Permalänk

BIOS-lösen?

Jag har satt ett lösenord som man måste uppge för att kunna ändra i BIOS.
Nu är det så att jag har skitit i det blå skåpet och totalt glömt bort det lösenordet.
Jag har inga som helst problem i övrigt, det är bara det att jag inte kan komma in i själva BIOS och ändra.

Jag har en Acer Extensa 5635G, bärbar.

Går det att ordna på något sätt? knäcka lösenordet eller måste jag formatera om datorn?

Permalänk
Medlem

Formatera hjälper inte, däremot reset av bios.
Se manual.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
Formatera hjälper inte, däremot reset av bios.
Se manual.

Fo3

Jag uppskattar ditt svar, men vilken manual menar du? Jag har ingen manual som säger något om BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hillerbo
Jag uppskattar ditt svar, men vilken manual menar du? Jag har ingen manual som säger något om BIOS.

din moderkortsmanual borde säga något om det. annars är google din vän nu när du vet att du ska resetta bios.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

testa ta bort och sätt dit batteriet kanske hjälper

Permalänk
Medlem

till alla förstå-sig-påare

Vet ni öht var batteriet sitter på denna, inser ni att i de flesta fall med BÄRBARA (för er som inte fattade eller hade läsförståelse nog, så är det en laptop!) så måste man ta isär eländet för att få fatt i batteriet.

Observera, det handlar inte bara om att ta ur batteriet ur datorn, det handlar om att få väck cmosbatteriet, vilket INTE är detsamma som det batteri driver datorn vid drift utan ac-adapter.

Så det är nog ingen bra lösning för TS

Däremot förslagsvis höra av sig till Acers kundtjänst, och be om hjälp om att göra det här..brukar finnas knep till det mesta i den här vägen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

+1

Acers tekniska service är också vad manualen hänvisar till.

Fo3

PS Denna tråd ligger under mjukvara/windows operativsystem...
svår att hitta igen DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Läs det här: http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml

Kollade inte så mycket, men det verkar vara nyttig info för dig.

Annars är nog det enklaste att fråga supporten.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag servar många HP-laptops.

Ut med "klockans batteri", hårddisken samt det vanliga batteriet. I med laddaren och starta och vips så kommer du in i BIOS.

Kanske fungerar lika på denna dator, vem vet.

Visa signatur

Intel i7 920 @ 3,2Ghz - 64 GB SSD - 2 TB 7200 RPM - ASUS HD5850 @ 900/1250Mhz - 6 GB @ 1600Mhz - etc.