Ingen lågkonjunktur för Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Definiera mycket?

27 000 kr på en dator som klarar Photoshop och liknande program lika bra eller sämre än en dator för 9000 kronor som har exakt samma garanti tycker jag är 'mycket'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Hur som helst, det jag ville säga är att det är inte datorerna som är grejen med Apple, det är OS X och alla bra program som skapar en helhet som är väldigt lättillgänglig för de som jobbar med design eller de som inte är hardcore-datoranvändare.

Jag jobbar med design. Har jag "missat" något?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Ojoj.. Nu sätter vi igång och gnäller över hur dyra Apple är

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligtvis införskaffa en iMAC när min PC gjort sitt, det kommer dock dröja ganska länge till. Svågern kommer köpa en så fort de nya modellerna kommer. Priset är faktiskt alls avskrämmande om man tänker på att man vill ha med ett legalt OS och en 24" skärm med S-IPS/S-PVA bildrör. Ska man få samma sak med PC/Windows/Skärm kommer man ganska snabbt upp i samma prisklass. (Min Eizo skärm gick på 8100:- + legalt OS + all hårdvara).

Jag gillar också att det ligger Unix-tänk bakom kulisserna.

Permalänk
Medlem

Gjorde min del genom att köpa en MacBook Pro 13,3" för cirka en månad sedan.... Blir till att köpa en iMac nu i vår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kan någon med erfarenhet av mac förklara varför man betalar så mycket för mac? Varför inte lägga pengarna på t.ex en alienware laptop för samma pris och löjligt mycket bättre prestanda? Och om man nu inte är förtjust i windows så finns det ju en ocean av trevliga linux distar. Är det en ren märkesprodukt eller har jag missat något?

haha, det var också grymt löjligt.
då det är mer än bara prestanda som räknas i en bärbar. nog med att en macbook pro 17" väger halvvikten så har den 10x bättre batteritid, då din alienware har dött efter 40min i spelande, så kan du spela 7timmar till med macbook pro:n(ändå om det blir sämre grafik) så är det värt hur mycket som helst!
sen är de slanka, snygga, bra andrahandsvärde vilket gör att de i slutändan inte kostar så mycketr som folk tror.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
fick en Powemac G3 när de kom av min far, var rätt ung då men jag trivdes inte bra alls på den, min poäng? apple är till för dom som har användning för dom, för en barnfamilj tycker inte jag att apple är en bra ide
(detta var ju dock x antal år sedan så jag vet inte hur det ser ut nu)

Vi hade också en gammal mac med g3processorn, det var det värsta som fanns! men efter os x och intel med i spelet är Mac ett bättre alternativ för en barnfamilj. Allt är där det ska vara, inte några svårigheter eller problem!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kan någon med erfarenhet av mac förklara varför man betalar så mycket för mac? Varför inte lägga pengarna på t.ex en alienware laptop för samma pris och löjligt mycket bättre prestanda? Och om man nu inte är förtjust i windows så finns det ju en ocean av trevliga linux distar. Är det en ren märkesprodukt eller har jag missat något?

Ja, det är något du missar.
Det finns (åtminstone) två näraliggande men separata goda skäl till att folk vill använda Mac.
Den första är att ett mindre ekosystem har fördelar. Det finns en leverantör av datorer, och dessa erbjuds i ett mycket begränsat antal konfigurationer. Detta innebär att antalet konfigurationer som behöver testas är enormt mycket mindre än på Windows PC sidan. I praktiken innebär detta att man på Windows sidan helt enkelt inte har samma förutsättningar att skapa stabilitet. I gengäld vinner man i konkurrensutsatthet mellan leverantörer (=> ett lägre lägsta pris) och i vissa avseenden valfrihet.
Eftersom Apple vet vilka konfigurationer de vill leverera kan de skräddarsy sina system. Man vet att ingen kommer att peta in ett HD5870 eller dylikt i en iMac, och kan därför dimensionera kabinett, power supply, ventilation och fläktsystem och så vidare därefter. Det sparar naturligtvis pengar, men tillåter också att man kan erbjuda en anpassad design med kompakta dimensioner och låg ljudnivå.

En annan aspekt av Appleankdammen är att smidighet och elegans av tradition och hävd premieras och uppskattas ända tillbaka till Apple Interface Guidelines som var en del av den allra första Macen. Användarna förväntar programvara som är smidig och gör sitt jobb utan att krångla eller vara i vägen, och Apple lägger själva ribban med program som iPhoto, iMovie, Keynote och så vidare.

Kombinera den väldefinierade hårdvaran med klara riktlinjer (och begränsningar) för hur tredjepartstillverkare skall koppla in sig till systemet och med programvara som i två och ett halvt decennium utvecklats med konsekvens i användargränssnittet som ledstjärna så får man ett system som faktiskt fungerar bättre och stabilare än sina huvudkonkurrenter så länge användningsmönstren passar inom begränsningarna för det som erbjuds.

Enligt NPD står Apple för 91% av datorsystemen som säljs för mer än $1000. Notera att 85% av hushållen som har en Mac också har minst en Windows PC. Så Mac-användarna vet precis vad de har för alternativ. Deras val är högst medvetet.

Permalänk
Medlem

Apple har alltid varit ett alternativ till Pc. Har själv ägt em apple dator, i min ungdom när jag ville vara tuff lite crazy sådär, men alltid gått tillbaka till pc för dom krossar apple i stort sett allt.

spel, program, prestanda. Konstnad.

Säg nåt som apple datorerna klarar av som inte en pc klarar..

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Aldrig begripit varför man köper eller använder en Mac eller för den delen en Ipod.
Dyr design med tveksam hårdvara och prestanda bara, som jag ser det.
Dock dom är snygga men man vill ju ha en dator som man kan använda till nått och där misslyckas Mac totalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är väl inte så konstigt? Vilka riktar sig Apple till? Inte är det fabriksarbetare inte. Gissningsvis så har Apples målgrupp fått behålla jobben, och då kan man fortsätta konsumera.

Vilka är apple målgrupp då?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Dock dom är snygga men man vill ju ha en dator som man kan använda till nått och där misslyckas Mac totalt.

Kul kommentar, jag arbetar, spelar, surfar och håller kontakten med vänner med min Mac, så visst går den att använda till något. Kan det vara så enkelt att folk har olika kriterier och krav på vad datorn ska användas till, känns som en ganska korkad kommentar då du ensam knappast är Apples hela målgrupp.

Jag skulle inte heller köpa en Mac om jag hade som intresse att klocka, spela mycket eller jaga fps i 3dmark. Men nu har jag inte det intresset och Macen uppfyller både mina och miljoner andra folks kriterier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Aldrig begripit varför man köper eller använder en Mac eller för den delen en Ipod.
Dyr design med tveksam hårdvara och prestanda bara, som jag ser det.
Dock dom är snygga men man vill ju ha en dator som man kan använda till nått och där misslyckas Mac totalt.

Har väl alltid varit så att vissa vill ha det där som inte alla andra har..Och är bered att betala för det med. Jag sköpte en sån här Apple förut

http://images.apple.com/pr/photos/iMac/imac_flowershot.jpg

Alltså sämre skitdator får man leta efter. Men Mac folket hyllande denna äggklocka som världens snyggaste design. Och den är ju så bra , fast pc var ju typ 2-3 ggr bättre på den här tiden. hade stöd för fan 99% av all program , spel, mac hade väl 1 %

Är precis som nu. Etc så kan man jämföra ett par jeans, vissa väljer att köpa ett par jeans för 600-700kr, men andra köper samma jeans för 2000kr extra bara för att nån kines har sytt dit ett annat märke.

dom som köper jeans för 2000kr extra ja det är mac folket

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Kul kommentar, jag arbetar, spelar, surfar och håller kontakten med vänner med min Mac, så visst går den att använda till något. Kan det vara så enkelt att folk har olika kriterier och krav på vad datorn ska användas till, .

'

Förklara då vad en mac klarar av som inte en pc klarar av. Är lite nyfiken .. har inte haft en mac på ett tag..

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dimuman
'

Förklara då vad en mac klarar av som inte en pc klarar av

Varför ska jag göra det, har jag påstått att min Mac klarar något som inte en Windows baserad PC gör?

När jag köpte dator så jämförde jag bärbara från både Apple och andra tillverkare. Apple fick sen mina pengar då deras produkt föll mig i smaken, svårare så är det inte.

Permalänk
Medlem

Men om du är nyfiken så var det framförallt ett otroligt enkelt och snabbt operativsystem, 7 timmars batteritid och en LED monitor. Sen gillar jag skarpt Apples design.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara på det här du sa "så enkelt att folk har olika kriterier och krav på vad datorn ska användas till"

Då undrade jag bara vad är för Kritirier som en mac klarar av som inte en pc. Då du är bered att lägga ut flera tusen extra för en mac. Designen?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Jo dom är jäkligt snygga det går att komma ifrån : ) iafall dom nyare modellerna

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dimuman
Jo dom är jäkligt snygga det går att komma ifrån : ) iafall dom nyare modellerna

Helt klart en av orsakerna var designen, men leta på en Windows baserad laptop med 7 timmars batteritid, LED skärm, liknande prestanda på hårdvaran så är faktiskt utbudet tunt. Och det som finns kostar inte 5-7k

En jag funderade på var en Acer med 8 timmars battertid, men då fick man en Core Solo processor med mycket sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack till EntropyQ3 som nog skrev det bästa inlägg jag någonsin läst på Sweclockers forum.

fratey: Ja, du har faktiskt missat något då. Jag har ju jobbat med design i många år, först på PC och på senare år på Mac. I början är det jobbigare på Mac, OS X har andra kortkommandoknappar och det är jobbigt med alla "flytande" fönster när man är van med PC-gråa rutor bakom varje program. Men när man väl fått upp farten vill man aldrig gå tillbaka igen. Jag jobbar oftast med programmen Photoshop, Bridge, Flash, Dreamweaver, Mail, Spotify, Skype, Fotostation, Firefox, Safari, Ftp, Finder, Textredigerare, PC-emulator och OpenOffice öppna samtidigt på min iMac 20" 2.66Ghz Intel Core 2 Duo med 4 GB DDR2 installerat. Det går dubbelt så fort att växla mellan fönster, man kan dra filer mellan programmen mycket enklare och programmen låser sig nästan aldrig. Dock är en dröm jämfört med Windows aktivitetsfält. Dessa saker är ovärderliga när man jobbar. Så testa, och du kommer inte ångra dig. Hemma har jag en likvärdig PC, men jag föredrar alltid att åka till jobbet och jobba istället för att ta jobb med mig hem när jag måste göra övertid, för den extra halvtimmen i resväg sparar jag snabbt in i handhavande. En sak är sämre på Mac, och det är att Photoshop är inte särskilt bra anpassat för att jobba mot Macnätverk. I övrigt vinner Apple i alla lägen vad gäller jobb.

Sen kommer jag aldrig byta ut min PC hemma då Apple suger på spel. Men så är det ju bara.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Lustigt med dessa diskusioner mac vs PC

har en vän som hade flera PC tills den dag han bytte till mac. Nu får han krupp bara man nämner utrycket PC.

Själv har jag bara PC. Men säga vad man vill om när Steve Jobs presenterar nya produkter - han är läskigt bra på det. Medans Microsoft ofta är sömnmedicin o lämnar mig oberörd i sina presentationer. Iof, alla blåskärmar har ju varit roande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Kan någon med erfarenhet av mac förklara varför man betalar så mycket för mac? Varför inte lägga pengarna på t.ex en alienware laptop för samma pris och löjligt mycket bättre prestanda? Och om man nu inte är förtjust i windows så finns det ju en ocean av trevliga linux distar. Är det en ren märkesprodukt eller har jag missat något?

Jag kan förklara hur jag ser på det.

Du kan ha en labb i skolan att göra ett program, och du kommer att göra den, och den kommer att fungera, den kommer att ge dig Godkänt på labben, dock kommer det vara ett "hack-job" d.v.s. där du precis tillgodoser alla kraven i specifikationen, din kod är en skål av spagetti, och din GUI ser ut som skit.

Sedan kan man göra samma program fast man har tänkt genom koden, strukturerat den, optimerat den, tänkt på hur programmet skall användas, gjort prototyper för GUI, konstruerat ett GUI som passar kunden bäst, e.t.c.

Därmed ser jag det första som Windows, där det fungerar men det är ett jävla hack-work och det andra som OS X.

Satt och tittade på föreläsningar från Stanford som handlade om utveckling till iPhone, och en kvinna som jobbade på Apple med Safari kom dit som gästföreläsare, där hon berättar att hon var tvungen att sitta och göra en knapp så att den var exakt rätt i på pixel oavsett hur långt tid det tar.

Ser det ut som att Microsoft har inställningen du ska sitta och jobba på X tills det blir rätt oavsett hur långt tid det tar?

Och det är vad man betalar extra för, jag vet inte hur man kan visa skillnaden tydligare.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att vanliga "PC" "windows" användare är sura för att vi köper apple-produkter. Folk har väl inte fattat att alla vill inte överklocka och att många skiter i prestanda/kr om man får annat i gengäld, tragiskt måste jag säga.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Det här är så löjligt.
Det finns olika smak acceptera det bara.

Det är som att jämför cloetta plopp och center.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Det här är så löjligt.
Det finns olika smak acceptera det bara.

Det är som att jämför cloetta plopp och center.

Ja för alla vet ju att plopp är godare kom inte säg nåt annat.

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min Mac trots att den var dyr. Allt fungerar helt enkelt väldigt bra, i alla fall så länge man kör OSX på den. I och med att jag pluggar på högskola och kan ladda ner Windows7 gratis från deras servrar så använder jag det till spel och lite annat men jag skulle aldrig betala för det.

I början körde jag rätt mycket windows på den men när man väl har vant sig så inser man hur mycket bättre OSX är även om det kan ta ett tag. Själva datorn i sig är också sjukt mycket bättre än alla andra bärbara PC jag har testat. Den nya styrplattan med alla dess funktioner gör mycket, sen att hela datorn är i aluminium och fungerar som kylfläns för processor och grafikkort så att fläktarna i princip aldrig hörs är en annan stor fördel. Bra skärm och bra kvalitekänsla har den också. Det enda jag saknar är de nya batteriet som ska ge upp mot 8 timmars batteritid vid normal användning och klara 1000 laddningar utan att gå under 80% av sin originalkapacitet.

Betalar mer än gärna dubbla priset för en dator med samma specifikationer om jag får dessa fördelar i stället för en ful plastig högljudd dator med urusel styrplatta, kass skärm och dålig batteritid. Sen kan jag förstå att det finns folk som köper andra datorer också men att vara så trångsynt att man hävdar att folk köper Mac i ren okunskap är bara löjligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Delerium har helt rätt, Kvalité före kvantitet

Mac är helt enkelt bättre datrorer, kanske inte prestandamässigt i siffror som många tror är bättre, finns många delar hos en dator som gör den bra! tex design osv

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte alls att det går bra för Apple, men det förvånar mig att inte fler PC-användare är beredda att testa hur operativsystemet Mac OS X fungerar. Jag har flera PC hemma och kan jämföra XP och Vista med Leopard och Snow Leopard. Det är en enorm klasskillnad till fördel för OS X... men vissa program som jag vill använda finns (ännu?) bara på PC och av den anledningen behåller jag Windows på några burkar ett tag till.
Är det priset man oroar sig för så kan jag berätta att Snow Leopard kostar bara ca 300 riksdaler...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Sötast

Något dödsskumt med nya iMac 24" var dock musen som har alldeles för låg dpi för skärmstorleken.... fick dra och dra och dra för att komma nånstans, och musacceleration var jag inte så hemskt intresserad av.

Den är i stort behov av uppdatering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jag upplever det som att vanliga "PC" "windows" användare är sura för att vi köper apple-produkter. Folk har väl inte fattat att alla vill inte överklocka och att många skiter i prestanda/kr om man får annat i gengäld, tragiskt måste jag säga.

Riktigt dåligt argument, för jag sitter te.x. på en oöverklockad i7 920 och själv ville jag bara ha en bra processor.

Så vad jag tror det handlar om mest av allt om är egentligen vad du har får och får ge i gengäld när du köper en Mac. För även om Mac-folk säger att du får vad du betalar för så kan de knappast förneka att de egentligen har precis köpt en PC som det sitter en symbol av ett äpple på, som har samma komponenter som du hittar i vilken PC som helst.

Bara för att spä på det hela ytterligare, så finns det mjukvara där ute som låter dig installera Windows på din Mac och sedan finns det en hel del användare som kör sina "Hackingtosh" där ute tycker jag faktiskt borde vara bevis för Mac-folket att de har betalat mer för en PC som kom i ett snyggt skal, men väldigt lite utöver vad de fick betala i gengäld.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Sötast

Det där... om att folk inte förstår varför folk köper macs....

Samma timme som du har packat upp och startat din enorma 24" iMac, så har du blivit överröst med WOW känslan så många gånger endast pga första intryck och design.

Det är verkligen en upplevelse.

Därför köper folk dem.

Permalänk

Okay okay. Tack för alla svar, (för många att citera ) det gav lite mer klarhet i hur ni resonerar när ni väljer mac.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!