Är ni nöjda med era Corsair-aggregat?

Permalänk

Är ni nöjda med era Corsair-aggregat?

Corsairs nätaggregat är ju väldigt populära här på forumet, eftersom de är stabila, håller hög byggkvalitet, men är hyfsat billiga och tysta. Men på sistone har jag sett en del trådar där folk klagar på missljud från dem Jag tänkte att en liten undersökning kan vara på plats för att veta hur pass vanligt detta är.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

De flesta klagar på TX serierna, håll er till HX så blir ni inte missnöjda så nöjd jag kan bli med mitt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

HX750.

Väldigt nöjd!

Väldigt gott om kablar, känns som en tank, långa sladdar och tyst.

Garantin har jag inte behövt.

10/10!

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Och själv har jag TX750. Instämmer med föregående talare.

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0m0ney
HX750.

Väldigt nöjd!

Väldigt gott om kablar, känns som en tank, långa sladdar och tyst.

Garantin har jag inte behövt.

10/10!

Mvh Daniel

Hahaha, kunde inte skrivit det bättre själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med mitt corsair 620 W

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Corsair nätaggregat

HX620W i PC 1 och TX750W i PC 2 (sambos)ca 2år,100% nöjda
10/10, på väg att skaffa Corsair HX 850W PSU till nästa uppgradering.

Raimo.

Visa signatur

< Avatar Tornseglare >

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med mitt HX850W! Lite overkill till mitt system, som drar ~290w i full load.

Fast bra om jag tänker uppgradera min dator någon gång.

Permalänk

mina två jag haft under åren har dött, ett HX och ett TX så jag gillar dom inte

Dock har mitt Ace fungerat fint i snart ett år!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter på ett HX 750W. Bästa nätaggregat jag har ägt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Ett 650 här, bästa jag har haft, kommer inte köra några andra märken.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Hedersmedlem

vx 450 i riggen jag byggt åt särbon, funkar fint (tyst, men drar iofs inte så många W).

Permalänk
Medlem

HX650w fortfarande riktigt nöjd

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimpanDirr
mina två jag haft under åren har dött, ett HX och ett TX så jag gillar dom inte

Dock har mitt Ace fungerat fint i snart ett år!

Hur länge är "under åren"? Du är medveten om att du har 5 år garanti på Corsair's nätagg va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt TX750 var bra men det lät en del under hård belastning (två överklockade gtx275 @ folding och en gammal klockad 65nm propp). Det var den förra generationens nätagg. Har nu ett HX850 80+ och är mycket nöjd.

Min personliga teori över det tilltagande klagomålet över ljudnivå är den iver som förekommer i detta forum att skaffa ett nätagg som "räcker". Man lägger sig kanske 20% över TDP på de större komponenterna. Eller så kollar man vad den aktuella konfigurationen drar från vägg i någon databas och dimensionerar efter det. Då får agget jobba hårdare och låter mer.

Så enligt mig är det bästa sättet att få ett tyst nätagg att köpa ett för stort. Man får även titta lite på det individuella agget. På corsairs förra generation 1000-wattare började fläkten jobba tidigare än på den nya generationens 850-wattare. Nu finns det nog bara den senare versionen ute iofs.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

HX620 & VX450, båda riktigt tysta. Första HX620:n flippade & brände sönder moderkort, processor, ljudkort & minnen. Inga problem att få nytt agg, däremot ingen ersättning för resten av prylarna.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

HX750 , funkar perfekt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Mina två nuvarande datorer har båda Corsairagg och är grymt nöjd med dem. I min gamla rigg sitter ett HX620 och i den nyare ett HX850. I datorn innan de två satt ett HX520. Grymt nöjd med alla tre. Sen har jag de senaste 5 åren kanske byggt ihop ca 20-30 system till kompisar och bekanta och har i samtliga fall köpt Corsairaggregat ur CX, VX, TX och HX-serierna beroende på system. Av dessa byggen har jag hört om ett enda aggregat som havererat. Så jag får nog säga att jag är förbannat nöjd.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Inaktiv

Jag är inte nöjd med min 520-wattare. För högt fläktljud, plus att det tjuter.

Det må hända ett andra/nyare modeller har förbättrats, men jag har inte samma förtroende för Corsair längre, och då inte enbart från deras PSUer. Jag har haft enorma problem med 4GB äldre 1066MHz Dominator-minnen, liksom en 8GB Survivor USB pinne som bara slutade fungera.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt begagnade HX 620W, köptes för 700~

Någon som vet hur jag gör utifall jag behöver använda garantin? Har inget kvitto eller dylikt...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

har både TX 750 och HX 1000 och dom har funkat ypperligt!!
dock så kunde corsair ta lärdom av cougar och XFX och göra sina agg lite snyggare.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Är nöjd med mitt begagnade HX 620W, köptes för 700~

Någon som vet hur jag gör utifall jag behöver använda garantin? Har inget kvitto eller dylikt...

Blir nog svårt utan kvitto, var själv tvungren att skicka med fakturakopia vid RMA.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
dock så kunde corsair ta lärdom av cougar och XFX och göra sina agg lite snyggare.

Jag tycker att deras nätagg är väldigt stilrena, även om de bara har en vääldigt simpel design. less is more!

Svart fungerar bättre i många färgteman än t.ex. cougars agg.
Men visst, de vore trevligt om corsair hade släppt lite nya agg i olika färgteman.

Mvh Daniel

Permalänk

Är nöjd med mitt HX 520w trots att det väsnas lite nu när jag kör CF 4850.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

HX520w, köpt i juli och nu har fläkten börjat höras (man hör den när det är tyst runtomkring så jag tror inte 5 årsgarantin är vatten värd om det inte blir värre). Så, nä jag är inte det minsta imponerad.

Tror det är någon sorts masspsykos på nätet runt dessa nätaggregat där folk som knappt har använt aggregaten tipsar om det och sen läser andra som inte har det och tycker att "jag det verkar jättebra" är bra och tipsar om det i sin tur. Skulle vara kul att nu när man haft det i ett halvår prova något annat märke för att jämföra.

Lite av nätaggregatens motsvarighet till Subaru och Toyota skulle jag tro, 90% psykolologi ;).

Visa signatur

E8400 Core2Duo 3,6GHz, Asus P5Q Turbo, 2x500Gb Seagate Barracuda 7200.12 in RAID0, Corsair 2 x XMS2 CM2x2048-6400C5C 800MHz i.e. 4Gb, XFX Radeon 4870 512Mb, Cooler Master Sileo 500, Xigmatek Achilles s1284, Scythe Kama Bay fan, Dell 2209 WA, Adda 40x40x10mm NB fan, Corsair HX520, Windows 7 Home Premium 64.

Permalänk
Medlem

har ett VX550W som börjat låta riktigt mkt nu efter ca 2år :/ varvar upp vid youtube t.om men stabilt är det så är riktigt nöjd! var tyst för ca 0.5år sen

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Inaktiv

Har ett CX 400w, hör det inte. Har något i datorn som ger ifrån sig ett högfrekvent ljud, någon som vet vad det är? Det kanske är 1 gång varannan timme och håller på i 1 minut kanske... tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanA
HX520w, köpt i juli och nu har fläkten börjat höras (man hör den när det är tyst runtomkring så jag tror inte 5 årsgarantin är vatten värd om det inte blir värre). Så, nä jag är inte det minsta imponerad.

Tror det är någon sorts masspsykos på nätet runt dessa nätaggregat där folk som knappt har använt aggregaten tipsar om det och sen läser andra som inte har det och tycker att "jag det verkar jättebra" är bra och tipsar om det i sin tur. Skulle vara kul att nu när man haft det i ett halvår prova något annat märke för att jämföra.

Lite av nätaggregatens motsvarighet till Subaru och Toyota skulle jag tro, 90% psykolologi ;).

finns många andra bra agg, men corsair har ju lång garanti mm så det är liksom standardsvaret, vill man dra 500W tyst så får man gå på zalman 850/1000W och hoppas på att man slipper coil whine, alt. provar att fixa det

Permalänk
Medlem

mitt nuvarande TX750w är riktigt bra.
mycket sladdar men samtidigt inte för mycket.

Hade ett tx 550W innan som gick sönder redan första dagen ( fläkten slutade fungera)

Är dock inte så insatt i nätaggregat.. har bara haft ett fåtal "kvalitets" aggregat.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Avstängd

Mitt hx550 knorrar typ, fläkten slår mot något men det märks inte om man inte pressar örat mot chassiet.

Köpte ny dator till min lillebror med ett Corsair CX 400w och det var sjukt tyst.

Visa signatur

lolclockers