Ska bygga dator för första gången, 5-6000kr - tips på delar och hur man bygger sökes!

Permalänk
Medlem

Ska bygga dator för första gången, 5-6000kr - tips på delar och hur man bygger sökes!

Tjenare!

Mitt första inlägg på denna sida men förhoppningsvis inte mitt sista.

Nu börjar datorn få lite sjukdomar och titt som tätt stängs datorn av. Grafikkortet är inte heller det bästa och alla andra delar i datorn är nästan bara skit, så tycker det är dags för en ny. Har kikat runt lite på färdigbyggda datorer men känns som man får mest om man bygger en själv. Stämmer det? Isåfall så behövs lite hjälp från eran sida. Det blir första gången jag bygger en dator och lite tips på vad man behöver/hur man gör skulle inte skada. Sen behöver man delar. Behöver hjälp med det också.

Spelar just nu bara CS och WoW, när jag möter någon boss så blir det oftast fryslagg, därför behöver jag ny dator. Min budget ligger kring plusminus 5000kr.

Tack på förhand
Kalle

Permalänk

Oh ja det stämmer absolut, färdigbyggda är då bara skräp! Jag går och drar ihop något åt dig, vill du ha OS i paketet? ^^

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

jag gick över lite men det är en bra dator ^^ kan nog banta ner den om du måste ha OS med menmen

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

OS skulle jag nog behöva, helst windows 7. Priset för det paketet du byggde var helt okej. Kostar OS mycket föressten?

Permalänk

Win7 Home Premium OEM x64 är väl det du ska satsa på kostar runt tusenlappen.
Ta ett 4770 om du vill dra ner priset lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DHKalle
Tack för svar!

OS skulle jag nog behöva, helst windows 7. Priset för det paketet du byggde var helt okej. Kostar OS mycket föressten?

runt tusen lappen om du itne ska ha detta
http://www.inet.se/artikel/9123026/windows-7-ultimate-svensk

:D:D:D::D:D:D:D:D

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Svårt att få ihopp ngt bättre förslag med din budget, här får du ett utav mig också som håller sig någorlunda inom ramen av 5000kr inklusive os.
Dock så skulle det gå att förbättraförslaget ganska enkelt om du kunde höja budgeten till 6k med os med tex. bättre processor och moderkort mm.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej

Vänligen läs det klistrade inlägget överst i detta forum.

Klura ut en ny rubrik som du skickar i ett trevligt formulerat PM till mig tillsammans med länk till denna tråd. Jag redigerar och öppnar igen om det ser bra ut.

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Topic redigerad och tråd öppnad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaston85
Svårt att få ihopp ngt bättre förslag med din budget, här får du ett utav mig också som håller sig någorlunda inom ramen av 5000kr inklusive os.
Dock så skulle det gå att förbättraförslaget ganska enkelt om du kunde höja budgeten till 6k med os med tex. bättre processor och moderkort mm.

Jag har lite att röra mig med, hur skulle ditt paket se ut då om jag hade 6000kr? Funderar på om jag bara ska köpa en 320GB hårddisk nu och sedan köpa en till hårddisk efter någon månad när jag fått ihop pengar igen och istället satsa på 4GB minne istället för 2GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har lite att röra mig med, hur skulle ditt paket se ut då om jag hade 6000kr? Funderar på om jag bara ska köpa en 320GB hårddisk nu och sedan köpa en till hårddisk efter någon månad när jag fått ihop pengar igen och istället satsa på 4GB minne istället för 2GB.

Går du på Gymnasiet eller högskola/universitet?

Permalänk
Medlem
Citat:

priset på en 320gb hdd och 500gb är så liten skillnad att det är smartare att ta 500 gb.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar du mycket WoW Måste du ha runt 4 gb minne

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eroish
Spelar du mycket WoW Måste du ha runt 4 gb minne

Varför?

WoW drar väll inte särskilt mycket ram minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Går du på Gymnasiet eller högskola/universitet?

Gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag inte har tid eller ork att bygga ihop den, så jag la till byggnation av dator. Vilket grafikkort är att rekommendera? Såhär ser det ut hittills, vill dock få ned kostnaden under 6000kr strecket iaf om det går;

http://pici.se/pictures/WUYAPvUfT.jpg