Permalänk
Medlem

Byta graffikort, Gamal dator

Jag har en dator med ett inbyggd grafikenhet, VIA unichrom, och jag tänkte slänga i ett AGP nvidia 6600 gt, sagt och gjort, jag satte i kortet, Men det hoppar ej igång, verkar som inte datorn hittar det nya kortet!

Jag har kollat i Bios och där kan man välja PCI eller AGP, men det hjälper inte att ändra där. Kan det vara något med IRQ?

Jag har bytt ut det gammla nätagget till ett 360W, skall väl räcka eller?

Skall också säga att jag kör Ubuntu på datorn i fråga!

Detta är moderkortet i fråga
Shuttle MK40VN VIA KM400 Socket A mATX Motherboard w/Video

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att ditt moderkort (mer specifikt AGP-kontrollern i nordbryggan/chipset) helt enkelt inte gillar ditt 6600gt och då är det nog kört, men du kan ju fortfarande försöka utesluta andra anledningar. T ex uppdatera BIOS, rensa BIOS-inställningarna osv. Kolla så allt är rätt kopplat men det har du säkert redan gjort. Funkar nätagget?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det kan vara så att ditt moderkort (mer specifikt AGP-kontrollern i nordbryggan/chipset) helt enkelt inte gillar ditt 6600gt och då är det nog kört, men du kan ju fortfarande försöka utesluta andra anledningar. T ex uppdatera BIOS, rensa BIOS-inställningarna osv. Kolla så allt är rätt kopplat men det har du säkert redan gjort. Funkar nätagget?

Hmm uppdatera Bios , hur gör jag det enklast? Och vad menar du med att rensa Bios-inställningar?

Nätagget funkar som det skall!

/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longhorn
Hmm uppdatera Bios , hur gör jag det enklast? Och vad menar du med att rensa Bios-inställningar?

Nätagget funkar som det skall!

/

Du laddar ner ny BIOS från tillverkaren. Där finns instruktioner också. Om du ska rensa BIOS-inställningarna så kolla i manualen efter "clear CMOS". Det är oftast bara att flytta en jumper, vänta en stund och sen flytta tillbaks den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du laddar ner ny BIOS från tillverkaren. Där finns instruktioner också. Om du ska rensa BIOS-inställningarna så kolla i manualen efter "clear CMOS". Det är oftast bara att flytta en jumper, vänta en stund och sen flytta tillbaks den.

Ok skall se om jag hittar något om hur man uppdaterar Bios under Linux

Ja ja du menade clear cmos, ok det har jag inte testat tack för tips, återkommer om hur det går.

/

Permalänk
Medlem

Hjälpte ej att tömma Bios, och jag hittar ej hur man skall flasha om Bios i Linux!

/

Permalänk

flasha om bios gör du ju i bios, inte i ditt os

Permalänk
Medlem

fast det förutsätter att du kan boota från diskett eller usb-minne..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Kopplat på strömmen på grafikkortet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
flasha om bios gör du ju i bios, inte i ditt os

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Kopplat på strömmen på grafikkortet?

Jo men jag tänkte på awd flash finns ett program för win för att flasha.

Jag har en fungerande diskettläsare på datorn, så det skall väl funka, bara det att jag har glömt bort hur man gör för att flasha bios! länge sen man höll på med detta

Kopplat ström på graffikort, det finns ej någon kontakt på dettta kort!!

Graffikortet

Permalänk
Hedersmedlem

Jo den svarta längst bak över de tre kondensatorerna, det skall vara en molexkabel dit (vit 4-polig)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ska du inte avaktivera det inbyggda grafikkortet i bios för att få det att funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jo den svarta längst bak över de tre kondensatorerna, det skall vara en molexkabel dit (vit 4-polig)

Aha fan den hade jag missat hahaha,, skall testa direkt!

/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jo den svarta längst bak över de tre kondensatorerna, det skall vara en molexkabel dit (vit 4-polig)

Tjoo nu funkar det, hur kunde jag missa den kontakten,!!? Fan va bra, tackar så mycket...

Nu kanske man kan kolla lite film på gammel datorn

Permalänk
Hedersmedlem

Gött när det löser sig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Yes,,,,,,,,,,,nu skall man bara brottas med nvidia drivers i Ubuntu hmm,, inte helt enkel att få till det!

/