Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Julen närmar sig, priset är fortfarande högt, 2000kr/st då jag hade tänkt mig 2st 80GB i Raid, frågan är om 160gb ens räcker till alla steam spel och lite adobe program.

1st 160GB kostar ju skjortan, är den verkligen värd att lägga ut 4000kr på?

frågan är väl ifall trim kommer funka med raidade diskar i framtiden (och med tanke på intels speed så lär det iaf dröja), skulle isf köra på en 160gb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Hur kan man hitta firmware min x-25 kör på?

Drar igång Intel SSD Toolbox, väljer Managment Tools men allt är rött. Står att "...Latest Firmware must be installed for this tool to function. Please note: This tool will not work with 50nm Intel SSDs"

Verkar som jag liter pyrt till..

måste ha g2, firmwaren kan du be någon skicka ifall du vill men vad jag vet så ligger den fortfarande nere tills de löst det "lilla" problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
frågan är väl ifall trim kommer funka med raidade diskar i framtiden (och med tanke på intels speed så lär det iaf dröja)

Fasst det ligger ju inte i intels händer, är ju upp till kontrollerkortstillverkarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
måste ha g2, firmwaren kan du be någon skicka ifall du vill men vad jag vet så ligger den fortfarande nere tills de löst det "lilla" problemet

Har G2 men måste man ha nyare firmware än den jag kör? Jag uppgraderade aldrig till firmwaren som släpptes före firmwaren med stör för TRIM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Har G2 men måste man ha nyare firmware än den jag kör? Jag uppgraderade aldrig till firmwaren som släpptes före firmwaren med stör för TRIM.

Ja, eftersom den senaste firmwaren är tillbakadragen finns det inget sätt att köra SSD-toolbox eller ngn form av TRIM, under förutsättningen att man inte installerar den återkallade firmwaren och det känns ju inte särskilt smart...

Permalänk
Medlem

Suck nu har netonnet ändrat datum till 11/11. Får väl hålla utkik på prisjakt men skulle nån få nys att en butik har den inne till bra pris är jag tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Liten update från Intel gällande firmware för G2:

"We have been contacted by users with SSD issues after using the firmware upgrade tool (version 1.3) in a Windows 7* 64bit environment. Intel has replicated the issue on 34nm SSDs (X25-M) and is working on a fix. If users have downloaded 02HA firmware and not upgraded, Intel recommends they don’t upgrade until further notice. Intel is pursuing the resolution of this as a high priority. No related issues have been reported by users who have successfully upgraded to 02HA firmware via the firmware upgrade tool (version 1.3). "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Jag köpte denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429&traff=1

Kan meddela att denna inte alls fungerar bra i ett Antec P183-chassi. I P183 skruvas 3.5"-diskarna fast i hålen som finns på undersidan av diskarna, och dessa brackets har inga hål neråt, bara åt sidorna.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Kan meddela att denna inte alls fungerar bra i ett Antec P183-chassi. I P183 skruvas 3.5"-diskarna fast i hålen som finns på undersidan av diskarna, och dessa brackets har inga hål neråt, bara åt sidorna.

Jag har ett Antec P182 chassi och monterade SSD:n med 1st 2.5" skena vertikalt i den nedre HDD buren.

Jag monterade först skenorna på SSD:n, tog bort två st gummidämpande ploppar från nedre HDD buren och skruvade i 2st vanliga skruvar och 2st brickor från ovan direkt på 2.5" skenornas hål. Dvs jag använder inte Antec:s HDD special skruvar utan låter SSD:n hänga vertikalt i nedre HDD buren med hjälp av två skruvar och brickor i skenorna. Även om jag bara utnyttjar en 2.5" skena så hänger SSD:n stabilt även om jag lyfter eller lägger datorn horisontellt.

Hoppas förklaringen hjälpte lite

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

jag slängde in skiten över de andra diskarna på den lilla skummgummibiten den ligger i i väntan på bättre lösning blie wn bracket till helgen

Permalänk
Medlem

Min disk blev skickad idag, beställde förra torsdagen från inet. De la visst in en retaildisk istället för OEM som jag beställde, och så tog de bort min twinmounter. Nåja, jag får ju disken snabbare och till samma pris som en OEM, och slipper betala för twinmountern

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är något som ska fixas med första posten så dra iväg ett PM till mig eller annan moderator. Tråden är ju ganska lång så kan missa sånt som kan vara bra att ha med där.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

jag vill ha min intel ssd nu...
min ps3 tycker om sin ssd.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
jag vill ha min intel ssd nu...
min ps3 tycker om sin ssd.

Så du märker skillnad på ps3 med ssd disk i?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Så du märker skillnad på ps3 med ssd disk i?

Frågan är i vad, PS3 är ju inte alltför duktig på att använda HDD för lagring enligt min erfarenhet. Det mesta verkar ju läsas från BD-skivan vilket har sina latenser..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Frågan är i vad, PS3 är ju inte alltför duktig på att använda HDD för lagring enligt min erfarenhet. Det mesta verkar ju läsas från BD-skivan vilket har sina latenser..

Precis det är min uppfattning också, så länge man inte köper spel via psn som lagras på disken.

Återstår att se vad Barry märker för skillnad.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Liten update från Intel gällande firmware för G2:

"We have been contacted by users with SSD issues after using the firmware upgrade tool (version 1.3) in a Windows 7* 64bit environment. Intel has replicated the issue on 34nm SSDs (X25-M) and is working on a fix. If users have downloaded 02HA firmware and not upgraded, Intel recommends they don’t upgrade until further notice. Intel is pursuing the resolution of this as a high priority. No related issues have been reported by users who have successfully upgraded to 02HA firmware via the firmware upgrade tool (version 1.3). "

Hittade lite mer info i följande tråd Update from Intel's NAND Solutions Group Samma info som ovan från kott + detta:

You should know that Intel is seeking direct feedback on this issue from members of the Community. In fact, we have communicated with selected users of the blog “Trim Update Hosed my Windows 7 Install”, asking them to send their drives directly to Intel to expedite the analysis of the issues. This action will enable us to more quickly generate a resolution for this issue.

We appreciate your patience in this matter. And thank you for participating in the Intel Support Community.

rgds,

Alan

NAND Solutions Group

MEN Vista användare har också rapporterat brickade diskar så riktigt framme vid en lösning är dom inte ännu.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Tydligen e TRIM aktiverat i mitt Win 7 (fsutil behavior query DisableDeleteNotify = 0), jag har dock inte kört ngn update på disken så den ska inte ha stöd för det. Spelar det ngn roll och kan man deaktivera TRIM tills det är dags att flasha SSD'n?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Jag har ett Antec P182 chassi och monterade SSD:n med 1st 2.5" skena vertikalt i den nedre HDD buren.

Jag monterade först skenorna på SSD:n, tog bort två st gummidämpande ploppar från nedre HDD buren och skruvade i 2st vanliga skruvar och 2st brickor från ovan direkt på 2.5" skenornas hål. Dvs jag använder inte Antec:s HDD special skruvar utan låter SSD:n hänga vertikalt i nedre HDD buren med hjälp av två skruvar och brickor i skenorna. Även om jag bara utnyttjar en 2.5" skena så hänger SSD:n stabilt även om jag lyfter eller lägger datorn horisontellt.

Hoppas förklaringen hjälpte lite

Aha, glömde skriva att jag ville ha SSD:en i den övre hd-buren (reserverar den nedre för vanliga diskar), och där monteras de med de undre skruvarna. Lite dubbelhäftande tejp gjorde dock susen, så nu sitter den fast

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256

...

MEN Vista användare har också rapporterat brickade diskar så riktigt framme vid en lösning är dom inte ännu.

Det är ju just denna information som är så dryg. Felet är bevisligen inte enbart relaterat till Windows 7 (x64) vilket får en att ifrågasätta hur bra koll Intel egentligen har på problemet.

Man får ju intrycket av att nästa firmware kommer ta ett tag och flera personers tålamod börjar sina inklusive mitt eget. Då min disk redan har 1.4 är jag enormt sugen på att installera Windows 7 även om det äventyrar diskens funktionalitet. I värsta fall får jag köra en RMA och vänta upp till 10 veckor för en ny enhet. Det känns som en lose/lose situation hur man än gör.

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande är på jakt, JME Data har ett antal inne på lager för närvarande, lite över (2.495:-) vad jag hade velat betala men vad gör man inte för att få leverans omgående? Beställde för 2 timmar sedan och fick nyligen leveransbekräftelse.

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2538829

Permalänk
Medlem

Tack, la en beställning direkt.

Jag hade börjat bryta samman och höll precis på att övertala mig själv att beställa en 160GB modell istället.

Ringde och kontrollerade att alla inte blivit bokade direkt, killen sa att det verkar som att nästan alla som beställer dem ringer och kontrollerar att de faktiskt finns i lager

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Problem, Windows 7 hänger sig med SSDn

Någon annan som har detta problem? Helt slumpmässigt så hänger sig datorn ibland. Kan hända efter 5-70 minuter... Allt bara stannar och måste köra hard-reboot.
Vet inte vad jag ska göra, har provat så mycket, uppdaterat drivers till moderkort och allt sådan. Inget har funkat.

Får nog skicka tillbaka SSDn...

Permalänk
Medlem

Om ni har läst tidigare i tråden så har jag haft problem med att hitta min SSD.
Nu har jag listat ut orsaken men inte lösningen. Jag har precis flashat om BIOS och det blev ingen skillnad.
Men sen såg jag på mina sata uttag att jag hittar alltid sata disken som sitter i e_1 men ingen annan. Och jag hittar alltid min IDE disk. Några förslag?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Om ni har läst tidigare i tråden så har jag haft problem med att hitta min SSD.
Nu har jag listat ut orsaken men inte lösningen. Jag har precis flashat om BIOS och det blev ingen skillnad.
Men sen såg jag på mina sata uttag att jag hittar alltid sata disken som sitter i e_1 men ingen annan. Och jag hittar alltid min IDE disk. Några förslag?

För det första bör du starta en egen tråd.

För det andra kan du ju prova om det blir någon skillnad om du kopplar ur IDE-disken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För det första bör du starta en egen tråd.

För det andra kan du ju prova om det blir någon skillnad om du kopplar ur IDE-disken.

1. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Gjort men får mer svar här om man säger som så.

2. Testat

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

linux

Har precis beställt en X25-M G2 80GB från JME. Har tänkt att köra Ubuntu 9.10 på den. Någon annan som kör det på denna disk eller kanske någon annan dist. Vore intressant att höra era erfarenheter isåfall.

Ubuntu=:up:

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett uttalande från Intel enligt artikeln Intel replicates 'bricked SSD' bug, pledges fix´

Citat:

Frost said that "no related issues have been reported by users who have successfully upgraded to 02HA firmware via the firmware upgrade tool", implying that it's not the firmware that's at fault but the loader software, which was released at version 1.3. ®

Vad är "loader software" för något?

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Ytterligare ett uttalande från Intel enligt artikeln Intel replicates 'bricked SSD' bug, pledges fix´

Vad är "loader software" för något?

Nu är jag nog lite nojjig så här efter midnatt men jag kommer att tänka på Sonys klassiska rootkit-skandal.

Permalänk
Medlem

Fick hem min 80GB i veckan, installerade den idag.

Hastighet i HD Tune: http://quikk.se/?b24e1 verkar väl vara rätt så normal?

För er som söker efter butiker som har den i lager. Beställ den, butikerna får in den ibland men har grymt svårt att veta när eftersom att man inte får någon bra information. Jag beställde min hos dustin home, vid beställningstillfället så var planerad leverans den 30 oktober (beställde den 29 oktober tror jag), blev framflyttad till den 20 november men den skickades redan i måndags

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Fick hem min 80GB i veckan, installerade den idag.

Hastighet i HD Tune: http://quikk.se/?b24e1 verkar väl vara rätt så normal?

För er som söker efter butiker som har den i lager. Beställ den, butikerna får in den ibland men har grymt svårt att veta när eftersom att man inte får någon bra information. Jag beställde min hos dustin home, vid beställningstillfället så var planerad leverans den 30 oktober (beställde den 29 oktober tror jag), blev framflyttad till den 20 november men den skickades redan i måndags

Kör den i AS SSD istället, nedladdningslänk ska finnas i trådens första inlägg. AS SSD ger en bättre bild utav hur disken presterar, speciellt då den är avsedd för SSD.