Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det går ju men problemet är då att man inte får TRIM från start och disken blir polluted. Sen när FW 1.5 läggs in och man aktiverar TRIM så kommer den inte fixa allt retroaktivt. Tillslut så kommer den ju att ha gjort det men det kommer ta tid...

Det är anledningen till att min X25a fortfarande ligger nedpackad i sin kartong...

Kolla ett av mina tidigare för någon sida sedan, min disk var så pass använd att jag helt hade fyllt den, sedan flashat, kört ssd toolbox och på så vis återfått prestandan så nog fungerar det även om TRIM inte fanns vid det tillfälle OS'et hade installerats.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju jusst det SSDToolbox gör, den kollar av disken och jämför med operativsystemet vilka filer som egentligen finns kvar. Detta är förstås bra för operativsystem som inte har TRIM men kan även i detta fall utnyttjas för att rensa allt retroaktivt efter att man uppdaterat till en firmware med TRIM-stöd.

Sen när man har fungerande TRIM-stöd i operativsystemet (drivrutiner m.m.) så finns det ingen användning för SSDToolbox längre.

Hur rensar man bort skiten från disken med Intel SSD Toolbox säger du? Jag ser inget alternativ för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Hur rensar man bort skiten från disken med Intel SSD Toolbox säger du? Jag ser inget alternativ för det.

I dagsläget görs detta på egen risk, med tanke på firmwareproblemet:

Starta SSD Toolbox --> välj "Intel SSD Management Tools" --> välj din SSD och sedan Run. 3 sekunder senare och manuell körning av TRIM är genomförd.

EDIT: lägger bara till SSD Toolbox user guide:

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det går ju men problemet är då att man inte får TRIM från start och disken blir polluted. Sen när FW 1.5 läggs in och man aktiverar TRIM så kommer den inte fixa allt retroaktivt. Tillslut så kommer den ju att ha gjort det men det kommer ta tid...

Det är anledningen till att min X25a fortfarande ligger nedpackad i sin kartong...

Om det är en ny firmwareversion som krävs för att fixa problemen så lär det ju ta sin tid innan den kommer... Jag skulle bli förvånad om det inte tog åtminstone någon månad från det att felet är isolerat... (Med tanke på QA-processer m.m.)

Och SSD Toolbox gör väl just något slags retroaktiv fix? Den är ju avsedd att köras regelbundet just i situationer där OSet inte TRIMar självt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
I dagsläget görs detta på egen risk, med tanke på firmwareproblemet:

Starta SSD Toolbox --> välj "Intel SSD Management Tools" --> välj din SSD och sedan Run. 3 sekunder senare och manuell körning av TRIM är genomförd.

EDIT: lägger bara till SSD Toolbox user guide:

Det går inte för mig. Knappen är "grayed out" för mig. Har dessutom inte nyaste firmwaren heller och kör Vista 64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går inte för mig. Knappen är "grayed out" för mig. Har dessutom inte nyaste firmwaren heller och kör Vista 64.

Det är klart du inte kan använda TRIM om du inte har senaste firmwaren...?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Panik Panik!!! Jag har SSDSA2MH080G2C1 är det 50nm versionen och inte den nyaste 34nm versionen???

Permalänk
Medlem
Citat:

Panik Panik!!! Jag har SSDSA2MH080G2C1 är det 50nm versionen och inte den nyaste 34nm versionen???

Den tredje och den fjärde siffrorna säger G2. Generation 2, dvs. 34 nm versionen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Den tredje och den fjärde siffrorna säger G2. Generation 2, dvs. 34 nm versionen.

Men förklara denna

http://communities.intel.com/message/69721;jsessionid=8D300C2...

Citat:

Understand the confusion.

The H was dropped off the 34nm SSD label. We were required to move to 14 characters on the product and the H did not differientate our drive.

We only have one product. The 80GB that you highlight could be labeled: SSDSA2M080G2GN or SSDSA2M080G2GC.

One product.

Alan

Intel NAND Solutions Group

Nu säger ju Intel SSD Toolbox att jag har SSDSA2M080G2GC men på OEM-kartongen står det SSDSA2MH080G2C1 med ett H vilken betyder 50nm versionen?

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte se om någon kan sammanfatta de flest återkommande frågorna om disken i ett inlägg. kan klistra in det i första posten i denna tråden så man kan hänvisa till den. Om nu frågorna skulle komma igen.

EDIT: Tackar så mycket för informationen jag fick via PM från cf256.

Nu till alla som råkar se detta inlägg:
1: Läs igenom första posten i denna tråd.
2: Ge förslag på förbättringar !!!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Men förklara denna

Nu säger ju Intel SSD Toolbox att jag har SSDSA2M080G2GC men på OEM-kartongen står det SSDSA2MH080G2C1 med ett H vilken betyder 50nm versionen?

Jag har dragit slutsatsen nu att G2 innebär 34nm.
Enligt din källa fick de ta bort H, men inte nödvändigtvis från alla G2.
H säger alltså ingenting i något av fallen.
http://www.legitreviews.com/article/1022/1/

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Men förklara denna

Det står ju att H-et togs bort från SSD labeln, dvs. inte nödvändigtvis från kartongen (och det är ju flertalet andra som har H-et på kartongen - kollade själv på min och även jag har ett H på kartongen på min G2-disk).

G2 står jusst för Generation 2, tvivlar på att det finns någon G1 disk som heter "80G2". För att ytterligare bekräfta att det är en G2 så minns du säkert om disken var silvrig eller om den var (helt) svart. G1an är svart, G2 är det inte (utan silvrig med en svart ram på ovansidan).

Permalänk
Medlem

Installerade Win7 64bit på min nu och jäklar va det går undan när man startar program osv

Stängde inte av autodefrag för mig så fick göra det själv. Skulle man stänga superfetch och något annat också?

Resultatet jag får nu iaf på min 80gb:

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Stängde inte av autodefrag för mig så fick göra det själv. Skulle man stänga superfetch och något annat också?

Indexering, prefetch kanske? Kan flytta temp folders och annat samt göra en del för att få ner storleken på w7.

Permalänk
Medlem

Woho! Helt plötsligt ändrar sig komplett och jag får ett meddelande om att min https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485983 är påväg

Bara en snabb fråga, i den ingår inga kablar va, och kommer jag behöva köpa en sån där docka, 2,5" till 3,5" ? Har även köpt chassi som kommer i samma leverans, Cooler Master HAF932, vet någon om det ingår sån där docka eller hårddiskkablar?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej alla läsare av denna tråd.
Första posten i tråden är nu uppdaterad! Gör gärna följande:
3: Det är ni som kan disken som ger den bästa informationen om den.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saccer
Woho! Helt plötsligt ändrar sig komplett och jag får ett meddelande om att min https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485983 är påväg

Bara en snabb fråga, i den ingår inga kablar va, och kommer jag behöva köpa en sån där docka, 2,5" till 3,5" ? Har även köpt chassi som kommer i samma leverans, Cooler Master HAF932, vet någon om det ingår sån där docka eller hårddiskkablar?

Om det är retailversionen så följer det med en 2.5"<->3.5"-adapter och skruvar.

Inga kablar dock, men det är ju vanliga SATA-kablar som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman

Bra initiativ, allt det folk frågar på varje ny sida är med.

Jag har själv inget att tillägga då FAQ'n är komplett i mitt tycke i dagsläget.

10p till CrAcKman för Mod-of-the-day!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Tror inte det är retail... Aja får väl gå och köpa en sån docka då, kan väl inte kosta så mycket... Såg att det fanns en annan tråd som behandlade detta ämne...

Permalänk
Medlem

jag gjorde såhär:

Fråga:Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7?
Svar: Öppna Kommandotolken (eller cmd) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows)

och fick 0.

Behöver jag inte använda toolboxen då?

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Citat:

Tror inte det är retail... Aja får väl gå och köpa en sån docka då, kan väl inte kosta så mycket... Såg att det fanns en annan tråd som behandlade detta ämne...

Kompletts är inte retail, i alla fall inte enligt artikelnumret. Retail-paketen slutar på R2, Kompletts slutar på C1.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Bra initiativ, allt det folk frågar på varje ny sida är med.
Jag har själv inget att tillägga då FAQ'n är komplett i mitt tycke i dagsläget.
10p till CrAcKman för Mod-of-the-day!

Måste ge ALL credds till cf256. de var han som PMade mig med listan. jag la till fet stil här o där och klistra in det i första posten. iofs bad jag om en sammanställning i en post på samma sida

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Måste ge ALL credds till cf256. de var han som PMade mig med listan. jag la till fet stil här o där och klistra in det i första posten. iofs bad jag om en sammanställning i en post på samma sida

Då drar jag tillbaks 10p och ger de till cf256 till en bra lista istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Najs! Det som kanske saknas är HUR man stänger av defrag, superfetch och readyboost?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
jag gjorde såhär:

Fråga:Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7?
Svar: Öppna Kommandotolken (eller cmd) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows)

och fick 0.

Behöver jag inte använda toolboxen då?

Eh, jag får också 0, och har inte fw1.4 eller senare. Jag torde alltså inte ha TRIm aktiverat. Vad säger detta kommando egentligen?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

inte en blek, jag har updaterat min fw och tänkte kolla för skojjs skull.
Har ju läst att trim inte!? ska funka just nu.

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Eh, jag får också 0, och har inte fw1.4 eller senare. Jag torde alltså inte ha TRIm aktiverat. Vad säger detta kommando egentligen?

Det betyder bara att Windows 7 registret har aktiverat TRIM funktionen och att ert OS klarar av att vidarebefordra kommandot till er SSD enhet. Ni är helt enkelt förberedda i Windows och väntar på att SSD enheten automatiskt ska hantera TRIM.

Se det hela som ett trafikljus: 0 = Grönt ljus 1 = Rött ljus

Hade ni kört med Win Vista eller XP hade ni fått siffran 1 och därmed kan ert OS inte automatiskt hantera TRIM.

Ni kan givetvis också använda SSD Toolbox manuellt, för att vara säkra på att ni utnyttjar TRIM.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Najs! Det som kanske saknas är HUR man stänger av defrag, superfetch och readyboost?

Fixat. Skrev för windows 7 men det är på samma ställen i de andra operativen med från MS vad jag vet. administrativa verktyg eller något liknande i kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu fick jag mail från webhallen. jag har tydligen 2 stycken beställda det var något nytt. har försökt få tag på den sen lansering och nu har jag plöttsligt 2

Permalänk
Medlem

Jag har hittat två st online undersökningar med andelen förstörda SSD diskar pga fw 1.4.

Den första är från Intel's egna forum 02HA Poll 26st OK = 76,5%, 8st BAD = 23.5%

Den andra från Hardforum Intel SSD G2 TRIM firmware failure rate

34st OK = 50%, 13st BAD = 19,12% och "I'm not sure what the heck are you talking about" (typ vet ej) 21st = 30.88%

Om man sållar bort vet ej kategorin blir det istället 34st OK = 72.3%, 13st BAD = 27.65%

Ett genomsnitt på båda undersökningarna vad gäller Brickade diskar: 27,65+23,5 / 2 = 25,57% är BAD pga fw 1.4

Jag tycker det är ganska höga procent siffror för brickade diskar.

Visa signatur