Permalänk

Har ännu inte upplevt några värmeproblem med mitt CG3100. Har haft det i en vecka nu. Temperaturen ligger nog runt en 45 grader vid full last. Ifall det någon som inte vet, vill jag bara tipsa om att det är en öppning för luftgenomströmning runt loggan på ovansidan av netgermodemet. Så man inte blockerar den på något vis, eller låter bli att ta bort skyddsfilmen som sitter över den.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabelkillen
Har ännu inte upplevt några värmeproblem med mitt CG3100. Har haft det i en vecka nu. Temperaturen ligger nog runt en 45 grader vid full last. Ifall det någon som inte vet, vill jag bara tipsa om att det är en öppning för luftgenomströmning runt loggan på ovansidan av netgermodemet. Så man inte blockerar den på något vis, eller låter bli att ta bort skyddsfilmen som sitter över den.

Mycket märkligt detta. Jag har fortfarande höga temperaturer men så länge allt fungerar felfritt så jag är supernöjd :). Nästa år får vi fiber så jag håller tummarna att allt fungerar fram tills dess.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon1
Mycket märkligt detta. Jag har fortfarande höga temperaturer men så länge allt fungerar felfritt så jag är supernöjd :). Nästa år får vi fiber så jag håller tummarna att allt fungerar fram tills dess.

Jag fick galvaniskt avskilt uttag sist en tekniker var här. Funderar på om det kan påverka. Kan ju gå strömmar igenom modemet till datorn annars, om man kör med FTP-kabel och har jordad dator. Fast det borde man ju redan fått problem med tidigare modem. Hade tidigare själv problem med LCD-TVn som är jordad. http://www.kjell.com/fragakjell/branditv/

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Min comhem anslutning har inte fungerat hela dagen och jag får inte någon ip-adress... Börjar tröttna på det här.

Permalänk
Medlem

Äntligen fått ordning på mitt CG3100. Stängt av NAT och trådlöst helt och kör allt genom routern. CG3100 är alltså ett rent modem.

Fick 4 avbrott förra veckan där modemet hade loggats ut av okänd anledning. Teknikerna sa (efter fjärde samtalet) att de haft problem med någon bugg i CG3100. Nu sen november hade de uppgraderat samtligas modem men att några fortfarande felade (min t ex). Efter mina samtal gjorde de en manuell uppgradering och det verkar ha löst problemet.

Problemet låg i att modemet loggade ut och då tappade Comhem bort dess mac-adress ur sitt system. Du fick med andra ord inget giltigt ip.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag känner mig maffigt nöjd med att inte vara en "early adopter" med 100/10 utan snällt sitta kvar på mitt 50/10 och vänta på att alla barnsjukdomar elimineras.
Dock hända något skumt inatt. Jag laddade ner i +9MB/s på en 500MB stor torrent.

Permalänk

Jag fick som sagt mitt 100/10 i torsdags och var inne i CG3100:an igår och stängde av brandväggen. Det är stabilare nu men jag har fortfarande en del problem. Det som stör mig mest för tillfället är det interna nätverket.

Mitt problem: Jag har 3 datorer kopplade till nätverket just nu; Mediacenter, Homeserver och Johannes7. M kör XP32, H och J kör W7. J är trådlös, de andra är via kabel. Problemet är att M kan hitta H utan problem och alla dess hårddiskar+skrivare. Man kan även se J men inte ansluta till den. H kan hitta M och J också men bara ansluta till M. J (Laptopen) hittar ingenting, men om man går in på nätverkskarta under "Nätverk och Internet" hittas HomeServer (Se bild nedan). Detta händer när jag bytte min Thomson (BBB) mot Netgear (CH) så problemet ligger ju med största sannolikhet i CG:n. Men vad kan det vara? Någon som haft samma problem?

För att förenkla: Den trådlösa datorn (Laptopen) hittar inga lokala enheter och skrivare.

http://www.fadingfriend.com/swec_guide/CHnm.jpg

Permalänk

Idiotjävel på Comhem-supporten. Fattade inte efter 10 minuters samtal vad jag ville ha hjälp med! Jag blir så jävla trött!

Permalänk

Frågade varför den trådlösa datorn inte hittar NAS och Skrivare osv genom Netgear-routern i det LOKALA NÄTVERKET och att det fungerade korrekt genom Thomson från BBB. Svaret: De har olika inställningar och du måste ju installera om för att det ska fungera. Du hade ju ADSL från BBB och kabel från oss. Är ju helt olika inställningar... MEN VAD I =)%¤/"#()/%¤#"().

Lokalt säger jag igen, snällt. Jag har inga frågor angående internet, det ansluter jättebra, både trådat och trådlöst.

Svar: Ja men det är ju klart att de trådade datorerna hittar dina anslutna enheter, den trådlösa måste du ju ändra inställningarna i.

Hehe, nej du, du har förstått mig fel. Jag vill bara veta vad jag ska ändra i er router från Netgear för att den trådlösa datorn skall kunna hitta de andra lokala datorerna och skrivaren genom nätverket.

Svar: Vi har inga routrar. Du menar modemet?

Ja, gateway, modem, router, vad man nu vill kalla det.

Svar: Har du problem med din internetanslutning? Han börjar låta irriterad.

Sen fortsätter samtalet i några minuter med att han ställer dummare och dummare frågor. Jag blir galen. Usch. Anställ folk som vet vad de pratar om istället.

Permalänk
Medlem

Varje helg nu i 3 veckor så har min anslutning gått ner 2-3 timmar i taget och Comhem vet inte vaaaaaaad det skulle kunna bero på..

ComHem, brinn i helvetet.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Ok, gick att ansluta till det tilldelade ip:t 192.168.0.11 och 12 men inte genom namnen \\homeserver och \\mediacenter. Så nu är jag lugn. Men varför fungerar inte detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Ok, gick att ansluta till det tilldelade ip:t 192.168.0.11 och 12 men inte genom namnen \\homeserver och \\mediacenter. Så nu är jag lugn. Men varför fungerar inte detta?

Netbios NS kanske?
port 137
finns kanske något som blockar detta i router delen.

Permalänk

Har försökt hitta en inställning för detta, men hittar ej

Alla tjänster under services är avstängda nu och internet känns en gnutta "snabbare" efter det. Men hittar ändå inte netbios name-service

Permalänk
Medlem

Min har börjat starta om sig hela tiden, varannan timme ungefär så droppar den anslutningen i 1 min ungefär. Väldigt nice!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Avstängd

Har ett skumt problem (har nat avstängt och flood control avstängd, ingen router alls.) öppnar jag en ftp server med g6-ftp (alltså jag är hosten) så kopplar modemet ner sig efter 5-6 min om någon laddar ifrån mig. Detta verkar dock vara lite random för ibland fungerar det som det skall, men tex ikväll har det bråkat utav bara helvete med dc hela kvällen så fort ftpn vart på.

Är den av så fungerar internet perfekt.....någon som har en lösning som inte är att ftpn måste vara avstängd ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Mitt modem har börjat rebota 1 gång / dag ca. Men enligt uptime så går startar den inte om. Ser på modemet att den syncar om allt. Jävligt irreterande.

Permalänk
Inaktiv

ComHem skickad mig ett nytt modem eftersom allt annat fungerade enligt dem. efter att bytt modem så får jag ut 40 ner och 9nått upp som bäst oavsett om jag kör direkt i dator eller via di 855 router. Undrar hur lång tid det kommer att ta för ComHem att inse att felet ligger i deras nät och inte i min utrustning? jag menar hur svårt kan det vara att skicka ut en tekniker med utrustning som bevisligen fungerar, koppla in den och visa att bredbandet ger avtalad hastighet.
Gör det inte det så mäter man i källaren om man får rätt hastighet där. om ja ligger felet mellan källare och mitt uttag, om nej så mäter man vid nästa nod..
För HELVETE ett barn klarar ju av en sådan felsökning.. Vet man sedan var felet sitter så börjar ju den lite mer avancerade felsökningen dvs vad är felet.
Det är 4 veckor nu sedan ComHem skulle levererat och det är 6 månader (24maj) sedan de skulle levererat 50MB vilket de inte heller lyckades med...
Har ComHem hyrt in Samhall som teknisk leverantör eller vad FAN är det?
tålamodet med ComHem börjar tryta nu.. Konstigt att fakturan ligger på full nivå hela tiden.

Permalänk

Åh vad jag älskar problem!

Kom hem från jobbet i torsdags eftermiddag och skulle trixa lite med felet Utorrent + Nod32. Men kom aldrig så långt eftersom uppkopplingen inte fungerade. Jag felrapporterade till Com hem. I söndags fick jag ett sms om att jag ska boka tid för tekniker. Nu får jag vänta tills på onsdag innan han kommer. Blir mer och mer strul känns det som. Tar tillbaka mitt 50mbit snart..

Com Hem borde sparka ut 30% av sina kunder. De har tagit sig vatten över huvudet.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem jag dragits med mer eller mindre konstant sen jag beställde, men har inte orkat ta itu med det. Here goes!

Jag har problemet att så fort jag börjar ladda upp saker med t.ex. uTorrent (bara lagliga saker, självklart), så halvt om halvt dör internet. Sidor laddar fruktansvärt långsamt, ibland misslyckas de med att ladda överhuvudtaget etc. Jag har bytt till OpenDNS lokalt på datorn, går dock inte att ändra på Cisco-modemet. Har 24/1 som ska bli 24/10 i februari. Jag har provat att ställa ner antalet maxanslutningar, ändrat max uppladdningshastighet, men inget hjälper, det fungerar bara inte. När jag laddar ner uppstår inga problem, men när jag laddar upp maximalt så fungerar det verkligen inte. Någon som har några geniala lösningar på lager?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Jag har ett problem jag dragits med mer eller mindre konstant sen jag beställde, men har inte orkat ta itu med det. Here goes!

Jag har problemet att så fort jag börjar ladda upp saker med t.ex. uTorrent (bara lagliga saker, självklart), så halvt om halvt dör internet. Sidor laddar fruktansvärt långsamt, ibland misslyckas de med att ladda överhuvudtaget etc. Jag har bytt till OpenDNS lokalt på datorn, går dock inte att ändra på Cisco-modemet. Har 24/1 som ska bli 24/10 i februari. Jag har provat att ställa ner antalet maxanslutningar, ändrat max uppladdningshastighet, men inget hjälper, det fungerar bara inte. När jag laddar ner uppstår inga problem, men när jag laddar upp maximalt så fungerar det verkligen inte. Någon som har några geniala lösningar på lager?

ja stäng av ip-flooding.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
ja stäng av ip-flooding.

Stort tack! Verkar fungera prima nu!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

AAAAAAA! Kungarna av krångel slår till igen.

Jag har Comhem via autogiro men då får man ju hem en faktura om beloppet ändras. En sån trillade in nu i december med beloppet 412kr istället för normala 399kr. Jag förstod inte varför det blivit dyrare så jag gick in på mina sidor.

Där möts jag av den fina informationen:

Citat:

Bindningstid 0 mån (kvar: 5 mån)

Ringer in till kundtjänst och får vänta rätt länge på att tjejen på andra sidan ska försöka reda ut varför det är som det är.

Hon kommer till slut fram till att min ordinarie bindningstid tar slut i januari men att något måste ha blivit fel när jag tecknade mig så jag har 5 månader bindningstid hos Comhem kvar.

I och med att min bindningstid på tjänsten tagit slut har jag trillat över i en annan prisplan och får nu betala 429kr i månaden för mina 50Mbit. Hon klämmer käckt in att jag kan få tjänsten för 399 om jag tecknar mig för 12månader igen...

Någon som har tips om vad jag ska göra nu då? Skulle egentligen klara mig med 10/10 men det kostar ju 339kr/månad. 100/10 är ju lika billigt om man slår ut erbjudandet över ett år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
AAAAAAA! Kungarna av krångel slår till igen.

Jag har Comhem via autogiro men då får man ju hem en faktura om beloppet ändras. En sån trillade in nu i december med beloppet 412kr istället för normala 399kr. Jag förstod inte varför det blivit dyrare så jag gick in på mina sidor.

Där möts jag av den fina informationen:

Ringer in till kundtjänst och får vänta rätt länge på att tjejen på andra sidan ska försöka reda ut varför det är som det är.

Hon kommer till slut fram till att min ordinarie bindningstid tar slut i januari men att något måste ha blivit fel när jag tecknade mig så jag har 5 månader bindningstid hos Comhem kvar.

I och med att min bindningstid på tjänsten tagit slut har jag trillat över i en annan prisplan och får nu betala 429kr i månaden för mina 50Mbit. Hon klämmer käckt in att jag kan få tjänsten för 399 om jag tecknar mig för 12månader igen...

Någon som har tips om vad jag ska göra nu då? Skulle egentligen klara mig med 10/10 men det kostar ju 339kr/månad. 100/10 är ju lika billigt om man slår ut erbjudandet över ett år.

Tycker du svarar på din egen fråga

100/10 selfclear!

/R

Permalänk
Medlem

Märkte nu att 99kr i månaden för 100/10 bara gällde nya kunder. Är man befintlig kund så kan man få det för 299 under 6 månader och sen fullpris.

Någon som lyckats pruta till sig 99kr/månad för uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

Ujuj...
Har nu gått igenom stora delar av den här tråden och försöker summera allas erfarenhet vilket inte är det lättaste.

Har gått upp på 100/10 sedan en vecka och konstaterar följande:

Telefonin: har inte funkat men det jobbar comhem på, tips nämn att ni ringer fr en mobil så lägger som in en 50-lapp i samtalspotten, det gjorde dom för oss, supporten har överlag varit bra med shysst bemötande.

Internet: Bra uppkopping och en markant förbättring, runt 70-100 ner och 10-11 upp vid varje mätning och förutom ett par väldigt underliga fenomen som att vissa ftp adresser slutat funka (nått dns strul?) så är jag nöjd.

Har planer på att slå av NAT och bara brygg men avvaktar tills jag är säker på val av lämplig router. Har bockat av IP-flooding annars är allt default out
of the box.

Det skulle vara väldigt intressant att höra från alla som det nu funkar ok för:

Vad har ni gjort för inställnigar i modemet/routern?
Hur ser er konfig ut, dvs om NAT är avslaget och i sånt fall vilken modell av router har ni kompletterat med?
Vad är det för hastigheter?
Tips och tricks för hur ni har gjort när det funkar kort sagt.....
Antagligen är detkanske intså många inne på tråden när det funkar men
hoppas kan man väl!

Permalänk
Medlem

Re: Problem med streaming och överförning över nätverket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thack
Jag har min stationära dator och min äldre xbox (XBMC) kopplat till comhems nya netgear modem via nätverkskablar.

Problemet är att överföringen mellan de båda är otroligt låg vilket gör det omöjligt att streama något på mediacenter.

Jag misstänker att det har med modemet att göra då mediacentret fungerade utmärkt tidigare.

Har läst i den här tråden att andra haft problem med dålig överföring över nätverket med det nya modemet.

Finns många kunniga människor här så jag undrar om någon har löst problemet eller har någon aning om vad det kan bero på?

Just nu kör jag med NAT avaktiverat

Ja du Thack, har också en xbox kopplad och det funkar inte heller, mest bara frysrutor, fick av avaktivera NAt o köra med den gamla routern, grymt irriterande.

Väntar fortfarande på en update av firmvare..

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4
Processor: Intel core i5 3570K
Minne: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMX8GX3M2A1600C9) (2x4GB)
Lagring: Verbatim Intern SSD 128GB SATA2 2.5"
Grafik: Asus Geforce 9800GT

Permalänk
Medlem

Och som folk pratat om tidigare här i tråden, om man kör en PS3 på wireless till modemet så hittar den inte mediaservern på datorn som är inkopplad med kabel.
Wireless/wired verkar ha dålig kommunikation internt. prövat med både NAT på och av...

Någon som har en lösning på detta?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Märkte nu att 99kr i månaden för 100/10 bara gällde nya kunder. Är man befintlig kund så kan man få det för 299 under 6 månader och sen fullpris.

Någon som lyckats pruta till sig 99kr/månad för uppgraderingen?

Japp. Jag sket i att förlänga när min bindningstid gick ut. Då blev jag "ny kund" tydligen.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

läste att några hade samma problem som jag, angående att man inte "ser" andra datorer via cg3100. allt va frid o fröjd när jag hade en d-link.
Har en stationär via kabel, en bärbar via wifi, o en ps3. Båda datorerna har win7, och då ska det funka kanon tycker man, men icke. Det går att strömma film till ps3:an så ngt funkar.
Är det ngt i cg3100:an eller inställningar i win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kallediallo
läste att några hade samma problem som jag, angående att man inte "ser" andra datorer via cg3100. allt va frid o fröjd när jag hade en d-link.
Har en stationär via kabel, en bärbar via wifi, o en ps3. Båda datorerna har win7, och då ska det funka kanon tycker man, men icke. Det går att strömma film till ps3:an så ngt funkar.
Är det ngt i cg3100:an eller inställningar i win7

Jag är osäker, eftersom jag inte har W7 själv. Men är det inte så att man måste skapa homegroups och trixa med det?