Värt att köpa AP / Repeater istället för N-router?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa AP / Repeater istället för N-router?

Har i dagsläget en gammal DGL4300 som jag är väldigt nöjd med. Dock är mitt hus ca 20 meter långt och där de flesta datorerna befinner sig idag blir det dålig mottagning, och iPhonen vill inte koppla upp sig alls i vardagsrummet.

Frågan är om det är värt att investera i en AP/repeater för att öka upp mottagningen i V-rummet, eller skulle en ny N-router ge så mycket bättre mottagning att APn skulle vara onödig?
Det finns kabel i V-rummet så en AP skulle vara en enkel upgrade.

DGL4300 är nu ca 4 år (och trafon är bytt, ja). Frågan är vilken livslängd man kan förvänta sig finnas kvar i den?
Skall jag köpa en ny router tittar jag på Dir 655, Dir 855, Netgear Rangemax Dual Band. Lite sura pengar så länge "den gamle" fungerar.

//Peter

Permalänk
Medlem

Re: Värt att köpa AP / Repeater istället för N-router?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pfroven
Frågan är om det är värt att investera i en AP/repeater för att öka upp mottagningen i V-rummet, eller skulle en ny N-router ge så mycket bättre mottagning att APn skulle vara onödig?
Det finns kabel i V-rummet så en AP skulle vara en enkel upgrade.

Har svårt att tänka mig att en N router skulle ge såpass mycket förbättring. Jag skulle satsat på en extra AP i den delen av huset och dra en kabel dit.

Permalänk
Inaktiv

Det kanske inte funkar även om du köper en ny router. Det kan ju eventuellt även handla om hur bra din iPhone är på att kommunicera trådlöst. Även om den klarar av att ta emot signalen från din router lyckas den kanske inte skicka en signal tillbaka till routern ...

Varför inte köpa en ny router och använda din DGL-4300 som en extra kopplingspunkt? Jag hade en DGL-4300 förut och vill minnas att man även kunde använda den endast som kopplingspunkt (genom att inaktivera routerfunktionerna).
Jag testade aldrig själv denna funktion, men har för mig att jag läste om den. Det kan kanske vara värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det kanske inte funkar även om du köper en ny router. Det kan ju eventuellt även handla om hur bra din iPhone är på att kommunicera trådlöst. Även om den klarar av att ta emot signalen från din router lyckas den kanske inte skicka en signal tillbaka till routern ...

Varför inte köpa en ny router och använda din DGL-4300 som en extra kopplingspunkt? Jag hade en DGL-4300 förut och vill minnas att man även kunde använda den endast som kopplingspunkt (genom att inaktivera routerfunktionerna).
Jag testade aldrig själv denna funktion, men har för mig att jag läste om den. Det kan kanske vara värt att kolla upp?

Alltså Ajfånen pratar fint med routern när den anser att det finns täckning.
Inte där jag befinner mig mest dock.

Ang 4300 så hittar inte jag någon sådan inställning, men det säger ju inte att det inte finns

//P

Permalänk
Inaktiv

Åjfånen kanske bara visar att det finns täckning när den kan kommunicera åt båda hållen?

En snabb nätsökning visar att DGL-4300 har ett alternativ för "Bridge Mode" i inställningarna för WAN-port och att flera personer verkar ha fått den att fungera enbart som kopplingspunkt genom att stänga av funktionen för DHCP-server.

Du hittar säkert en bra lösning om du kollar runt lite.

Permalänk

En AP i vardagsrummet är att rekomendera. Visst, du kan köpa fetare antenner till din DGL4300 men har svårt att tänka mig att det skulle bli någon riktig skillnad.

Vart står din nuvarande router? Står den i "mitten av huset" eller i ena änden av huset?
Lite svårt det här med trådlöst när man inte vet hur planritningen ser ut.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
En AP i vardagsrummet är att rekomendera. Visst, du kan köpa fetare antenner till din DGL4300 men har svårt att tänka mig att det skulle bli någon riktig skillnad.

Vart står din nuvarande router? Står den i "mitten av huset" eller i ena änden av huset?
Lite svårt det här med trådlöst när man inte vet hur planritningen ser ut.

Den stå i princip i andra änden av huset som är 20x8m, så det är i runda slängar 15m mellan enheterna.
Har en aplång antenn på routern redan ca 35cm lång med massa gain.
Eftersom jag har kabel i v-rummet kan jag köpa en 4300 till och sätta i den sladden på lan-avdelningen och få samma nät fast med bättre signal ?
//P

Permalänk
Inaktiv

Det var väl något sådant jag tänkte på, men jag är som sagt inte helt säker på vilka inställningar du behöver göra.
Det kan kanske även funka trådlöst.

Du hittar säkert en bra lösning om du googlar lite.

Permalänk
Citat:

Den stå i princip i andra änden av huset som är 20x8m, så det är i runda slängar 15m mellan enheterna.
Har en aplång antenn på routern redan ca 35cm lång med massa gain.
Eftersom jag har kabel i v-rummet kan jag köpa en 4300 till och sätta i den sladden på lan-avdelningen och få samma nät fast med bättre signal ?
//P

Du behöver ju nödvändigtvis inte köpa en 4300 till
Köp en accesspunkt och gör precis som du sa, kommer funka galant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägesrapport:

Vart hem till farsan och stal hans 3com nånting G-router och kopplade in.
Stängde av DHCPn, satte den som 192.168..0.2 och ställde in samma WPA-lösen och koppade in den på LAN-porten och vips så funkade det. Löjligt enkelt.

Följdfråga: Om en billig router gör det jag ville så enkelt, varför då köpa en AP / repeater ?
Jag förstår om man vill förlänga det trådlösa UTAN att blanda in en kabel (det är då man använder en repeater antar jag) , men APn skall väl ha kabel in ?

Vad "förlorar" jag på min lösning ?

@Gunvald: 4300 var för att jag hittade en sån på blocket nära hemmet för 200:-, och min har tjänat mig mer än väl under flera år.

//Peter

Permalänk
Citat:

Lägesrapport:

Vart hem till farsan och stal hans 3com nånting G-router och kopplade in.
Stängde av DHCPn, satte den som 192.168..0.2 och ställde in samma WPA-lösen och koppade in den på LAN-porten och vips så funkade det. Löjligt enkelt.

Följdfråga: Om en billig router gör det jag ville så enkelt, varför då köpa en AP / repeater ?
Jag förstår om man vill förlänga det trådlösa UTAN att blanda in en kabel (det är då man använder en repeater antar jag) , men APn skall väl ha kabel in ?

Vad "förlorar" jag på min lösning ?

@Gunvald: 4300 var för att jag hittade en sån på blocket nära hemmet för 200:-, och min har tjänat mig mer än väl under flera år.

//Peter

Det du förlorar på din lösning är att roaming inte kommer fungera.

Vad du har gjort nu är att helt enkelt bara har duplicerat samma nätverk. Men om du flyttar dig från A till B kommer den att koppla ner och inte bibehålla anslutningen.
Utan du kommer behöva ansluta igen, till den närmare routern.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Det du förlorar på din lösning är att roaming inte kommer fungera.

Vad du har gjort nu är att helt enkelt bara har duplicerat samma nätverk. Men om du flyttar dig från A till B kommer den att koppla ner och inte bibehålla anslutningen.
Utan du kommer behöva ansluta igen, till den närmare routern.

Jag har inte testat detta själv så jag blir förstås lite nyfiken.
Innebär detta att enheten kopplar ner och sedan automatiskt ansluter till nätverket via den andra enheten igen istället för att sömlöst ”lämnas över”? I så fall ger det väl bara problem när man använder en bärbär enhet och går runt med den samtidigt som man streamar någon form av media? Om man flyttar en laptop till ett annat rum hinner den väl både koppla från och ansluta sig igen utan att man märker något?

Att en kopplingspunkt är så mycket dyrare än en router är kanske inte så konstigt? Det säljs kanske en kopplingspunkt på ett par tusen routrar och de mindre volymerna gör väl i vanlig ordning att prisskillnaden blir stor.
Det faktum att kopplingspunkterna nästan enbart säljs till företag (hur många här känner någon som har köpt en separat kopplingspunkt?) gör också att priserna blir högre. Företagen är inte alls lika priskänsliga som vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Det går inte direkt att jämföra en router med en ren accesspunkt. Router brukar bara ha grundläggande funktionalitet på den trådlösa delen, då man ska ge plats åt routingfunktioner/brandvägg, m.m. I en accesspunkt brukar det finnas utvidgade inställningsmöjligheter för det trådlösa interfacet. Har man behov att anpassa det trådlösa nätet efter sitt eget behov på ett bättre sätt så är det ofta accesspunkt som behövs.

Accesspunkter kan exempelvis ha stöd för virtuella wlan med multipla SSID, repeaterstöd som är kompatibelt med andra märken, möjligheter att aktivera/deaktivera roaming och andra extrafunktioner i det trådlösa nätet.

Men det beror ju dock helt på vilka behov man har.