SweClockers drop!
Permalänk

Utnyttjas mina ramminnen fullt ut?

Hej ,jag har 4 gb raminne ddr3 1333 mhz från corsair.
jag kolla på CPU-Z där står NB Frequency 2741 Mhz och sen på DRAM Frequency 514 mhz. jag undrar om de utnyttjas som de ska. jag har inte riktigt fattat de så.
tacksam för svar:)<3

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

514 x 2 = 1028Mhz så nej dom utnyttjas inte fullt ut, men inget konstigt, om du går till fliken SPD så kommer du nog också se att defult Mhz inte är 1333

In i bios och ställ rätt och efter minnets spec volt, timings och hastihet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

aha man kan också utnyttja dom i 1400 typ men det e överclocking, har ju övercklockad processor så

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
aha man kan också utnyttja dom i 1400 typ men det e överclocking, har ju övercklockad processor så

Nej just nu körs inte dina ramminnen i 1333 mhz som de ska. Har antagligen med att göra att bios automatiskt ställer in de på 1066mhz. Gör som redan nämnts...gå in i bios och ställ manuellt in rätt mhz,volt och timings.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast lite sämre moderkort.. en P6T SE... och mina ram minnen är Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III och det står nåt i bioset att jag kan måste ändra CPU inställningarna först.. fast jag vågar inte röra.. nån som vet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace_AE
Jag har samma problem fast lite sämre moderkort.. en P6T SE... och mina ram minnen är Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III och det står nåt i bioset att jag kan måste ändra CPU inställningarna först.. fast jag vågar inte röra.. nån som vet?

Till att börja med MÅSTE du röra grejer i BIOS om du vill få dina minnen i rätt hastighet....
Sen kan du börja med att försöka förklara bättre VAD är som e fel osv.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
514 x 2 = 1028Mhz så nej dom utnyttjas inte fullt ut, men inget konstigt, om du går till fliken SPD så kommer du nog också se att defult Mhz inte är 1333

In i bios och ställ rätt och efter minnets spec volt, timings och hastihet

Även jag ser att mina minnena inte går i den (teoretiskt) tänkta hastigheten. Vad jag kan utläsa i BIOS (och cpu-z) så är det 1066 som gäller i stället för 1333. Hur ska jag ändra det?

Minnena är:
Corsair XMS3 DDR3 1333 2Gb CL9-9-9-24 1,5V

//

Visa signatur

SamOne