ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

Spelade mission med Anrop.se ikväll - Operation Delta Nine
Vi plockade fram Littlebirds och körde Delta Force med tungt flygunderstöd.

Lite bilder och annat för att visa ArmA2 i sitt esse!

Min squad posar med våran littlebird.

Mike Lima våran flygunderstöds squad poserar

två av squadsen poserar tillsammans med Mike Lima

Läskigt att sitta ute på "plankan"

Littlebird över staden Elektrozavodsk

Mera åka på "plankan" passande kommentar från mig själv

Här är även 3 videos ifrån många vitala delar av operationen från vyn av min squadleader Carlbark.
pt1 http://www.youtube.com/watch?v=335kNeO8dsI
pt2 http://www.youtube.com/watch?v=2q3ksIt72D0
pt3 http://www.youtube.com/watch?v=4tFT_z-P6UA

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Lite från tokiga Foxtrot Alpha då

Någon som inte borde käkat frukost idag.

Wooo!

Äntligen på marken igen, avsittning!

Det blev en långvarig avsittning så vi satte oss ner.

Säkrat Elektrozavodsk!

Under en stormning med våra små helikoptrar i sann Apocalypse Now anda så blev vi tyvärr tungt beskjutna och tvingades nödlanda i vattnet. Vår helikopter hamnade precis vid strandlinjen, attans!

Ingen tvekan om saken att vi kom från fel flank, här råder totalt kaos när vi sjukvårdare springer fram och tillbaka ut på fältet och släpar in skadade i tjock rök-ridå. Vi slänger allt vi har, så det blev mycket färger

Här är det bara jag och Postaldude kvar vid liv i Foxtrot Alpha och spanar över vårat sista objective medans resten av grupperna rycker fram längre ner.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Häftigt! Jag har nyss införskaffat spelet och håller på att ta mig igenom single-player delen och lär mig hur allt fungerar. Hoppas på att kunna hänga med på något Anrop-uppdrag sen.

Permalänk
Avstängd

Fina screens!

Jag kollade lite på hur man kan förbättra prestandan. Och tydligen gillar inte ARma2 Hyperthreadingen på Core i7.

Går det att slå av den på Processnivå i Win7?

Lite drygt att behöva boota varje gång man ska spela arma bara för att slå av HT

Visa signatur
Permalänk

Vadå, har du spelat med hyperthreading fram tills nu med en i7? Det var typ helt ospelbart för mig. Jag har stängt av det helt och hållet iaf, och vad jag vet så går det inte att ställa in någon annanstans än i bios, men kan vara värt att kolla upp bland de mer insatta.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ännu en film från OP Delta Nine...

Jag spelade som Forward Air Controller i Hotel Alpha, samma grupp som matte54.
(filmen hoppar lite fram och tillbaka i uppdraget)
http://www.youtube.com/watch?v=ZJjbxmuCABs

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

Schyssta screens och filmer! Ni gör verkligen bra reklam för Arma2

Permalänk
Medlem

nice bilder

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Undrar lite då besvikelsen över flashpoint2 i multi suger, jag är lite nyfiken på arma 2 , jag driver klanen aliens.se sen länge och vi lirar bf2 som dock har några år på nacken men funkar, vi vill nog alla ha ett nytt bra spel!

Så vad är så bra med arma 2?
Grafik och ljud???
Multi delen lagg mmm?
Dedikerad server , vad kräver servern att spela med till exempel 64 spelare??
Vilken dator config krävs för en vettig upplösning med lull lull??
finns det många servrar?
Kostar servrar och är det samma system som bf2 att det krävs rankad server för att komma upp i ranking?? (att ja undrar är ju att vi har server med 10/10 bandbredd sponsrad redan!
Och vi har testat så många spel men ingen passar då bf2 är måttstocken just nu!
Arma2 verkar bra men det lilla jag provat e ju att det är så mycke inställningar så man blir vilse av bara dem?

Ge mej gärna synpunkter goda som dåliga!

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Bara för att jag seriöst behövde ta en paus från photoshop mitt i tråkiga natten så tog jag mig tid att svara på alla frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av solifer68

Massor! Läs här för lite intryck av oss på anrop.

Grafik och ljud???

Lite till och från för att vara ärlig, men i överlag snygg och realistisk i mitt tycke. Gott om kodac-moments om man säger så.
Ljudet kan vara lite halvdant vad gäller distans-uppfattning och dylikt, men annars stämningsfull. Moddar ändrar och förbättrar på detta hela tiden, så jag kommer inte ens igår hur det låter som orginal.

Multi delen lagg mmm?

Beror på många saker. Men om man antar att ni har en bra lina och tung server så ska det inte vara några större problem så länge det inte är väldigt script-tunga uppdrag, eller om väldigt mycket folk ansluter och håller på samtidigt.
Multiplayer rent allmänt är ArmA2's starka sida, då det finns så sjukt mycket möjligheter med editorn och typ bara ens hårdvara sätter gränserna för vad som är möjligt att scensätta. Kommer dock inte ihåg mycket av vad som följer med spelet orginal och har ingen koll heller på vad som liras public.

En ganska kraftfull dator! Det är framförallt väldigt processor-krävande. Vill ni lira med 64 pers så en rejäl Quad-core ett absolut minimum.

ArmA2 är tyvärr inte så jäkla bra optimerat än. Systemet i min sign fixar det hyfsat. Det ställer mycket högre krav på processorn än grafikkortet.

finns det många servrar?

Jo då det finns en hel del. Har dock som sagt ingen som helst koll på public-servrar.

Kostar servrar och är det samma system som bf2 att det krävs rankad server för att komma upp i ranking?? (att ja undrar är ju att vi har server med 10/10 bandbredd sponsrad redan!

Nej, servrar får ni stå för själva och det finns inget ranknings-system.

Arma2 verkar bra men det lilla jag provat e ju att det är så mycke inställningar så man blir vilse av bara dem?

ArmA2 är inte likt BF2 på något sätt mer än att det handlar om USA som sparkar röv. Det är helt olika spelupplevelser och helt olika spel-stilar. Känner ni att ni vill ta några stora kliv i riktningen mot realism och få uppleva något nytt så kan jag absolut rekommendera ArmA2, men om ni är ute efter ett BF2 i ny förpackning så är ni helt fel ute.

Angående inställningarna så är det inte särskillt mycket alls. Det mesta använder man för att styra AI'n, men om man bara lirar MP så har man ingen som helst användning av det där. Sen är det mycket med toggle och non-toggle varianter också. Knapp-uppsättningen ni använder är väldigt basic egentligen, med några extra funktioner. BIS har bara lämnat oss många valmöjligheter för oss att välja bland, vilket jag personligen tycker är jävligt positivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Bara för att jag seriöst behövde ta en paus från photoshop mitt i tråkiga natten så tog jag mig tid att svara på alla frågor

Massor! Läs här för lite intryck av oss på anrop.

Grafik och ljud???

Lite till och från för att vara ärlig, men i överlag snygg och realistisk i mitt tycke. Gott om kodac-moments om man säger så.
Ljudet kan vara lite halvdant vad gäller distans-uppfattning och dylikt, men annars stämningsfull. Moddar ändrar och förbättrar på detta hela tiden, så jag kommer inte ens igår hur det låter som orginal.

Multi delen lagg mmm?

Beror på många saker. Men om man antar att ni har en bra lina och tung server så ska det inte vara några större problem så länge det inte är väldigt script-tunga uppdrag, eller om väldigt mycket folk ansluter och håller på samtidigt.
Multiplayer rent allmänt är ArmA2's starka sida, då det finns så sjukt mycket möjligheter med editorn och typ bara ens hårdvara sätter gränserna för vad som är möjligt att scensätta. Kommer dock inte ihåg mycket av vad som följer med spelet orginal och har ingen koll heller på vad som liras public.

En ganska kraftfull dator! Det är framförallt väldigt processor-krävande. Vill ni lira med 64 pers så en rejäl Quad-core ett absolut minimum.

ArmA2 är tyvärr inte så jäkla bra optimerat än. Systemet i min sign fixar det hyfsat. Det ställer mycket högre krav på processorn än grafikkortet.

finns det många servrar?

Jo då det finns en hel del. Har dock som sagt ingen som helst koll på public-servrar.

Nej, servrar får ni stå för själva och det finns inget ranknings-system.

ArmA2 är inte likt BF2 på något sätt mer än att det handlar om USA som sparkar röv. Det är helt olika spelupplevelser och helt olika spel-stilar. Känner ni att ni vill ta några stora kliv i riktningen mot realism och få uppleva något nytt så kan jag absolut rekommendera ArmA2, men om ni är ute efter ett BF2 i ny förpackning så är ni helt fel ute.

Angående inställningarna så är det inte särskillt mycket alls. Det mesta använder man för att styra AI'n, men om man bara lirar MP så har man ingen som helst användning av det där. Sen är det mycket med toggle och non-toggle varianter också. Knapp-uppsättningen ni använder är väldigt basic egentligen, med några extra funktioner. BIS har bara lämnat oss många valmöjligheter för oss att välja bland, vilket jag personligen tycker är jävligt positivt.

Tack så väldans mycket för att du tog dej tid och svarade, känns positivt iaf, ska kolla mer på länken LÄS HÄR du angett, vem vet man kanske testar detta.
Som det ser ut borde jag klara mej rätt ok med min maskin, står i signaturen.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

...

Efter att HardOCP inkluderat det i sitt standardset av spel, så visar sig faktiskt grafikkortet ha relativt stor betydelse, speciellt när det gäller viewdistance.

Ex: http://www.hardocp.com/article/2009/09/22/amds_ati_radeon_hd_...

Skillnaden mellan GTX285 och HD5870 är mycket stor!

Skriver mest detta som en komplettering. CPUn är fortfarande viktigast, men mindre än vad det verkade ursprungligen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

På jobbet kör vi en med dubbla Xeon 5420 prollar (8 kärnor) och 32 gig. 100/100 lina.. Vi har iof aldrig varit mer än 10 pers på den servern men det har funkat riktigt bra.. Nu måste jag även testa utan hyperthreading för att se om jag kan få min speldator att funka bättre med Arma...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vi har en p4 3.2 ghz o 2 gb ram hur långt räcker en sådan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

En P4a lär nog inte räcka alls långt. P4or var tämligen usla från början och ARMA2 kräver mer eller mindre multi-CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

som server menade jag , borde räcka lite ?
Eller kräver servern så pass mycket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

som server menade jag , borde räcka lite ?
Eller kräver servern så pass mycket?

Jag kör min dedikerade server på en Quadcore Q6600 i orginal klock, 4 gig ram.
det FUNKAR, men vid 15-20spelare + så får den kämpa...

den är i minsta laget

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem

Tack , då är min server inte mycke o hänga i granen om din pallar 15-20 spelare, det va synd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är flyg känslan i helis och jets?
Finns det mycke banor med flygfän?
Fan börjar bli lite sugen på arma2, nån som vill byta arma 2 mot 1 flashpoint 2 spel??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.hardocp.com/article/2009/09/22/amds_ati_radeon_hd_... så är tydligen ATI 5870 1GB riktigt saftigt kort i ARMA 2. Synd att jag inte har pengar för att införskaffa det just nu.. väntar till dom bättre versionerna med 2GB minne och bättre kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje S
Häftigt! Jag har nyss införskaffat spelet och håller på att ta mig igenom single-player delen och lär mig hur allt fungerar. Hoppas på att kunna hänga med på något Anrop-uppdrag sen.

Roligt att du testar spelet och spelar single-player. Men jag måste bara säga att spela bra coop uppdrag är 1000% roligare än single-player i ARMA 2. Tyckte själv att single-player inte ens var spelbart.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur är flyg känslan i helis och jets?
Finns det mycke banor med flygfän?
Fan börjar bli lite sugen på arma2, nån som vill byta arma 2 mot 1 flashpoint 2 spel??

Det finns bara en "bana" och den är 225 kvadratkilomteter stor och man får sätta ut hur mkt "flygfän" som uppdragsmakaren/du vill.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk

@CyberVillain

Du skriver kommando i chatten och de syns inte av andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN

Roligt att du testar spelet och spelar single-player. Men jag måste bara säga att spela bra coop uppdrag är 1000% roligare än single-player i ARMA 2. Tyckte själv att single-player inte ens var spelbart.

Jo, coop är säkert mycket, mycket roligare, men jag skulle inte alls kalla single-player ospelbart. Har kört 4-5 uppdrag/scenarios och bara stött på några mindre irritationsmoment från AI:n. Kanske är det bättre nu sedan de senaste patcharna än det var tidigare?

Tycker single-player är ett mycket bra sätt att lära sig alla funktioner och skaffa erfaranhet inför online-spelande.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss börjat spela ARMA2, efter att ha plöjt igenom action-FPS spelet OFP:DR. Som mångårig Americas Army spelare så gillar jag taktik och realism framför action och run n´gun.

MEN, ARMA2 är inget dussinspel som man snabbt kommer in i. Därför undrar jag om nån "veteran" här kan tipsa om bästa arma2-siten för att få info, tips, moddar, forum m.m. Och vilken är den största svenska arma2-siten?

Detta kan mycket väl bli det första spelet jag köper på många år. Sist jag lade pengar på ett spel är till xbox för ca 5 år sedan. Just nu har jag bara kört träning, så det blir singelplayer nästa för att få en uppfattning. Men rent spontant så känns det som det nog fan blir ett köp, för oj oj så mycket snyggare, större, komplexare och mer realistiskt det är än OFP:DR!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Jag har nyss börjat spela ARMA2, efter att ha plöjt igenom action-FPS spelet OFP:DR. Som mångårig Americas Army spelare så gillar jag taktik och realism framför action och run n´gun.

MEN, ARMA2 är inget dussinspel som man snabbt kommer in i. Därför undrar jag om nån "veteran" här kan tipsa om bästa arma2-siten för att få info, tips, moddar, forum m.m. Och vilken är den största svenska arma2-siten?

Detta kan mycket väl bli det första spelet jag köper på många år. Sist jag lade pengar på ett spel är till xbox för ca 5 år sedan. Just nu har jag bara kört träning, så det blir singelplayer nästa för att få en uppfattning. Men rent spontant så känns det som det nog fan blir ett köp, för oj oj så mycket snyggare, större, komplexare och mer realistiskt det är än OFP:DR!

OFP2 var en enorm besvikelse. ArmA 2 är den sanna uppföljaren till OPF.

Jag har kört båda spelen och tycker att ArmA2 ä 1000 gånger bättre än OFP2 (I multiplayer iallafall). Singel campanjen i OFP2 var faktiskt ok (inte så realistisk kanske men gott flyt o lagon svår (på Hardcore givetvis)..

tycker OFP2 känns...trångt och styrt medan Arma2 är öppet och fritt...

Ska du köpa ett av spelen ta Arma2. Tröttnar du i början så tvinga dig att spela en gång till... sen ä du fast. Älskar CTI som känns som ett rts med baser.. synd att man inte kan följa matcherna i en överskådlig rts form... hade varit kul (kanske med något högre uppspleningshastighet dock)

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Efter att HardOCP inkluderat det i sitt standardset av spel, så visar sig faktiskt grafikkortet ha relativt stor betydelse, speciellt när det gäller viewdistance.

Ex: http://www.hardocp.com/article/2009/09/22/amds_ati_radeon_hd_...

Skillnaden mellan GTX285 och HD5870 är mycket stor!

Skriver mest detta som en komplettering. CPUn är fortfarande viktigast, men mindre än vad det verkade ursprungligen.

Absolut. Men det som är så löjligt krävande i spelet är ju AI'n och större script, vilket belastar just CPU'n. Starta upp Chernarus helt utan AI så kommer du se en härligt hög och stabil fps med de flesta moderna systemen med höga grafikinställningar. Men så fort du slänger in lite liv i banorna så kommer det droppa ordentligt på många ställen. Då spelar det liksom ingen roll vilket grafikkort du använderm iom att din CPU flaskar hela systemet.

För att kortfatta det lite så syftade jag på att CPU'n tar stopp långt före grafikkortet i ArmA2, och det finns då inte mycket att göra åt saken mer än att köra mindre tunga uppdrag. Om däremot ditt grafikkort lackar så kan du ju alltid sänka grafikinställningarna och njuta vidare av spelet Därför känns det givet att en bra processor är att föredra långt före ett super-grafikkort i detta fallet, precis som du nämner på slutet. Många har bara en tendens att direkt koppla sin fps till grafikkortet De flesta sitter ju trots allt fortförande på typ Quadcore och kommer då inte tjäna någon direkt märkvärdig prestanda i ArmA2 genom att byta ut sitt 280 mot ett 5870. Utgår man däremot från att man redan har ett i7 system så go for it!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ja, jag känner igen det där med att tröttna och tvinga sig själv till att spela. Det var lika för mig i Americas Army. I början dog jag snabbt hela tiden och kunde inte träffa någon fiende, så jag tröttnade.
Men efter några veckor kämpade jag på och sedan blev jag fast.

Provade att flyga lite helikopter igår kväll, det är ju fan omöjligt! Ändå har jag en joystick men inte fan hjälpte det. Vet inte om jag har fel inställningar, men för mig var det så segt att styra så det blev omöjligt.

Vad är CTI?

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Avstängd

Shit vad stor skillnad det blev med HT avslaget! Nu hackar det aldrig på marken längre, dock så kan det hacka om jag flyger över en större stad eller så, men det får man nog leva med... Fick även lite bättre FPS i några andra spel, men sämre i 3d mark vantage...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har spelat Arma 2 ett tag nu på min stationära: AMD Athlon 64 X2 6000+, 2 GB RAM-minne och ett Radeon x1950 pro och det fungerar sådär. Är spelbart på låga videoinställningar.

Nu är det också så att jag har en laptop med en AMD Athlon X2 QL-65 (2,1 GHz), 4 GB DDR2 och ett ATI Radeon HD4650. Problemet är ju att processorn är för vek.

Vilket system tror ni blir billigast att uppgradera för att få lite mer prestanda ur spelet? Har inga förväntningar att få någon supergrafik men vill gärna få lite bättre.