Permalänk
Medlem

Så är det saddam, solarispatitionen måste vara primär. Alla mina Solaris-partitioner är primära men genom att dölja linux-swap i en utökad partition trodde jag att den inte skulle synas (eftersom man inte kan installera opensolaris på utökade partitioner). Man kan ju ha tre primära partitioner och en utökad partition, alternativt fyra primära partitioner men ingen utökad partition på en hårddisk. Jag visste inte att de primära partitionerna måste vara de första, jag har ju använt min tredje partition som utökad och sedan lagt en sista primär partition efter denna utökade partition. Gparted klagade inte så det verkar ju vara möjligt att göra det rent fysiskt, men kanske opensolaris inte gillar det?

Slices är alltså som "partitioner inuti en solarispartition". En normal opensolaris systemdisk har en jättestor slice på nästan hela diskutrymmet. Inuti denna slice s0 så ligger rpool i zfs. Dessutom finns det en bootslice s8 som används för uppstarten. Numera ligger swap normalt som ett filsystem inuti ZFS så det ska inte behövas någon swap-slice.

Det jag nu vill göra är att göra om solarispartitionen till 480 GB och skapa en ny slice, t.ex. s1 på 400 GB avsedd för att användas som en diskenhet i en raidz1. Slice s0 för systemet ska vara på 80 GB. Jag vet att det inte är optimalt prestandamässigt (samttidig åtkomst till denna raidz och rpool slöar ner och skrivcachen inaktiveras) samt att det krånglar till systemadministrationen men jag vill kunna utnyttja hårddiskutrymmet för lagring.

Jag tror jag skulle kunna göra så här:

1) Tillfälligt koppla in ytterligare en gammal 80 GB-hårddisk.

2) Duplicera systemdisken till denna hårddisk.

3) Starta upp systemet på den tillfälliga 80 GB-hårddisken.

4) Ta bort de båda primära solarispartitionerna (80 GB och 400 GB) på 640GB disk #3, skapa en ny primär solarispartition på 480 GB. "Partitionera" slices inuti denna partition till 80 GB och 400 GB.

5) Duplicera tillbaka systemet från 80GB-disken till 80 GB-slicen på 640GB-disken. Kontrollera att det går att boota upp på denna hårddisk.

6) Ta bort den tillfälliga 80 GB-hårddisken (eventuellt kanske man skulle köra den som mirror med systemdisken, men den låter illa samt presterar dåligt så jag vill helst slippa den).

7) skapa raidz1 på de tre tomma 400GB, varav den tredje ligger i den slice som delar partition med systemdisken.

Förhoppningsvis ska jag inte behöva installera om OpenSolaris om jag gör så här. Å andra sidan hade det varit intressant att veta om det fanns något enkelt sätt att göra en ren installation på detta sätt utan att behöva kopiera över systemet till en annan hårddisk.

Permalänk
Avstängd

Slice 2 brukar traditionellt beteckna hela disken, på Solaris. Så om du backuppar partition 2, så gör du alltså en backup på hela disken. Så du bör inte formatera slice 2, den ska du aldrig röra.

Jag tänker på din 74GB partition, där "/" är lika stor som slice 2.

Permalänk
Medlem

Tack saddam, jag misstänkte att slice2 var för "hela disken" (egentligen är det hela Solarispartitionen).

Har inte orkat pilla så mycket mera men konstaterade igår kväll att jag på något sätt sabbat min Linuxinstallation när jag höll på partitionera. (Gick inte längre boota på hårddisken och återinstallera grub funkade inte). Gör inte så mycket, har inte använt den så mycket ännu sedan jag installerade den. Kanske lägger in Mandriva 2010 RC2 istället på den disken.

Konstaterade också att Solaris-partitionen blev synlig om jag ändrade Linux-swap till FAT32 så tydligen kan det bli konflikter med Linux-swap och Solarispartition på samma hårddisk.

Gparted tyckte visst att opensolaris systempartition var en Linux-swap, medans de övriga solarispartitionerna jag skapat manuellt visades som "Okänt" med en varningstriangelssymbol på.

Edit:
http://kr.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=108233&ts...

OK, så antingen får man placera Linux swap efter opensolaris-partitionen, eller så ändrar man tillfälligt linux-swap medans man håller på att meckar med opensolaris.

Permalänk
Medlem

Build 125 har tydligen kommit ut och jag uppdaterade min filserver-testmaskin. Den här gången kändes det som om det gick lite fortare att installera och starta upp än build 124.

Jag har inte gjort något mer än att installera så jag vet inte hur bra det fungerar, hade ju inte ens testat färdigt build 124 innan 125:an kom...

Permalänk
Avstängd

Fnorken,
Det gick antagligen snabbare att installera b125 pga du redan hade b124 på din server? Skillnaden mellan dem var inte jättestor?

Det jag har lärt mig av... någon här, är att inte radera gamla BE i GRUB. Jag ska ha kvar alla, så jag kan göra rollback till vilken version jag vill. Och senare, när OpenSolaris 2010.02 kommer ut, så kommer jag antagligen att ominstallera på nytt så jag inte har så många BE i GRUB. Självklart behöver jag inte ominstallera, men jag gillar att ha ett rent filsystem. Det går ju egentligen lika bra att uppgradera t.ex. 2008.11 hela tiden till idag. Då får man massa olika BE i GRUB, annars finns ingen skillnad mellan att göra en fräsch ominstallation eller patcha en gammal OS version, hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Fnorken,
Det gick antagligen snabbare att installera b125 pga du redan hade b124 på din server? Skillnaden mellan dem var inte jättestor?

Antagligen var det så. Förra gången tror jag att jag gick från b118 till b124.

Fast det tog onödigt lång tid att installera förra gången. När jag körde "pkg image-update" så hämtade den data otroooligt sakta även att det fanns gott om ledig kapacitet i min uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Ett varningens ord om ni behöver byta ut systemdisken och bara har en hårddisk för systemet, använd INTE zpool replace för att byta ut en singeldisk om jag nämnde innan i tråden. Risken är stor att man råkar få en ny hårddisk som inte går att boota och den gamla går ju heller inte att boota när den inte längre är med i rpool... Tyvärr så sabbade jag min opensolaris systemdisk när jag höll på med detta. Det gör inte så mycket, jag hade inget viktigt på den (det var inte filservern jag labbade med utan min skrivbordsdator).

Nej, det "rätta sättet" är förstås att man skapar en mirror av sin boot-disk och att man gör den nya disken bootbar genom att installera grub på den. Skulle det misslyckas så har man kvar den gamla disken bootbar (men körandes som degraded mirror) så det är bara att försöka på nytt tills man verifierat att man kan boota från sin nya hårddisk utan problem och har en fungerande bootbar root-mirror.

Testa sedan att den nya hårddisken funkar att boota som singeldisk efter att ha kopplat ur den gamla ur datorn och justerat i bios vilken hårddisk som datorn ska boota från. Lyckas man så har man en degraded mirror körandes på en ny hårddisk när man kopplat ur den gamla. Då kan man köra zpool detach för att ta bort den gamla disken från denna mirror och göra det till en äkta singel-disk igen.

Länkar som beskriver hur man ska göra för att byta ut systemdisken:
http://www.solarisinternals.com/wiki/index.php/ZFS_Troublesho...

http://docs.sun.com/app/docs/doc/819-5461/ghzvx?a=view

http://blogs.sun.com/vineeth/entry/transfering_root_image_of_...

Ganska smidigt faktiskt när man väl lärt hur man ska göra!

-------------------------

Funderar på att köra boot-mirror även på min skrivbordsdator nu (har det på servern redan). Jag har ju som tidigare nämnts tre hårddiskar och det finns inget som hindrar att jag kör två likadana solarispartitioner på varsin hårddisk på två av dessa och speglar dem. Blir väl lite lurigt att få ihop detta med trippel-boot windows, Linux och Opensolaris och att köra raidz på partitioner (slices) men skam den som ger sig!

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt aldrig förstått poängen med att spegla sin systemdisk. Jag labbar på systemdisken och så fort något är färdigt, så kopierar jag det färdiga resultatet till ZFS raidet. Skälet är att jag vill inte fragmentera ZFS raidet med att skriva och ändra massor av gånger. Sånt gör jag på systemdisken. Mao, jag använder systemdisken som slask och förvarar aldrig något viktigt där. Allt viktigt flyttar jag till ZFS raidet. Och jag försöker se till att ändra så lite som möjligt i ZFS raidet. Faktum är att om jag vet att jag ska ändra mycket i en fil, så flyttar jag filen till systemdisken och gör alla ändringar där, sen kopierar jag tillbaka till zpool. För att försöka minimera fragmentering. Så varför spegla systemdisken? Det gör inget om den går ned för mig. Jag tar gärna det extra arbetet, mot att ha två systemdiskar igång. Jag har ju så få diskar igång som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skälet är att jag vill inte fragmentera ZFS raidet med att skriva och ändra massor av gånger.

Har du upplevt att fragmentering är ett reellt problem?

Permalänk
Medlem

Skälet att köra spegling på systemdisken är att undvika nertid om hårddisken går sönder. Det är mycket enklare att byta ut en trasig disk i en mirror än att installera om operativsystemet och sedan återställa från någon backup (om det finns någon backup), eller installera om alla program manuellt.

Jag tror inte fragmentering är ett stort problem. Jag änvänder i och för sig systemdisken på servern för tillfällig lagring t.ex. när man laddar ner filer från internet så att jag slipper väcka hårddiskarna i min raidz ifrån sitt viloläge i onödan. Likaså lägger jag filer som ska streamas till min mediaspelare där tillfälligt av samma skäl (långsamma förlopp som håller lagringsdiskarna väckta i onödan vill jag undvika). Men detta funkar ju bra även när jag kör mirror.

Permalänk
Avstängd

För mig gör det inget om min OSol kraschar och jag måste installera om. Det gör inget om allt är nere i 4h eller så. Detta för att jag inte servar flera andra användare på min OSol maskin. Jag är ensam på den. Det vore en helt annan sak om det vore andra som var inne på burken. Och då skulle jag nog helt klart överväga spegling för att undvika nertid. Om de andra var ok med att ha en nedtid på 4h medan jag installerar om allting, så skulle jag inte spegla. Jag vill ha så få diskar igång som möjligt.

Angående fragmentering, jag upplever det inte som ett problem, men jag gör så bara av gammal vana och för att jag vill vara "snäll" mot min hårdvara. Jag tror ZFS väntar med att skriva ut data tills 7/8 delar av RAM minnet är fullt eller tills det gått 30 sek, allt för att samla ihop mycket data att skriva ned i ett enda svep. Istället för att skriva lite i taget väldigt ofta, vilket bidrar till fragmentering. Så ZFS försöker undvika fragmentering. Men jag vill även hjälpa min server.

Jag ska nu på fredag köpa 3st TB diskar till så jag får 8st TB diskar. Och då ska jag bygga om mitt ZFS raid så det blir raidz2 vilket innebär att två diskar kan krascha utan problem. Jag räknar med att i framtiden byta ut diskarna mot typ 2TB eller 3TB diskar och för såna stora diskar _måste_ man tillåta två diskar krascha.

Och på fredag köper jag dessutom en 1.5TB disk att ha som systemdisk. Där cachar jag massa filmer och sånt, så kan jag ha min zpool avstängd den mesta av tiden. Det sägs ju att diskar går sönder efter kanske några 10.000h användning. Och om jag har en stor systemdisk så kan jag cacha mycket. Antag att min systedisk vore 6TB, då skulle jag aldrig behöva slå på min zpool. Alltså, ju större systemdisk, desto snällare mot min zpool.

Dock är det jobbigt att jag måste förstöra mitt raid och sen bygga om det helt. Men jag hoppas ett raidz2 med 8diskar ska räcka även i framtiden, därför att då byter jag bara ut diskarna mot större. Så nu måste jag flytta mina 3TB data till någon mellanlagringsplats och sen skapa en ny zpool och lägga tillbaka all data. Med min nya zpool får jag 6TB lagringsutrymme, vilket bör räcka ett tag. Hoppas jag. Jag vill inte ha flera diskar än 8st i min zpool. Så jag flyttar rubbet till några 1.5TB diskar. Hoppas inte dediskarna går sönder, för då blir jag skogstokig. Jag ska göra fsck min zpool och sen kopiera rubbet till 1.5TB diskarna och sen göra fsck på dem. Efter det ska jag förstöra min zpool och koppla in alla 8 diskar och återskapa en zpool och sen flytta alla data. Min P182B kommer att bli full av diskar, men de är alla avstängda förutom min 1.5TB systemdisk som är 5400rpm så den är hyfsat tyst. Hoppas jag.

Ni som har 5400rpm, är de tystare än 7200rpm diskar? Någon märkbar skillnad, eller är de ungefär likadana? Hur är prestandan?

Sen när Nehalem 32nm kommer, så flyttar jag min zpool till en sån burk. Då ska jag ha PCI-x på den så jag får 1GB/sek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Skälet att köra spegling på systemdisken är att undvika nertid om hårddisken går sönder. Det är mycket enklare att byta ut en trasig disk i en mirror än att installera om operativsystemet och sedan återställa från någon backup (om det finns någon backup), eller installera om alla program manuellt.

Jag kör icke speglat på min systemdisk men det känns som om att jag skulle gå över till speglat. Att installera opensoslaris tar ingen tid med att installera och konfigurera alla tjänster och ev zoner tar tid (ja jag har loggar över installationen) men framför allt är det tråkigt arbete. Att spegla systemdisken skulle minska risken för att göra tråkigt och oplanerat ominstalltionsjobb.

Jag skulle vilja ha ett "bare-metal recovery" program (som Mondo Rescue för Linux) men jag har inte hittat något sådant. Det går givetvis att kopiera välvalda bibliotek, kopiera systemdisken med dd osv men det är inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

backspace,
Jag har inte tänkt på 2.5" diskar faktiskt. Det är väl mest en kostnadsfråga. Men det var en bra ide. Jag ska kolla upp dem lite. Tack!

Permalänk
Medlem

saddam: Är man ute efter att ha en så tyst maskin som möjligt så får man ju lätta på plånboken lite. Som tur är så har iallafall jag en stor garderob där jag kan ställa undan dreten.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

För lagring av flera TB så är 5400 rpm 3,5-tumsdiskar att föredra både för strömförbrukning och pris/GB.

WD green power, Samsung ecogreen och Seagates 5900 rpm diskar är exempel på sådana hårddiskar.

Här är en bra jämförelse mellan olika 3,5-tums-hårddiskar
http://www.silentpcreview.com/article983-page4.html

Som systemdisk är det bättre prestanda med en 7200 rpm. Ännu bättre förstås med SSD...

EDIT: Verkar ju som att en del 3,5-tums diskar är minst lika tysta som 2,5-tums när man läser resultaten på spcr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Som systemdisk är det bättre prestanda med en 7200 rpm. Ännu bättre förstås med SSD...

Någon som funderat på att gå över till SSD för systemet systemdisk? Eller rent av har gjort det? Jag är klart lockad, det borde ju räcka med "dagens billigaste" SSD på säg 40+ GB?

40GB kan tyckas vara mycket men Opensolaris verkar tugga i sig systemdisk kapacitet som jag äter chips. Det kanske blir bättre i framtiden men för att spara ett par boot miljöer så går det idag åt mycket plats.

Permalänk
Medlem

Nehedu, ingen SSD förrän tekniken är färdigutveckald/stabil/pålitlig och prisvärd.

Låt andra ta smällarna, så kan vi gamla rävar avvakta tills tekniken och priserna mognat.

Permalänk
Avstängd

Om du googlar på "Simon Breden ZFS" så har snubben skrivit en artikel om hur han satte upp speglade SSD till sin OSol maskin.

Ett par boot miljöer tar mycket plats, ja. Men jag tycker det är billigt pris för att kunna göra fullständig rollback när man vill. Dessutom så kan man jämföra utrymmet OSol kräver jämfört med det utrymme som Vista eller Win7 eller Mac OS X kräver. Alla de tre OS kräver väl runt 10GB diskutrymme var? Eller är det 15GB? Vad kräver en OSol installation? 2GB? Det är ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett par boot miljöer tar mycket plats, ja. Men jag tycker det är billigt pris för att kunna göra fullständig rollback när man vill. Dessutom så kan man jämföra utrymmet OSol kräver jämfört med det utrymme som Vista eller Win7 eller Mac OS X kräver. Alla de tre OS kräver väl runt 10GB diskutrymme var? Eller är det 15GB? Vad kräver en OSol installation? 2GB? Det är ganska stor skillnad.

En optimal OpenSolaris installation för mina behov skulle antagligen vara under 512MB. Jag vill ha server funktionalitet för filer, databaser, svn, syslog, web och ssl ftp. Tittar man på tex EON så är imagen 89MB bygger på OpenSolaris build 124. Tyvärr ger den inte all funktionalitet jag vill ha.

Att OpenSolaris Indiana är så stort beror på att det är fel paketerat. Möjligen kommer det ändra sig nu när SXCE försvinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Jag använder denna tråd som en minnesanteckning för mig själv. När jag hittar en sajt jag vill läsa men inte har tid, så postar jag in länkarna här så jag kan läsa dem sen. Därför postar jag länkar hela tiden.

Finns en bra gratistjänst för sånt: Evernote

Har lagt upp en iSCSI utdelning på OSOL-servern som jag använder till TimeMachine på min Macbook (jmf Time Capsule). Hastigheten över 1Gb/s-lina är bara ett par MB/s, någon idé på vad jag kan göra för att förbättra prestandan? Lokalt på servern går kopieringarna betydligt fortare.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Avstängd

Jag måste köpa en router. Vad för routers kör ni mot OSol?

Linux Lover, inte en aning. Men du bör ju få mycket snabbare. Har du testat med ett annat OS för att se att det funkar med hög hastighet?

Permalänk
Medlem

Snubblade på napp-it, nas webgui, när jag surfade lite OpenSolaris igår. Bortsett från att det är väldigt Nexenta centrerat, skrivet i perl och väldigt mycket beta så är det ändå intressant.

Sedan är det roligt att det webbsidan är på tyska här och där! Skoltyska får göra lite nytta...

Permalänk
Avstängd

Vad är skillnaden mot webmin? Är det inte lite grand, samma sak?

Permalänk
Medlem

Jag börjar nu få ordning på mina partitioneringsproblem jag nämnde innan.
Som jag nämnde försöker jag få triple boot windows 7, Linux och OpenSolaris att fungera samtidigt som jag vill spegla systempartitionen för opensolaris och dessutom ha raidz på varsin partition på mina tre hårddiskar...

Mitt senaste problem var att jag inte kunde boota upp på min andra hårddisk när den första disken i spegeln kopplats ur (SATA-kabeln dragits ur moderkortet). Jag vill ju simulera att spegeln är bootbar från singeldisk om någon av dem i spegeln har gått sönder.

Problemet uppstod på grund av att jag skapat Linuxpartitionerna med gparted på ena hårddisken och sedan lagt till opensolarispartition på denna vilket gjorde att opensolaris hamnade i primär partition 2 och den utökade partitionen innehållande linuxpartitionerna blev primär partition nr 1. Primär partition nr 0 är en NTFS lagringspartition för windows som jag skapade innan. Men på den andra sisken i spegeln så har jag endast lagringspartition för windows (nr 0) och solarispartition nr 1.

Detta gjorde alltså att jag hade försökt spegla partition 2 på disk 1 med partition 1 på disk 2. Det funkar bra som zfs mirror men förvirringen uppstod i filen /rpool/boot/grub/menu.lst. Eftersom jag först installerade opensolaris på disk 1 partition 2 så blev det en rad som följer inuti menu.lst:
findroot (pool_rpool,2,a)

Detta betyder "leta efter bootsign-filen pool_rpool i partition nr 2, slice a (första slice på tredje partitionen, partitoioner börjar på 0 och slices på a).
Detta funkar bra så länge båda diskarna är inkopplade i spegeln eftersom den filen ju finns på tredje partitionen på en av diskarna.
Ändrar jag till "findroot (pool_rpool,1,a)" så funkar det att boota på disk nr 2 eftersom systempartitionen där är den andra partitionen (alltså partition 1). Jag testade lägga in två menyalternativ i grub och då gick det att boota på vilken som helst av diskarna genom att välja motsvarande alternativ.

Men det är tråkigt att behöva göra två menyalternativ för varje bootmiljö i grub så slutsatsen blev att för att få bootbar mirror att funka smidigt så måste man se till att använda samma partitionsnummer på båda hårddiskarna. Detta gör man enklast genom att skapa partitionerna i samma ordning, på båda hårddiskarna. Så tanken är nu att installera opensolaris först och när allt detta är klart sedan lägga in linux... Ja windows installerade jag allra först. Ordningen för installation bör alltså vara windows, opensolaris och sist linux.

Nu står det lite mer grejer i menu.lst än bara den raden jag nämnde. Ett verktyg som man kan använda i sammanhanget är bootadm där man kan se var filen menu.lst befinner sig i filsystemet med kommandot
bootadm list-menu

Läs mer om bootadm med "man bootadm".

Här står lite om findroot:
http://docs.sun.com/app/docs/doc/819-2379/ggumt?a=view

Normalt hanterar man ju bootmiljöer i opensolaris med beadm, men just för att fixa bootproblem när man flyttar runt sin rpool mellan olika systempartitioner, t.ex. när man återställer efter hårddiskkrash så är det bra att veta litegrann hur det funkar med grub och findroot.

Sammanfattningsvis har jag nu gjort följande:
1) installerat windows 7 på disk nr 0, vilket skapade två NTFS-partitioner.

2) skapat lagringspartitioner för windows, en på varje hårddisk (tre diskar). Se till att 400 GB utrymme är ledigt på disk 0, 480 GB ledigt på disk1 och 440 GB ledigt på disk 2 efter att ha skapat alla NTFS-partitioner.

3) Installerat opensolaris på 40 GB partition på disk 1 (alltså andra disken). Denna heter nu c7t2d0s0.

4) Manuellt skapat en solarispartition på disk 2, se till att den har samma partitionsnummer i fdisk (andra partitionen på båda diskarna). Denna partition täcker resten av diskutrymmet (440 GB) och den är gjord som aktiv partition så man kan boota på den.

5) Skapat en 40 GB slice 0 på solarispartitionen disk 2 som är lika stor som slice0 på disk 1, den heter c7t3d0s0. Dessutom skapat en 400 GB slice 1 på solarispartitionen på disk 2 avsedd för lagringspoolen, c7t3d0s1.

6) Lagt till c7t3d0s0 som zfs mirror till c7t2d0s0, alltså speglade systempartitioner. Lagt till grub till c7t3d0s0 med installgrub.

7) Konstatera att det går att boota från båda hårddiskarna både som mirror och sedan som singeldisk. Fixa eventuellt strul med grub...

8) Boota upp på c7t3d0s0, alltså disk 2. zpool rpool detach c7t2d0s0 så att disk 2 blir singeldisk.

Nu har jag alltså installerat opensolaris på en partition på disk1, skapat ny partition på disk2 som inkluderar en extra lagrings-slice och flyttat över installationen till slice0 på solarispartitionen på disk 2. Allt detta för att komma runt att opensolarisinstallern inte har verktyg för att skapa slices när man installerar så man för göra det manuellt...

Framtidsplaner:
9) Ta bort den gamla fdisk-partitionen som solaris installerades ursprungligen på disk 1.

10) Skapa ny 440 GB fdisk-partition av typ solaris2 med 40 GB slice 0 och 400 GB slice 1 på hårddisk 1.

11) Skapa ny bootbar mirror på samma sätt som i steg 4) till steg 8) så att jag nu får 40 GB mirror för systemet på c7t2d0s0 och s7t3d0s0.

Nu har jag alltså två hårddiskar med varsin speglad s0 slice på varsin solarispartition och samtidigt varsin ledig 400 GB s1 slice på vardera disken.

12) Skapa 400GB solarispartition i det lediga utrymmet på disk0, dedikera hela utrymmet till slice2 (hela "disken" = hela fdisk-partitionen). Denna heter nu c7t1d0.

13) zpool create tank raidz1 c7t1d0 c7t2d0s1 c7t3d0s1
Alltså skapa min lagringspool på tre stycken 400 GB delar, en på vaqrje hårddisk.

Nu har jag alltså mirror av två 40 GB slices mellan hårddisk1 och hårddisk2, och samtidigt raidz1 med tre 400GB delar, en på varje disk. Lagringen för opensolaris är färdig.

14) Det finns nu 40 GB ledigt utrymme på disk 1 (andra hårddisken) där mjag nu skapar utökad partition innehållande partitionerna för Linux.

15) Installera Linux på disk1, med hårddisk 1 bootbar.

16) Nu har Linux installerat sin egna grub (vilket jag ville). Lägg till cainloader till vardera opensolarispartitionen i opensolaris boot-mirror, Läg även till för Windows om den inte redan finns.

17) Fixa grub i opensolaris så att jag kan boota Linux och Windows oberoende på om jag bootar upp disk 1 eller disk 2. Bootar jag på disk 0 så startas windows direkt.

18) Färdigt!!!

Oj, inte konstigt att detta tar sådan tid att utföra...

Permalänk
Avstängd

Skitbra rapport. Detta kan hjälpa folk i framtiden så de inte tvingas gå igenom samma saker. Jag tycker det är jättebra att folk skriver om problem och hur de löses. Helst utförligt. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

EDIT: Skit också, när jag skapade min raidz1 enligt nedanstående raderades allting på hårddisk 0. Mitt misstag var att jag trodde att c7t1d0 motsvarade solarispartitionen på disk 0, men tyvärr motsvarade det ju hela hårddisken. Detta borde jag ju vetat om redan... Jag antar att jag borde ha skapat en slice istället och använt c7t1d0s1 istället för c7t1d0...

OK, har nu fixat min spegling av systempartitionen samt raidz1 med en solarispartition på disk0, en slice i solarispartitonen på disk1 samt en slice på solarispartitionen på disk 2. Alltså mirror på 2x40 GB samt raidz1 på 3X400 GB. Detta på tre stycken 640 GB hårddiskar som dessutom kör Windows 7 på partitioner. Återstår att installera Linux...

EDIT: Nej, kör endast opensolaris, råkade ju radera windows7, återstår alltså radera min raidz1, partitionera om för windows7 och skapa ny solarisslice på disk 0, återkapa raidz1 och sedan installera Linux. slutedit...

ronny@r1opensolaris:~# zpool create -f tank raidz1 c7t1d0 c7t2d0s1 c7t3d0s1
ronny@r1opensolaris:~# zpool status
pool: rpool
state: ONLINE
scrub: none requested
config:

NAME STATE READ WRITE CKSUM
rpool ONLINE 0 0 0
mirror ONLINE 0 0 0
c7t3d0s0 ONLINE 0 0 0
c7t2d0s0 ONLINE 0 0 0

errors: No known data errors

pool: tank
state: ONLINE
scrub: none requested
config:

NAME STATE READ WRITE CKSUM
tank ONLINE 0 0 0
raidz1 ONLINE 0 0 0
c7t1d0 ONLINE 0 0 0
c7t2d0s1 ONLINE 0 0 0
c7t3d0s1 ONLINE 0 0 0

errors: No known data errors
ronny@r1opensolaris:~# zpool list
NAME SIZE USED AVAIL CAP HEALTH ALTROOT
rpool 37G 5,23G 31,8G 14% ONLINE -
tank 1,09T 812K 1,09T 0% ONLINE -
ronny@r1opensolaris:~# zfs list
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT
rpool 7,13G 29,3G 83,5K /rpool
rpool/ROOT 3,08G 29,3G 19K legacy
rpool/ROOT/Ny_installation 73K 29,3G 2,85G /
rpool/ROOT/opensolaris 16,1M 29,3G 2,88G /
rpool/ROOT/opensolaris-1 3,07G 29,3G 2,87G /
rpool/dump 2,00G 29,3G 2,00G -
rpool/export 50,5M 29,3G 21K /export
rpool/export/home 50,5M 29,3G 21K /export/home
rpool/export/home/ronny 50,5M 29,3G 50,5M /export/home/ronny
rpool/swap 2,00G 31,2G 101M -
tank 91,2K 729G 25,3K /tank
ronny@r1opensolaris:~#

EDIT:
Fasen också!

Permalänk

Nu har jag börjat köpa delar till min nya filserver. Jag kommer att utföra uppgraderingen lite lätt stegvis så nu till att börja med har jag endast beställt mig ett 8-portars SAS/SATAII kontrollerkort och två iPASS till 4st SATAII sladdar. Tyvärr fanns inte kontrollerkortet inne på lager men får hoppas att det kommer inom nästa vecka.

Kontrollerkort: UIO LSISAS1068E 8i (AOC-USAS-L8i)

Nästa steg blir att beställa RAM, disk och annat smått och gott.
Känns riktigt skoj

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kul! Berätta gärna hur det går. Och alla priser och var du köpte. Har du tittat på Comstar?

Jag själv håller på att göra om min raidz1 med 5 st 1TB diskar till raidz2 med 8st 1TB diskar, just nu. Jag tankar över alla data till 1.5TB diskar. I två kopior. Sen ska jag scrubba diskarna och förstöra raidet och kopiera tillbaka allting på det nya raidz2. Det tar typ 10 timmar att kopiera 1TB märker jag, om man kör "zfs send...". Sen ska jag scrubba det också. Och allt detta två ggr. Urk, detta tar tid. Men hellre safe than sorry.

Först gick jag från raidz1 4st 500GB diskar till raidz1 5st 1TB diskar, och nu kör jag snart raidz2 8st 1TB diskar. Jag hoppas och tror att jag kommer att vara nöjd nu med min ZFS raid. 8 diskar i raidz2 känns säkert. raidz1 vill jag inte köra, det känns så osäkert. Och i framtiden så kommer jag byta diskarna mot större, så 8 diskar ska nog räcka även i framtiden. Byter jag diskarna mot 2TB så får jag 12TB utrymme, det torde räcka för de flesta personer!

Jag kan verkligen inte rekommendera raidz1 (dvs raid-5) då det känns osäkert. Nej, raidz2 är det enda raka. Och nu kommer jag inte bygga om mitt ZFS raid något mera. Kanske addar jag en SSD disk i framtiden. Men 99% av tiden så är mitt raid avstängt. Jag kör nu en 1.5TB systemdisk och där får jag plats med allt möjligt.

Sedan när raidet är färdigt, så ska jag sätta upp SunRay klienter! Det ska bli skojsigt. Det är kul att skruva och sätta upp häftiga tekniker. Jag ska försöka använda VirtualBox och SunRay så man kan välja vilket OS man vill köra. Tjejen kanske vill köra Windows. Jag läser på om VDI just nu.

Permalänk

Precis, just nu har jag en pool med två(!) radiz1:or (om fyra diskar var) och det känns inget bra alls! Ska bli skönt att köra åtta diskar i en raidz2:a, med möjlighet att expandera till sexton diskar (två raidz2:or) om jag känner behov av det och införskaffar ett chassi med plats för alla (ett Norco 4220 kanske, dreggel...).

Edit: Ej tittat på Comstar, men gör det nu.

Edit 2: So far har jag endast köpt ifrån Mullet, kontrollerkort 1558 kr och de två SFF-8087 till SATA kablarna gick på 204 kr styck. Därefter tillkommer Mullets hutlösa frakt på 200 kr samt 54 kr postförskott.. Summa: 2219 kr.

Visa signatur