Permalänk
Medlem

Skärma av dator från strålning.

Jag har en ganska udda request.

Har någon här någon aning om det finns tillbehör och utrustning för att minska strålningen som kommer från datorn. Och nu pratar vi om själva datorn!
Har en tjejkompis vars pappa är elallergiker och därför även behöver skärma av datorn.

Har ni något tips på om detta går att göra på ett vettigt sätt?

Visa signatur

"When the rich wage war, it's the poor who die." //Jean-Paul Sartre

Permalänk
Medlem

Borde väll gå att klä in hela datorn med folie:)

Permalänk
Sötast

Re: Skärma av dator från strålning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Jag har en ganska udda request.

Har någon här någon aning om det finns tillbehör och utrustning för att minska strålningen som kommer från datorn. Och nu pratar vi om själva datorn!
Har en tjejkompis vars pappa är elallergiker och därför även behöver skärma av datorn.

Har ni något tips på om detta går att göra på ett vettigt sätt?

Långa kablar, datorn i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

Skaffa en bly bunker.. det lär ju stoppa allt?

Permalänk
Medlem

stålnät samt jorda nätet borde väll ta bort det värsta om inte jaag har helt fel? vet dock inte vad det ska va för maskning i nätet men det kan du ju googla på

*edit

Du kommer även behöva skärma av allt annat som har med datorn att göra.. som bildskärm, mus, tangentbord.. så det hade nog vart lättast att sätta bly plattor på väggarna

Men jag har ingen aning om vart du tänker ta elen ifrån...

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Finns en metall som heter "my metall" men vet inte om det är användbart i detta
fall...

I elallergi bör man nog satsa på mindre "strålande" utrustning se till att allt är jordat mm

Att flytta datorn låter som en bra ide, kanske ett plåtskåp med blymatta på insidan kan dämpa elektromagnetiska fälten ?

Iaf här har du ett ställe där de säljer µmetall:

http://www.rtk.se/art-1.asp?id=5&iPageID=45

offtopic

Stoppa in datorn i microvågsugnen

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Jag borde väl kanske inte, men...

The majority of provocation trials to date have found that sufferers of electromagnetic hypersensitivity are unable to distinguish between the exposure to real and sham electromagnetic fields.

Om det verkligen är ett problem kanske det enklaste är att klä in gubben i folie?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

folie låter som den billigaste idén, det räcker med att uppnå en placebo-effekt ändå.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
folie låter som den billigaste idén, det räcker med att uppnå en placebo-effekt ändå.

LOL då är det bara o åka o köpa ett STOR pack med alufolie

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Existerar elallergi/elöverkänslighet över huvud taget?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Existerar elallergi/elöverkänslighet över huvud taget?

Nej, elallergi har inte gått att påvisa. Det hela handlar om klassisk betingning - när jag såg flourtanten komma gående mådde jag alltid riktigt dåligt i lågstadiet. Det var min kompis Joakims mamma. När jag var hemma hos Joakim och hon kom mådde jag alltid dåligt. På samma sätt vet denna mannen att han mår sämre i närheten av el och börjar då genast må sämre. Symptomen som uppstår är dock inte fejkade, de mår verkligen dåligt. Så hennes pappa mår dåligt av att sitta vid datorn, han hittar inte på det.

Således är alla idéer bra, bara de verkar trovärdiga. Ställa datorn långt bort är nog det mest vettiga, men man kan undra hur han reagerar över skärmen som faktiskt inte går att dölja? Möjligtvis kan man säga till honom att "det är nätaggregatet som genererar det största fältet med elenergi och de andra delarna sa kunniga folk på en datorsida att de över huvud taget knappt emitterar någon strålning, så nu när datorn är flyttad kommer det bli en märkbar skillnad". Det är självklart ett rent påhitt, men antagligen kommer han må bättre.

Jag är ingen som helst expert inom området. Dock: en väldigt ny forskningsrapport om ämnet för att backa upp det jag sagt:
http://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/67/2/224.pdf

Permalänk
Medlem

Det är som Maxwan säger, det finns inga som helst belägg för att el-allergi /överkänslighet existerar.
Det har gjorts otaliga blindstudier där man har konstaterat att de överkänsliga bara reagerar när de tror att strömmen är påslagen, inte när den faktiskt är det.

Och även om ni skärmar av datorn så måste han ju sitta tillräckligt nära skärmen för att se den, eller hur? Invirad i aluminiumfolie blir den svårtydd.
Jag kan påpeka att gladpack inte skyddar mot strålning även om det är lättare att se igenom.

Åkomman är psykosomatisk, eller så lider han av någonting annat men förknippar symptomen av detta med el. Strålningen i sig kan inte orsaka besvär.
Köp sladd med krokodilklämma som ni fäster i datorn och någonting annat, och säg att strålningen leds bort via den. Ett alternativ är att köpa en billig kristall och ställa ovanpå, "den leder bort negativa energier".
Billig placebo är boten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, jag tror att jag förstår.

Skumt ändå att det finns människor som förknippar el med att man ska må dåligt.

Flourtanten tvingade ju på barn snuskigt mintvatten (eller nåt, är inte så gammal att jag haft äran att stöta på en flourtant(21);)), så det kan man ju förstå att man kan associera med ondska och illamående.

Jag tycker att det är intressant att läsa om det mänskliga psyket, ska nog läsa på lite om det här med psykosomatiska åkommor

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Såg ett avsnitt av Mythbusters för några år sedan, dom hade en gulfärgad plastfilm med nån form av metallnät i. Det var tydligen speciellt utformat för att stoppa radiovågor. Deras mobiltelefon tappade täckningen totalt när dom provade iaf
Kanske kan vara nåt att googla på.

Visa signatur

[i7 920 @4GHz] - [ASUS P6T Deluxe V2] - [HD5870CF] - [CORSAIR 6GB 1866MHZ] - [INTEL X25-M G2] - [Lagringsdiskar 5TB]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 95anso27
Borde väll gå att klä in hela datorn med folie:)

och sen kan man samtidigt tillverka en hatt av folien som gubben bör bära hela vägen till psykologen där han får hjälp för den egentliga sjukdomen som troligtvis är stressrelaterad.

Annars är det bara att hitta på något då elallergi är en påhittad sjukdom och dessa botas lättast med placebo.
Bygg en liten antenn av folie och tejpa på och säg att den leder ut all farlig strålning till yttre rymden eller nåt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Re: Skärma av dator från strålning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galka
Jag har en ganska udda request.

Har någon här någon aning om det finns tillbehör och utrustning för att minska strålningen som kommer från datorn. Och nu pratar vi om själva datorn!
Har en tjejkompis vars pappa är elallergiker och därför även behöver skärma av datorn.

Har ni något tips på om detta går att göra på ett vettigt sätt?

Upplever han obehag av annan utrustning än datorn i rummet?

Största problemet är nog (om han inte redan har anpassat eldragningarna i huset) att eltråd i väggar och annat är vanlig kopplingstråd (de ligger fritt 1 åh 1), vad man skulle behöva lägga in är avskärmad elkabel alltså med fas, nolla, jord och ytterskärm.
Detta skulle behöva göras i alla eluttag i rummet först och främst, sedan får man nog anpassa allt kablage genom att klä det i som några förespråkar... aluminium folie (Klä insidan av datorn t,ex). Man skulle även kunna byta allt kablage på kringutrustning och annat med avskärmade kablar och löda i... känner att listan kan göras hur lång som helst, man får helt enkelt modifiera allt eller placera datorn i ett annat rum, använda sig utav en systemförlängare däremellan med en FTP-kabel, sedan skärma av tangentbord / mus och elkabeln till skärm / högtalare.

Mycket ska till för att få ordning på detta och det blir nog billigare att skaffa en bärbar dator som alternativ till en stationär, borde vara mindre såkallad "strålning" som väldigt få är extremt överkänsliga för - bevisat eller dementerat att detta existerar spelar ingen roll, vad som går att garantera är att det finns människor som KÄNNER obehag av el och att det finns lösningar för att minimera detta. Sedan finns det inget som är så stort och överbevisat som människans dumhet därav barnsliga kommentarer och annat i denna tråd.

Lycka till med en lösning och börja i rätt ände, plocka bort bit för bit och hör med personen i fråga hela tiden om det känns bättre, förläng mus & tangentbord och placera burken ett par meter ifrån osv.

/Pelle

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk

Antingen bygger du en faradaybur eller så tystar du ner datorn med bra luftkylning och tar bort dioderna. Då kan du påstå att han kan surfa även om datorn inte är påslagen, det är minst lika troligt som att han skulle vara elallergiker...

Edit: Faradayburen bör helst byggas kring gubben, komplimentera med en extra foilehatt. Ilja här på forumet har koll på foliehattar, snacka med honom.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Lär gubben lite fysik istället, eftersom hela datorchassiet (troligtvis?) redan är metalliskt så lär det inte slippa ut speciellt mycket strålning. En bit al-folie lär varken göra till eller från.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LasseKongo
Lär gubben lite fysik istället, eftersom hela datorchassiet (troligtvis?) redan är metalliskt så lär det inte slippa ut speciellt mycket strålning. En bit al-folie lär varken göra till eller från.

Nej en bit folie gör ingen fysisk skillnad. Inte heller att flytta datorn till något annat rum. Ingenting gör någon egentligen skillnad eftersom hela sjukdomen är en inbillning. Men symptomen hans kropp framkallar är riktiga och han mår verkligen dåligt. Således är det enda viktiga att lösningen verkar trovärdig.

Jag hade gärna velat att trådskaparen kommenterar alla argumenten, det hade varit roligt att höra din åsikt om mannens sjukdom.

Permalänk
Medlem

Okej, om jag fattat det rätt.

Om du har datorn inkopplad i ett ojordat uttag, så kan du "känna strålningen" på chassit, särskilt med fingertoppar och handledens undersida.

Detta är för att jorden (gröngul) vanligtvis leder bort denna "strålning" när den träffar chassit, som är kopplat till jorden.

så se till att uttaget är jordat och dra lite alufolie över datorn, och övertyga honom om att all strålning åker ut i jacket igen tillbaka till elverket eller nåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GizmoTheGreen
Okej, om jag fattat det rätt.

Om du har datorn inkopplad i ett ojordat uttag, så kan du "känna strålningen" på chassit, särskilt med fingertoppar och handledens undersida.

Detta är för att jorden (gröngul) vanligtvis leder bort denna "strålning" när den träffar chassit, som är kopplat till jorden.

Vilken strålning?!

Att det skulle finnas magnetfält kring ledarna och speciellt spolarna köper jag men strålning? Förövrigt är det väll det faktum att hårddiskar och fläktar vibrera som man känner om man rör vid chassit?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Som många tidigare sagt, elallergi existerar inte som fysisk sjukdom (även om symptomen kan vara fysiska), och man har visat att det enda som hjälper är KBT.

@Aluminiumfoliefolket: Chassit i sig är menat att stoppa strålningen för att strålning från andra produkter inte ska störa datorn. Det är en s.k. Faraday-bur om chassit är gjort av ett ledande ämne (kolla wikipedia). Detta kanske inte hjälper TS tjejkompis farsa, men så fungerar det i alla fall.

Det bör också nämnas att elektriska fält, magnetiska fält samt strålning är olika namn på samma sak. De olika fälten är kopplade med varandra via Maxwells lagar och kan bytas ut mot varandra beroende på vilket sätt man ser dem från (ja, det här kan vara svårt att greppa eftersom jag är lite halvtaskig på att förklara). Ljus är för övrigt ett elektromagnetiskt fält, liksom värme.

För att lura honom att han kan surfa så kan man dock ställa datorn en bit bort, eftersom strålningen minskar med kvadraten av avståndet. Detta innebär att om datorn står två meter bort så är strålningen bara en fjärdedel av den ursprungliga, och tre meter bort är den bara en niondel. Dock så återstår ju problemet med skärmen, plus att vi lever i en soppa av elektromagnetiska fält.

Hoppas min post make sense.

Permalänk
Medlem

Förutom alla bra råd i tråden kan jag tipsa om

http://www.caparol.se/desktopdefault.aspx?tabID=4431&lang=sv

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gewran
Det bör också nämnas att elektriska fält, magnetiska fält samt strålning är olika namn på samma sak. De olika fälten är kopplade med varandra via Maxwells lagar och kan bytas ut mot varandra beroende på vilket sätt man ser dem från (ja, det här kan vara svårt att greppa eftersom jag är lite halvtaskig på att förklara). Ljus är för övrigt ett elektromagnetiskt fält, liksom värme.

Hoppas min post make sense.

Okey, det visste jag faktiskt inte.
Antar att jag kommer få lära mig det i någon av fysikkurserna efter jul.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Om de inte har plattskärm redan, skaffa dom en sån, den har ju "ingen strålning" jämfört med en gammal CRT.

pappa bytte från CRT till LCD för sådär 5 år sen, hans finnar i pannan försvann

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haxzor BoB
Såg ett avsnitt av Mythbusters för några år sedan, dom hade en gulfärgad plastfilm med nån form av metallnät i. Det var tydligen speciellt utformat för att stoppa radiovågor. Deras mobiltelefon tappade täckningen totalt när dom provade iaf
Kanske kan vara nåt att googla på.

Faradays bur.
Samma teknik ser du i fönstret på microvågsugnar. Gallret stoppar den elektromagnetiska strålningen.

Läs mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Elallergi är väl något som ens föräldrar hittade på för att man satt för mycket vid datorn?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Som datorskärm kan jag föreslå MultiQs skärmar
hemsida: http://www.multiq.se
Apoteket valde tydligen dessa skärmar delvis på grund av strålning, går att läsa under "våra kunder".

Permalänk
Medlem

Välj ett datorchassi tillverkat av metall (inga plexiglasfönster, plastchassin eller liknande). Anslut datorn till jordat eluttag.