Permalänk
Medlem

Win7 64x fryser i flash-spelare

hej,

när jag spelar upp video i flashspelare på nätet (utube etc) så förekommer -ibland- det mindre lustiga fenomenet att min dator hänger sig totalt. Mus och tangentbord stängs av och skärmen (*skärmarna, jag kör 2x) fryser fast. Det ända kan göra är att fimpa datorn på knappen.

Har haft win7 64bit installerat i ca en vecka och detta har hunnit hända ett par gånger redan (både i fullscreen och "normal").

Jag kör senaste Firefox och har testat att disabla Hardware Acceleration utan resultat.

Kan tillägga att jag hade samma problem med mitt tidigare OS vista 32x med tillägget att även ljudet hängde sig (detta förekommer inte nu i win7), kör dock samma browser och plug-ins så min förhoppning är att det hela är mjukvarurelaterat.

Någon som känner igen sig, alternativt har något tips?

//axl

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara dual screens som spökar? Jag har verkligen ingen aning

Permalänk
Medlem

ALLA ATI Grafik kort behöver Rätt drivrutiner i W7, mycket vanligt problem, hämta 9.12 från deras hemsida

Permalänk
Medlem

borde kanske skrivit det i beskrivningen men jag har självklart senaste drivrutinerna till min GPU. tack för svar dock.

några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har EXAKT samma problem. Både med mitt 4850 och mitt nya 5870.

Det är nog inte dual screens som spökar eftersom att jag bara kör med 1.

Samma moderkort, processor och minnen har vi också.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Jag har EXAKT samma problem. Både med mitt 4850 och mitt nya 5870.

Det är nog inte dual screens som spökar eftersom att jag bara kör med 1.

Samma moderkort, processor och minnen har vi också.

intressant, fan vi måste lösa detta

känns lite spontant som man kan utesluta grafikkort då när det tydligen kan uppstå med båda 4850, 4870 och 5870.

Installerade du alla drivrutiner som följde med på skiva till moderkortet? Det är dom jag kör på iaf.

Någon som vet vad som skulle kunna orsaka detta? Någon speciell drivrutin till någonting som borde ses över?

Jag börjar med att kolla mina minnen i memtest86+, kommer skriva resultatet här imorgon.

Permalänk
Medlem

Dock så tror jag det kan ha nått med grafikkorten att göra, det är ju alla ATI-kort. Plus att jag brukar få nått meddelande om "ATI Driver has stopped working and is now restored" när jag spelar saker i flashplayer (förutsatt att inte datorn hänger sig totalt och börjar låta som en trimmer ).

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

9.12 är senaste för ditt kort, vad har du för version?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
9.12 är senaste för ditt kort, vad har du för version?

Jag hade 9.12. Provade ändå att ominstallera det nu, så jag får väl se allt eftersom ifall felet är kvar.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

körde memtest86+ inatt utan errors.
jo, har 9.12 jag med och har ominstallerat i brist på annat.

helpz

Permalänk
Medlem

Jag har oxå detta problem ibland. Dock så om man väntar så plötsligt släpper det efter 30 sek. Däremot så fick jag ett annat problem efter att jag köpt Win 7 (kör med 64-bit Home Prem). Precis allt flash-material rycker i rörelserna.

Det spelar heller ingen roll om hårdvaruacceleration är till eller från i flash. Jag har oxå testat med div. olika drivrutiner i alla olika versioner men ingenting hjälper.

Jag har en AcerTravelmate 5520G med ett ATI HD 2400XT.

EDIT: Kan tillägga oxå att ett tag så fick jag freeze jävligt mycket just här inne på SweC och Youtube.

Permalänk
Medlem

hmm ok, jag har faktiskt aldrig orkat vänta mer en kanske 20sek när det hänger sig för mej, aldrig varit med om att en total freeze släpper nämligen. Kommer ge det lite mer tid nästa gång.

Detta verkar ju förekomma så konstigt att ingen har kommit på ngn lösning. än.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag en helt random freeze då jag inte var vid datorn, bara spotify stod och tickade, då hängde sig även ljudet och stod och sprakade.

Fick för mej att det kunde ha något att göra med att mitt mobo inte fick tillräckligt med kräm så jag testade höja spänningen till nordbryggan. Efter denna ändring gick jag in på youtube, spelade upp kanske 3 filmer sen hängde den sig som vanligt. fail. Väntade denna gång ett par minuter men "frysningen" släpper inte.

Känns ju iaf helt klart som ett hårdvaru-relaterat problem :/ Förstår det dock inte för datorn presterar hur bra som helst när jag pressar den i spel etc, aldrig fått en freeze när jag spelar.

tips på saker att testa uppskattas.

Permalänk

Har kikat på kanske 10 YT-videos och har inte haft några problem. Men är kanske dumt att skriva det, då börjar väl skiten säkert för mig med..

Hur ofta händer det?

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Tall Man
Har kikat på kanske 10 YT-videos och har inte haft några problem. Men är kanske dumt att skriva det, då börjar väl skiten säkert för mig med..

Hur ofta händer det?

surfar du runt ett tag på youtube så händer det, inte på varje video men jag skulle tippa var tredje..

Kollat runt lite på ATI-forum och vissa andra har detta problem men har inte sett röken av en lösning än.. Lön imorgon.. GeForce kort kanske det blir fan orkar inte..

nej ge mej en lösning snälla så detta kort inte var bortkastade pengar:(

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem jag har 5870 alla nya drivrutiner haft datorn i drygt 2 veckor min dator började frysa igår och frös säkert 4-5gånger under dagen. Den har fryst i spel, youtube och när den bara har stått, har jag haft spotify och msn igång. Jag kör Win7 Ultimate, jag söker efter lösningar men inte hittat något. Får se om ni kommer på något.

Permalänk

Halloj på er!

Hade samma problem med mitt ASUS kort, MA478TD-M EVO och AMD 720 BE.
Körde in Win7x64 och kunde inte spela upp video i flashspelaren.

Mitt problem var att jag hade installerat Win7x64 över Win7x86. Den gamla Windows installationen lade sig i en katalog med namnet Windowsold.

Efter en dags krångel så valde jag att göra en ominstallation av Win7x64 och den här gången formatera hårddisken, nu har jag inga som helst problem.

Det har var ett tips i vintermörket, kanske kan hjälpa någon.

/ Robert

Permalänk
Medlem

tack för tipset Robert, är dock inte mitt problem, jag blåser alltid ut allt när jag installerar nytt

Jag fick tipset att installera den gamla 9.11 drivrutinen till GPUn, har inte så mkt annat att gå på i nuläget så jag ger det ett försök.

Permalänk

Problemet löses med en nyare bios version till moderkortet.

Hade själv detta problem förut, stor muspekare, frysningar... olika ATI drivrutiner gör att problemen blir något större eller mindre, men det enda som funkar är att flasha moderkortet, sen har jag inte haft en enda krasch.

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HalwaN
Jag har ungefär samma problem jag har 5870 alla nya drivrutiner haft datorn i drygt 2 veckor min dator började frysa igår och frös säkert 4-5gånger under dagen. Den har fryst i spel, youtube och när den bara har stått, har jag haft spotify och msn igång. Jag kör Win7 Ultimate, jag söker efter lösningar men inte hittat något. Får se om ni kommer på något.

Det kan dock vara Speedstep som spökar.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tråd om hur jag åtgärdade det.

Dock så tror jag detta är ett grafikkortsproblem pga av felmeddelandena som jag fick. (Exakt samma symptom som med EIST-problemet dock)

För övrigt efter att jag ominstallerade 9.12 så verkar det ha blivit bättre, har inte surfat övermåttligt på youtube dock. Och som tidigare skrivet i tråden så verkar det bara vara ungefär var tredje video som spökar, kan det vara .flv-formatet som är knasigt? Har nämligen fått exakt samma frysproblem i Media Player Classic när jag spelade upp en .flv-fil där.

Det mest provocerande sättet för att återskapa problemet verkar vara att köra fullscreen på youtube, har dock inte provat efter jag ominstallerade 9.12.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thedarkone
Problemet löses med en nyare bios version till moderkortet.

Hade själv detta problem förut, stor muspekare, frysningar... olika ATI drivrutiner gör att problemen blir något större eller mindre, men det enda som funkar är att flasha moderkortet, sen har jag inte haft en enda krasch.

Var glad för det, jag har testat med den senaste och näst senaste versionen - fortfarande samma problem.

Notera att problemet uppstår med båda min 5870 och mitt 5750.

Permalänk

Jag har HD4890 och Core i5 750 precis som dig, med Crosair 4GB 1600 MHz precis som du, och har exakt samma problem. Har också bara en skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk

Jag har läst om detta problem på AMDs forum. Prova att ändra i profiles.xml för att stänga av power play. Eller ladda hem AMD GPU clock tool, och ställ in klockfrekvensen för grafikkortet på säg 600 eller 800 MHz istället för idle-frekvensen. OBS, det ska tydligen inte funka att göra detta från Catalyst.

Tydligen var det någon som testade att köra Furmark för att belasta kortet, och höja frekvensen i GPUn, varpå problemet försvann. Däremot när kortet låg på vilofrekvensen (400 MHz?) strulade det med flash.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Liknande problem här också, fast det enda jag har som relaterar hårdvarumässigt är mitt hd4870.
Installerade nyligen om från RC-builden till W7 professional 64-bit. Funkade perfekt i nån vecka, sen plötsligt började den frysa lite då och då. Har dock inte märkt att det skulle vara flash-relaterat, kan hända vid uppstart, när jag surfar, när jag spelar.
Började iofs ganska snart efter att jag stoppat i en ny chassi-fläkt, men det kvarstår även efter att jag kopplat ur den och kan inte tänka mig att jag skulle skadat något när jag kopplade i den.

Har sökt runt en hel del, men inte heller hittat någon fungerande lösning. Läste att en del har rapporterat att de tror att det är något strul med någon av windows senaste uppdateringar, men det hjälpte inte för mig att göra en rollback på dem.

Permalänk
Medlem

AMD Har bekräftat problemet nu. Hoppas på en fix snart.

http://www.sweclockers.com/nyhet/10487-amd_bekraftar_problem_...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Jag har en 5770 och har exakt samma problem som de flesta här. När jag spelar upp klipp från youtube, svt-play eller liknande blir skärmen svart, men ljudet fortsätter. Det enda som löser är en omstart. Jag har den senaste drivrutinen och kan tillägga att musen inte blir mega stor för mig längre iaf. Något kan amd fixa iaf

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk
Medlem

Du fråga, men har du installerat senaste flash från adobe? Testa byt webläsare också.

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll om jag kör Firefox eller Explorer. Har även senaste flash =P

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå

Permalänk

Det enda jag såg som ni har samma av är Core I5
Då jag inte har det problemet alls med ATI och win7 64.
Och inte heller har min kompis det med 4850.

Och en kille skrev där uppe han hade 4890 och den tillhör inte 5000 serien så ska inte ha det problemet men han har I5.
Kan det vara så att Ati korten inte gillar I5 ?

Någon som har detta problemet och inte har Intel i5 ?

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Jag har en amd phenom så problemet är nog inte där

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå