SweClockers drop!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men det är ju en jäkligt gammal teknik vid det här laget.
Vill du verkligen tillbaka till pga zif som vi lämnade vid 478:an i intels fall?
1300+ ben som alla måste passas ner i hål.

Det är ju inte så att alla pinnar är lösa direkt AMD kör ju fortfarande på med pinnar, men jag undrar varför pinnarna i moderkortet ser ut som de gör. De är ju typ böjda streck liksom, hade vart bättre med pinnar som inte var böjda då hade allt funkat prima

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMB
Jag gillar inte dessa nya socklar alls .. minsta lilla kontaktfel o minnena går inte i trichannel etc o andra fel , tycker intel ska återgå till benen på cpu:n

Jag har aldrig haft problem med socket 775, men det är möjligt att det ligger nånting i det du säger.. Det finns väl för och nackdelar med bägge teknikerna.

Att ha raka pins i sockeln skulle nog skapa kaos dock.. Låter inte som en bra idé.

Update: Idag fick jag nytt moderkort av samma modell.
Ingen information what so ever, bara att paket fanns att hämta.
I paketet fann jag alltså ett moderkort och ett kvitto på att den var utbytt..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med processorn då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knakmupp
Hur har det gått med processorn då?

Det har jag ingen aning om. Det hade suttit fint med info á là "Resterande delar är fortfarande under behandling" ... Då hade jag sluppit maila kundservice å fråga..
Får väl svar imorgon.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?

Fått några svar än?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yamaknas
Hur går det för dig?

Fått några svar än?

Tjo. Jag fick, i torsdags, beskedet att ärendet med processorn snart var klar... Så det verkar som att de tänker skicka en ny.
Jag ska höra med dem idag varför det tar sån tid.

När jag väl fått fungerande mobo/processor och fått igång datorn så det funkar bra..... så ska jag uppdatera tråden med en utläggning hur illa jag tycker att det är att behöva vänta en månad. Som Kishti hade sagt: "orimligt".
http://www.youtube.com/watch?v=nHxZRVx84lk 00:24

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

hoppas det löser sig snart, och håller helt med att det är helt oacceptabel väntetid... Fick iaf mitt nya moderkort idag och det fungerar prima Lär nog inte OCa på ett tag dock! ;).

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det löser sig snart nog. Du har förmodligen redan insett det vad jag förstår från några av dina första inlägg men likväl: köp från mer insatta butiker i fortsättningen, själv har jag nästan enbart haft returärenden till Komplett och då har dessa lösts på 1-2 dagar från att grejerna kommit in tills ersättningsprodukt har skickats.

För övrigt har min Asus Rampage II Gene sockel tillverkad av Foxconn. Dåliga ex förekommer ju alltid, det är ju inte så att alla P55-baserade moderkort är defekta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hoppas det löser sig snart nog. Du har förmodligen redan insett det vad jag förstår från några av dina första inlägg men likväl: köp från mer insatta butiker i fortsättningen, själv har jag nästan enbart haft returärenden till Komplett och då har dessa lösts på 1-2 dagar från att grejerna kommit in tills ersättningsprodukt har skickats.

För övrigt har min Asus Rampage II Gene sockel tillverkad av Foxconn. Dåliga ex förekommer ju alltid, det är ju inte så att alla P55-baserade moderkort är defekta.

Jag har hört mycket illa om kompletts service också. Jag har inte för avsikt att ändra mina köpvanor.
Jag tar alltså en kalkylerad risk när jag handlar från andra butiker än Dustin, som jag anser vara referensbutiken när det gäller service.
Fortsätt gärna predika hur proffsig du är på att handla hemelektronik, men då får du också vara beredd på att folk svarar på vad du säger.

Jag kommer dock inte handla från NetonNet fler gånger. Min första gång var 1999 på grund av ett oslagsbart pris från dem. Den gången var tvn en så kallad andrasorteringsvara med manual på franska...
Min andra gång var 2009 på grund av ett oslagbart pris från dem (handlade även massa ddr2 och ddr3 till diverse projekt).

De förtjänar kanske en ny chans 2019.

Jag har till och med själv, tidigare i tråden, skrivit att jag inte tror att sockeln är ansvarig i mitt fall. Men det verkar inte ha gått in för dig.

Däremot så har jag läst om många fall där sockeln har dålig kontakt med processorn vilket skapar instabilitet. Detta är helt förkastligt om det ens händer på 1% av alla kort.

Och nånting måste vara anledningen till att så många har problem med Gigabytes p55-kort.. Och jag tror inte att det är sockeln, utan jag tror det beror på andra barnsjukdomar.

DOCK så har gigabyte bytt sockel på sina nyare modeller av kort. Varför tror du att de gjort det? - Jo för att den inte höll tillräckligt bra kvalitet antagligen. Sen att majoriteten av korten fungerar bra och inte har något kontaktproblem med sockeln hjälper inte. Det är fortfarande ett problem. Jag tycker du ska svara på min fråga vad du tycker är vanligt förekommande. Krävs det >50% för att vara "just vanligt".. Eller är det 2%, en promille..?? eller var går gränsen för dig?

och varför blandar du in din 1366-sockel? Jag har haft foxconnsocklar för tex slot1 och 775 och ingen har krånglat!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag har hört mycket illa om kompletts service också. Jag har inte för avsikt att ändra mina köpvanor.
Jag tar alltså en kalkylerad risk när jag handlar från andra butiker än Dustin, som jag anser vara referensbutiken när det gäller service.
Fortsätt gärna predika hur proffsig du är på att handla hemelektronik, men då får du också vara beredd på att folk svarar på vad du säger.

Jag kommer dock inte handla från NetonNet fler gånger. Min första gång var 1999 på grund av ett oslagsbart pris från dem. Den gången var tvn en så kallad andrasorteringsvara med manual på franska...
Min andra gång var 2009 på grund av ett oslagbart pris från dem (handlade även massa ddr2 och ddr3 till diverse projekt).

De förtjänar kanske en ny chans 2019.

Jag har till och med själv, tidigare i tråden, skrivit att jag inte tror att sockeln är ansvarig i mitt fall. Men det verkar inte ha gått in för dig.

Däremot så har jag läst om många fall där sockeln har dålig kontakt med processorn vilket skapar instabilitet. Detta är helt förkastligt om det ens händer på 1% av alla kort.

Och nånting måste vara anledningen till att så många har problem med Gigabytes p55-kort.. Och jag tror inte att det är sockeln, utan jag tror det beror på andra barnsjukdomar.

DOCK så har gigabyte bytt sockel på sina nyare modeller av kort. Varför tror du att de gjort det? - Jo för att den inte höll tillräckligt bra kvalitet antagligen. Sen att majoriteten av korten fungerar bra och inte har något kontaktproblem med sockeln hjälper inte. Det är fortfarande ett problem. Jag tycker du ska svara på min fråga vad du tycker är vanligt förekommande. Krävs det >50% för att vara "just vanligt".. Eller är det 2%, en promille..?? eller var går gränsen för dig?

och varför blandar du in din 1366-sockel? Jag har haft foxconnsocklar för tex slot1 och 775 och ingen har krånglat!

Härlig attityd du har då. Vad får dig att få för dig att jag "predikar hur proffsig" jag skulle vara?

Förlåt att jag bidrog med min erfarenhet av sockeln. Det var ju dumt att du skulle behöva bli sur över det..

Seriöst, skärp dig. Förlåt att jag försökte hjälpa till. Lägg dina aggressioner på NetOnNet och Gigabyte i fortsättningen, _jag_ har ingen skuld till att dina komponenter brunnit.

Permalänk
Medlem

datapatafight...

Det gigabytekort jag har nu efter att det förra totalpajjade är just ett med lotes-socket; I guess they felt obliged to change. Känns mkt trevligt med usb 3.0 o sånt också (dock inte för den med crossfire/sli).

Lite underligt kan jag dock tycka att ALLA faser på moderkortet lyser (dvs används?) vid datorstart; har ju då inte OCat ngt... Någon med gigabyte som kan säga om det alltid är så (var så på det trasiga också)?

Permalänk
Medlem

Tycker inte det spelar så mycket roll vad Gigabyte / TM / Intel skriver på internationella sidor, de sidorna tar ingen hänsyn till hur handel med varor fungerar i Sverige.

Den enda kontrollen de behöver göra är att se hur processor och moderkort satt monterat vid smällen (märket i proc / sockel visar ju detta tydligt). Visar det sig att den satt felvänt, så kan man nog inte räkna med någon ersättning. Satt den monterat rätt, så får de nog en svår runda med ARN och vidare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
datapatafight...

Det gigabytekort jag har nu efter att det förra totalpajjade är just ett med lotes-socket; I guess they felt obliged to change. Känns mkt trevligt med usb 3.0 o sånt också (dock inte för den med crossfire/sli).

Lite underligt kan jag dock tycka att ALLA faser på moderkortet lyser (dvs används?) vid datorstart; har ju då inte OCat ngt... Någon med gigabyte som kan säga om det alltid är så (var så på det trasiga också)?

Jag kanske missförstår men alla faser bör användas. Har aldrig hört talas om ett moderkort som bara använder hälften. Antalet faser är ju till för att kunna ge en jämn spänning. Ju fler faser desto jämnare spänning vid högre effektuttag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Härlig attityd du har då. Vad får dig att få för dig att jag "predikar hur proffsig" jag skulle vara?

Förlåt att jag bidrog med min erfarenhet av sockeln. Det var ju dumt att du skulle behöva bli sur över det..

Seriöst, skärp dig. Förlåt att jag försökte hjälpa till. Lägg dina aggressioner på NetOnNet och Gigabyte i fortsättningen, _jag_ har ingen skuld till att dina komponenter brunnit.

Jag ber om ursäkt för det jag skrev om predikan. Jag blandade ihop dig med en person tidigare i tråden som tyckte att NetonNet var en dålig butik att handla it-produkter ifrån.
Om det var några fler personliga påhopp jag skrev, ber jag om ursäkt för dessa också!
Hoppas du kan se mitt svar som ett lååångt utlägg bara, helt utan kritik mot dig
Förlåt förlåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beh
Tycker inte det spelar så mycket roll vad Gigabyte / TM / Intel skriver på internationella sidor, de sidorna tar ingen hänsyn till hur handel med varor fungerar i Sverige.

Den enda kontrollen de behöver göra är att se hur processor och moderkort satt monterat vid smällen (märket i proc / sockel visar ju detta tydligt). Visar det sig att den satt felvänt, så kan man nog inte räkna med någon ersättning. Satt den monterat rätt, så får de nog en svår runda med ARN och vidare.

Exakt vad jag tycker. Jag vill ha mitt moderkort ordentligt undersökt efter såväl felaktiga biosinställningar, felaktigt moderkort OCH felmontering..

Jag fick svar från NetonNet idag att processorn fortfarande väntade på beslut från Intel.. Men att det tyvärr såg ut som handhavandefel, då den var bränd.

Suck. Jag vill inte behöva göra deras jobb, men nu har jag bett om all information i ärendet jag kan få... samt ärendenummer mot Intel, så jag kan kontakta Intel själv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag ber om ursäkt för det jag skrev om predikan. Jag blandade ihop dig med en person tidigare i tråden som tyckte att NetonNet var en dålig butik att handla it-produkter ifrån.
Om det var några fler personliga påhopp jag skrev, ber jag om ursäkt för dessa också!
Hoppas du kan se mitt svar som ett lååångt utlägg bara, helt utan kritik mot dig
Förlåt förlåt.

Lugnt, sånt som händer. Jag blev rätt förvånad över ditt svar på mitt inlägg. Men förstår nu varför du svarade som du gjorde.

Ingen fara, hoppas du får nya komponenter snart och att dessa fungerar. Något jag lärt mig av denna tråden är att jag kommer dubbelkolla sockeln och kontaktytorna när jag pillar på mina grejer i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fick svar från NetonNet idag att processorn fortfarande väntade på beslut från Intel.. Men att det tyvärr såg ut som handhavandefel, då den var bränd.

Vad tror du själv? tycker det låter jävligt mysko att du skulle lyckas göra något så fel att cpun brinner upp innan du ens kommit in i bios...

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt om man är oförsiktig när man placerar den i socklen. Jag gissar på att det är så och att pinsen har blivit böjda och sen kortslutit.
Säger inte att det är så till 100% men det låter mest troligt. Fast det vet ju bara trådskaparen själv.

Det här snacket om att det skulle vara foxconn socklens fel är bara BS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Inte omöjligt om man är oförsiktig när man placerar den i socklen. Jag gissar på att det är så och att pinsen har blivit böjda och sen kortslutit.
Säger inte att det är så till 100% men det låter mest troligt. Fast det vet ju bara trådskaparen själv.

"Låter mest troligt" Ja alla vet vad din bestämda uppfattning är redan.
Om jag varit medveten om ett enda misstag så hade denna tråd inte funnits.
Jag tror som sagt inte att du hade varit lika säker på din sak om dina 3,5k brann upp *poff* när du gjort precis allting rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Det här snacket om att det skulle vara foxconn socklens fel är bara BS.

Jag bryr mig inte om det är sockeln eller inte.

Som jag skrivit några gånger tidigare, så tror jag inte att det är sockeln.

Jag behöver fungerande prylar punkt slut. Fungerar foxconnsockeln så är det helt ok för mig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt svårt att lägga processorn "fel" på den här sockeln? Jag har vid de 3 tillfällen jag joxat med cpu bara tryckt dit den utan att på något sätt kolla huruvida den är i något "perfekt" läge eller inte; poängen med en sockel är väl just att den bara ska kunna sitta rätt, annars inte sitta alls...

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur lägger jag upp bilder? Det är ganska roligt att min sockel har smält på samma ställe som de andra p55 som länkades till här ovan.

NetonNet tyckte inte att DOA var applicerbart. Nu har jag visserligen inte lyckats hitta Gigabytes regler för DOA, men det är ju de reglerna som bör gälla. Nån som vet?

Skriv igen till Gigabyte eller NetonNet om du har problem med att bli ersatt och visa bilder ifrån din sockel/processor samt de kända fallen på anandtech, osv. Detta borde ju få dem att tänka. Kanske kan ses som utpressning, men du bör inte få stå kastet p.g.a. ett känt fel hos sockeln.

Personligen har jag så lite med Gigabyte som möjligt att göra, men detta får man nog se lite längre för att hitta en syndabock för.

Men dessa fel är inte konstiga, trots allt är det människor som står längst ut i ledet för tillverkning. Vi får hoppas att du får en ny processor och att någon snart nog erkänner sockelns tydliga brist. Även om felet inte är vanligt (+50%, som någon krävde) så är det uppenbart att det finns och att flera är drabbade. Socket 775:an har jag då aldrig hört något liknande om, det var en felfri och kanonbra socket. Detsamma går att kräva av de nyare, för de har bevisligen kapacitet till det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte rätt svårt att lägga processorn "fel" på den här sockeln? Jag har vid de 3 tillfällen jag joxat med cpu bara tryckt dit den utan att på något sätt kolla huruvida den är i något "perfekt" läge eller inte; poängen med en sockel är väl just att den bara ska kunna sitta rätt, annars inte sitta alls...

Helt sant, sätter man den fel så får processorn fysisk skada på andra sätt, vilket syns direkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

en fråga, hur ser i7ns pinnar ut?? har bara set Phenoms pinnar och dom är raka.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

efter ha råkat ut föratt komplett personal böjt pinnarna och sedan lagt skulden på mig på mitt asus p5q deluxe moderkort fick själv fixa socket pinnarna och efter det så står ja helt klart på amd sida att ha pinnarna på cpun istället för råkade man böja någon där så var otroligt simpelt att böja tillbaks till skillnad ifrån en sockel.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
en fråga, hur ser i7ns pinnar ut?? har bara set Phenoms pinnar och dom är raka.

i7 har inga pinnar. Bara punkter som ska matcha fjädrande ben i sockeln.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo precis.. Det är ju inte direkt rymdvetenskap att lägga processorn rätt.
Processorn går ju ungefär att rubba 1/4 millimeter hit och dit när den ligger på plats.. Det borde vara inom alla marginaler.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

YES. Nu tog nog NetonNet på sig att ersätta mig på egen bekostnad, för de har skickat en ersättningsprodukt.
Om jag får en helt ny processor av NetonNet så är det förstås väldigt bra för mig.. Och enligt mig korrekt.. Men jag tycker att det är skräp att NetonNet ska behöva stå för kostnaden. Jag hoppas att de kan få tag i pengarna från någon ansvarig part (förmodligen Gigabyte)..

Återkommer när datorn är up and running

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

vad är det för mobo du har nu då? ud-2:an är ju LÄSKIG

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är det för mobo du har nu då? ud-2:an är ju LÄSKIG

Japp UD2.. Men vad är oddsen att jag ska få två dåliga på rad?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

njae mest läskigt eftersom du inte tycks ha isolerat exakt orsak till härdsmälta(?). Blir lite tjernobyl 2nd attempt

Permalänk
Medlem
Citat:

njae mest läskigt eftersom du inte tycks ha isolerat exakt orsak till härdsmälta(?). Blir lite tjernobyl 2nd attempt

Absolut!. Jag har tänkt testa med originalkylaren först och se så den är stabil.
Jag har kontaktat Thermalright ang. problemet också för att fråga om det är något vanligt problem eller om jag ska tänka på något speciellt när jag monterar.
När jag fått svar från dem byter jag väl ut kylaren till hr-01 om inte thermalright säger typ "neeej vi skickar en mux istället"... (vad nu skillnaden skulle kunna vara..)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N