Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja, kan inte hålla med dig här.
Opensolaris har aldrig egentligen uttalats som Solaris 11, visst, de kommer säkert plocka vissa bitar ifrån opensolaris-systemet när de gör Solaris 11, men rent generellt är ju opensolaris ett skrivbordssystem. Det går ju inte ens att installera Opensolaris över rs232 och jumpstart-hanteringen för opensolaris är knappt existerande.
Enligt nån hög SUN chef så
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3823066/OpenSolar...
"You can consider [OpenSolaris] a preview of Solaris Next, but it is not yet Solaris Next"
Och Solaris 11 ska släppas någon gång snart, inom 1-2 år. Solaris Express som faktiskt var uttalad Solaris 11, lades ned förra månaden, till förmån för OpenSolaris. SUN kommer att satsa på OpenSolaris istället. SUN tog Solaris Express och rippade bort lite grejor, och släppte det som OpenSolaris. Så OpenSolaris är Solaris Express.
Eftersom det inte finns några andra Solaris versioner som utvecklas än OpenSolaris (vad jag hört), så vet jag inte när du tänkt att S11 ska börja utvecklas, det rimligaste är väl att ta den version som faktiskt utvecklas och släppa den som S11? Sant är att OpenSolaris saknar flera grejor som finns i S10, men OpenSolaris är långt ifrån färdigt. Takten de lägger till funktionalitet i OpenSolaris är mycket hög. Mycket kan hända, jag tror inte såna saker du räknar upp är vidare komplicerat att implementera, det är väl bara att lyfta över befintlig kod från S10? Bättre att lägga tiden på komplex nyutveckling som ComStar, CrossBow, etc?
Jag personligen tror att OpenSolaris kommer att släppas som S11, och då kommer det vara som ett vanligt Solaris: Enterprise ServerOS, men även kunna dubbla som DesktopOS. Jag menar, COMSTAR är något för stora Servrar, Crossbow likaså, etc. Varför lägga till sån massa avancerad server funk i ett desktopOS? Om OpenSolaris ska vara ren desktopOS, så är server funk onödigt. Men detta är bara rena spekulationer från min sida, och kanske inte ens Oracle vet än hur de vill göra.
Det är möjligt att de rippar grejer från OpenSolaris och släpper en uppgraderad S10 som nya S11. Men samtidigt, redan nu kommer det patchar till S10 hela tiden där de lägger till funk som finns i OpenSolaris, såsom t.ex. ZFS som inte fanns i uprsprungliga S10. Så vi får väl se hur det blir. Men sant är att SUN ursprungligen tänkte släppa S11 under 2010, om de ska hålla schemat så är ett bra sätt att släppa OpenSolaris som S11 tror jag.
I och med att han också nämnde att de ska dra sig ur lowend så ser jag ingen plats för opensolaris öht där, utan snarare att man tar vissa bitar ur opensolaris men fortsätter mer där solaris 10 står idag.
Kom ihåg att kärnan i solaris också heter opensolaris, vilket gör det hela lite mer komplicerat när man ska ta reda på vad som är vad.
Nja, kärnan heter SunOS egentligen. Solaris är ett namn som beskriver hela operativsystemet, som använder sig av SunOS kärnan (typ som RedHat använder Linux kärnan). Det har släppts fem versioner av SunOS kärnan: v1, v2, v3, v4 och nu SunOS v5. Den senaste Solaris 10 använder SunOS kärnan v5.10. Nästa version kommer att heta SunOS v5.11 (SolarisExpress/OpenSolaris kärnan).
Sun gör servrar(SPARC) som man brukar kalla midrange servers och de har några, tex starfire, m9000 osv. i highend. Men dessa(highend) säljer med extremt få exemplar. Som jag tolkade Larry så verkar han vilja fortsätta på appliance och leverera kompletta miljöer, för att då konkurrera med IBM. Det tycker jag ser mer ut som att man helt då dumpar Opensolaris eftersom en skrivbordsmiljö inte är nödvändigt öht.
Möjligt. Vi får se om Oracle lyckas sälja flera av SUNs highend servrar än SUN gjorde.
Vi får se om han dumpar OpenSolaris. Isåfall kommer det forkas av, eftersom det är open source. Det är många som hoppades på att han skulle licensiera OpenSolaris under GPL, så Linux kan få ZFS, DTrace, och annan Solaris teknologi som det pratas om. Jag misstänker att det inte sker, Larry kan ta bra betalt för Solaris servrar, eftersom det erbjuder funktioner som inte Linux har. Om han delar med sig till Linux, så tappar han en del av sin kaka. Folk får fortsätta hoppas på BTRFS, men det tar väl minst 5 år efter att ett filsystem lanserats skarpt, innan det blivit hyfsat stabilt. Filsystem är känsliga saker, mycket viktigare att få rätt än en kernel. Om du kraschar kernel så tappar du en dags data, kanske. Om du kraschar filsystemet så kan du tappa flera års data. Filsystem är mycket viktigare att få rätt.
Och för stand-alone fortsätter de då troligtvis på Linux, precis som de gör idag. Se bara på senaste årets utveckling där faktiskt Linuxplattformen varit absolut först med Oracle 11.2. Medan Solaris och sist Windows har följt efter.
Oracle har sagt att de fortsätter satsa på Linux. Oracle har långt tidigare (flera år?), offentligt deklarerat att Solaris är huvudplattformen för OracleDB. Solaris är förstahandsvalet för OracleDB. Jag har även hört att OracleDB utvecklas på Solaris, och det beror kanske på DTrace. Det är flera Firefox utvecklare som nyligen switchat till OpenSolaris pga DTrace, de kan inte vara utan DTrace. Sedan länge har främst utvecklare föredragit Solaris, och sysadmins föredragit AIX, har jag hört.
Men iom att Oracle numera äger Solaris, så blir jag inte förvånad om OracleDB släpps först till Solaris hädanefter. MySQL håller på att arbetas om så att man kan använda DTrace även där, kanske kommer även MySQL släppas först på Solaris? Eftersom OracleDB har 44% av databasmarknaden, och MySQL har ca 25% så får nu Oracle totalt 70% av databas marknaden. Jag förstår EUs farhåga om monopol liknande situation, det är inte mycket konkurrens, den största konkurrenten, IBM DB2, har 21%
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/147684/idc_orac...
Jag tror IBM inte gillar att Oracle köpte SUN, det slår hårt mot IBM.