er mer plana (om inte helt?)

Jag har ytterliggare än True black och den är så nära icke plan man kan komma (dvs mkt mkt lite konvex), så det skiljer mellan varje exemplar antar jag.

nice att få det bekräftat på något sätt hehe.

Men även om IHSen är helt plan så förlorar man inte så mycket på den konvexa utan så länge man ser till at trycket är så pass högt mot CPUn, då det inte rör sig om några enorma avstånd egentligen.

Permalänk

Finns det inga grejer att köpa till denna kylare så den passar på 1156 socket?

Isf var kan man köpa det... nån länk?

Förlåt om ni har diskuterat detta tidigare jag behöver svar snabbt.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Finns det inga grejer att köpa till denna kylare så den passar på 1156 socket?

Isf var kan man köpa det... nån länk?

Förlåt om ni har diskuterat detta tidigare jag behöver svar snabbt.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

Permalänk

jag är intresserad att köpa en True black om någon vill sälja... Kan även tänka mig byta min vattenkylning mot en True Black+pengar... Kolla mitt galleri på profilen för att se vad vattenkylningen består av...

Mvh Tom

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
jag är intresserad att köpa en True black om någon vill sälja... Kan även tänka mig byta min vattenkylning mot en True Black+pengar... Kolla mitt galleri på profilen för att se vad vattenkylningen består av...

Mvh Tom

hehe jag använder en true black och har en över ... hur mkt i mellanskillnad pratar vi om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antec P193 & Thermalright Ultra-120

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scrambler

Jag har en Antec P193 låda, med utsugsfläkt bak, och två utsugsfläktar i taket. Nu är frågan: Var monterar jag bäst en fläkt på Ultra-120?

woot, fick du plats men din Thermalright CPU-kylare i den lådan ???
isf hur ??

tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en TRUE som jag haft till mitt s775 system men ska nu gå över till AM3 system bestående av Gigabyte GA-790XTA-UD4 och Corsair XMS3 DDR3. Behöver jag någon backplate för AM3 som jag hade till mitt s775? Samt funkar AM2 moutingkittet till AM3 eller måste jag köpa Thermalright bolt-thru kit? https://www.inet.se/artikel/6308707/thermalright-bolt-thru-ki...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Jag sitter på en TRUE som jag haft till mitt s775 system men ska nu gå över till AM3 system bestående av Gigabyte GA-790XTA-UD4 och Corsair XMS3 DDR3. Behöver jag någon backplate för AM3 som jag hade till mitt s775? Samt funkar AM2 moutingkittet till AM3 eller måste jag köpa Thermalright bolt-thru kit? https://www.inet.se/artikel/6308707/thermalright-bolt-thru-ki...

Fördelen med det kittet , är att du kan välja hur du vill montera kylaren , Utblås upp , eller mot fläkten i bakkant .

Ja , en bakplåt behövs för montering , fick du inte med en sån ? vid köpet av kylaren . AM2 och AM3 är samma .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går en true black in i ett Design R2 chassi utan att ta i sida?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83

Googla bara på chassits namn och kylaren, letade inte så länge men hittade det här:

http://tweakers.net/ext/i/imagelarge/1256557146.jpg

http://img30.imageshack.us/img30/3519/fractalinside.png

http://www.fractal-design.com/img_prod/inner_system.jpg

den senare bilden liknar en 120-extreme, kanske den nyare varianten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Fördelen med det kittet , är att du kan välja hur du vill montera kylaren , Utblås upp , eller mot fläkten i bakkant .

Ja , en bakplåt behövs för montering , fick du inte med en sån ? vid köpet av kylaren . AM2 och AM3 är samma .

Nej jag fick inte med någon bakplåt till AM2 bara till s775 vilket är sjukt irriterande. Fick bara med fästet som ska sitta över TRUE'n. Läste nu att just Asrock och Gigabyte behöver en bakplåt också >_>. Fan fan fan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Nej jag fick inte med någon bakplåt till AM2 bara till s775 vilket är sjukt irriterande. Fick bara med fästet som ska sitta över TRUE'n. Läste nu att just Asrock och Gigabyte behöver en bakplåt också >_>. Fan fan fan

Har använt mig av orginal plåt , både Asus och Gigabyte har funkat till min kylare , men handlar du kittet så följer allt med , som behövs.

Visa signatur
Permalänk

Såg att inet sålde fläkt hållare separat. Fungerar de bättre än mountclipsen som följer med? Har läst att dom tar mer plats om man har nära till ramslotsen.
Just nu så sitter min ena fläkt med mountclip och den andra är sitter med buntband mot den andra men måste bort med det om jag ska komma åt skruvarna.

http://www.inet.se/artikel/5321321/thermalright-flakthallare-...

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på Gigabyte GA-790XTA-UD4 och vet om den har en backplate eller om man behöver köpa till en separat?

*edit*
Beställde ett bolt-thru kit iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herman1992
CPU: Q6600 @ 2.4 (allt orginal)
Idel: 25-17 (Har kalt i rumet 15c)
Ful load: 45 efter två timmar med allt på max i OCCT

Skall försöka få den stabil i 3.60Ghz

Vad för stress program använder ni ?

kör min 9550 phenom i 2.6 ghz och ligger på 34 grader i full load har toppat 37 grader! i orginal klock ligger den som mest på 29 grader! stress program använder ja folding@home

Edit. har Thermalright Ultra-120 eXtreme vet inte skillnaden mot true är!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
kör min 9550 phenom i 2.6 ghz och ligger på 34 grader i full load har toppat 37 grader! i orginal klock ligger den som mest på 29 grader! stress program använder ja folding@home

Edit. har Thermalright Ultra-120 eXtreme vet inte skillnaden mot true är!

true är vad jag vet samma kylare fast svart som i true black...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83

Inga problem här iallafall

Permalänk
Medlem

passar en TRUE i ett antec sonata chassi? Eller är den för stor för det chassit

Permalänk
Medlem

Nu blöder mina fingrar, hur i helskotta får jag på en fläkt?

Snart ett hål i väggen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Nu blöder mina fingrar, hur i helskotta får jag på en fläkt?

Snart ett hål i väggen...

Buntband funkar finfint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Buntband funkar finfint.

....till nästan allt.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Buntband funkar finfint.

Självklart, men jag syftade mest åt den medföljande fästanordningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
Självklart, men jag syftade mest åt den medföljande fästanordningen.

Jag satte fast en av stålbandsformerna på ena sidan, och på insidan av hacket på motsvarande sida satte jag den tunna gummilisten, pressa fast fläkten och haka på.

Eller så skippar man allt det där (då det ändå kommer fallera efter en tid) och kör på bunt band
Funkar bra och man kan få det att se riktigt snyggt ut.

Permalänk

Fixat

Har problem med denna kylare, dålig temp. Tycker den sitter rätt schysst nu ändå efter jag körde coin varianten fast med plast ringen från en cd-spindel.

Detta är stock speed och får ändå 55 grader i load som känns rätt underligt.

Är det lappa som gäller? Känns som det inte går att montera på ett bättre sätt.

Edit: Fixat sig mer eller mindre gjorde en dubbelmacka med två ringar och en bricka i mellan.