Viewsonic vx2286wm, 100, 110, 120 hz dosen't work in other resolutions than native

Permalänk
Medlem

Viewsonic vx2286wm, 100, 110, 120 hz dosen't work in other resolutions than native

Hello there.

I recently bought viewsonic vx2268wm about a day ago. And as you might expect (or at least in my case) I bought it solely for the reason to play games at 120 hz. It seems I can only use 120 hz at native resolution (max res). And when i try to change to either 100, 110, or 120 hz at any other custom resolution the screen display beccomes extremely blurry and unreadable. What makes me really concerned about this is the fact i've read alot of forums where people clearly confirm this monitor runs flawless with 120hz at any resolution. I've heard this screen has some problems with ATI cards but i have Nvidia. I've also tried to plug in my old CRT monitor and it runs flawless in 120 hz in any resolution (which makes me wonder if graphics card has anything to do with it). I also called the Viewsonic support in Sweden and they don't seem to know any straight answer (at least not the guy i was talking to). These 120hz was the sole reason i bought this screen (since i heard/read it works for most other people at lower resolutions. Everyone else seem delightful over this monitor since the all can use 120 hz in any resolution, while i can't apparently. Nor do i want to play at max resolution. I would really appreciate help in this matter (if you have any ideas), what the problem could be? Faulty monitor? Anything else?

Comp specs:

windows Xp home edition: service pack 2
4 gig ram
duo core 2, 3 ghz
Nvidia gefroce 8800 GT

Thanks alot

P.S Färlåt at jag skriver på engelska men orkar inte skriva om allt igen Svara gärna på svenska som sagt om ni kommer på ngt...

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha något annat än native? Självklart blir det suddigt då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Varför ska du ha något annat än native? Självklart blir det suddigt då

Därför att jag inte vill spela i 1680*1050. Anledningen att jag köpte skärmen var ju just det faktum att jag fått bekräftat att dena funkar med 120hz i alla upplösningar. Dels för att det suger totalt I FPS spel..., dels för att min dator inte klara den upplösningen i alla spel. Alla verkar kunna köra 120 hz i alla upplösningar med denna monitor felfritt, då undrar man ju självklart vad det kan vara för fel då denna monitor (exemplaret) inte kan det... Dessutom är det inte bara suddigt, det är helt oläsligt...går inte sen den största text ens..

Permalänk
Medlem

Ifall du har sökt på forumet om denna skärm hade du redan hittat ditt svar etc etc. Men i alla fall. Det du behöver göra är att lägga in en "custom resolution" med upplösningen du vill ha och sedan 120hz. By default ska datorn/spelet känna igen vilken hertz det är. Men i vissa gamla spela måste du tvinga till 120hz som i CS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Ifall du har sökt på forumet om denna skärm hade du redan hittat ditt svar etc etc. Men i alla fall. Det du behöver göra är att lägga in en "custom resolution" med upplösningen du vill ha och sedan 120hz. By default ska datorn/spelet känna igen vilken hertz det är. Men i vissa gamla spela måste du tvinga till 120hz som i CS.

Hej kiiiba!

Ja men det är väl det jag har gjort antar jag. Gick in i Nvidias kontrollpanel och gick in på "ändra upplösning" /"lägg till upplösning/ "skapa egen upplösning" sen tog jag 1152*864 och ändrade hz till 120. Eller har jag missat ngt? Precis som jag skrev funkar varken 100, 110, eller 120 i ngn annan custom upplösning. Har även testat andra upplösningar utan resultat. Enda som funkar i 120 hz är native upplösningen 1680*1050

P.S Jag har sökt på forumet innan och läst om liknande grejer men ville skapa ett nytt inlägg eftersom ingen verkar ha samma problem som jag..