Permalänk

Svart skärm, provat allt, hjälp!

okej, så min skärm är totalt svart vid uppstart.

Igår drog jag till min polare och felsökte, vi satte in alla delar i hans dator, en efter en, startade datorn för att se att det fungerade på varje enskild del, tills vi bara hade moderkortet kvar.

Alla delar fungerade, vi startade om datorn flera gånger för att vara säker på att det inte var en uppstart som fungerade på tur. Så det verkar som grafikkortet, processorn, RAM-minerna och nätagget fungerar klockrent så jag drog slutsatsen att det inte kan vara nånting annat än moderkortet för alla andra delar fungerar. (kör inte med hårddisken i, bara delarna som är nödvändiga för att få bild)

Var och köpte ett nytt moderkort idag (samma som min kompis har) och får samma resultat - svart skärm.

Jag har provat skärmen på 3 olika bärbara datorer och det fungerar fint, så verkar inte vara skärmen. Har också provat min dator med min kompis skärm och får fortfarande svart skärm..

Jag har till och med bytt strömkabel och vad jag än gör så får jag fortfarande svart skärm.

Nånting som jag är osäker på är om powerled + och -, samt alla dom där andra kablarna kan påverka detta på nåt sätt? allt jag har i är Power Switch och Restart Switch.

Skulle uppskatta alla förslag för har slut på ideér själv.

Tackar på förhand.

Permalänk

behöver fortfarande hjälp

Permalänk

testa att ta ur och sätta tillbaka batteriet på moderkortet, kanske?

Permalänk

Det verkar vara ett riktigt lurigt problem du har.
Det borde fungerat när du har bytt moderkort, för det verkade vara moderkortfel.

Men om du startar datorn, går fläktar och allt igång och det står och surrar och du får en svart bild? Kolla så grafikkortet sitter i ordentligt, sitter det bara 1mm fel så får du detta fel.

Prova med ett annat grafikkort och prova och kör ENDAST med 1 minnesmodul.
Har du fel på någon minnesmodul får du även detta fel. (fläktar går men svart skärm)

Lite mer spec. Vad du har för grejer, Så tror jag att fler kan hjälpa dig.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk

Ett enkelt fel som du säkert inte begått är att man kan råka koppla in VGA/DVI/HDMI-kabeln i fel port på datorn. När jag skulle starta upp min nya dator för någon dag sedan hade jag också samma problem, men löste det snabbt när jag bytte till grafikkortets DVI-port istället för moderkortets egna.

Säkert ett absolut nybörjar misstag, men det skadar inte att kolla

Hoppas det löser sig i alla fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_eriksson
Det verkar vara ett riktigt lurigt problem du har.
Det borde fungerat när du har bytt moderkort, för det verkade vara moderkortfel.

Men om du startar datorn, går fläktar och allt igång och det står och surrar och du får en svart bild? Kolla så grafikkortet sitter i ordentligt, sitter det bara 1mm fel så får du detta fel.

Prova med ett annat grafikkort och prova och kör ENDAST med 1 minnesmodul.
Har du fel på någon minnesmodul får du även detta fel. (fläktar går men svart skärm)

Lite mer spec. Vad du har för grejer, Så tror jag att fler kan hjälpa dig.

1: När jag slår igång datorn går fläktar etc igång, jag har dessutom hört windows inloggningsljud så det verkar som all verkar okej förutom bilden.

2: Har varit väldigt noga med att trycka i kortet ordentligt, dessutom fungerade mitt grafikkort som sagt i min kompis dator.

Vad menar du med att en prova med ett annat grafikkort och endast en minnesmodul, vet inte vad en minnesmodul är för något men är villig att pröva allt.

3: Specs och grejer:

Windows XP professional
AMD Athlon 64 X2 3600
Nvidia Gforce 8600 GT
Moderkort - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337940
Minnen: DDR2 SDRAM 800 mhz
450 Wat nätagg

kan gå in mer på detalj ifall någon tror att det skulle hjälpa

Tack för svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbanswe
Ett enkelt fel som du säkert inte begått är att man kan råka koppla in VGA/DVI/HDMI-kabeln i fel port på datorn. När jag skulle starta upp min nya dator för någon dag sedan hade jag också samma problem, men löste det snabbt när jag bytte till grafikkortets DVI-port istället för moderkortets egna.

Säkert ett absolut nybörjar misstag, men det skadar inte att kolla

Hoppas det löser sig i alla fall!

om det ändå vore så väl, tack ändå för förslaget.

Permalänk

fler råd uppskattas

Permalänk
Avstängd

Lämna in på felsökning, brukar kosta typ 400 kr.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Avstängd

Har du testat med ett annat nätagg ???.

Läste som om att du testat allt nu utom ditt nätagg

Grafikkortet kanske inte får tillräckligt med ström eller din pci-e

Testa polarens nätag i din burk.

Lycka till

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Har skärmen fungerat med datorn ngn gång?
Min kompis har haft samma problem, berodde på att skärmen inte stödde den inställda upplösningen på grafikkortet.
Mitt tips är alltså att koppla datorn till en annan skärm o ändra upplösningen till tex 800x600 eller 1024x768
Lycka till!

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Har du testat med ett annat nätagg ???.

Läste som om att du testat allt nu utom ditt nätagg

Grafikkortet kanske inte får tillräckligt med ström eller din pci-e

Testa polarens nätag i din burk.

Lycka till

har testat nätagget, det fungerar utmärkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adb_92
Har skärmen fungerat med datorn ngn gång?
Min kompis har haft samma problem, berodde på att skärmen inte stödde den inställda upplösningen på grafikkortet.
Mitt tips är alltså att koppla datorn till en annan skärm o ändra upplösningen till tex 800x600 eller 1024x768
Lycka till!

har använt skärmen med den här datorn i cirka 2 år tills nån vecka sen när jag helt enkelt inte fick nån bild längre.

Tack ändå.

Permalänk

Tack alla som har försökt hitills, fler förslag är välkommna.

Permalänk
Medlem

Hmm detta var klurigt. Kommer int på ngt vettigt tips just nu förutom att du kan prova en systemåterställning.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Vilket OS har du?
Hittade detta om Windows 7 http://windows.idg.se/2.12294/1.274743/microsoft-undersoker-b...
Edit: såg nu at du kör xp så kolla denna
http://support.microsoft.com/kb/314503

Visa signatur

Q9550 @ 2.83ghz|Antec twelve hundred|Corsair 750W|Asus Hd4850|Coolermaster Hyper 212|Corsair 4x1gb @ 800mhz|Samsung spinpoint F1 750gb|Windows Vista home premium 64-bit|Asus P5Q Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adb_92
Vilket OS har du?
Hittade detta om Windows 7 http://windows.idg.se/2.12294/1.274743/microsoft-undersoker-b...
Edit: såg nu at du kör xp så kolla denna
http://support.microsoft.com/kb/314503

Borde det här kunna påverka mig? kör inte med hårddisken på = no windows och inte hellre kör jag med CD-läsaren i heller, har bara dom allra nödvändigaste delarna för att få bild (moderkort, grafikkort, Ram-minne, processor och nätagg)

Permalänk
Avstängd

Testa om du har grafikkortsutgång på moderkortet, kan vara så att det är aktiverat och att det är därför du inte får bild på din skärm med grafikkortet. Långsökt som fan men vad gör man inte

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Gör som så att strunta i Chassit starta allting utanför det med 1 minne bara och se vad som händer.

Lägg det på moderkorts lådan och tjuvstarta den med en skruvmejsel på +- Piggarna där PWR switch annars skall kopplas in,Alternativt om du har en On/off knapp på moderkortet.
----------------------------------------------------

EDIT eller testa med att gå in i felsäkertläge om du kan F8 vid uppstart sen starta i VGA läge.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Gå in i bios, leta upp "integrated perputales" alltså om ljud kort grafik på moderkortet är påslaget eller ej, är det det funkar inga grafik kort, och allt blir svart