Permalänk
Medlem

FD Define R2 + Corsair H50

Tjena, jag har suttit länge nu och funderat på hur jag ska placera mina fläktar i mitt chassi, eftersom jag nyss monterat in en Corsair H50. Just nu så använder jag mig utav H50 i push n' pull (som insug) och har en fläkt i taket. Här kommer en bild som illustrerar det, med blåa pilar för luftflöde och röda streck/fält för möjlig fläktplats.

Så ser det ut nu, och jag har just nu en CPU temp I load som ligger på 65°C I load på OCCT - Linepack (80°C med H50 som utblås). Enda problemet jag ser med det är att grafikkortet blir ganska varmt, men om jag hade köpt en till fläkt och satt på sidan av chassit, hade det förbättrat temperaturen ytterligare, eller hade det varit för lite med ett utblås?

Tillägg: det handlar om en i5:a @ 4.0 GHz med 1.3375 Vcore

Permalänk
Medlem

Hum, blir det någon skillnad på temperaturen om man vänder på fläkten till "radiatorn" så det blåser ut ur chassit istället? om det inte blir det gör på det sättet då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil_98
Hum, blir det någon skillnad på temperaturen om man vänder på fläkten till "radiatorn" så det blåser ut ur chassit istället? om det inte blir det gör på det sättet då.

jo, som jag nämnde i texten "(80°C med H50 som utblås)." i full load dvs, och det är lite för mycket med 15°C i skillnad för att få mig att välja utblås och få ett svalare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag kör iofs med ett CM 690. Har två fläktar i fronten och en i taket som suger in luft, min H50 som push and pull ut ur chassit. Är nöjd med mina temps.

Permalänk
Medlem

kör den fläkt på sida som inblås, den ska blåsa direkt på GK, då H50, PSU och fläkt på top blåser ut

Permalänk

Om man sätter H50 på sidan så blir det ganska krångligt varje gång man ska in i chassit för att fixa. man måste montera ner den för att bara öppna luckan och sedan montera den igen när man är klar.

Visa signatur

Corsair 550 W, Gigabyte GA-P55A-UD4
i5 750, 4 GB Corsair 1600 Mhz, 260 core 216 OC, HDD 500 GB + 1 TB

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem fast med ett antec 300. Använder inte push and pull dock.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag skrev att denna fläkt som du har på sida av chassi som nu blåser ut luft att den du ska vända för att den ska blåsa in. H50 lämna på baksidan.
Du ska ha då 3 fläktar som blåser ut luft och 2 som blåser in istället som nu 4 ut och 1 in, det kan vara problem till högre temps

Permalänk
Avstängd

Kan du inte sätta H50an i "taket" och ha bakre samt botten som utblås och resten som insug?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

jag har kapat halva hårddisk racket och satt h50 i fronten med push&pull två stycken noctuor p-12. i mitt r2.

utblås där bak och i toppen. även insug botten och nedre fronten.

klockat upp min i7 860 till 4,013 GHz

idle 44 grader och load 68 grader i prime95 4 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
jag har kapat halva hårddisk racket och satt h50 i fronten med push&pull två stycken noctuor p-12. i mitt r2.

utblås där bak och i toppen. även insug botten och nedre fronten.

klockat upp min i7 860 till 4,013 GHz

idle 44 grader och load 68 grader i prime95 4 timmar.

Låter som den bästa idéen i denna tråden! hmm, nu ska man bara bli färdig till att göra det också. Hade varit vänligt av dig om du kunnat visa en bild på hur du gjort och även vilka verktyg du använt dig av, om du har tid dvs.

MVH John

Permalänk
Medlem

ska försöka posta bilder i helgen..

mvh kenny

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Vill man inte mörda hela chassiet är väll h50 i golvet självklara valet?

Då får du bak och topp (x2) som ut och golv och front (x2) som in, perfekt.

Permalänk

Jag kör fractal design r2 plus H50. Kör radiatorn bakre 120mm-platsen med en fractalfläkt som blåser inåt. genom radiatorn och har 2 noctua nf-s12i taket som blåser ut.

Ska dock försöka sälja H50:n plus ett av mina 5870 då det blir för högljutt och varmt. Tänker gå tillbaka till luftkylning och tänker ta de chill me spelandet etc.

Så om någon är intresserad av en H50 som insstallerades den 3:e Januari år 2010 (Knappt använd) och vill köpa den för det billigaste priset enligt prisjakt (nästan nypris har jag tänkt mig). Detta kanske låter mer som en annons men jag skrev även OT ovanför.

Greets Ref

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Vill man inte mörda hela chassiet är väll h50 i golvet självklara valet?

Då får du bak och topp (x2) som ut och golv och front (x2) som in, perfekt.

hmm, låter även som en bra idé, ska genast pröva det.

Permalänk

Kan man inte köra push-and-pull utblås på den bake 120mm platsen och räcker det i sådana fall med endast ett insug i fronten? Detta i fractal design chassit och med fractals egna fläktar. Jag vill ha minimalt ljud, men ändå ha godkända temperaturer.

Eller är det bättre att köpa exempelvis Thermalright IFX-14 (som recenseras här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6211&page=5) och endast ha dem två standard fläktarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
Kan man inte köra push-and-pull utblås på den bake 120mm platsen och räcker det i sådana fall med endast ett insug i fronten? Detta i fractal design chassit och med fractals egna fläktar. Jag vill ha minimalt ljud, men ändå ha godkända temperaturer.

Eller är det bättre att köpa exempelvis Thermalright IFX-14 (som recenseras här: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6211&page=5) och endast ha dem två standard fläktarna?

jag hade ungefär så som du beskriver, men dock med 2 fläktar som insug i fronten och h50 bak som utsug, men då flög temperaturerna upp i höjden.

Hur som helst så har jag nu satt h50 som inblås på 'golvet' i lådan och två stycken som utblås, båda i taket. verkar som att den får schyssta temperaturer, men dock så var jag tvungen att ha ett lågprofil-grafikkort för att vattenslangarna skulle räcka till.

Permalänk

Hmm, så det verkar inte gå att köra push-and-pull utblås. Vet inte hur mycket mera det hörs om man har en eller två fläktar i toppen, men bör ju för mera oväsen. Då blir det nog hellre ett Thermalright IFX-14 med 140mm fläkt. Någon mer feedback kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
Hmm, så det verkar inte gå att köra push-and-pull utblås. Vet inte hur mycket mera det hörs om man har en eller två fläktar i topp, men bör ju för mera oväsen. Då blir det nog hellre ett Thermalright IFX-14 med 140mm fläkt. Någon mer feedback kanske?

Det går ju att köra push and pull i utblås, men du får som sagt högre temperaturer. För övrigt så ska jag även testa att sätta in 2st 140mm fläktar så jag kommer att köra 2st 120mm och 1st 140mm som insug, och detsamma som utblås

Permalänk

Men när du sa temperaturerna flög upp i höjden så verkade dem ju katastrofala. Ungefär var hamnade det någonstans och i vad för typ av rigg?