Permalänk
Medlem

Supports 5GHz?

Tja!

Behöver er expertis! Har ett Atheros AR5B91 trådlöst nätverkskort i min laptop, och jag undrar om det klarar av samtidig 2.4Ghz och 5Ghz draft-n? Eller 5Ghz över huvud taget? Har letat lite på nätet mm, men inte hittat nåt!

Tack på förhand!

/Simon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Jo, tack jag har försökt ^^

Hittar mest en massa drivers, och folk som har problem med liknande kort.

Jag vill vara säker på min sak innan jag köper en router, 1200 kr.

Just därför frågar jag här!

---

OT fråga; bäst ping, dra kabel 35m utomhus, eller samma sträcka trådlöst (draft-n)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan92
Jo, tack jag har försökt ^^

Hittar mest en massa drivers, och folk som har problem med liknande kort.

Jag vill vara säker på min sak innan jag köper en router, 1200 kr.

Just därför frågar jag här!

---

OT fråga; bäst ping, dra kabel 35m utomhus, eller samma sträcka trådlöst (draft-n)?

Kabel såklart, längden påverkar inte direkt pingen någonting.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Såklart för dig kanske Tack för svar.

Permalänk
Citat:

Såklart för dig kanske Tack för svar.

Såklart eftersom kabel alltid är bättre än trådlöst. Trådlöst är egentligen endast ett alternativt då det är för svårt, dyrt eller jobbigt att dra kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Såklart eftersom kabel alltid är bättre än trådlöst. Trådlöst är egentligen endast ett alternativt då det är för svårt, dyrt eller jobbigt att dra kabel.

Om du köper en bra router för <1000 kr så fungerar det exakt lika bra.
Men i ett "mediahem" så är det givet med trådlöst, har 12 enheter som går trådlöst hemma, fungerar helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om du köper en bra router för <1000 kr så fungerar det exakt lika bra.
Men i ett "mediahem" så är det givet med trådlöst, har 12 enheter som går trådlöst hemma, fungerar helt perfekt.

Om man bor i ett mediahem drar man alla kablar i väggarna så att det bara syns max 1meter nätverkssladd vid varje enhet (som iofs är dold och inte syns alls)

Det år så jag gjorde i mitt hus och det funkar garanterat bättre än trådlöst

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Om man bor i ett mediahem drar man alla kablar i väggarna så att det bara syns max 1meter nätverkssladd vid varje enhet (som iofs är dold och inte syns alls)

Det år så jag gjorde i mitt hus och det funkar garanterat bättre än trådlöst

Varför då?
Jag slapp i alla fall att dra kablar o allt jag gör fungerar perfekt. Det ända som är kopplat till kabel är där jag sitter nu.
Men saker så som xbox 360, ps3:a, tvix, 3 bärbara datorer, bluray bla. fungerar bra. O jag slapp att borra i huset.

Permalänk
Medlem

Okej!

Något mediahus blir det inte tal om (tyvärr), jag ska bara dra internet ca 30 till en annan byggnad.

När jag tänker efter är att lägga kabel det klart bästa valet

Vad tror ni om utomhuskabeln här: http://www.direktronik.se/ 06-8398 eller 06-8396. Det står ju att även cat.6 kabeln är för utomhusbruk, trots att den inte är gelfylld?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Varför då?
Jag slapp i alla fall att dra kablar o allt jag gör fungerar perfekt. Det ända som är kopplat till kabel är där jag sitter nu.
Men saker så som xbox 360, ps3:a, tvix, 3 bärbara datorer, bluray bla. fungerar bra. O jag slapp att borra i huset.

Har man en riktigt schysst router så lär det fungera precis lika bra som att dra kablar ja. Kanske ännu bättre över 5Ghz som inte är lika använt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Har man en riktigt schysst router så lär det fungera precis lika bra som att dra kablar ja. Kanske ännu bättre över 5Ghz som inte är lika använt?

Ja det är ju det jag säger.
Om man köper en dålig router idag så får man gammal teknik

Permalänk
Medlem

Sant.

Upptäckte att kjell & company också har en utomhuskabel, dock cat.5e, men det lär ju fungera bra ändå?

Permalänk
Medlem

det ska det göra.