Värt att köpa raptor?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa raptor?

Hejsan!

Jag vill ha en ny snabb hårddisk men har inte råd med SSD. Hur mycket snabbare är egentligen en Raptor jämförts med en vanlig 7200 RPM HDD?

Jag tänkte köpa en begagnad. Vad ska man tänka på då? Får den inte vara gammal eller spelar bara RPM roll?

Tacksam för svar Har googlat!

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du får en bra deal på en begagnad, så jo. RPM är det som spelar mest roll för normalt användandes av datorn. Veloci-raptor är att föredra då den har både lägre söktid och bättre överföringshastighet. Men som sagt, för att det skall vara lönande skall det nog vara ett väldigt attraktivt pris.

Permalänk

jag tycker raptorn har spelat ut sin roll... jag körde 2x 150gb i stripe - men det blev för varmt o högljutt för den prestanda det gav.

Så har jag iofs en 160gb G2 på ingång

// Lz

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att köpa varken V-raptor eller gamla raptorn, den prestanda ökning det ger är för liten för de pengar man får lägga. Bättre att spara lite till och köpa en SSD.

En VelociRaptor är en mycket kompentent konventionell disk, men "bara" ~30-40% snabbare söktid än en vanlig modern disk, en SSD har ~600-700% snabbare söktid än en vanlig disk.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Håller med. Lägg inte pengar på en raptor (av någon sort).
Pris-prestanda är det en död nisch-produkt. Den smiskas av SSD i allt.
Köp endast om den är REJÄLT bantad i pris och du inte vill ha topprestanda.
En liten fjutt-disk som är snordyr - men inte så snabb - why bother.

Förslag: Spara en stund till och köp en SSD. Där kommer du verkligen se prestandaökning (till en kostnad dock).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Okej jag har blivit erbjuden en 150 gb velociraptor för 500 kr. Vet inte om det är bra eller dåligt. En ny kostar ändå runt 1,6 k.. Ska man köpa eller spara?

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jong woo
Okej jag har blivit erbjuden en 150 gb velociraptor för 500 kr. Vet inte om det är bra eller dåligt. En ny kostar ändå runt 1,6 k.. Ska man köpa eller spara?

Jag hade köpt den då jag är för snål för att köpa SSD

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Om du står ut med svooooochshsshsscnaaaaavcck plopp plopp skarap konstant så ja

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 st 150GB velociraptors i min arbetsdator som jag sitter på ungefär 0,5 meters avstånd, och jag kan inte påstå att de skulle föra någo mera liv än de flesta andra diskar jag haft i datorn.

Om det finns garanti kvar på disken är nog 500kr helt jätte sakligt. Med tanke på att du får ge det dubbla för en bra SSD minst (ny) och då har du ännu bara just över 1/4 av utrymmet.
Dock är det nog natt och dag skillnad på snabbheten mellan raptorn och SSD:n. Men vraptorn gör redan ditt system lite rappare jämfört med de vanliga 7200rpm.
Om inte annat kan du i framtiden när ssd kommit ner i pris köpa en ssd och installera det du använder mest på den, medans du har raptorn för program/spel du använder mindre ofta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Om du står ut med svooooochshsshsscnaaaaavcck plopp plopp skarap konstant så ja

Jag har en gammal raptor 32gb. (10000varv)
Inga skrap ljud, rätt så tyst gentemot min samsung f1:a kommer aldrig mer köpa samsung.