Öppen källkod i offentlig sektor

Permalänk
Medlem

Öppen källkod i offentlig sektor

Borde inte offentlig sektor använda sig mer av öppna program? Så gott som alla svenska förvaltningar är Microsoft-baserade, vilket innebär att stora delar av våra skattepengar går direkt till Microsoft-licenser.

Dessutom tycker jag det är en demokrati- och säkerhetsfråga. Öppna format är något vi bör använda oss av, och att ha sina dokument sparade i .doc-format eller liknande är väl mycket riskabelt för framtida arkivering?

Att begära att de byter till Linux är kanske lite väl hastigt, men varför inte Open Office istället för Microsoft Office till att börja med?

Vad tycker ni? Är det någon som vet om det redan sker något arbete i svensk offentlig sektor med öppen källkod? Det borde ju vara stora pengar man kan spara. Jag ser hellre att mina skattepengar går till vettigare saker än licenser. Bara att byta ut MS Office på alla skolddatorer till Open Office borde väl spara massor av pengar? Vore intressant att höra era synpunkter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Dessutom tycker jag det är en demokrati- och säkerhetsfråga. Öppna format är något vi bör använda oss av, och att ha sina dokument sparade i .doc-format eller liknande är väl mycket riskabelt för framtida arkivering?

Håller med där. MS-dokument går iofs att öppna i OpenOffice som tur är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Dessutom tycker jag det är en demokrati- och säkerhetsfråga.

Hur är det en demokratifråga? Bör vi ha en folkomröstning gällande vilken ordbehandlare statliga enheter ska använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur är det en demokratifråga? Bör vi ha en folkomröstning gällande vilken ordbehandlare statliga enheter ska använda?

Jag menade att det borde ligga i medborgarnas intresse att deras skattepengar går till något bra, och inte till licenser som lika gärna kunde undvikas helt. Jag skulle tro att de flesta hellre skulle vilja se exempelvis Open Office istället för MS Office i Sveriges förvaltningar, ändå så är det inte så.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Norge? Jag har något svagt minne att de använder sig av öppen källkod i statliga institutioner eller något sådant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Problemet ligger väl i att myndigheter inte vill lägga ut pengar i onödan och omställningen till system med öppen källkod skulle faktiskt kosta en hel del.

Anledningen till varför MS system används i så stor skala är väl av historiska skäl som jag ser det. För inte alltför många år sedan så var de öppna alternativen ganska få och ganska många var eniga om att MS var den bättre plattformen för den offentliga sektorn (det enda gångbara alternativet var Apple). Nu när det systemet är väl etablerat så kommer det bli en ganska kostsam process att byta. Alla tekniker måste utbildas i det nya systemet. Alla användare måste utbildas. Mallar, macron och andra system som bygger på MS miljön måste göras om.

En annan aspekt är support. Jag har inte så bra koll på detta men vet att MS har en hel del personer som arbetar ganska nära med högskolor i alla fall. Jag skulle tippa på att samma sak gäller för resten av den offentliga sektorn, den sortens integrering av support till teknikerna skulle nog bli svårare för OpenOffice, och sen när flera andra områden ska gå open source, vilken support ska myndigheten vända sig till. En support för OS, en för admin system, en för ordbehandling etc etc. Utöver support så skulle jag tippa på att det finns många färdiga program endast skrivna för Windows som blir svåra att få tag på motsvarigheten i en open source miljö. Alternativen de har då är antingen att köra en "wine lösning" eller att låta utvecklare skriva om programmen till open source. Troligtvis en dyr historia hursomhelst.

En anledning till att fokusera mer på open source är väl att allt som går under offentlighetsprincipen borde kunna läsas av gratis mjukvara för att inte ekonomi ska förhindra spridning av material, och open source brukar vara ganska bra på att följa öppna standarder.

EDIT: förtydligande.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

En folkomröstning låter överdrivet, speciellt med tanke på hur systemet fungerar idag (dvs. en folkomröstning någon gång vart tionde år; helt värdelöst). Men det är väl klart att det är en demokratifråga hur mycket pengar personerna vi anställt ska bestämma över oss ska lägga på mjukvara?

Sedan har vi ju då grejen med att vissa material släpps till proprietära format, vilket kan vara högst problematiskt. Jag anser att det är en självklarhet att statliga och kommunala institutioner använder så mycket fri mjukvara som möjligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag anser att det är en självklarhet att statliga och kommunala institutioner använder så mycket fri mjukvara som möjligt.

Gäller det verkligen så mycket pengar att det är värt att bråka om det? Visst kan det låta mycket när man hör den totala summan för en hel kommun eller så, men om alternativet är att varannan anställd lägger en dag i veckan på att försöka snygga till det där word-dokumentet som inte ser bra ut i open office, att behöva anlita mera exklusiv supportpersonal och skicka folk på fler kurser blir kanske inte skillnaden så stor?

Permalänk

Ubuntu eller annat "nybörjar" linux hade ju varit grymt men då kommer alla teknikfientliga bli ledsna eftersom det inte ser likadant ut längre.

Finns det någon här som har föräldrar som blivit sura för att man uppgraderat till office 2007 eller lagt till firefox på deras datorer någon gång? Det har i alla fall jag...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Gäller det verkligen så mycket pengar att det är värt att bråka om det? Visst kan det låta mycket när man hör den totala summan för en hel kommun eller så, men om alternativet är att varannan anställd lägger en dag i veckan på att försöka snygga till det där word-dokumentet som inte ser bra ut i open office, att behöva anlita mera exklusiv supportpersonal och skicka folk på fler kurser blir kanske inte skillnaden så stor?

Det är väl självklart att det finns en övergångskostnad, som i högsta grad är märkbar, men efter det kommer kostnaderna att sjunka betydligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Jag menade att det borde ligga i medborgarnas intresse att deras skattepengar går till något bra, och inte till licenser som lika gärna kunde undvikas helt. Jag skulle tro att de flesta hellre skulle vilja se exempelvis Open Office istället för MS Office i Sveriges förvaltningar, ändå så är det inte så.

Bara för att inköpskostnaden för OpenOffice är 0 kr betyder det inte att det är billigare att använda i längden.

Myndigheterna ska välja den programsviten som ger mest för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Öppen källkod i offentlig sektor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är väl självklart att det finns en övergångskostnad, som i högsta grad är märkbar, men efter det kommer kostnaderna att sjunka betydligt.

Förutsatt att de fria programmen verkligen är lika bra, att man inte behöver kommunicera alltför mycket med folk som fortfarande använder microsofts varianter, att personalomsättningen inte är alltför hög, etc., etc.

Permalänk
Medlem

Öppna standarder låter bra, så alla kan få tillgång till och hantera dokument gratis.

Vara tvungen att använda gratis program låter jag vara osagt, men man kan ju hoppas att dem har väldigt fördelaktiga avtal för de licenser som dem har nu!

Edit; Gratis program eller gratisprogram? Ett gratis program, ex. openoffice funkar ju. Gratisprogrammet openoffice funkerar med!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att protokoll osv finns i pdfformat ute på nätet? Eller menar du att övriga (interna) dokument ska vara OS bara för att det är en låg inköpskostnad (0 för licenserna).

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

[...]Bara att byta ut MS Office på alla skolddatorer till Open Office borde väl spara massor av pengar? Vore intressant att höra era synpunkter!

De håller de på med på min skola. (högstadie) Och under prao-tiden på ett lokalt datorföretag, som kommunen beställer alla desktopdatorer från, installerade vi Open office + MS office på.

Har t.om. för mig att en lärare sa att de fasar ut Microsoft office under nästa år. Inte säker.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem eller program som körs är sekundärt, det bästa där vore om varje användare fick välja vad dom själva tycker bäst om. Det viktiga i den offentliga sektorn tycker jag borde vara att all data sparas i öppna och väl dokumenterade format.

Permalänk
Inaktiv

I princip håller jag med om att offentlig sektor bör investera i öppen källkod. Offentliga medel bör gå till offentligt ägor så att säga.

Men jag tycker att mycket öppen källkod inte håller den standarden som stängd källkod håller, däremot så anser jag att ett arbete för mer öppenhet med en långsiktig plan att gå över till öppen källkod vore befogat.

Permalänk
Hedersmedlem

Här på skolan körs ju OpenOffice faktiskt!

Permalänk
Medlem

Jobbar för Västragötalandsregionen och vi har att välja mellan OpenOffice (som jag kör) samt MS Office.

Dock så väljs ju MS Office 99% av gångerna, då "användaren/beställaren alltid har använt det tidigare". Vanans makt sitter i rätt hårt bland vanliga användare, tyvärr.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Entusiast

Det snackades ju om att EU skulle gå över till OpenOffice. Vad hände med det?

Sen tycker jag det är en dålig idé att börja blanda olika program. Kompatibiliteten mellan olika officeversioner är ett tillräckligt stort problem som det är. Det blir ju sju resor värre att då försöka köra .doc i OpenOffice vilket inte fungerade alltför bra senast jag testade.

Vidare hatar jag Excel men det är väldigt spritt. De som jobbar med det mycket säger att det faktiskt är mycket bättre än Open Office version.

Avslutningsvis är det där med support en väldigt viktig aspekt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ni som är intresserade av vad kammarkollegiet har att säga om saken kan ju alltid läsa här: http://itupphandling.kammarkollegiet.se/upphandlingar/oppen-p...

Att välja öppen källkod "bara för att" är inte rätt väg att gå allra helst i stora organisationer och idén att det skulle vara valfritt för varje anställd vilket system som hon/han vill använda är bara absurt. Dock så är jag ingen motståndare till öppen källkod utan tycker att den ska konkurrera med proprietära lösningar i upphandlingar - kom ihåg att det är "free" och inte gratis.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk

De offentliga sektorerna borde göra allt vad de kan för att minska sina kostnaderna, detta kan innebära att kortvariga ökade kostnader för omställning tillkommer.

Vilken programvara som skall användas, tycker jag är en fråga mellan it-avdelningen och personalansvariga för användarna. Där självklart det inte skall sitta några idioter på it-avdelningen, som aldrig har hört talas om openoffice etc.

Resultatet om detta sköts korrekt är att det idag på vissa ställen kan vara bättre med open source och andra inte. Någon speciell politisk drivkraft för att myndigheter skall använda något programvara, tycker jag inte vi skall ha. Utan det enda som skall styra är ekonomi. (en sämre programvara kostar extra arbetstimmar för personalen)
Det skall dock finnas krav på att räknar på kostnaderna rätt när de gör uppköp. D.v.s offentligt upphandling, det riktigt allvarliga saker att inte köpa det billigaste alternativet utan en bra motivering. -Vi köpte av denna förra gången, eller säljaren var min svåger är inte godtagliga skäl.
*edit*
Problemet med offentligt upphandling är att de kan räkna kostnaderna under produktens livslängd. Vilken gynnar den programvara som de tidigare använde. Egentligen skall de räkna på en längre tid, problemet är att det är svårt att spekulera om framtiden, kanske behöver de gå tillbaka igen för open office läggs ner etc.. Detsamma kan ju hända med MS office, men idag räknar de väl knappast på så lång tid när de gör uppköp? Med office är det dessutom lite komplicerat, räknar de uppgraderingar som en underhållskostnad av befintlig produkt?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det skulle kunna konverteras till Open Office. Det skulle dock bli ganska dyrt i början. Att börja prata Linux är dock inte möjligt. Detta skulle kräva enorma konverteringskostnader för alla system och program som används här och där.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De offentliga sektorerna borde göra allt vad de kan för att minska sina kostnaderna, detta kan innebära att kortvariga ökade kostnader för omställning tillkommer.

Vilken programvara som skall användas, tycker jag är en fråga mellan it-avdelningen och personalansvariga för användarna. Där självklart det inte skall sitta några idioter på it-avdelningen, som aldrig har hört talas om openoffice etc.

Resultatet om detta sköts korrekt är att det idag på vissa ställen kan vara bättre med open source och andra inte. Någon speciell politisk drivkraft för att myndigheter skall använda något programvara, tycker jag inte vi skall ha. Utan det enda som skall styra är ekonomi. (en sämre programvara kostar extra arbetstimmar för personalen)
Det skall dock finnas krav på att räknar på kostnaderna rätt när de gör uppköp. D.v.s offentligt upphandling, det riktigt allvarliga saker att inte köpa det billigaste alternativet utan en bra motivering. -Vi köpte av denna förra gången, eller säljaren var min svåger är inte godtagliga skäl.
*edit*
Problemet med offentligt upphandling är att de kan räkna kostnaderna under produktens livslängd. Vilken gynnar den programvara som de tidigare använde. Egentligen skall de räkna på en längre tid, problemet är att det är svårt att spekulera om framtiden, kanske behöver de gå tillbaka igen för open office läggs ner etc.. Detsamma kan ju hända med MS office, men idag räknar de väl knappast på så lång tid när de gör uppköp? Med office är det dessutom lite komplicerat, räknar de uppgraderingar som en underhållskostnad av befintlig produkt?

Glöm inte support heller. Snabb och kompetent support är väldigt viktigt när det handlar om större organisationer. Där hamnar öppen källkod ofta i lä.
Det är ju till exempel därför stora företag köper in massa datorer från Dell trots att de hade kunnat få samma hårdvara för halva priset om de köpt löst och byggt själva. Dell har sjukt bra service avtal till företag så krånglar en dator så ringer du bara så kommer de och dumpar en ny och hämtar den trasiga samma dag. Downtime och trassel kostar också pengar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är helt klart av intresse att erbjuda dokument och övrig information som inte kräver properietär dyr mjukvara.

Microsoft erbjuder dock en tjänst som inte matchas av något annat företag och än mindre öppen källkod, storskaliga lösningar. Support, utbildning och ansvar. Däremot borde staten hitta ett sätt att organisera och publicera deras handlingar på ett öppet sätt.

Ge oss ett arkiv med alla handlingar i öppna format!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Det är helt klart av intresse att erbjuda dokument och övrig information som inte kräver properietär dyr mjukvara.

Microsoft erbjuder dock en tjänst som inte matchas av något annat företag och än mindre öppen källkod, storskaliga lösningar. Support, utbildning och ansvar. Däremot borde staten hitta ett sätt att organisera och publicera deras handlingar på ett öppet sätt.

Ge oss ett arkiv med alla handlingar i öppna format!

De allra flesta handlingarna går ju att få ut dels som PDF men även i tryckt format. Är inte PDF ett öppet format? Det är ju detta bl.a. Transportstyrelsens nya Rikstäckande Databas för Trafikföreskrifter (RDT), ska nyttja (PDF/A) enligt http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/RDT...

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
De allra flesta handlingarna går ju att få ut dels som PDF men även i tryckt format. Är inte PDF ett öppet format? Det är ju detta bl.a. Transportstyrelsens nya Rikstäckande Databas för Trafikföreskrifter (RDT), ska nyttja (PDF/A) enligt http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/RDT...

PDF är lika mycket Adobe som .doc är Microsoft. Det är varken standardiserat eller öppet (antar att dessa går ganska hand i hand).

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

PDF är lika mycket Adobe som .doc är Microsoft. Det är varken standardiserat eller öppet (antar att dessa går ganska hand i hand).

Sedan 1 juli 2008 är pdf ett öppet filformat och är numera specificerat i ISO 32000 så på båda punkterna har du fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Sedan 1 juli 2008 är pdf ett öppet filformat och är numera specificerat i ISO 32000 så på båda punkterna har du fel.

Intressant, kollade wikipedia men gjorde det klassiska misstaget att ta svenska wiki.

Läste detta och antog att det inte var klart ännu och att adobe kanske skulle vägra släppa koppling till Acrobat m.m.

Citat:

Adobe har överlämnat PDF Reference, version 1.7 till AIIM, the Enterprise Content Management Association, för att få formatet antaget som en ISO-standard för allmän användning (ej specifikt avsedd för t.ex. tryck, som PDF/X är). För att PDF 1.7 skall kunna antas som en ISO-standard måste Adobe ändra åtskilliga skrivningar i PDF Reference, utan att därmed ändra själva formatet. T.ex. skall språket ändras från amerikansk engelska till internationell engelska, och hänvisningar till Adobe Acrobat och andra Adobe-program skall tas bort.

- http://sv.wikipedia.org/wiki/PDF

Isåfall är ju PDF the way to go!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Intressant, kollade wikipedia men gjorde det klassiska misstaget att ta svenska wiki.

Läste detta och antog att det inte var klart ännu och att adobe kanske skulle vägra släppa koppling till Acrobat m.m.

- http://sv.wikipedia.org/wiki/PDF

Isåfall är ju PDF the way to go!

http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_d...

Där har du hela standarden. Intressant nog distribueras den som just PDF.
Tyvärr verkar det kostar 2500 kr att få se hela vilket är väldigt tråkigt.

Visa signatur