Permalänk
Medlem

6k budget-speldator, synpunkter?

Sitter på en gammal dator från tidigt 2000-tal och har äntligen bestämt mig för att uppgradera, har pillat lite på komplett och detta är vad jag kom fram till!

Har inte byggt datorer på ett tag så jag tänkte höra med er angående synpunkter och dylikt, är detta ett relativt ok semi-budget bygge? Eller går det att få ut mer för pengarna? 6000 är absolut max.

Kravet ligger på att det ska vara en quad samt att den ska vara XFire-enabled för framtiden, vilket detta bygge är om jag inte misstar mig!

(hårddiskar och chassin har jag liggandes hemma, därav är de inte inkluderade i inköpslistan)

Permalänk
Medlem

byt till M4A79XTD-moderkortet och 4GB DDR3 om du tänker på framtiden. (M4A79XTD finns på inet iaf, vet inte om det finns på komplett)

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, hur stor är skillnaden mellan DDR2 och DDR3 igentligen? Har läst att det bara är en minimal prestandaskillnad. Sedan så undrar jag hur stor skillnaden är mellan de olika typerna av DDR3 (pc3-8500, pc3-10600, pc3-12800) och vad man bör välja av dessa?

Uppdaterad inköpslista!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lubo
Tack för tipset, hur stor är skillnaden mellan DDR2 och DDR3 igentligen? Har läst att det bara är en minimal prestandaskillnad. Sedan så undrar jag hur stor skillnaden är mellan de olika typerna av DDR3 (pc3-8500, pc3-10600, pc3-12800) och vad man bör välja av dessa?

Uppdaterad inköpslista!

nej skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är inte så stor,men av andra anledningar kan det ändå vara smart med DDR3. Sedan var det hastighetsfrågan. Hastigheten gör en liten skillnad men eftersom minnen med lägre hasighet oftast har lägre timings tar det ut sig. vilken hasighet du köper spelar ingen roll så länge du håller lite koll på timings, köp det som är billigast skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra crossfire på ett 450 w nätagg. Skulle tagit 550, eller 620/650w ist.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acckee
Du kan inte köra crossfire på ett 450 w nätagg. Skulle tagit 550, eller 620/650w ist.

ja du verkar ju ha koll. Ska inte killen klocka så klarar han sig med 450W

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Då blir det precis på gränsen, jag skulle inte chansa iaf!

Permalänk

http://www.geeks3d.com/public/jegx/200910/radeon-hd-5770-powe...
Nej, det går, men planerar han att ha typ 5 hårddiskar alt. klokca så bör han gå upp!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

I och med att jag inte har några planer på varken klocka eller uppgradera mig till Crossfire på ett bra tag så hade jag hoppats på att ett 450 agg skulle fixa biffen.
Grundar detta på att en nära vän till mig har ett liknande system, men med 2x4870 i spetsen som körs fint på ett 450 nätagg!

But then again, knappa 100kr för att vara 110% absolut säker är väl inga större pengar! Uppdaterad inköpslista

Permalänk
Medlem

Skulle ändå uppgradera till 550 w nätagg om du tex vill köpa nytt kort i framtiden och köra med crossfire då, skiljer bara 110 kr i pris mot 450w. Så jag tycker det är lika bra att uppgradera för 110 kr mer när man ändå håller på.