Bärbar dator för tunga arbeten

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för tunga arbeten

Är på jakt efter en bärbar dator med lite prestanda...

Jobbar mycket med Geografiska informationssystem så den ska kunna dra runt tunga satellitfoton och andra applikationer.

Sysslar även en del med fotoredigering. Främst i lightroom men även i photoshop.

Det var länge sedan jag spelade dataspel, men det hade varit roligt om man kan spela lite nyare dataspel också som CoD etc.

Stor hårddisk minst 500 gig
Minst 4gig ram gärna mer...
HDMI ut
Bra skärm att arbeta och se film på, har även en extern skärm för bildredigering.

Det är dom krav jag har, men sedan har jag ingen koll på vad för grafikkort och processorer som är bra och inte.

Kollar lite på Sony Vaio, bra specs och snygga.

De två modeller jag kollat lite på är:

VGN-FW51MF/H:
Processor: Intel® Core™2 Duo-processor P8700
Grafik: ATI Mobility Radeon™ HD 4650-grafikkort
Ram: 6gig
HDD: 500 gig

http://www.sony.se/product/vn-fw-series/vgn-fw51mf-h

VGN-AW???
Processor: Intel® Core™2 Duo-processor P8700 med Enhanced Intel SpeedStep®-
Grafik: NVIDIA® GeForce® 9600M GT GPU
RAm: 4 gig
HDD: 500-1000gig

http://www.sony.se/product/vn-aw-series/tab/models

Är "AW" så pass mycket bättre än "FW" så att den motiverar priser och bara fyra gig ram? Ser gärna att datorn ligger mellan 10000 och 15000 kr/ex moms.

Finns det något annat märke än Sony som kanske är mer lämpligt för mina behov.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar alltid Clevodatorer när det gäller bärbara med hög prestanda. Då och då kommer MSI och Dell ut med någon modell som kan vara prisvärd men övriga märken inkl. Asus brukar alltid vara dyrare pris/prestanda.

Du kan ju börja kolla på en XPS 16 men om du vill ha kraftigare grejer så finns det i princip inget val annat än att köpa en Clevodator om du inte vill betala galna överpriser.

Clevo kan köpas av följande Svenska butiker:

GGS Data
PC-konsulten
Mycizmo

Vad gäller din fråga om Sony så kan jag bara konstatera följande. De är som Mac fast för Windows dvs. du betalar överpris för design och märke.

I övrigt vad gäller märken så är jag av den meningen att de inte skiljer sig det minsta i kvalité. Du bör alltså bara fokusera på innehållet och utseendet vid ditt val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Jag rekommenderar alltid Clevodatorer när det gäller bärbara med hög prestanda. Då och då kommer MSI och Dell ut med någon modell som kan vara prisvärd men övriga märken inkl. Asus brukar alltid vara dyrare pris/prestanda.

Du kan ju börja kolla på en XPS 16 men om du vill ha kraftigare grejer så finns det i princip inget val annat än att köpa en Clevodator.

GGS Data
PC-konsulten
Mycizmo

Tack för snabbt svar!

Aldrig hört talas om cleveo datorer??? Var inne på deras hemsida och såg att de har mängder av modeller. Någon speciell Cleveo modell som du skulle rekomendera?

Gillar inte DELL så det är uteslutet...

Permalänk
Avstängd

För att göra en lång historia kort så beror det på hur mycket pengar du vill lägga ut.

De Clevo-modeller som du kan köpa i Sverige är Clevos "superserier". Dessa har alla en prestanda som ligger ovanför de datorer som säljs av butiker som ex. komplett, inet, datorbutiken och dustin. priserna börjar på ca. 12 000 inkl moms.

Om du har msn så svarar jag gärna på lite frågor. PMa mig i så fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton

Du kan ju börja kolla på en XPS 16 men om du vill ha kraftigare grejer så finns det i princip inget val annat än att köpa en Clevodator om du inte vill betala galna överpriser.

GGS Data
PC-konsulten
Mycizmo

Låter mer som reklam....
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=967... Saltsjöboden tja

Förstår inte varför du ska lägga så jävla mkt cash, med tanke på kraven, spendera dom laxen som blir över på tjejen/vänner/familj ist ^^

Ett oberoende tips är
ASUS N61VN 16" Nvidia 240M / C2D P8700 / 500GB HD / 4GB RAM/N-draft samt stilren
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=661635&SL_S...
8416:- (exkl moms)

ASUS X62J 16" Nvidia 240M / i7 CPU / 4gb RAM / 1000GB HD / N-draft / Blu-Ray
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=495460
10.396:- exkl moms

Acer Aspire 8935G bäst av dessa tre imo med tanke på upplösning och GPU (presterar bäst i spel), skönt om man gillar 18'4 och Acer
https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-,aspire-8935g-windo...
8 792:- exkl moms

Första du länka e också bra...

Permalänk
Avstängd

Highlaj föreslår troligen några av de mest prisvärda datorerna.

Jag vidhåller dock fortfarande att den bästa modellen i den prestandaklassen är Dell XPS 16. Du sparar en tusing samt får något bättre prestanda + fri frakt.

Permalänk
Avstängd

PS. Det är bara 2 dagar kvar på en galen 8000 kronors rabatt för den dyrare Dell-modellen.

Permalänk

Ton:

XPS 16 för liknande summa (8600kr~) så får man T6600, 320gb och 2GB RAM. Om man nu ska utnyttja budgeten 10-15k så är inte Dell bäst där heller, kollade inte jätte noga men tror deras bästa GPU var ett 4670.

HP Envy (med ATi 4830, i7 720, 4GB, Bättre än allt postat här men prisvärt? Nä) Nackdel är väl upplösningen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498532

Denna tror jag TS är snygg också, hade tagit denna om jag lagt ut 10-15k.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Ton:

XPS 16 för liknande summa (8600kr~) så får man T6600, 320gb och 2GB RAM. Om man nu ska utnyttja budgeten 10-15k så är inte Dell bäst där heller, kollade inte jätte noga men tror deras bästa GPU var ett 4670.

HP Envy (med ATi 4830, i7 720, 4GB, Bättre än allt postat här men prisvärt? Nä) Nackdel är väl upplösningen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498532

Denna tror jag TS är snygg också, hade tagit denna om jag lagt ut 10-15k.

Med all respekt så är din jämförelse lite sne. Du jämför en mainstream 18.4" med en bra 16". Där den ena är bärbar så är den andra enorm och det är dessutom billigare att stoppa in komponenter på ett större utrymme. Jämför hellre din föreslagna Asus X62 med XPS 16. Priset är ungefär detsamma, ca 13K, med skillnaden att du får en användbar upplösning (1900x1080 vs 1366x768) , snabbare (hårddisk 7200pm vs 5400rpm) och bättre batteri (9 vs 6-cell) med XPS 16.

Vad gäller bärbara med Core 2 processorer så kan man jämföra med studio 17. Denna är då något otympligare men jag ansåg det riktig irrelevant att jämföra Asus N61 med studio XPS med Core 2 då båda modellerna lider av starka assymetriproblem vad gäller komponenterna. Asusen har helt värdelös upplösning men i övrigt bra komponenter - möjligtvis så är 5400 rpms hårddisken lite långsam. Dellen var bara sjukt överprissatt jämfört med sin i7 variant.

Nog ordat om det då TS ändå inte ville ha en Dell.

Permalänk
Avstängd

Apråpå HPn.

Du kan få en Clevodator för 15 000 som springer cirklar runt Hpn från ex. notebookguru.de. Då har jag lagt på en tusing för OS och frakt.

Upptäckte nyss att jag glömt lägga till ännu en rabattkod. Totala rabatten är nu på ca. 10 000 kronor. Jag har även hört att folk har lyckats fixa till sig win 7.

Permalänk

Råkade snubba in här i denna tråden och undrar: har inte bärbara optisk utgång(ljud)? Bl.a. XPS16 ser jag att den ej har.

Stämmer detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar:

Ska kolla närmare på dom...

Ren nyfikenhet, varför är det ingen som talar för Sony? De verkar ju ha i stort sett samma specs som ex Dell XPS 16 till ungefär samma pris.

Permalänk

Den sjuka rabatten på XPS 16 går ju ut idag:)
Fast nu har dem fått in Studio 17 med nästan samma speccs fast utan SSD disk och budget graffe kort men någon tusing billigare:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Har haft dell innan, men aldrig kommit bra överens med deras support... Hårddisken krashade ex 2 dagar efter garantin gått ut etc.

Men hur är XPS 16? Någon som kan dela sina erfarenheter vad är bra och vad är dåligt med den?

Permalänk
Medlem

Trots tidigare erfarenheter av dell, så måste jag erkänna att jag blir ganska sugen på en Dell XPS 16

Kolla lite konfig, men det känns som dom tar betalt för allting

Komponenter
Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)
Geniune Windows® 7 Professional, 64bit, Swedish
Microsoft® Works 9.0 - svenska
1 year of coverage included with your PC
McAfee® Security Centre - 15 Month Protection - Swedish
Svart läderhölje: 15.6-tums 1 080p WLED-skärm utan ramar med full HD-upplösning och Truelife-teknik
4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
500 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
Internal Blu-Ray ROM (Blu-Ray read, DVD and CD read & Write) Optical Drive
9-cell 85Whr Lithium Ion battery
Ingen inbyggd TV-mottagare
Tillbehör
No Carry Case
Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa
Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g)

14640KR

Är det den konfigen man skulle ha så fall?

Känns som man får mer för ett lägre pris om man väljer Vaio FW51?

Någon som vet en affär i Malmö/Lund området som har XPS 16 inne så man kan klämma och känna lite?