Synaptics satsar på nya funktioner för pekplattor

Permalänk
Medlem

jag tycker det låter sjukt jobbigt om man köper en dammsugare varje gång man ritar något på pekplattan.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Tror inte så mycket på att rita olika bokstäver för att öppna program eller rita frågetecken för att få fram sök. Men efter att ha använt min macbook pro ett tag nu så tycker jag det bara är jobbigt att vara utan 2 finger scroll, 3 finger swipe för att gå fram och bak, 2 finger dubbelklick, ctrl + 2 finger zoom, pinch och 4 finger ner för "exposé" (ser och får välja mellan alla öppnade fönster).

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med nån lastgammal version av synaptipcs drivrutiner eftersom det är den enda jag hittat där man kan ställa in att när man trycker ner båda musknapparna blir det mellanklick (scrollen).

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
jag tycker det låter sjukt jobbigt om man köper en dammsugare varje gång man ritar något på pekplattan.

Givetvis köper du bara en dammsugare om du ritar ett frågetecken föjt av ett a! om du ersätter a med b blir det kanske en kaffekokare och c blir en diskmaskin.

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Inte nog med att det tar längre tid och blir mer komplicerat. Antalet fel man kommer göra kommer att öka lavinartat. Bara man har en så simpel sak som "klick" på en touchpad om man "tap-ar" på den så får man förr eller senare damp på att man sitter och klickar iställlet för att flytta musen.

http://hnerviadi.files.wordpress.com/2008/12/trackpoint.jpg
Tacka gudarna för denna lilla sak! Tar mindre plats än touchpad, lättare & effektivare att använda. Behöver aldrig ta handen ifrån tangetbordet när man ska röra musen, scrolla eller trycka på knappar. Mer ergonomisk & ekonomisk lär den vara också.

JAG HATAR TOUCHPAD OCH MOUSE GESTURES! ANTALET FEL MAN GÖR ÄR BRUTALT!

Tycker faktiskt att tap-ar är en väldigt bra grej.
Men smaken e som baken säger man.
Touchpaden i min HP Pavilion funkar utmärkt med det medan tjejens Asus får dig att bli galen. För den reagerar inte alls på samma sätt. Tror det beror ganska starkt på hur paden fungerar sen är det ochså en vanesak.

Lenovos Trackpoint är ochså en mycket fin grej när man väl har lärt sig den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Vissa här verkar negativa bara för sakens skull.
Jag tycker att det verkar vara en bra grej. Man behöver ju inte använda alla olika kommandon. Mac-kommandona är ju väldigt sköna att kunna använda sen så kan man programmera fler grejer när man kommer på vettiga användningsområden.

Permalänk
Permalänk
Proffsmoddare

Testade just på min Nc10 och det funkar förvånansvärt bra minsann

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Bara erkänna att touchpads är en sorglig standard, hade varit mycket mycket bättre om trackpoints hade varit standard istället. Ända touchpaden jag tyckt varit "okej" är den på macbook air för att den är så brutalt stor, vilket också innebär att den tar mycket fysisk yta. Medans en trackpoint kanske tar 1.5x4cm yta totalt, och den är smidigare, skönare, lättare att använda och framför allt mycket bättre. Det är faktiskt inga större problem att spela med trackpoint, medans touchpad är helt jävla hopplöst på alla nivåer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Inte nog med att det tar längre tid och blir mer komplicerat. Antalet fel man kommer göra kommer att öka lavinartat. Bara man har en så simpel sak som "klick" på en touchpad om man "tap-ar" på den så får man förr eller senare damp på att man sitter och klickar iställlet för att flytta musen.

http://hnerviadi.files.wordpress.com/2008/12/trackpoint.jpg
Tacka gudarna för denna lilla sak! Tar mindre plats än touchpad, lättare & effektivare att använda. Behöver aldrig ta handen ifrån tangetbordet när man ska röra musen, scrolla eller trycka på knappar. Mer ergonomisk & ekonomisk lär den vara också.

JAG HATAR TOUCHPAD OCH MOUSE GESTURES! ANTALET FEL MAN GÖR ÄR BRUTALT!

Hear hear.

Så suveränt och det handlar bara om att slappna av i fingret men folk som inte grejar det efter en kvart är dom som gnäller om att det suger. För alla andra är det överlägset. Finns ju även en mus med pinne så man kan skrolla snett och inte som med hjulen upp och ner eller höger vänster.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Hah videon är ju bara för mycket.

Jessica, världens mest uttråkade person, vill ha en dammsugare. Istället för att bara öppna webbläsaren, gå till amazon och söka efter dammsugaren, ska hon göra massa onödiga och komplicerade gester som tar dubbelt så lång tid.

Vilket framsteg.

Inte riktigt. Hon ser att någon skrivit "roomba" på Facebook och och blir nyfiken, efter att hon kollat upp det vill hon sen se vad den kostar.

Ska testa på min Fujitsu/Siemens-dator, vore najs att få tvåfingerscroll istället för att behöva dra med ett finger längst till höger som jag har idag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Tror inte så mycket på att rita olika bokstäver för att öppna program eller rita frågetecken för att få fram sök. Men efter att ha använt min macbook pro ett tag nu så tycker jag det bara är jobbigt att vara utan 2 finger scroll, 3 finger swipe för att gå fram och bak, 2 finger dubbelklick, ctrl + 2 finger zoom, pinch och 4 finger ner för "exposé" (ser och får välja mellan alla öppnade fönster).

Jag förstår dig. Ubuntu ger mig, utan att behöva ställa in, 2-finger scroll (man måste inte aktivera området man skrollar, bara hålla pekaren över, helt fantastiskt) 2-finger tap för mittknappsklick (tex öppna länk i ny flik) 3-finger tap högerklick. Blir asirriterad om sådana basala funktioner inte finns, vanans makt är stor! När folk använder min dator tar dom pekaren, trycker på skrollraden och drar, fattar inte hur dom står ut!

Att sedan ha gester för att öppna program osv, det är lite för mycket för mig. Det är det man har gmrun/gnome-do/gnomes vanliga alt+f2 till Är dock smått avundsjuk på KDE's krunner, där har man verkligen ALLT. Miniräknare, googlesök, bokmärken, programstartare, enhetskonvertering, IM, allt. Som Gnome-Do, fast bättre

Permalänk
Medlem

La in det nyss, nu försvann momentum och chiralmotion !! AAAAAAAAAAH !!

SEN !! Att jag måste hålla in crtl+shift för att få upp "ritfönstret" då min touchpad tydligen inte klarar två / tre fingrar.. det får några minuter till men sen åker det nog bort och jag får starta om datorn.. igen.. :-/

PS !! SUITE MY ASS !!!
Enda "programet" som går att ställa in vad genvägen ska gå till är mailen..
Resten av skiten är yahoo eller windows media player :s

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni som gnäller nu:

Hur i helvete tänker ni ?
Programmet är bara en beta förfan, ni kan inte förvänta er att allt funkar sjysst och ordentligt i det stadiet..

Själv ska jag pröva det så fort jag kan, verkar lite häftigt:)

Permalänk
Medlem

Gnäller man inte på betan blir inte riktiga releasen något bättre heller

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ni som gnäller nu...

Som Breddas säger, man måste klaga för att förbättra, har skickat feedback till synaptics så förhoppningsvis löser det sig till senare

Visa signatur
Permalänk
Testpilot

Min touchpad verkar klara tre fingrar för att få upp inställningarna men jag hittar ingenstans där jag kan få scrollning med två fingrar, betyder det att funktionen inte finns? verkar ju konstigt om den klarar av tre men inte två fingrar =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]