Permalänk
Medlem

Foto dator 20 - 22k

Hej! skrev en tråd tidigare den här månaden om en dator med skärm för 15k. Har höjt budgeten till 20 - 22. Vill ha en riktigt bra 27 tums skärm. Ska ja kolla på nya imacen eller ska ja bygga eget? Vet inte om ja orkar vänta flera månader på en dator. Vill kunna spela på skiten också så det ska inte prioriteras bort.

Permalänk
Avstängd

Fotodator? Utveckla tack.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Fotodator? Utveckla tack.

förmodligen vill han kunna redigera bilder m.m och visa upp dom stort och fint eftersom att han vill ha en 27" skärm. Många skulle nog skriva "Redigeringsdator" istället.

/Hansén

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

en bra 27 tummare kommer du inte hitta då imacen är överlägsen. Satsa på den och va nöjd :=), en i7a får du för ca 22000:- vilket är kanonpris.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Men överlåt skärm letande till någon annan.

Permalänk
Avstängd

19 600 kr:

http://img34.imageshack.us/img34/3343/196kdator.png

Ops, glömde att du skulle ha skärm fuck it

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
*Bild*

Helt okej förslag, men varför ett så dyrt moderkort? TS har inte nämnt någon överklockning.

Sen är 850W nätagg extremt överdrivet, det räcker och blir över med ett Corsair 550W.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en bra 27" widescreen (känns nästan lägre än gamla 24" imacen" så ska du köpa nya imac. IPS med diodbelysning. Ska du ha det på en 27", om det ens finns löst, så får du nog skippa datorn i den budgeten hahaha.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Helt okej förslag, men varför ett så dyrt moderkort? TS har inte nämnt någon överklockning.

Sen är 850W nätagg extremt överdrivet, det räcker och blir över med ett Corsair 550W.

Klart han ska överklocka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej är tacksam för alla svar! Ska givetvis ha den till redigering, va lite trött när ja skrev så det blev "foto"... Förlåt.
Ska inte klocka den då jag saknar kunskap och tid att försöka mig på det! Men finns det några konkurrenskraftiga 24or då? Jag vet att macens skärm är sinnes sjuk men de finns ingen som kan komma i närheten? puss

Ps: hur funkar imacen till spel igentligen? Kommer den hålla länge till de?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/2203091/benq-tft-24-v2410-led den jäveln ser ju skön ut! LED skärm med kontrast på 5 000 000:1 = o och den drar ju sjukt lite ström eftersom att det är en LED

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Klart du ska klocka! Du behöver inga kunskaper, utan använd dig utav någon bra guide och klocka en bit samt feltesta på en halvtimme max.
De flesta i7 klarar iaf 4ghz, vilket är en överklockning på 50%. Det kan jämföras med Core i7 975 som kostar nästan 7000kr mera och endast är ca 25% högre klockad.
Även om man inte gillar att klocka så är arbetet helt klart värt, om du nu inte har extremt bra lön och inte vill lägga en halvtimme för att få en väldigt mycket snabbare processor.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liowin
Hej är tacksam för alla svar! Ska givetvis ha den till redigering, va lite trött när ja skrev så det blev "foto"... Förlåt.
Ska inte klocka den då jag saknar kunskap och tid att försöka mig på det! Men finns det några konkurrenskraftiga 24or då? Jag vet att macens skärm är sinnes sjuk men de finns ingen som kan komma i närheten? puss

Dell U2410 är väl den vettigaste skärmen i så fall.

Permalänk
Medlem

Den klarar sig rätt så bra. http://www.youtube.com/watch?v=yFBuZIOz0Wk . Dock är det ingen gamingmonster men duger gör den. Det är trots allt 4850 g-kort i den.

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mac ska du inte ha till spel. Som jag fått för mig så har Microsoft copywrite på direct X, så. Hursomhelst funkar inte många spel på mac, och de är inte så bra ventilerade heller så.

Permalänk
Medlem

Haha du jämför en sketen TN skärm med en IPS skärm som sitter i macen som kostar säkert 10k+...smart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikom
http://www.inet.se/artikel/2203091/benq-tft-24-v2410-led den jäveln ser ju skön ut! LED skärm med kontrast på 5 000 000:1 = o och den drar ju sjukt lite ström eftersom att det är en LED

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags ioch läsa på?? Bootcamp fungerar prima på macen och har inga begränsningar. Grafiken däremot är inte det bästa men 4850 duger rätt så bra även idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Mac ska du inte ha till spel. Som jag fått för mig så har Microsoft copywrite på direct X, så. Hursomhelst funkar inte många spel på mac, och de är inte så bra ventilerade heller så.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikom

Lite fel här? Är inte en kontrast på 5 000 000:1 utan en dynamisk kontrast.
Dynamisk kontrast ger i stort sätt ingenting för någon som sitter och redigerar bilder. Så den relivanta siffran är ju snarare 1000:1 på kontrast vilket inte är bättre än andra skärmar för dagen.

Permalänk
Avstängd

Hade det inte varit dynamisk så hade det varit ganska imponerande! ^.^

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Foto dator 20 - 22k

Citat:

Hej! skrev en tråd tidigare den här månaden om en dator med skärm för 15k. Har höjt budgeten till 20 - 22. Vill ha en riktigt bra 27 tums skärm. Ska ja kolla på nya imacen eller ska ja bygga eget? Vet inte om ja orkar vänta flera månader på en dator. Vill kunna spela på skiten också så det ska inte prioriteras bort.

Köp en imac 27"
kör bootcamp o kör Windows den vägen.
Så kan du använda en seriös redigerings maskin
samt boota in i windows o game'a om du måste.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk

imac 27" Självklart.

Permalänk

Jag skulle absolut ta en iMac 27" om jag var i din situation. Sedan skulle jag köpa till mer minne separat så det blir en iMac 27" med 8GB ram.

Permalänk

Hörni jag tänkte köpa en skärm jag med helst en 24 tummare (har kollat på benq LED skärmen med 500 000 dynamisk kontrast och samsung p2450H. Vilken bör jag köra på ? den får max kosta runt 3k eller är 2209WA ett bättre kap?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

iMac 27" med i7, finns inge bättre

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErsdaHL06
Hörni jag tänkte köpa en skärm jag med helst en 24 tummare (har kollat på benq LED skärmen med 500 000 dynamisk kontrast och samsung p2450H. Vilken bör jag köra på ? den får max kosta runt 3k eller är 2209WA ett bättre kap?

2209wa. Fick en i julklapp. Slår min 206bw TN panel i allt. LED är onödigt. Dellen har i de tester jag sett givit ungefär samma jämnhet i belysning som dioder så. Spara ström gör du mer om du byter en eller två 60 watts lampor till lågenergilampor.

Skulle aldrig orka spela på 24"iMacen på jobbet hahaha. Skulle vrida huvudet allt för mycket för att kunna hänga med på hela skärmen.

Permalänk
Medlem

En iMac 27" är ju helt klart det bästa om du bara ska ha datorn till fotoredigering osv. Vill du dock kunna spela lite modernare spel så är det ju inte direkt nån hemlighet att en Mac inte är det bästa alternativet. Tanken är så klart at det går att spela en hel del spel på en mac, hur många har jad dock ingen aning om, men en mac som prioett dator till spel är fel väg att tänka. Fast det går kanske att synka mellan Windows eller nåt, jag vet inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JespSve
Lite fel här? Är inte en kontrast på 5 000 000:1 utan en dynamisk kontrast.
Dynamisk kontrast ger i stort sätt ingenting för någon som sitter och redigerar bilder. Så den relivanta siffran är ju snarare 1000:1 på kontrast vilket inte är bättre än andra skärmar för dagen.

ja men dymasik kontrast hjälper väl alltid till på något sätt (A) min har ju bara 50 000:1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
En iMac 27" är ju helt klart det bästa om du bara ska ha datorn till fotoredigering osv. Vill du dock kunna spela lite modernare spel så är det ju inte direkt nån hemlighet att en Mac inte är det bästa alternativet. Tanken är så klart at det går att spela en hel del spel på en mac, hur många har jad dock ingen aning om, men en mac som prioett dator till spel är fel väg att tänka. Fast det går kanske att synka mellan Windows eller nåt, jag vet inte.

Ni som inte har koll på Mac datorer, varför skriver ni ?

Alla spel går att spela på en mac dator. som filmen visar som länkades går även spel som Left for dead 2 att spelas på högsta inställningar utan fps drops. Sen att du får en bättre speldator för samma pengar om du bygger själv säger ja inte emot. men då får du inte samma högkvalitativa skärm. Men som du skriver i din tråd vill du i första hand ha en foto redigeringsdator som du även kan spela med. Finns det verkligen ett bättre alternativ än imacen då ?

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Ni som inte har koll på Mac datorer, varför skriver ni ?

Alla spel går att spela på en mac dator. som filmen visar som länkades går även spel som Left for dead 2 att spelas på högsta inställningar utan fps drops. Sen att du får en bättre speldator för samma pengar om du bygger själv säger ja inte emot. men då får du inte samma högkvalitativa skärm. Men som du skriver i din tråd vill du i första hand ha en foto redigeringsdator som du även kan spela med. Finns det verkligen ett bättre alternativ än imacen då ?

? Jag är inte dummare än att veta att en mac klarar av att spela spel, har aldrig påsått nåt annat. Jag syftade på att om han ville ha en högklassig dator att redigera och photoshopa med osv. som han samtidigt kan spela många av dagens nyare spel (se nedanstående lista) med hyffsade inställningar, så skulle en PC vara det bästa valet?

För vad hag hört så funkar inte måna av dagens spel på en mac. Men du kan alltså garantera att t.ex Mirrors Edge, Bioshock, Fifa & NHL 2010, WoW, Dead Space, EVE Online, The Sims 3, Dragons Age and Orgins, CoD MW2, Colin McRae: DiRT 2, Assasins Cred 2, GTA IV, Spore, Battlefield: Bad Company 2, NFS. Shift, Crysis Warhead, Avatar: The Game, Guils Wars 2, Flight Simulator X, Far Cry 2, Mass Effect 2, Fallout 3, Team Fortress 2, Wolfenstein, Resident Evil 5, Medal of honor, Race Driver GRID, Pro Evolution Soccer 2010, Street Fighter 4, Command & Conquer 4, Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, Star Wars: The Old Republic t.ex funbgerar felfritt och utan en messa tweakande på i iMac?

Då vet du tydligen mer än jag, jag var helt såld på att Mac hade svårt för vissa spel, men jag vill gärna be om bevis för dina påståenden, utan att verka uppkäftig eller muppa eller vad du tolkar det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte de fungera? Du kan installera Windows på den som på vilken vanlig "PC" och lägga in vilka spel du vill. Det är grafiken som sätter stopp, men återigen det sitter ett Radeon 4850 i maskinen och den klarar sig väldigt bra även idag. Dock kommer du inte maxa alla spel pga. begärnsningen av g-kortet (512 mb) på en så gigantisk monitor med häg upplösning. Av de spel som du nämner nedan så är no Crysis 2 största problemet, inte pga. att det är en mac utan faktum att det kommer vara problem för alla dagens maskiner att klara skiten på acceptabel upplösning/grafik.

Ska du spela så är hemmabygge bäst på den fronten men då får man inte den underbara skärmen som iMac erbjuder, man får kompromissa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
? Jag är inte dummare än att veta att en mac klarar av att spela spel, har aldrig påsått nåt annat. Jag syftade på att om han ville ha en högklassig dator att redigera och photoshopa med osv. som han samtidigt kan spela många av dagens nyare spel (se nedanstående lista) med hyffsade inställningar, så skulle en PC vara det bästa valet?

För vad hag hört så funkar inte måna av dagens spel på en mac. Men du kan alltså garantera att t.ex Mirrors Edge, Bioshock, Fifa & NHL 2010, WoW, Dead Space, EVE Online, The Sims 3, Dragons Age and Orgins, CoD MW2, Colin McRae: DiRT 2, Assasins Cred 2, GTA IV, Spore, Battlefield: Bad Company 2, NFS. Shift, Crysis Warhead, Avatar: The Game, Guils Wars 2, Flight Simulator X, Far Cry 2, Mass Effect 2, Fallout 3, Team Fortress 2, Wolfenstein, Resident Evil 5, Medal of honor, Race Driver GRID, Pro Evolution Soccer 2010, Street Fighter 4, Command & Conquer 4, Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, Star Wars: The Old Republic t.ex funbgerar felfritt och utan en messa tweakande på i iMac?

Då vet du tydligen mer än jag, jag var helt såld på att Mac hade svårt för vissa spel, men jag vill gärna be om bevis för dina påståenden, utan att verka uppkäftig eller muppa eller vad du tolkar det som.

Visa signatur