Lista/Jämför boottider: (bootchart)

Permalänk
Medlem

Lista/Jämför boottider: (bootchart)

Tänkte att vi alla kunde presentera våra boottider (fram till gdm/kdm/what so ever inloggning) och vilken kärna vi kör, med hjälp av bootchart. Och sedan presentera bilden, samt kärna, processor och tid.

installation
*buntu

sudo aptitude install bootchart

sedan finns filen (bilden) i:

/var/log/bootchart

(ref: Lathund.nu, 2009 (http://www.lathund.nu/2009/11/02/snabba-upp-uppstarten-med-ny...))

Arch Linux

pacman -S bootchart

Innan omstart:
Skapa nytt bootentry i /boot/grub/menu.lst
Kopiera (OBS! ur _DIN_ menu.lst-fil, dvs det skiljer sig från den här texten):

# (0) Arch Linux title Arch Linux root (hd0,6) kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/9500af20-293d-452b-ae8d-2e12cef6a36f ro initrd /kernel26.img

Klistra in den under den första och ändra

kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/9500af20-293d-452b-ae8d-2e12cef6a36f ro

till

kernel /vmlinuz26 root=/dev/disk/by-uuid/9500af20-293d-452b-ae8d-2e12cef6a36f ro init=/sbin/bootchartd

Ändra title från Arch Linux till Arch Linux (Bootchart)

Nästa omstart välj att starta Arch Linux (Bootchart), när datorn har startat,
kör

bootchart-render

i terminal och öppna filen bootchart som hamnar i ~/
/installation

Hur man presenterar sitt resultat

* Distribution: Din distribution (Version) (Arkitektur)
* Kärna: Din kärna
* Processor: Din processor
* Boottid: Din boottid sek

DIN BILD HÄR!

Då börjar jag

* Distribution: Arch Linux (Rolling) (64 bitar)
* Kärna: 2.6.31
* Processor: AMD Turion 64 X2
* Boottid: 25 sek

Sådär, Fyll på med era resultat nu!

Permalänk
Medlem

Försökte leta upp ett alternativ till *BSD. Gick dock bet. Lika bra kanske, kom på att jag inte var så pepp på att reboota servern

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Jag kan vara med och leka. Ingen rymdraket som ni kan se, det är aningens avskalat.

* Distribution: Arch Linux (Rolling) (32 bitar)
* Kärna: 2.6.31
* Processor: Intel Celeron M 1,5Ghz
* Boottid: 31 sek

Permalänk
Medlem

oj jag vill också vara med! synd att jag fyllt min dator med massa skit ska installera om till arch64 när jag hittar tid. under tiden kan jag väl tipsa om http://wiki.archlinux.org/index.php/Tweaking_for_a_faster_boo...

Permalänk
Medlem

Distribution: Arch Linux (Rolling) (64 bitar)
Kärna: 2.6.31.4
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Boottid: 16 sek

Kör med egenkompilerad kärna utan allt junk som jag inte behöver.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Distribution: Arch Linux (Rolling) (64 bitar)
Kärna: 2.6.31.4
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Boottid: 16 sek

http://pici.se/thumbs/t_FBgFKQyim.gif

Kör med egenkompilerad kärna utan allt junk som jag inte behöver.

Satan, borde kanske kompilera en egen kärna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Satan, borde kanske kompilera en egen kärna..

Tittar du på bootchart så ser du att jag inte laddar speciellt mycket heller. Att starta en del tjänster i bakgrunden hjälper gör väl sitt också.

DAEMONS=(syslog-ng network netfs crond @alsa @openntpd !sshd @smartd @slim @sensors @mpd @cpufreq @dbus !hal)

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [vEX]
Tittar du på bootchart så ser du att jag inte laddar speciellt mycket heller. Att starta en del tjänster i bakgrunden hjälper gör väl sitt också.

DAEMONS=(syslog-ng network netfs crond @alsa @openntpd !sshd @smartd @slim @sensors @mpd @cpufreq @dbus !hal)

ska tydligen gå att kapa ett par sekunder till om man köra utan login manager och kör med .xinit script istället kanske inte är ett alternativ för vardagligt bruk men alltid kul att testa

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat detta med snabba boottider, jag menar, vad spelar det för roll? Jag bootar min dator en gång varannan vecka kanske, och då kan jag leva med att det tar några sekunder extra Eller är det mer prestige bara?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Aldrig fattat detta med snabba boottider, jag menar, vad spelar det för roll? Jag bootar min dator en gång varannan vecka kanske, och då kan jag leva med att det tar några sekunder extra Eller är det mer prestige bara?

En kul grej. Jag startar bara om min dator om det är en säkerhetsuppdatering etc som kräver det.

Min dator med Ubuntu 9.10 startar på ca 20 sek (Till GDM), med alla program i autostart får man lägga till ca 40 sekunder.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Laptopen:
* Distribution: Arch Linux (Rolling) (32bit)
* Kärna: 2.6.31-rc8
* Processor: Pentium M 1.7GHz
* Boottid: 25 sek

Permalänk
Medlem

Laptopen - IBM Thinkpad X40 med SSD

* Distribution: Ubuntu 9.04 32-bit
* Kärna: 2.6.28
* Processor: Intel Pentium M 1.6GHz
* Boottid: 10 sek (+13 sek för att starta resten)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Aldrig fattat detta med snabba boottider, jag menar, vad spelar det för roll? Jag bootar min dator en gång varannan vecka kanske, och då kan jag leva med att det tar några sekunder extra Eller är det mer prestige bara?

Själv stänger av datorn varje dag, men jag håller med. Så länge det håller sig under minuten bryr jag mig inte speciellt mycket.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Lenovo X300

* Distribution: Arch Linux (i686)
* Kärna: 2.6.31
* Processor: Intel Core2Duo L7100 1.20GHz
* Boottid: 15 sek
* Notering: Använder SSD-disk

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Distribution: Arch Linux (Rolling) (x86_64)
Kärna: 2.6.31-ARCH
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (2.40 GHz)
Boottid: 15 sek

Notering: Ingen extra "tweaking" gjord...

Permalänk
Medlem

Har ingen bild men har bootat LFS på en Thinkpad X40 med SSD på 3sek. Med en 4200 RPM hdd tog det 9sek. Dock utan X men med SSH och lite annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips kanske vore att lägga till info om vad ni bootar FRÅN - det är nog lite skillnad på en 4200rpm-disk och en X25-E... Faktum är att det lär påverka stora delar av bootprocessen långt mera än någon CPU gör.

(Mera on topic kan jag inte komma; min enda Linux-burk är server, bootar väl på 1.5 min och har uptime på runt ett halvår, så jag kunde inte bry mig mindre. Laptopen kör OS X, tar galet lång tid (5 min?) tills alla program inkl. FF är igång, men har uptime på ~40 dagar i genäld.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ska kolla senare, det känns som att nya Ubuntu 9.10 har mycket längre boot tid, gammla tog 22s.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

http://www.marzocca.net/linux/bum.html <-- om ni har massa onödig dynga som startar

Permalänk
Medlem

Lite småkul idé. Ger mig ju även en ursäkt att försöka kvantifiera skillnaden mellan vaniljkärna och den bfs-patchade kärnan jag kör med. Det som egentligen tar tid vid boot är dhcpcd, som kanske tar 5 sekunder på sig eller så. Om jag bytte till statiskt så skulle jag ju helt klart kunna kapa in lite starttid. Disken jag bootar från är en vanlig SATA2-disk, hyfsat snabbt ram-minne.

* Distribution: Arch Linux (Rolling) (64 bitar)
* Kärna: 2.6.31
* Processor: Intel Core 2 Quad Q9400
* Boottid: 30 sek

* Distribution: Arch Linux (Rolling) (64 bitar)
* Kärna: 2.6.31-BFS
* Processor: Intel Core 2 Quad Q9400
* Boottid: 28 sek

Hurra, två intjänade sekunder per boot - det blir säkert en halvminut om året Tur det känns snabbare rent allmänt ändå.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Så var det dags att göra en smärre ommöblering, med tillhörande reboot, så då passade jag på att mäta tiden på den så sällan förekommande uppstarten.

Distribution: Slackware64-13.0
Kärna: 2.6.29.6
Processor: E7400 @ 2.8GHz 1,05V
Bootmedium: samsung sata 7200rpm
Boottid: 13 sek
(Notera att inom de 13 sekunderna så loggar jag in manuellt i konsollen, drar igång en screen-session och kör startx, inget [KGX]DM/slim/whatever här inte...)