Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
När jag drog ur min disk som jag har nu så hittade den SSD'n normalt i BIOS.
Så om jag rycker diskarna o installerar W7 från skivan kommer de gå? Kommer jag hitta de andra diskarna då?

Edit
kör SATA som IDE nu.

Ja det ska inte vara några problem, men sen kan ju vad som helst hända när det kommer till datorer Ställ in SATA som ACHI innan du installerar Win7 bara, ska ju vara det bästa.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Ja det ska inte vara några problem, men sen kan ju vad som helst hända när det kommer till datorer Ställ in SATA som ACHI innan du installerar Win7 bara, ska ju vara det bästa.

Och när jag har installerat skall de vara kvar på archi eller skall jag ställa in de på IDE igen?
Tack så mycket för hjälpen btw uppskattas!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Det ska vara kvar på AHCI sen då det ska ha bättre prestanda än IDE. Om du däremot installerar Win7 med inställt på IDE och sen vill ändra till AHCI måste man krångla lite med registerändringar i Windows.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

jag märker ingen prestandaskildnad alls i startupen med den ger bra siffror i diskmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jag tror du missförstod frågan. Varför ska man stänga av Superfetch. Defrag och Readyboost är ju avstängt automatiskt i Windows för SSD:er. Om nu Superfetch är att stänga av, varför är det inte gjort från början?

När jag installerade Win 7 x64 OEM i förra veckan så blev varken Superfetch eller Defrag automatiskt avstängt. Jag trodde att de skulle stängas av automatiskt men icke och allt fick göras manuellt, varför vet jag inte.

Anledningen till att man vill stänga av dessa tjänster/program är för att de gör onödiga skrivningar till SSD:n och helt enkelt gör enheten långsammare. En annan anledning är att de helt enkelt inte behövs längre eftersom SSD enheter har så låga accesstider.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Och när jag har installerat skall de vara kvar på archi eller skall jag ställa in de på IDE igen?
Tack så mycket för hjälpen btw uppskattas!

achi ska vara att föredra

Permalänk

Jag har fått minst 40 bs efter att jag ändrade HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci data 3 till 0 och i bios till ahci i efterhand enligt http://support.microsoft.com/kb/922976 så nu har jag ändrat tillbaks till 3 och ide.
Någon annan med samma problem?

Permalänk
Medlem

Låter inte bra. Jag skulle ha installerat om Win7 med AHCI från början.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det ska vara kvar på AHCI sen då det ska ha bättre prestanda än IDE. Om du däremot installerar Win7 med inställt på IDE och sen vill ändra till AHCI måste man krångla lite med registerändringar i Windows.

Men hur gör jag om jag nu har win vista 64 och vill formatera disken o köra in win 7? först formatera, sedan ändra till achi och sen köra in win 7?

Permalänk
Medlem

Nej nu blir jag trött.
Jag hittar inte min SSD i bootlistan när jag har mina andra diskar ikopplade.
Men när jag drog ut dem och nu har jag installerat W7 genom en skiva på SSD.
Jag kan boota den såfort jag inte har några andra diskar men så fort jag sätter i alla så hittar den inte. Vad skall jag göra?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

boot-listan blir förmodligen överfull med diskar...
testa ta bort diskar från listan i bios, alternativt sätt ssd-disken på någon av de första/sista sata-portarna...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har bara två andra diskar och har testat olika sata portarna.

EDIT
De roliga är att jag inte hittar den i Toolbox heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Men hur gör jag om jag nu har win vista 64 och vill formatera disken o köra in win 7? först formatera, sedan ändra till achi och sen köra in win 7?

Varför inte formatera med achi då? Ställ in på achi, i bios in med Win7 i läsaren och starta om. Eller missar jag något här?

Om du nu prompt ska formatera den emd IDE inställt så gör samma som ovan med IDE inställt sen väljer du att formatera den på rutan som kommer och frågar på vilken hdd man ska installera Windows. Sen när du gjort det tycker du avbryt eller liknande och bara ändrar till achi och gör om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej nu blir jag trött.
Jag kan boota den såfort jag inte har några andra diskar men så fort jag sätter i alla så hittar den inte. Vad skall jag göra?

Jag har ett liknande problem,installerade win7 med achi på ssd:n och det funkar men när jag kopplade in dom vanliga sata diskarna (3st) så botar den inte utan måste köra på ide för att få igång windows.

Achi är påslaget i win.

Nån som har nån ide ?

Permalänk
Medlem

Du har inte det gamla operativet kvar på någon av de gamla diskarna? Skulle ju kunna vara det som spökar isf. Men annars vettefan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo faktiskt så ligger xp på 1 partion

Ska ta bort den så får vi se...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du har inte det gamla operativet kvar på någon av de gamla diskarna? Skulle ju kunna vara det som spökar isf. Men annars vettefan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasol
Jo faktiskt så ligger xp på 1 partion

Ska ta bort den så får vi se...

Har du ställt in SSD som "första hårddisk" i bios så att den bootar därifrån först och främst? Borde inte spela någon roll ifall du kör ett annat os på en annan disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har du ställt in SSD som "första hårddisk" i bios så att den bootar därifrån först och främst? Borde inte spela någon roll ifall du kör ett annat os på en annan disk.

Ja jävlar, hurfan kunde jag inte tänka på det först innan OS på annan disk..

Hur gick det tomasol, var det bara att ändra boot prio?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej nu blir jag trött.

Det är SATAkontakterna som går ut och höger du kör med va? Tror det ska vara 6st eller nå sånt.

Antar att den inte ens finns med på bootlistan när du har de 2 andra diskarna i? Annars ska den ju stå som 1st boot device, men det har du nog fixat om det är så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det var inte XP:s os som spökade.... Och ssd:n står som första boot disk, det ända jag ändrar på är mellan achi och ide och ide bootar den windows på men inte achi. Fast nu sitter ssd:n på första plats på Gigabite sata2 chipset och dom andra diskarna på Intels sata2 chip på mitt Gigabite-P55-UD4 mobo,så det kan vara det. Får prova flytta ssd:n till Intel chipsets första sata plats.

Permalänk

Har någon koll på brackets för montering i 3.5" fack som fungerar bra? Länk till produkt uppskattas mycket!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

jag köpte:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...

funkade perfekt, man skruvade fast de där 2 plåtarna på sidan om ssd'n, sen var det bara att stoppa den i ett vanligt 3.5" fack.

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7

Permalänk
Medlem

Någon som vet om den finns i lager någonstans? Vill helst inte ge mer än 2400 inkl frakt.

Permalänk

Stort tack CusmaR och cf256, ska beställa någon av dem bums!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eyedol
Någon som vet om den finns i lager någonstans? Vill helst inte ge mer än 2400 inkl frakt.

Netonnet påstår att de får in några 80GB:are 5 november, 160GB versionen har de i lager. Annars är det bara att kolla på prisjakt

EDIT: såg nu att det var framflyttat till 11 november.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bra program att klona SSDn till en av de andra hårddiskarna med? När man nu bara har 80gb till systemdisken är det ju riktigt smidigt att ta lite säkerhetskopior av denna med jämna mellanrum. Men vilket program ska man ha?

Tänker mig något som lägger den på min gamla OSpartition sen om något skulle gå fel så clonar jag tillbaka den gamla felfria verran till SSDn och så är det bara att tuta och köra igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*bort* § 7. / CrAcKman

Permalänk
Medlem

Julen närmar sig, priset är fortfarande högt, 2000kr/st då jag hade tänkt mig 2st 80GB i Raid, frågan är om 160gb ens räcker till alla steam spel och lite adobe program.

1st 160GB kostar ju skjortan, är den verkligen värd att lägga ut 4000kr på?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man hitta firmware min x-25 kör på?

Drar igång Intel SSD Toolbox, väljer Managment Tools men allt är rött. Står att "...Latest Firmware must be installed for this tool to function. Please note: This tool will not work with 50nm Intel SSDs"

Verkar som jag liter pyrt till..

edit: Okey hittade jag har alltså firmwareversion 2CV102G9. Exporterade som csv fil från Toolbox och hittade firmwarenumret. Någon annan som inte kan köra Toolbox med denna firmware?