.exe öppnas med notepad

Permalänk
Medlem

.exe öppnas med notepad

Tjenis!

Har ett problem med min kompis dator. Problemet är att ALLA .exe filer öppnas med notepad, te x när man startar internet så kommer det upp ett notepad-förnster med massa ching-chong bokstäver som ingen förstår sig på.
Har tittat runt lite och hittat att det är någonting med file associations, men i det fönstret finns inte .exe filer som man kan byta från notepad till applikation.

Kör med windows 7 Ultimate.
Någon som vet hur man ska göra? Snabba svar vore bra

MVH

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Hedersmedlem

Google ger: http://www.askvg.com/solution-exe-files-always-open-with-note...

Vad menar för övrigt folk när de påpekar att det vore bra om folk svarade snabbt? Att man inte, när man hittar tråden och har funderat ut ett svar, skall vänta en stund innan man skickar det? Eller att man inte skall ödsla minuter på att skriva oväsentligheter som detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Google ger: http://www.askvg.com/solution-exe-files-always-open-with-note...

Vad menar för övrigt folk när de påpekar att det vore bra om folk svarade snabbt? Att man inte, när man hittar tråden och har funderat ut ett svar, skall vänta en stund innan man skickar det? Eller att man inte skall ödsla minuter på att skriva oväsentligheter som detta?

nej men skulle vilja ha datorn nu och vissa orkar kanske inte svara?
Iaf så hjälpte inte länken eftersom när man ska få upp CMD så öppnas notepad istället och om man läser det som står under då man ska öppna aktivitetshanteraren så funkar inte det heller för man kan inte öppna "regedit.exe" i CMD, men tack för länken ändå ;D

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LyneX

Jag är dock tveksam till att någon som inte orkar svara ändrar sig när han dessutom ombeds svara snabbt; de som eventuellt kan påverkas är de som har tänkt svara men av någon anledning inte planerar att göra det direkt. Dock har jag en känsla av att den gruppen användare är väldigt liten. Normalfallet är väl att antingen svara när man ser frågan eller också inte alls?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är dock tveksam till att någon som inte orkar svara ändrar sig när han dessutom ombeds svara snabbt; de som eventuellt kan påverkas är de som har tänkt svara men av någon anledning inte planerar att göra det direkt. Dock har jag en känsla av att den gruppen användare är väldigt liten. Normalfallet är väl att antingen svara när man ser frågan eller också inte alls?

Ok förlåt då, hjälper du mig nu?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Iaf så hjälpte inte länken eftersom när man ska få upp CMD så öppnas notepad istället och om man läser det som står under då man ska öppna aktivitetshanteraren så funkar inte det heller för man kan inte öppna "regedit.exe" i CMD, men tack för länken ändå ;D

start regedit.exe

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Att ni ska haka upp er på såna små petitesser? Det är väl bara hans sätt att uttrycka sig om att han bara vill ha lite hjälp snabbt. Personligen skulle jag nog skrivit ett svar snabbare/direkt om jag vetat en lösning och om ingen hunnit före, än om han inte hade skrivit det där. No big deal. God jul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
start regedit.exe

Funkar inte kommer bara upp ett notepadfönster med en massas text i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan9360
Att ni ska haka upp er på såna små petitesser? Det är väl bara hans sätt att uttrycka sig om att han bara vill ha lite hjälp snabbt. Personligen skulle jag nog skrivit ett svar snabbare/direkt om jag vetat en lösning och om ingen hunnit före, än om han inte hade skrivit det där. No big deal. God jul

god jul ;]

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Funkar inte kommer bara upp ett notepadfönster med en massas text i.

Är det bara att själv starta exefiler som är ett problem? Kan du till exempel öppna en bild genom att klicka på den?

Permalänk
Medlem

Kan du starta notepad.exe då?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det bara att själv starta exefiler som är ett problem? Kan du till exempel öppna en bild genom att klicka på den?

japp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Kan du starta notepad.exe då?

haha testade faktisk det bara för skojs och det blev ett notepad-fönster med text i iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har varigt med om samma sak fast den datorn associerade alla filer med Winzip.

Jag vet inte hur mycket du kan göra, antar att du är ganska låst lyckas du dock komma till kontroll panelen och väljer ange associationer så kan du byta alla sådana där.

Testat att högerklicka och välja öppna eller öppna med?

En tanke jag får när jag försöker tänka "out of the box" är att testa och ta bort netepad den ligger in Windows mappen om ja minns fel.

Funkar inte det så kan du ju alltid testa att köra in en Windows dvd och göra en reparation då bör alla inställningar återgå till standard.

Lycka till.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

japp

I så fall borde du kunna skapa en .reg-fil med innehåll enligt länken ovan och sedan köra den.