Permalänk
Medlem

Philips Cinema 21:9

Såg den här på mediamarkt häromdagen. Började fundera lite så har några frågor!

Varför spelas film in i 2.20:1 eller 2:35:1, när majoriteten av alla skärmar är 16:9/16:10?
Läste även att skärmen körs i 200hz!?
Har sett flertalet tv skärmar som numera körs i 100 och uppåt!
Varför tillverkas nästan inga datorskärmar som klarar mer än 75hz idag?

"Enligt Philips innebär det 70 procent mer aktiv bildyta än motsvarande 16:9-tv."

Menar de på att vi bara skulle använda 30% av våra skärmar när vi ser på film idag?
Känns som att allt inom Tv/video bara är en stor bluff!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Känns som att allt inom Tv/video bara är en stor bluff!

Skön inställning.

Permalänk
Medlem

Re: Philips Cinema 21:9

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Såg den här på mediamarkt häromdagen. Började fundera lite så har några frågor!

Varför spelas film in i 2.20:1 eller 2:35:1, när majoriteten av alla skärmar är 16:9/16:10?
Läste även att skärmen körs i 200hz!?
Har sett flertalet tv skärmar som numera körs i 100 och uppåt!
Varför tillverkas nästan inga datorskärmar som klarar mer än 75hz idag?

"Enligt Philips innebär det 70 procent mer aktiv bildyta än motsvarande 16:9-tv."

Menar de på att vi bara skulle använda 30% av våra skärmar när vi ser på film idag?
Känns som att allt inom Tv/video bara är en stor bluff!

Nja, det stämmer ju inte riktigt skulle jag tro.

Om inte jag har HELT fel (någon som har en bättre uträkning får gärna rätta mig):

1920 / 2.35 = ca 817

1920x1080 = 2073600
1920x817 = 1568640

1568640 / 2073600 = ca 0.76

Eller bara (16/9)/2.35 = ca 0.76

Alltså:
När du ser på en film med bildförhållandet 2.35:1 på en skärm med bildförhållandet 16:9 så är cirka 24% av bildytan täckt av två svarta ränder på vardera håll av bilden (uppe och nere).

Anledningen till varför de spelas in i ett format vi annars inte använder är inte direkt något jag vågar svara på, även om jag har ett hum. Ett tips är att läsa på om videoutrustning man använder vid inspelning av film, och bildförhållanden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Skön inställning.

Det stämmer ju? TV och bildskärmsbranschen är så sjukt vinklad så man kan börja fundera på hur de tänker.

Inputlag, ms, dynamisk kontrast, 100hz, 200hz, 400hz, Full hd, paneler osv. Det enda de flesta kollar efter som inte är insatta är låg ms och full hd, det och 100hz och de är supernöjda, tyvärr.

När du kollar på vanliga filmer så är det aldrig 16:9 som är original, tv-serier är 16:9.

När du kollar på film på en tv kommer du få svarta kanter, sålänge det inte är en fullhdfilm eller en anpassad film.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det stämmer ju? TV och bildskärmsbranschen är så sjukt vinklad så man kan börja fundera på hur de tänker.

Inputlag, ms, dynamisk kontrast, 100hz, 200hz, 400hz, Full hd, paneler osv. Det enda de flesta kollar efter som inte är insatta är låg ms och full hd, det och 100hz och de är supernöjda, tyvärr.

När du kollar på vanliga filmer så är det aldrig 16:9 som är original, tv-serier är 16:9.

När du kollar på film på en tv kommer du få svarta kanter, sålänge det inte är en fullhdfilm eller en anpassad film.

Fast ofta är filmen anpassad.

Hur länge blir 16:9 standarden tror ni för datorskärmar och TV-apparater?

Kommer standarden att bli 21:9 i framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Fast ofta är filmen anpassad.

Hur länge blir 16:9 standarden tror ni för datorskärmar och TV-apparater?

Kommer standarden att bli 21:9 i framtiden?

Ja det kan man ju undra, känns lite knasigt att det inte ens införts en standard än överhuvudtaget?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89

När du kollar på film på en tv kommer du få svarta kanter, sålänge det inte är en fullhdfilm eller en anpassad film.

Full hd har inget med och göra om du får svarta kanter eller inte.

Dom flesta filmerna är inspelade i 2:35.
Det är gjort för bio kan man säga.

Det skönaste vore om vi slapp 16:9 och allt va i 2:35.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Full hd har inget med och göra om du får svarta kanter eller inte.

Dom flesta filmerna är inspelade i 2:35.
Det är gjort för bio kan man säga.

Det skönaste vore om vi slapp 16:9 och allt va i 2:35.

Ifall det är full hd så är filmen 1080P alltså 1920*1080, ifall det inte stämmer så upplys mig gärna. 1920*1080 är i sin tur full hd och har 16:9 i aspect ratio.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ifall det är full hd så är filmen 1080P alltså 1920*1080, ifall det inte stämmer så upplys mig gärna. 1920*1080 är i sin tur full hd och har 16:9 i aspect ratio.

Kanske missuppfatta men jag fatta det som att du mena att man inte fick svarta kanter om man kolla på en full hd film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Kanske missuppfatta men jag fatta det som att du mena att man inte fick svarta kanter om man kolla på en full hd film.

Var det jag syftade på, då de brukar vara anpassade, 1080P alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ifall det är full hd så är filmen 1080P alltså 1920*1080, ifall det inte stämmer så upplys mig gärna. 1920*1080 är i sin tur full hd och har 16:9 i aspect ratio.

Citat:

21:9 kontra 16:9
Upplösningen på tv:n är hela 2560 x 1080 men här finns en dold detalj som man bör tänka på. En blurayfilm i widescreen har upplösningen 1920 x 1080 men då räknas de svarta balkarna in. Den verkliga bilden har alltså inte 1080 horisontala linjer.

http://m3.idg.se/2.1022/1.231584/56pfl9954h-philips-219-cinem...

Permalänk
Medlem

Bluray och det jag definerar som Fullhd är inte samma sak. Fullhdrullarna man drar ned är av vilken typ?

Permalänk
Medlem

Grejen med den skärmen är ju att allting är ju inspelat i 1920x1080, så hur du än gör så kommer du att behöva skala om bilden, och nästan aldrig nå optimal bildkvalité.

Sen så måste den väl ta hänsyn till saker som att den klipper bort de svarta kanterna rätt, men fortfarande har med eventuell undertext. Undertexter brukar ju rendereras under bilden, där det är svarta kanter.

Permalänk
Testpilot

Cinema-TV:n är enbart för folk som kollar mycket på film, ska du se på TV-program ska du inte köpa den. TV:n har en väldigt smal målgrupp och är inte tillverkad för att förändra TV-marknaden.

TV formatet är 16:9 och kommer fortsätta vara det, det är från början en kompromiss för att kunna se på de vanligaste bildformaten och samtidigt förlora minimalt med yta.
http://en.wikipedia.org/wiki/16:9#16:9_standard

XaaR: Philips värsting-Blu-ray-spelare har en funktion som flyttar texten uppåt
I kombination med varandra Zoomar TV:n in och tar bort alla svarta kanter medan texten fortfarande går att läsa. TV:n tar alltså en lägre upplöst signal och förstorar upp den så det passar på skärmen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Bluray och det jag definerar som Fullhd är inte samma sak. Fullhdrullarna man drar ned är av vilken typ?

Fullhdrullarna som du "drar ner", är dom i 1.78:1 från början så fine. Då har du all info med i bilden.

Är det däremot en 2.35:1 (i orginal från BD) så måste bilden croppas om för att passa hela 16:9. Då tar man bort dom svarta kanterna uppe och nere. Men då måste man även ta bort bilden på höger och vänster sida (ta bort info) för att inte förvränga bilden + att filmen inte visas i sin native upplösning.

Kvantitet eller kvalitet, det är frågan.

Edit.

En liten illustration på vad jag menar.

En scen visad i 2.35:1-format (notera det breda formatet, tänk er svarta kanter över och under)

Samma scen visad i 16:9 (var tog kocken vägen?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Var det jag syftade på, då de brukar vara anpassade, 1080P alltså.

Kollar du på en 2:35 film så spelar det ingen roll om det är full HD. Blir svarta kanter ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Kollar du på en 2:35 film så spelar det ingen roll om det är full HD. Blir svarta kanter ändå.

Mycket väl medveten om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Cinema-TV:n är enbart för folk som kollar mycket på film, ska du se på TV-program ska du inte köpa den. TV:n har en väldigt smal målgrupp och är inte tillverkad för att förändra TV-marknaden.

TV formatet är 16:9 och kommer fortsätta vara det, det är från början en kompromiss för att kunna se på de vanligaste bildformaten och samtidigt förlora minimalt med yta.
http://en.wikipedia.org/wiki/16:9#16:9_standard

XaaR: Philips värsting-Blu-ray-spelare har en funktion som flyttar texten uppåt
I kombination med varandra Zoomar TV:n in och tar bort alla svarta kanter medan texten fortfarande går att läsa. TV:n tar alltså en lägre upplöst signal och förstorar upp den så det passar på skärmen.

Men även om det är en kompromiss, skulle inte en standard på 21:9 varit bättre att gå till på en gång när man ändå gick från 4:3. Serier och film är ju väldigt lika och skulle med lätthet kunna ha samma bildförhållande. Sedan är det istort sett bara nyheter där en längre bild inte skulle vara det optimala eftersom man centrerar allting på en eller två personer i mitten och lämnar väldigt mycket tomrum.
Sedan finns det ju 4:3 serier kvar som kanske 16:9 kompromissar bättre än 21:9, men kan ju inte få allt här i livet.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Testpilot

Allt står på Wikipedia, från början var det en kompromiss men TV-serierna har gjort att det stannat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]