Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem

Det är som sagt bara en svart ram som gör att disken blir lite högre. G1 var svart och det är inte direkt ovanligt att butiker visar fel bilder...

Hursom, spelar det någon som helst roll?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
http://www.sweclockers.com/nyhet/10023-intel_slapper_trim_for...

kollar man på prisjakt så finns det 3 olika utseenden på G2.

Som echo skrev ovanför mig, det är bara G1 som är svart. G2 är silverfärgad med svart ram, som går att skruva av om man nu behöver det.

Personligen hade jag hellre haft en svart disk då den matchat datorn i övrigt, men man kan inte få allt och G1 är för mig helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är som sagt bara en svart ram som gör att disken blir lite högre. G1 var svart och det är inte direkt ovanligt att butiker visar fel bilder...

Hursom, spelar det någon som helst roll?

Det spelar väl roll om om man vill ha G2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Är det en märkbar skillnad att välja SSD:n som primär i bootordningen (istället för CD/DVD/Floppy)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Är det en märkbar skillnad att välja SSD:n som primär i bootordningen (istället för CD/DVD/Floppy)?

Jag har min SSD-array som första i bootordningen. skulle jag behöva installera om datorn trycker jag F8 eller vilken knapp det nu var för att manuellt välja DVD-enheten för att starta installationen.
Du kan ju testa. inget går ju åt skogen med den ändringen precis

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man vill ha en G2 så köper man förslagsvis en G2.

Butiker är ofta rätt slarviga med sina bilder så går man på bilden så blir det lätt fel...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du får leva med att G2 är silver, alternativt köper du en G1 (som inte lider av dåliga firmwares) eller målar din G2 svart.

Permalänk
Relik 📜

Fick min från Dustin idag, håller på att installera Windows nu..
Intressant iakttagelse, med AMDs AHCI-drivar får jag ut cirka 240 MB/s i seq. read, med Windows integrerade runt 220 MB/s. Det är ändå en rejäl skillnad.

I alla fall, paketet från Dustin Home var överraskande nog retail! Artikelnumret på Dustins hemsida säger att det handlar om bulk/OEM, såd et var en glad överraskning att få adapter med också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Fick min från Dustin idag, håller på att installera Windows nu..

Gahh du strör salt i mitt sår!
Jag skulle hämta min... Då hade mitt paket blivit förväxlat med ett annat, och en annan person hade fått mitt paket!
Jag hade ju kanske kunnat tagit det kvarvarande paketet, men det var en liten mjuk påse från Jotex..

Posten har nu meddelat mig att mitt paket kommer att bli återlämnat vid 20-tiden ikväll. Den ev. tidigare ytterst lyckliga personen har hävdat för posten att paketet är oöppnat.. Men det återstår att se.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Relik 📜

Vilket oflyt.. Hoppas det löser sig!

Tycker jag får riktigt bra hastigheter, speciellt seq. write ligger ordentligt högt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Vilket oflyt.. Hoppas det löser sig!

Tycker jag får riktigt bra hastigheter, speciellt seq. write ligger ordentligt högt.
http://pici.se/pictures/xUFLTbaDb.png

Fin write-prestanda.

Kan du köra AS SSD på den med så vi får veta de för SSD intressantare resultaten? Gärna Copy-Benchmark under Tools i samma program.

För övrigt, är det en 80GB eller 160GB? 160GB är ju snabbare med senaste firmware.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering gällande firmware 1.4 från Intel:

"Intel is sorry about the frustration this is causing. If your drive is working properly with your current system settings, there is a good possibility you will not have any further problems. Please do not change your driver settings at this time until Intel gives further guidance.

Best Regards,

Brady - Intel NAND Solutions Group"

En forumanvändare nämner även:

"Intel has confirmed that the problem occurs when TRIM is passed to the SSD, so people running Raid should not have the problem."

Så, har man trigger happy-fingrar som jag och redan flashat disken med 1.4 utan att installera ett operativsystem så har man (teoretiskt) inte förstört den. Nu tvingas man väl mer eller mindre vänta på nästa firmware.

Hoppas det håller i sig för er som flashat utan problem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

En liten uppdatering gällande firmware 1.4 från Intel:

"Intel is sorry about the frustration this is causing. If your drive is working properly with your current system settings, there is a good possibility you will not have any further problems. Please do not change your driver settings at this time until Intel gives further guidance.

Best Regards,

Brady - Intel NAND Solutions Group"

En forumanvändare nämner även:

"Intel has confirmed that the problem occurs when TRIM is passed to the SSD, so people running Raid should not have the problem."

Så, har man trigger happy-fingrar som jag och redan flashat disken med 1.4 utan att installera ett operativsystem så har man (teoretiskt) inte förstört den. Nu tvingas man väl mer eller mindre vänta på nästa firmware.

Hoppas det håller i sig för er som flashat utan problem.

Så jag som redan haft OS (Windows 7) och flashat, och sedan använd Intel SSD Toolbox och manuellt kört trim och beviserligen fått upp min prestanda borde egentligen enligt det du citerat ovan ha en defekt disk nu? Eller uppfattar jag texten fel?

Permalänk
Avstängd

Min går som den ska...ngn som vet om det kommer ngr nya satakort som ökar prestandan?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Så jag som redan haft OS (Windows 7) och flashat, och sedan använd Intel SSD Toolbox och manuellt kört trim och beviserligen fått upp min prestanda borde egentligen enligt det du citerat ovan ha en defekt disk nu? Eller uppfattar jag texten fel?

Det kan onekligen inte enbart bero på att TRIM skickas till disken, då skulle alla ha fått fel, snarare en kombination av drivrutiner + TRIM till disken.

Intelrepresentanten rekommenderar ju folk som inte har några problem att inte göra något drivrutinsändringar gällande disken innan de fått ur sig en ny firmware.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det kan onekligen inte enbart bero på att TRIM skickas till disken, då skulle alla ha fått fel, snarare en kombination av drivrutiner + TRIM till disken.

Intelrepresentanten rekommenderar ju folk som inte har några problem att inte göra något drivrutinsändringar gällande disken innan de fått ur sig en ny firmware.

Så det var så med drivrutinerna, vilken tur att jag glömde bort att installera de då. =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Så det var så med drivrutinerna, vilken tur att jag glömde bort att installera de då. =D

Men jag hade alla drivrutiner redan installerad från Intel före uppdateringen. Efter allt var klart körde jag även SSD Toolbox med manuell körning och enligt argumentet ovan borde min disk vara sönder nu, vilket den inte är!?!

Eftersom Intel Matrix Storage Manager blockerar TRIM kommandot för tillfället känns det ju tryggt att inget automatiskt inträffar iaf.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Men jag hade alla drivrutiner redan installerad från Intel före uppdateringen. Efter allt var klart körde jag även SSD Toolbox med manuell körning och enligt argumentet ovan borde min disk vara sönder nu, vilket den inte är!?!

Eh disken går inte sönder för ALLA som kör nya firmware och TRIM...

Permalänk
Medlem

Det här kan gott Intel ha för att dom ignorerar oss med G1:an. Trist att det drabbar er andra dock.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det här kan gott Intel ha för att dom ignorerar oss med G1:an. Trist att det drabbar er andra dock.

Jag instämmer med dig. Extra surt då det lovades TRIM-stöd för G1'orna från första början. Men ni har ju iallafall buggfria firmwares till era SSD'er.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en intressant .pdf fil från Intel som reder ut huruvida man ska använda SSD Toolbox i Win 7 eller inte. Intel SSD Optimizer White Paper

Ett starkt tips däremot är att vänta med eventuella drivrutinsändringar i Win 7 tills firmware problemen är över. "If it's not broken, don't fix it"

Tabellen är överst på sidan 5 i .pdf filen

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Intressant, TRIM-stödet i Windows 7 fungerar alltså inte med (nuvarande version av) Intel Matrix Storage Manager.

Jag har ett par hårddiskar i RAID tillsammans med min SSD så ICH10R-kontrollern är ju i raidläge... Och då skulle jag i dagsläget alltså behöva använda SSD Toolbox för att dra nytta av TRIM ändå.

Nu har jag iofs inte vågat köra in nya firmwaret i väntan på vad Intel kommer fram till....

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Intressant, TRIM-stödet i Windows 7 fungerar alltså inte med (nuvarande version av) Intel Matrix Storage Manager.

Jag har ett par hårddiskar i RAID tillsammans med min SSD så ICH10R-kontrollern är ju i raidläge... Och då skulle jag i dagsläget alltså behöva använda SSD Toolbox för att dra nytta av TRIM ändå.

Nu har jag iofs inte vågat köra in nya firmwaret i väntan på vad Intel kommer fram till....

Tvivlar på att det kommer fungera med SSD Toolbox heller.

Kör man raid eller kryptering så är det nog lite kört i dagsläget. För att det ska fungera i RAID så måste antagligen kontrollerkortet ha stöd för det (alternativt drivrutinerna), för kryptering så är det många gånger inte ens önskvärt med TRIM eftersom det då skulle avslöja vart det var ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag testade kryptering på min G1:a och det sänkte prestandan REJÄLT. Med mekanisk hårddisk är prestandaskillnaden försumbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör man raid eller kryptering så är det nog lite kört i dagsläget. För att det ska fungera i RAID så måste antagligen kontrollerkortet ha stöd för det (alternativt drivrutinerna), för kryptering så är det många gånger inte ens önskvärt med TRIM eftersom det då skulle avslöja vart det var ledigt utrymme.

Själva SSDn är ju inte raidad, så den är ju synlig direkt i OSet. Däremot är ett par hårddiskar på samma kontroller raidade.
I tabellen som cf256 postade står ju Intel Matrix Storage Manager-drivrutinen under Win7 som ett av fallen där man kan köra SSD Toolbox?

Jag fattar inte i vilket läge man skulle ha Intel Matrix Storage Manager-drivrutinerna utan att ha sin kontroller i RAID-läge?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Jag hittade en intressant .pdf fil från Intel som reder ut huruvida man ska använda SSD Toolbox i Win 7 eller inte. Intel SSD Optimizer White Paper

Ett starkt tips däremot är att vänta med eventuella drivrutinsändringar i Win 7 tills firmware problemen är över. "If it's not broken, don't fix it"

Tabellen är överst på sidan 5 i .pdf filen
http://img294.imageshack.us/img294/3470/ssdtoolbox.jpg

Och om man inte kör AHCI (med Win7). Hjälper SSD Toolbox då?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Snicksnack, verkar funka fin fint (raid-läge och trim).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Snicksnack, verkar funka fin fint (raid-läge och trim).

Och hur vet du det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Själva SSDn är ju inte raidad, så den är ju synlig direkt i OSet. Däremot är ett par hårddiskar på samma kontroller raidade.

Mjaha, jag läste visst fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Och hur vet du det?

Mjaha, jag läste visst fel.

Vad tror du? (se sign)

Permalänk

Vad tror ni, ska man chansa på att uppdatera firmware innan man installerar Win 7 eller ska man ta och vänta på en fix?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065