Permalänk
Medlem

CF, vara eller inte vara?

nu ni...

...är det dags för fler dumma funderingar ^^

Nu blev det så att jag råkade komma över en Core 2 quad 9650 processor till bra peng, så just nu sitter jag här med mitt Asus p5q-e moderkort och en C2Q 9650 processor.

Till detta har jag ju fortfarande mitt gamla Asus 7800 GTX grafikkort som inte orkar med så bra längre.

Nu till min fråga...

Säg att jag tänker lägga 3000:- på ett nytt grafikkort, ska man då köpa 1st bra grafikkort (ex. nvidia gtx 285) eller 2st lite billigare och köra crossfire på? (ex. 2x radeon HD5770)

Dessa 2 ex är ungefär samma pengar men hur står de sig prestanda mässigt?

Då jag i stort sätt enbart spelar WoW på datorn och pysslar med bildredigering i PS CS3, vad rekommenderar ni?

Tacksam för alla svar..

(japp, jag har använd sök funktionen men inte hittat det jag sökte, så ni behöver inte ge spydiga kommentarer för det )

Visa signatur

Intel C2Q 9650 / Samsung skit minnen / ATI Radeon 5850 / Samsung 22"

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera dig ett 5850 i så fall. Ett gtx285 har aldrig varit vidare prisvärt och just nu är de faktiskt på gränsen till idioti om man har en tight budget att införskaffa ett sådant då amd släppt nya kort som piskar det och är betydligt billigare. Vill du verkligen gå nvidia så skulle jag rekomendera ett 260 eller ett 275 i så fall.

Angående singelkort eller CF så skulle jag nästan tycka du ska satsa på ett singelkort. WOW är mest cpu-krävande för att få till bra grafik och nu får ni andra rätta mig om jag har fel men tror inte crossfire är nån hitt då stödet i wow för just de inte är de bästa om de ens finns.

Så har du en p5q-bräda, med p45 och då bara 2st 8x pci-e portar att tillgå vilket kan flaska om du skaffar bättre grafikkort. Inte mycket men man vill ju ha ut de mesta från korten man köper i alla fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Så har du en p5q-bräda, med p45 och då bara 2st 8x pci-e portar att tillgå vilket kan flaska om du skaffar bättre grafikkort. Inte mycket men man vill ju ha ut de mesta från korten man köper i alla fall...

Detta kort har iofs 2st 16x pci-e portar, om det gör någon skillnad.

Citat:

Skulle rekomendera dig ett 5850 i så fall. Ett gtx285 har aldrig varit vidare prisvärt och just nu är de faktiskt på gränsen till idioti om man har en tight budget att införskaffa ett sådant då amd släppt nya kort som piskar det och är betydligt billigare. Vill du verkligen gå nvidia så skulle jag rekomendera ett 260 eller ett 275 i så fall.

Exemplet med nVidia kortet var mest för jämförelse, men om man skriver om det så kanske man ska satsa på 1 st 5850 istället för 2st 5770?

tackar för snabba svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo du har 2 st 16x pci-e men de går bara i 8 när du kör crossfire.

Permalänk
Medlem

ahh, sedär ^^ man lär sig något nytt varje dag

Får försöka få tag på ett 5850 någonstans, verkar ju tyvärr vara lite brist på dessa ännu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo du har 2 st 16x pci-e men de går bara i 8 när du kör crossfire.

Obefintlig prestandaskillnad tycker jag http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Obefintlig prestandaskillnad tycker jag http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_5870_PCI-Express_Sc...

+1 Då dagens grafikkort inte utnyttjar bandbredden fullt ut så skiljer det ganska lite mellan 8x och 16x

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Visste de inte blev någon större skillnad med 4850/4870-kort. Trodde däremot den skulle bli lite större än de där med de nyare korten.

Permalänk
Medlem

Köp ett bra grafikkort.. alla spel kan inte använda CFX..
HD5850 eller HD5870!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2