Ipad – Apples nya surfplatta

Permalänk
Medlem

Hårdvaran verkar sämre än väntat, enligt Fudzilla visserligen, men det finns ingen bättre källa för tillfället:

http://www.fudzilla.com/content/view/17440/1/

Bara single-core Cortex A8, det är en besvikelse, det betyder att det enda som skiljer mot en Iphone 3GS i prestanda är lite högre klockfrekvens. Tegra 2 kommer att krossa denna hårdvarumässigt, och Android kan multitaska samt är inte inlåst. Vänta på Tegra 2 säger jag bara, till de som vill ha en tablet av varierande anledningar.

edit. Lite mer om Tegra 2, samma källa:

http://www.fudzilla.com/content/view/17439/1/

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
kostar det kanske runt 1000 lappen så kan ja köpa den och ha den hemma vid frukostbordet istället för tidningen...

Absolut !!!! 10/10 ++++

allt annat - IG

Det är ju inte realistiskt att man ska förvänta sig det iPaden leverar för runt 1000kr. Köp en gammal laptop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Här förstår jag inte alls hur du tänker.

Onödig? Nej, absolut inte. Mycket bättre än att sitta med en bärbar dator i knät. Den är både lättare och smidigare att bära med sig.

Jämför med en netbook då, Eee 1000HE.

Opraktiskt? På vilket sätt då? Tänk dig att du vill läsa en bok, ja då är det så gott som en bok du har att läsa på. Väger mindre än en bärbar dator. Drifttid på 10 timmar klarar inte många datorer av idag. Extremt smidigare att bära med sig runt om i lägenheten. Du har möjlighet till multituch på skärmen som underlättar det mesta.

Battertiden är grym, helt klart. Men att läsa en bok på en vanlig skärm skulle inte jag orka med.

Usel Prestanda? Jämfört mot vad? Du ska inte se det som en stationär dator för att spela dom värsta spelen på. Jämför mer med en notebok som även den har en usel prstanda om man jämför på felaktigt vis.

Jag blev mer sugen på en Eee 1000HE nu..

Men smaken är som röven, delad. DU tycker den är onödig, men den ÄR inte onödig utan ett steg mot framtiden. Ett steg från gamla tanker som har hållit fast i över 30 år nu.

Helt rätt, nästa generation iPad blir förmodligen grymt mycket bättre

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vibe118
Det är ju inte realistiskt att man ska förvänta sig det iPaden leverar för runt 1000kr. Köp en gammal laptop.

Onödig? Nej, absolut inte. Mycket bättre än att sitta med en bärbar dator i knät. Den är både lättare och smidigare att bära med sig.

Jämför med en netbook då, Eee 1000HE.

Opraktiskt? På vilket sätt då? Tänk dig att du vill läsa en bok, ja då är det så gott som en bok du har att läsa på. Väger mindre än en bärbar dator. Drifttid på 10 timmar klarar inte många datorer av idag. Extremt smidigare att bära med sig runt om i lägenheten. Du har möjlighet till multituch på skärmen som underlättar det mesta.

Battertiden är grym, helt klart. Men att läsa en bok på en vanlig skärm skulle inte jag orka med.

Usel Prestanda? Jämfört mot vad? Du ska inte se det som en stationär dator för att spela dom värsta spelen på. Jämför mer med en notebok som även den har en usel prstanda om man jämför på felaktigt vis.

Jag blev mer sugen på en Eee 1000HE nu..
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-spec.jpg

Men smaken är som röven, delad. DU tycker den är onödig, men den ÄR inte onödig utan ett steg mot framtiden. Ett steg från gamla tanker som har hållit fast i över 30 år nu.

Helt rätt, nästa generation iPad blir förmodligen grymt mycket bättre

Bra jämförelse!
Vid närmare eftertanke skulle iPad kunna bli en succé som bl.a. e-bok läsare om den stödde e-ink men det gör den väl inte? Amazon Kindle blev ju en succe pga detta. Den kommer iaf få multitasking med firmware 4.0 om den kör samma som iPhone

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Bra jämförelse!
Vid närmare eftertanke skulle iPad kunna bli en succé som bl.a. e-bok läsare om den stödde e-ink men det gör den väl inte? Amazon Kindle blev ju en succe pga detta. Den kommer iaf få multitasking med firmware 4.0 om den kör samma som iPhone

stöd för e-ink? e-ink är en panel inget annat.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
stöd för e-ink? e-ink är en panel inget annat.

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men när jag menar stöd så menar jag panelen. Vissa slates har 2 modes, multimedia och e-ink mode, de däremot tror jag på (reviderar mitt första uttalande lite) det är betydligt skönare att läsa lång text utan massa starkt bakgrundsljus IMO: Hands on with the Notion Ink Adam tablet (Pixel Qi screen, Tegra 2 graphics).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

+ batteritid
+ vikten 680-730g
+ priset (för att vara Apple)

- USB endast via adapter
- ingen bildskärm utgång
- ett special OS som saknar tex Flash( ja flash är inge bra men man vill ha stöd )
- 1024x768 okej men inte mer
- ingen filhantering
- ingen multitask (ingen mail + surf ingen webradio/mp3+ surf/ibook etc.)
- ingen kamera
- fullkomligt låst från alt icke Apple verifierat

detta är hel enkelt en e-bokläsare i färg med surf funktion och möjlighet använda dyra ituns grejer. dvs det är inte i närheten av en tablett-pc/mac

Föst så var jag intresserad men generation 1 är allafall totalt ointressant efter det jag fått reda på hittills en riktig antiklimax

Asus Eee PC T91MT - 1,33GHz 1GB 32GB 8,9"
är betydligt intressantare 5000kr och inga större begränsningar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men när jag menar stöd så menar jag panelen. Vissa slates har 2 modes, multimedia och e-ink mode, de däremot tror jag på (reviderar mitt första uttalande lite) det är betydligt skönare att läsa lång text utan massa starkt bakgrundsljus IMO: Hands on with the Notion Ink Adam tablet (Pixel Qi screen, Tegra 2 graphics).

Nej, den stöder inte e-ink, annars skulle man väl få det slängt i ansiktet också.

Visste inte att 2-mode skärmar fanns! Häftigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Först så var jag intresserad men generation 1 är allafall totalt ointressant efter det jag fått reda på hittills

Samma här...

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt men när jag menar stöd så menar jag panelen. Vissa slates har 2 modes, multimedia och e-ink mode, de däremot tror jag på (reviderar mitt första uttalande lite) det är betydligt skönare att läsa lång text utan massa starkt bakgrundsljus IMO: Hands on with the Notion Ink Adam tablet (Pixel Qi screen, Tegra 2 graphics).

Nu börjar det ta sig, den där verkar betydligt mer intressant än Ipad. Dessvärre lär den dröja betydligt längre också.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nu börjar det ta sig, den där verkar betydligt mer intressant än Ipad. Dessvärre lär den dröja betydligt längre också.

Ska komma i år iaf, såg konceptet för första gången på nVIDIAs presskonferens på CES 2010 http://ispss.istreamplanet.com/nvidia/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Ingen vettig människa vill ha en dator hemma.

Därför är iPad bra!
- Du kan föra över bilder till den och ladda upp i molnet
- Du kan skriva din rapport på den och fixa presentationen med
- Du kan på ett oerhört enkelt sätt fixa musik och program
- Du har hela internet framför dina fingrar

iPad är ingen dator precis som iPhone inte är en dator. Bara det att iPaden kommer konkurrera ut laptopen du har hemma. 64gb är mycket utrymme, och lägg till molnet på det så har du vad du behöver för all evighet!

Netbooks är värdelösa. Det finns ingenting jag kan göra på min eee som jag inte kan göra på min iPod Touch. Förutom att hacka i terminalen, om man nu ser något självändamål med det.

Filhanterare och desktopmetaforen är snart 30år gammal. Den är värdelöst, varför ska jag leta runt i filer på hela min burk? Filen jag vill ha öppnas i ett speciellt program så då kan väl programmet hålla koll på filerna åt mig?

Flash? Det ska bort.

USB är meningslöst på en sån här produkt. Du behöver koppla in din kamera, fler portar behöver man inte. Jag hoppas på möjlighet med sync till iPhone så är lyckan total för mig.

Summa summarum: Det här är framtiden! Om fem år (max) har vi förändrat sättet vi ser på en dator och kan inte förstå att vi hade dessa stora monster under våra skrivbord.
Någon som är sugen på att köpa min laptop?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Ingen vettig människa vill ha en dator hemma.

Därför är iPad bra!
- Du kan föra över bilder till den och ladda upp i molnet
- Du kan skriva din rapport på den och fixa presentationen med
- Du kan på ett oerhört enkelt sätt fixa musik och program
- Du har hela internet framför dina fingrar

iPad är ingen dator precis som iPhone inte är en dator. Bara det att iPaden kommer konkurrera ut laptopen du har hemma. 64gb är mycket utrymme, och lägg till molnet på det så har du vad du behöver för all evighet!

Netbooks är värdelösa. Det finns ingenting jag kan göra på min eee som jag inte kan göra på min iPod Touch. Förutom att hacka i terminalen, om man nu ser något självändamål med det.

Filhanterare och desktopmetaforen är snart 30år gammal. Den är värdelöst, varför ska jag leta runt i filer på hela min burk? Filen jag vill ha öppnas i ett speciellt program så då kan väl programmet hålla koll på filerna åt mig?

Flash? Det ska bort.

USB är meningslöst på en sån här produkt. Du behöver koppla in din kamera, fler portar behöver man inte. Jag hoppas på möjlighet med sync till iPhone så är lyckan total för mig.

Summa summarum: Det här är framtiden! Om fem år (max) har vi förändrat sättet vi ser på en dator och kan inte förstå att vi hade dessa stora monster under våra skrivbord.
Någon som är sugen på att köpa min laptop?

Hmm du kommer nog få rätt mycket mothugg för den kommentaren men jag kan säga vad jag har min Desktop till.
Som fotpall (bra format), virtualisera (i övningssyfte och då behövs en bra CPU, helst med hårdvaruvirtualiseringsstöd och mycket RAM minne) och spela (då behövs framför allt ett kraftigt grafikkort), sen så kör man ju ett 5.1 system för musiken och film och en tämligen stor skärm i 16:9 format för film.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Vafan detta är ju inte ens någon dator, vaddå bättre än laptop... det är ju förfan en Iphone som inte går att ringa med OCH en Ipod touch som inte går ner i fickan...det är precis vad det är, och som sådan är den ju totalt värdelös jämfört med Iphone eller Ipod touch, och precis lika värdelös om inte mer jämfört med en laptop.

MEN, kanske kan den bli lite användbar om Apple fixar dom absolut största missarna, typ multitasking och avsaknad av flash osv. Men annars är väl räddningen om någon knäcker operativsystemet och gör det ordentligt så man antingen kan få annat OS på den eller kan öppna upp för andra program. Annars måste det fan vara ett misslyckande...kan inte se att det slår igenom alls...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Ingen vettig människa vill ha en dator hemma.

iPad är ingen dator precis som iPhone inte är en dator. Bara det att iPaden kommer konkurrera ut laptopen du har hemma. 64gb är mycket utrymme, och lägg till molnet på det så har du vad du behöver för all evighet!

Netbooks är värdelösa. Det finns ingenting jag kan göra på min eee som jag inte kan göra på min iPod Touch. Förutom att hacka i terminalen, om man nu ser något självändamål med det.

Filhanterare och desktopmetaforen är snart 30år gammal. Den är värdelöst, varför ska jag leta runt i filer på hela min burk? Filen jag vill ha öppnas i ett speciellt program så då kan väl programmet hålla koll på filerna åt mig?

USB är meningslöst på en sån här produkt. Du behöver koppla in din kamera, fler portar behöver man inte. Jag hoppas på möjlighet med sync till iPhone så är lyckan total för mig.

Summa summarum: Det här är framtiden! Om fem år (max) har vi förändrat sättet vi ser på en dator och kan inte förstå att vi hade dessa stora monster under våra skrivbord.
Någon som är sugen på att köpa min laptop?

Ganska extrem åsikt

iPod Touch = avancerad mp3 spelare inge mer den lila skärmen är ingen ergonomisk himmel

USB meningslös ? man vill väll så klart kunna koppla in sina andra sker i den kamera hdd tangentbord mm. eller du kanske gillar att ha masa saker som inte är kompatibla med varan

filhanterings program kan va bra men inte itunes med masa begränsningar man vill ha lite kontroll på sina filer och inte låta ett program bestämma över en. för pogram från apple gör det

och naturligtvis vill man att "surf platan" ska vara lika universell som sin bärbara dator bara att du inte ser ut som en bok

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Köper hellre en ipod touch/iphone. Kan gör ungefär samma saker och jag kan ha den i fickan för musiklyssning.
För det jag kunnat tänka mig att köpa en ipad för funkar en lite bärbar dator bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vibe118
Nej, den stöder inte e-ink, annars skulle man väl få det slängt i ansiktet också.

Visste inte att 2-mode skärmar fanns! Häftigt!

Samma här...

Hehe ojdå, kollade nyss på videon och det enda e-book mode gör är att stänger av bakgrundsbelysningen och går in i svartvit mode det är inte dual LCD och e-ink display...så det kanske är nåt iPad också kan göra?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Ingen vettig människa vill ha en dator hemma.

Därför är iPad bra!
- Du kan föra över bilder till den och ladda upp i molnet
- Du kan skriva din rapport på den och fixa presentationen med
- Du kan på ett oerhört enkelt sätt fixa musik och program
- Du har hela internet framför dina fingrar

Det är väl inget nytt?

iPad är ingen dator precis som iPhone inte är en dator. Bara det att iPaden kommer konkurrera ut laptopen du har hemma. 64gb är mycket utrymme, och lägg till molnet på det så har du vad du behöver för all evighet!

Det kommer förmodligen inte bli en iPad, men man kan ju ha fel.

Netbooks är värdelösa. Det finns ingenting jag kan göra på min eee som jag inte kan göra på min iPod Touch. Förutom att hacka i terminalen, om man nu ser något självändamål med det.

Nu äger jag ingen netbook, än. Jag tror dock att det måste gå så otroligt mycket snabbare att göra det du ska göra på en netbook istället för på en Touch.

Summa summarum: Det här är framtiden! Om fem år (max) har vi förändrat sättet vi ser på en dator och kan inte förstå att vi hade dessa stora monster under våra skrivbord.

Jepp, kan iofs inte tänka mig att tablets kan ersätta stationära datorer.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Ingen vettig människa vill ha en dator hemma.

Därför är iPad bra!
- Du kan föra över bilder till den och ladda upp i molnet
- Du kan skriva din rapport på den och fixa presentationen med
- Du kan på ett oerhört enkelt sätt fixa musik och program
- Du har hela internet framför dina fingrar

En vettig människa kan se bortom sina egna behov. Jag har andra behov och ser ärligt inte hur iPad kan hjälpa mig med dem, kan du?

- Föra över bilder mellan vaddå? Plattityder säger inget. Jag har c:a 15MB stora filer i min kamera som inte har Bluetooth, bara USB och CF-kort. Hur får jag nu över dessa bilder?
- Skulle jag skriva mina rapporter på en iPad skulle jag troligen utveckla kraftig gamnacke. Eller är det tänkt att jag ska vagga skiten som en bebis i ena armvecket? Kanske bra träning för underarmarna, men tröttsamt i längden.
- Enkelt fixa musik och program. Plattityder igen.
- Internet framför dina fingrar. Ännu mer plattityder.

Den ENDA bra argument du lyckats få fram är...fan..inte en enda vad jag kan se! Det enda som framkommit är att DU inte behöver annat i denna värld.

Min spontana reaktion är: Hur f-n ska man bära den. Jag är väl den enda som tycker iPhone är lite överskattad, men t.o.m den tycker jag är för stor för att den skall vara bekväm i handen (och sträv/obehglig kant). En liten bärbar är, ur en ergonomisk synpunkt, mer "bärbar" eftersom den ebjuder ett bra grepp. Nu har jag inte hållit i iPad så jag erkänner att det är rena spekulationer från min sida. Men jag har en iPod och dess blankpolerade baksida blir repig och desutom flottig av alla fingrar... hur snygg blir en iPad efter ett tag?

Vi får väl se, jag tror på flopp!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni redan länkat till denna, men den förklarar iPaden väldigt bra...
(och jag gillar Mac annars)

http://img110.yfrog.com/img110/3719/j8h.png

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Läste på Buzz;

Apple iPad - Datorvärldens monoskida

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Mycket Apple-bashing som vanligt, men här kommer mina 5 cents.

Just nu använder jag nästan enbart min bärbara, som jag har liggandes i sängen, och på den kollar jag film, serier, surfar och lite annat smått. Inga tunga spel osv. Men, denna jävla HP kostade 14 000 och har varit inne på reparation 6 gånger! Den är tung som stryk, blir dödsvarm, fläkten lallar, skärmen har nu börjat hoppa av osv. Jag är helt enkelt trött på dyra laptops som går sönder och har en markant sämre prestanda än stationära. Därför är iPad perfekt för mig: jag köper en stationär där jag kan spela tyngre spel, arbeta osv, och en iPad som ja har i sängen/soffan till att göra allt det ja tidigare gjorde på en laptop, fast nu 10 gånger smidigare och bättre!

Jag har redan en iPhone så jag behöver ingen iPad med 3G. Och att läsa böcker på LED-skärm är heller inget problem (speciellt inte för min 80-tals-generation), då jag gjort det flera gånger på denna laptop redan.

Förhoppningsvis kan man sätta upp nå schysst stream-nätverk på stationära så man slipper ladda över allt från stationära till iPad hela tiden. Men jag lär ändå vänta in lite kapital och hålla ut tills 2a generationens (eller i alla fall tills några uppdateringar kommit). iPad - a must-have!

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Noterbart är att det är en IPS-skärm, samt att den tydligen har Full-HD. Bildkvaliteten lär alltså vara magnituder bättre än på någon netbook. Och så är det kapacitiv multitouch, vilken netbook har det?

Skärmen är inte i Full HD utan i vanlig 1024 x 768 pixlar, som klarar att spela upp i 720p men då inte native:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Hmm du kommer nog få rätt mycket mothugg för den kommentaren men jag kan säga vad jag har min Desktop till.
Som fotpall (bra format), virtualisera (i övningssyfte och då behövs en bra CPU, helst med hårdvaruvirtualiseringsstöd och mycket RAM minne) och spela (då behövs framför allt ett kraftigt grafikkort), sen så kör man ju ett 5.1 system för musiken och film och en tämligen stor skärm i 16:9 format för film.

Hehe, om du tycker att en av de viktigaste egenskaperna hos en dator är att den fungerar som fotpall är man nog lite fel ute
En dator för film och spel har nog de flesta redan i en PS3:a.

Självklart ser jag en framtid för desktopmarknaden, men enbart hos inbitna nördar och företag. Svensson ser inget syfte med en stor burk, de vill använda tjänsterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Ganska extrem åsikt

iPod Touch = avancerad mp3 spelare inge mer den lila skärmen är ingen ergonomisk himmel

USB meningslös ? man vill väll så klart kunna koppla in sina andra sker i den kamera hdd tangentbord mm. eller du kanske gillar att ha masa saker som inte är kompatibla med varan

filhanterings program kan va bra men inte itunes med masa begränsningar man vill ha lite kontroll på sina filer och inte låta ett program bestämma över en. för pogram från apple gör det

och naturligtvis vill man att "surf platan" ska vara lika universell som sin bärbara dator bara att du inte ser ut som en bok

Min åsikt är då inte extremare än många andras.
Tangentbord är trådlösa och iPad är trådlös. Kameror går att ansluta via adapter. Extra lagringsutrymme finns i molnet och program ska ta hand om sina filer. Jag ser inte nyttan i att själv organisera sina filer? Låt programmen hålla koll på det åt mig så att jag slipper leta runt. Jag redigerar dokument i Word, ska inte Word då kunna servera alla word-filer för mig?

Vi står vid ett vägskäl där det gamla tänket med skrivbord och mappar förhoppningsvis försvinner till förmån för upplägget i iPhone OS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vibe118
Därför är iPad bra!
- Du kan föra över bilder till den och ladda upp i molnet
- Du kan skriva din rapport på den och fixa presentationen med
- Du kan på ett oerhört enkelt sätt fixa musik och program
- Du har hela internet framför dina fingrar

Det är väl inget nytt?

iPad är ingen dator precis som iPhone inte är en dator. Bara det att iPaden kommer konkurrera ut laptopen du har hemma. 64gb är mycket utrymme, och lägg till molnet på det så har du vad du behöver för all evighet!

Det kommer förmodligen inte bli en iPad, men man kan ju ha fel.

Netbooks är värdelösa. Det finns ingenting jag kan göra på min eee som jag inte kan göra på min iPod Touch. Förutom att hacka i terminalen, om man nu ser något självändamål med det.

Nu äger jag ingen netbook, än. Jag tror dock att det måste gå så otroligt mycket snabbare att göra det du ska göra på en netbook istället för på en Touch.

Summa summarum: Det här är framtiden! Om fem år (max) har vi förändrat sättet vi ser på en dator och kan inte förstå att vi hade dessa stora monster under våra skrivbord.

Jepp, kan iofs inte tänka mig att tablets kan ersätta stationära datorer.

iPadens tjänster är inga nyheter, det är formfaktorn som är ny. Tester visar också att det inte går så oerhört långsamt att skriva på ett touchtangentbord.
Det som vi måste inse är att det kan komma nya saker och angreppssätt som är bättre än de gamla beprövade. Tableten är inte det slutgiltiga, det kommer komma nya koncept längs tiden. Förhoppningsvis dröjer det inte 30år innan nästa stora sak kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
En vettig människa kan se bortom sina egna behov. Jag har andra behov och ser ärligt inte hur iPad kan hjälpa mig med dem, kan du?

- Föra över bilder mellan vaddå? Plattityder säger inget. Jag har c:a 15MB stora filer i min kamera som inte har Bluetooth, bara USB och CF-kort. Hur får jag nu över dessa bilder?
- Skulle jag skriva mina rapporter på en iPad skulle jag troligen utveckla kraftig gamnacke. Eller är det tänkt att jag ska vagga skiten som en bebis i ena armvecket? Kanske bra träning för underarmarna, men tröttsamt i längden.
- Enkelt fixa musik och program. Plattityder igen.
- Internet framför dina fingrar. Ännu mer plattityder.

Den ENDA bra argument du lyckats få fram är...fan..inte en enda vad jag kan se! Det enda som framkommit är att DU inte behöver annat i denna värld.

Min spontana reaktion är: Hur f-n ska man bära den. Jag är väl den enda som tycker iPhone är lite överskattad, men t.o.m den tycker jag är för stor för att den skall vara bekväm i handen (och sträv/obehglig kant). En liten bärbar är, ur en ergonomisk synpunkt, mer "bärbar" eftersom den ebjuder ett bra grepp. Nu har jag inte hållit i iPad så jag erkänner att det är rena spekulationer från min sida. Men jag har en iPod och dess blankpolerade baksida blir repig och desutom flottig av alla fingrar... hur snygg blir en iPad efter ett tag?

Vi får väl se, jag tror på flopp!

De fyra punkterna finns det klara svar på om man letar:
- Föra över bilder kan man göra med en liten adapter, finns för SD-kort och med en USB-port.
- Varför inte använda dockan och ett trådlöst tangentbord? Då får du samma vinkel på iPaden som du har på skärmen till din burk du har i dag.
- Det verkar som att du aldrig har använt iTunes Store. Man trycker "köp" och det kommer hem smidigt och man vet att det fungerar.
- Jepp! Men pröva att leka med en iPhone så förstår du precis vad jag menar. Multitouch och internet är oerhört trevligt ihop.

Jag har inte haft en i min hand ännu. Men jag ser inga bekymmer i att använda den och bära den. Jag har under min levnadstid inte funnit det besvärligt att bära ett block så jag ser inte varför det skulle vara svårare att transportera en iPad.

Och åter igen, desktopen kommer finnas kvar på företag och hos nördar som måste göra allt med sin dator. Sen är jag väl lite partisk, har väntat och drömt om en sån här produkt i tre år.

Permalänk
Medlem

Tror att om folk vill ha en grej som dom kan surfa på och lyssna musik på som är portabel så vill man inte ha en stor blaffa som iPad.
Detta gissar jag på kommer bli en grej som folk med för mycket pengar har hemma och slösurfar på mellan reklampauserna på.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Hehe, om du tycker att en av de viktigaste egenskaperna hos en dator är att den fungerar som fotpall är man nog lite fel ute
En dator för film och spel har nog de flesta redan i en PS3:a.

Självklart ser jag en framtid för desktopmarknaden, men enbart hos inbitna nördar och företag. Svensson ser inget syfte med en stor burk, de vill använda tjänsterna.

Hehe men du har inte samma prestanda i en konsoll idag som en PC idag. Och FPS och tom spel som Resident Evil 5 är betydligt svårare med en handkontroll (jag har en Xbox 360 kontroll till PC så jag har provat)! Och desktop är ju traditionellt, medan Slates är rätt så nytt (år 2001) och nördar vill ha allt nytt så det är nog du som är nörden
Men visst, jag är rätt så intresserad av Nokias N900, främst för att den har ett fysiskt tangentbord, telefon, får plats i fickan och man kan knacka lite Linux på den

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom
Hehe, Extra lagringsutrymme finns i molnet och program ska ta hand om sina filer. Jag ser inte nyttan i att själv organisera sina filer?

Tester visar också att det inte går så oerhört långsamt att skriva på ett touchtangentbord.

De fyra punkterna finns det klara svar på om man letar:
- Föra över bilder kan man göra med en liten adapter, finns för SD-kort och med en USB-port.
- Varför inte använda dockan och ett trådlöst tangentbord? Då får du samma vinkel på iPaden som du har på skärmen till din burk du har i dag.
- Det verkar som att du aldrig har använt iTunes Store. Man trycker "köp" och det kommer hem smidigt och man vet att det fungerar.
- Jepp! Men pröva att leka med en iPhone så förstår du precis vad jag menar. Multitouch och internet är oerhört trevligt ihop.

tre år.

i molnet behöva vänta på att filer ska streamas särskilt om dessa är större en bandbredden

När ja menar programmet bestämma menar jag inte att det förenklar utan att det förbjuder en göra visa saker och inte stödjer alla filtyper FLAC gick/går inte o spela i itunes, apple lossless nä tack med dessa kopieringsskydd mm

hum skriva en uppsats på ipodens touchtangentbord snappat ?

adapter vem vill ha masa adaptrar till alt masa lösa sladdar

dockan, portabel ?

Man trycker "köp" behöver jag ens kommentera apples priser och deras mystiska format

För att ipad ska bli intressant så måste den så klart ersätta bärbara datorn fult ut, så man har en stationär dator och en plata, som man kan göra nästan alt man kan på sin stationära dator, barra att den har lite sämre prestanda

Ipad ens utseende och storlek är bra men den saknar de grundläggande sakerna man vill ha som usb kontakt mm, den ska även inte ha ett special OS utan såklart samma OS som Macbook har

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

som jag hörde på radion i dag. "nu kan till och med mongon surfa på nätet"

lite satiriskt, men att ha ett så begränsat os som det där är inte min kopp kaffe direkt.

steget är dock lite för litet mellan ebook-netbook-tablets och så denna? behövs den? säkert någon som har nytta av den men majoriteten som köper den skapar ett behov av den, bara för att ha en ursäkt för att visa fram denna.

min åsikt alltså. om den hade haft någon typ av dubbelskärm ala ebooks och strömsparläge för bokläsning med extrem batteritid, då hade vi snackat!

vad händer om man tappar denna på ett hörn? exploderar den som iphonen?

och ingen usb?! vill gärna höra den bakomliggande anledningen/orsaken.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag har en liten teori angående iPad'en.
Jag tror att Apple har påskyndat denna produkt för att komma så snabbt ut på marknaden som möjligt. Därav saknad av t.ex. multitask (tror inte dem fick det och fungera tillräckligt bra).
Varför? För att flera tillverkare har tabletPC på gång som har både bättre prestanda och möjligheter.
Apple lever väldigt mycket på sina fanatiker och som denne lär många fanatiker köpa produkten på grund av det vita äpplet som är klistrat på produkten.

Däremot så har tillverkare som HP, Lenovo, Asus m.fl. en större konkurrens då dem som köper dessa produkter känner inte minst 6000 kr för en leksak är riktigt rimligt och söker sig till billigare produkter, detta ger en större konkurrens på marknaden och i detta fall gäller betygen från konsumenterna mer än självaste märket.
Jag tippar på att b.la. Lenovos platta kommer kosta kring 4-5000 kr. Hp, Asus och Acer kommer ha en platta för ca 2000-4000 kr.

Lite som Microsoft med xbox360, tror dem var lite för tidiga med denna produkt som många har fått erfara med b.la. "ring of death", men dem var först ut på marknaden med den nya generationen konsoler, ganska långt innan PS3 och Wii som lanserades ungefär samtidigt.

Bara min teori....
Flame on!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Hehe men du har inte samma prestanda i en konsoll idag som en PC idag. Och FPS och tom spel som Resident Evil 5 är betydligt svårare med en handkontroll (jag har en Xbox 360 kontroll till PC så jag har provat)! Och desktop är ju traditionellt, medan Slates är rätt så nytt (år 2001) och nördar vill ha allt nytt så det är nog du som är nörden
Men visst, jag är rätt så intresserad av Nokias N900, främst för att den har ett fysiskt tangentbord, telefon, får plats i fickan och man kan knacka lite Linux på den

Jag är nog bara en applefanboy
Spel har du mycket bättre koll på, jag har bara fått mig den uppfattningen att det spel på konsol är rätt trevligt det också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
i molnet behöva vänta på att filer ska streamas särskilt om dessa är större en bandbredden

När ja menar programmet bestämma menar jag inte att det förenklar utan att det förbjuder en göra visa saker och inte stödjer alla filtyper FLAC gick/går inte o spela i itunes, apple lossless nä tack med dessa kopieringsskydd mm

hum skriva en uppsats på ipodens touchtangentbord snappat ?

adapter vem vill ha masa adaptrar till alt masa lösa sladdar

dockan, portabel ?

Man trycker "köp" behöver jag ens kommentera apples priser och deras mystiska format

För att ipad ska bli intressant så måste den så klart ersätta bärbara datorn fult ut så man har en stationär dator och en plata som man kan göra nästan alt man kann på sin stationära dator, barra att den har lite sämre prestanda

Molnet är framtiden. Varför förvara massor av värdefull data i hemmet när någon kan göra det åt en på ett säkert sätt?

Mitt iTunes spelar den musiken jag har utan att klaga. Jag kan rippa min skivor och ladda hem enkelt.
Jag har också fått lära mig den hårda vägen att jag gärna betalar för att göra något smidigt. Så jag ser inte att det är dyrt med iTunes Store. Och filerna man får där är drm-fria och i aac, men det är kanske inte öppet nog?
Dock gör inte iTunes vissa saker och spelar inte upp vissa format. Men det den klarar av gör den bra. Det är bra nog för mig.
Men jag tar gärna in tips på andra mediaspelare för mac som fixar: musik, musikbutik, ipod-sync, podcast, filmer samt hantering av ipod-appar. Det ska helst vara snyggt och gå att använda också.

Skriva en lång text på touchtangentbord? Varför inte. Det är enklare än att skriva en lång text på ett minimalt tgb. Sen finns det möjlighet att ansluta ett bt-tgb eller dockan med inbyggt tangentbord.
Dockorna är små så det är lätt att ta med sig på resan.

Idag kan iPaden göra 98% av vad jag gör på min laptop. Det som iPaden inte fixar är Lightroom, Catia och Mathematica.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen så finns det folk vars behov täcks av ipad. Jag ser på den och gråter över allt man inte kan göra på den.

Ge mig en ny intel icore MacBook Pro istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlstrom

De fyra punkterna finns det klara svar på om man letar:
- Föra över bilder kan man göra med en liten adapter, finns för SD-kort och med en USB-port.
- Varför inte använda dockan och ett trådlöst tangentbord? Då får du samma vinkel på iPaden som du har på skärmen till din burk du har i dag.
- Det verkar som att du aldrig har använt iTunes Store. Man trycker "köp" och det kommer hem smidigt och man vet att det fungerar.
- Jepp! Men pröva att leka med en iPhone så förstår du precis vad jag menar. Multitouch och internet är oerhört trevligt ihop.

Jag söker inte svar, jag söker substans i dina argument. Inte bara tomt säljsnack som inte betyder något.

- Som jag skrev så har jag CF-kort i kameran. Men säg att mot förmodan så finns det en lösning av hopkok så jag kan föra över mina bilder så kvarstår avsaknaden av efterbearbetning, eller klarar iPad out-of-the-box RAW-format och LightRoom?

Rond - Anslutningsmöjligheter
iPad - Dator = 0-1

- Låt mig utveckla min vision. Du sitter på ett tåg, blir det lika enkelt med stativ och ett extra tangentbord att släpa på?

Rond - Mobilitet och ergonomi
iPad - Dator = 0-1

- iTunes (flitig användare) fungerar som vi alla vet på en vanlig dator minst lika bra. På vilket sätt utmärker sig iPad?

Rond - Mediaåtkomst
iPad - Dator = 1-1

- Har lekt med iPhone, men jag har inget behov att kunna surfa i alla tänkbara situationer. Men jag har samma tillgänlighet via min HTC om jag skulle få ett akut behov och jag kan använda Opera! SIM-kort i den bärbara ger i brist på WLAN/WiFi-åtkomst samma möjligheter som iPad.

Rond - Internetaccess
iPad - Dator = 1-1

Resultat
iPad - Dator = 2-4

Nä, du får nog fila på dina argument lite till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net