Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja, kan inte hålla med dig här.
Opensolaris har aldrig egentligen uttalats som Solaris 11, visst, de kommer säkert plocka vissa bitar ifrån opensolaris-systemet när de gör Solaris 11, men rent generellt är ju opensolaris ett skrivbordssystem. Det går ju inte ens att installera Opensolaris över rs232 och jumpstart-hanteringen för opensolaris är knappt existerande.

Enligt nån hög SUN chef så
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3823066/OpenSolar...
"You can consider [OpenSolaris] a preview of Solaris Next, but it is not yet Solaris Next"
Och Solaris 11 ska släppas någon gång snart, inom 1-2 år. Solaris Express som faktiskt var uttalad Solaris 11, lades ned förra månaden, till förmån för OpenSolaris. SUN kommer att satsa på OpenSolaris istället. SUN tog Solaris Express och rippade bort lite grejor, och släppte det som OpenSolaris. Så OpenSolaris är Solaris Express.

Eftersom det inte finns några andra Solaris versioner som utvecklas än OpenSolaris (vad jag hört), så vet jag inte när du tänkt att S11 ska börja utvecklas, det rimligaste är väl att ta den version som faktiskt utvecklas och släppa den som S11? Sant är att OpenSolaris saknar flera grejor som finns i S10, men OpenSolaris är långt ifrån färdigt. Takten de lägger till funktionalitet i OpenSolaris är mycket hög. Mycket kan hända, jag tror inte såna saker du räknar upp är vidare komplicerat att implementera, det är väl bara att lyfta över befintlig kod från S10? Bättre att lägga tiden på komplex nyutveckling som ComStar, CrossBow, etc?

Jag personligen tror att OpenSolaris kommer att släppas som S11, och då kommer det vara som ett vanligt Solaris: Enterprise ServerOS, men även kunna dubbla som DesktopOS. Jag menar, COMSTAR är något för stora Servrar, Crossbow likaså, etc. Varför lägga till sån massa avancerad server funk i ett desktopOS? Om OpenSolaris ska vara ren desktopOS, så är server funk onödigt. Men detta är bara rena spekulationer från min sida, och kanske inte ens Oracle vet än hur de vill göra.

Det är möjligt att de rippar grejer från OpenSolaris och släpper en uppgraderad S10 som nya S11. Men samtidigt, redan nu kommer det patchar till S10 hela tiden där de lägger till funk som finns i OpenSolaris, såsom t.ex. ZFS som inte fanns i uprsprungliga S10. Så vi får väl se hur det blir. Men sant är att SUN ursprungligen tänkte släppa S11 under 2010, om de ska hålla schemat så är ett bra sätt att släppa OpenSolaris som S11 tror jag.

Citat:

I och med att han också nämnde att de ska dra sig ur lowend så ser jag ingen plats för opensolaris öht där, utan snarare att man tar vissa bitar ur opensolaris men fortsätter mer där solaris 10 står idag.
Kom ihåg att kärnan i solaris också heter opensolaris, vilket gör det hela lite mer komplicerat när man ska ta reda på vad som är vad.

Nja, kärnan heter SunOS egentligen. Solaris är ett namn som beskriver hela operativsystemet, som använder sig av SunOS kärnan (typ som RedHat använder Linux kärnan). Det har släppts fem versioner av SunOS kärnan: v1, v2, v3, v4 och nu SunOS v5. Den senaste Solaris 10 använder SunOS kärnan v5.10. Nästa version kommer att heta SunOS v5.11 (SolarisExpress/OpenSolaris kärnan).

Citat:

Sun gör servrar(SPARC) som man brukar kalla midrange servers och de har några, tex starfire, m9000 osv. i highend. Men dessa(highend) säljer med extremt få exemplar. Som jag tolkade Larry så verkar han vilja fortsätta på appliance och leverera kompletta miljöer, för att då konkurrera med IBM. Det tycker jag ser mer ut som att man helt då dumpar Opensolaris eftersom en skrivbordsmiljö inte är nödvändigt öht.

Möjligt. Vi får se om Oracle lyckas sälja flera av SUNs highend servrar än SUN gjorde.

Vi får se om han dumpar OpenSolaris. Isåfall kommer det forkas av, eftersom det är open source. Det är många som hoppades på att han skulle licensiera OpenSolaris under GPL, så Linux kan få ZFS, DTrace, och annan Solaris teknologi som det pratas om. Jag misstänker att det inte sker, Larry kan ta bra betalt för Solaris servrar, eftersom det erbjuder funktioner som inte Linux har. Om han delar med sig till Linux, så tappar han en del av sin kaka. Folk får fortsätta hoppas på BTRFS, men det tar väl minst 5 år efter att ett filsystem lanserats skarpt, innan det blivit hyfsat stabilt. Filsystem är känsliga saker, mycket viktigare att få rätt än en kernel. Om du kraschar kernel så tappar du en dags data, kanske. Om du kraschar filsystemet så kan du tappa flera års data. Filsystem är mycket viktigare att få rätt.

Citat:

Och för stand-alone fortsätter de då troligtvis på Linux, precis som de gör idag. Se bara på senaste årets utveckling där faktiskt Linuxplattformen varit absolut först med Oracle 11.2. Medan Solaris och sist Windows har följt efter.

Oracle har sagt att de fortsätter satsa på Linux. Oracle har långt tidigare (flera år?), offentligt deklarerat att Solaris är huvudplattformen för OracleDB. Solaris är förstahandsvalet för OracleDB. Jag har även hört att OracleDB utvecklas på Solaris, och det beror kanske på DTrace. Det är flera Firefox utvecklare som nyligen switchat till OpenSolaris pga DTrace, de kan inte vara utan DTrace. Sedan länge har främst utvecklare föredragit Solaris, och sysadmins föredragit AIX, har jag hört.

Men iom att Oracle numera äger Solaris, så blir jag inte förvånad om OracleDB släpps först till Solaris hädanefter. MySQL håller på att arbetas om så att man kan använda DTrace även där, kanske kommer även MySQL släppas först på Solaris? Eftersom OracleDB har 44% av databasmarknaden, och MySQL har ca 25% så får nu Oracle totalt 70% av databas marknaden. Jag förstår EUs farhåga om monopol liknande situation, det är inte mycket konkurrens, den största konkurrenten, IBM DB2, har 21%
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/147684/idc_orac...
Jag tror IBM inte gillar att Oracle köpte SUN, det slår hårt mot IBM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Enligt nån hög SUN chef så
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3823066/OpenSolar...
"You can consider [OpenSolaris] a preview of Solaris Next, but it is not yet Solaris Next"
Och Solaris 11 ska släppas någon gång snart, inom 1-2 år. Solaris Express som faktiskt var uttalad Solaris 11, lades ned förra månaden, till förmån för OpenSolaris. SUN kommer att satsa på OpenSolaris istället. SUN tog Solaris Express och rippade bort lite grejor, och släppte det som OpenSolaris. Så OpenSolaris är Solaris Express.

Nja, kärnan heter SunOS egentligen. Solaris är ett namn som beskriver hela operativsystemet, som använder sig av SunOS kärnan (typ som RedHat använder Linux kärnan). Det har släppts fem versioner av SunOS kärnan: v1, v2, v3, v4 och nu SunOS v5. Den senaste Solaris 10 använder SunOS kärnan v5.10. Nästa version kommer att heta SunOS v5.11 (SolarisExpress/OpenSolaris kärnan).

Solaris 11 har Sun talat om att släppa sedan 2007. Men eftersom de kör med updates ganska frekvent för att skjuta ut uppdateringar till solaris 10 så skulle vilken release som helst av solaris 10 kunna heta Solaris 11. Att man plockar ut tekniker från Opensolaris är precis om redhat och novell gör med fedora och opensuse. Där man nyttjar desktop-systemet som en form av testplatta.

Därför tror jag också att Opensolaris inte kommer bli Solaris 11, utan man helt enkelt tar tex Solaris 10 U9 och döper om det till Oracle Solaris 11. Opensolaris-kärnan har haft mycke fokus på desktop-marknaden och utvecklare och kärnan har inga större installationer på stora kluster, så är det nog ingen väg Oracle vill gå.

Angående namnet så är det så att när Sun bröt ut Solaris till en opensource-fork var det bara kärnan till en början. Och den fick då namnet opensolaris. Detta påbörjades för snart 10 år sedan men runt 2005 var det va som man släppte koden.

Och för guds skull, det heter Sun, inte SUN.

Permalänk
Avstängd

Sidde,
Jag undersökte saken lite mera, och det verkar som om du har rätt när du tror att OpenSolaris inte är S11. OSol kommer antagligen att forkas av senare och komma att bli S11.

Nån Erik Trimble säger så här:
http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=122601&tstar...
"Also, people, please don't forget that Solaris Next != OpenSolaris. I like to think of the relationship as with Ubuntu's Desktop and Server flavors - built on the same foundation, but with different customizations, depending on their target audience. With the ending of SXDE, the dev tree for Solaris Next and OpenSolaris is currently the same, but at some point in the not-so-distant-future, they'll re-fork again"

PS. SUN SUN SUN SUNSUNSUN!

Permalänk

Ska installera opensolaris med zfs i helgen är tanken men det verkar inte finnas något smidigt sätt att köra helkryptering på opensolaris?

vad jag förstått stöds inte truecrypt, finns det något inbyggt i opensolaris jag kan använda för att köra en helkryptering av mina pools?

annars verkar det som jag får stanna på ntfs

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Ska installera opensolaris med zfs i helgen är tanken men det verkar inte finnas något smidigt sätt att köra helkryptering på opensolaris?

vad jag förstått stöds inte truecrypt, finns det något inbyggt i opensolaris jag kan använda för att köra en helkryptering av mina pools?

annars verkar det som jag får stanna på ntfs

Inte än... Om du bara ska kryptera privata saker så kan du väl lagra allt i en truecrypt-container så länge och lägga på ditt ZFS filsystem.

Det är på G, närsom. De granskar koden as we speak Sen om du vågar köra det så fort det kommit ut är ju en annan femma.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Endosavian: Det heter ZFS Crypto och dess projektsida finns här: http://hub.opensolaris.org/bin/view/Project+zfs-crypto/WebHom...
Enligt den så ska det kommer Q1 2010 och enligt "lead developer":n så har koden granskats en gång och divers små-buggar som de hittade håller på att rättas just nu. Så borde snart komma helt enkelt. Koden är integrerad mot b132, senaste släppta är b131 mig veterligen, just nu. Det sista här betyder dock inte att crypto kommer i nästa build! Utan endast att koden fungerar med nästa build.

Personligen skulle jag inte våga slå på det direkt.

Visa signatur

Permalänk

tack för informationen Jilted82 och rastersize.

Verkar vara lite väl risky att köra innan den e klar, så blir nog att vänta i.sf

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

rastersize
Din OSol server är ganska fet. Hur känns den med så mycket minne? Är den rapp och så? Eller känns den som en helt vanlig server? Jag funderar på att skaffa 8GB RAM med ECC förstås.

Endosavian,
Jag tittar lite på din pfsense guide, den verkar asbra!

Permalänk

saddam: Jorå den är rapp. Jag märker nog dock inte så stor skillnad mellan 4 (som jag hade innan) och 8 GiB. Känns dock trevligt att ha så mycket och ECC. Kan i alla fall säga att zfs nyttjar ram:et väldigt duktigt för att cache:a saker!
Kolla själv med "echo '::memstat' | pfexec mdb -k". Min server har varit uppe i ungefär 19 timmar och jag har knappt använt den idag (kollat i kanske 20 min på någon hd, lagom bandbredd, film) och jag använder just nu 30% av det totala minnet till zfs. 49% är ledigt. Men om den är igång lite längre och/eller jag använder den lite hårdare så stiger den kvickt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
saddam: Jorå den är rapp. Jag märker nog dock inte så stor skillnad mellan 4 (som jag hade innan) och 8 GiB. Känns dock trevligt att ha så mycket och ECC. Kan i alla fall säga att zfs nyttjar ram:et väldigt duktigt för att cache:a saker!
Kolla själv med "echo '::memstat' | pfexec mdb -k". Min server har varit uppe i ungefär 19 timmar och jag har knappt använt den idag (kollat i kanske 20 min på någon hd, lagom bandbredd, film) och jag använder just nu 30% av det totala minnet till zfs. 49% är ledigt. Men om den är igång lite längre och/eller jag använder den lite hårdare så stiger den kvickt!

Nyfiken fråga: Hur mycket ström drar din server i snitt?

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd

rastersize
Hur många NIC har du i den? En enda Gbit NIC? En sån där server borde ha flera. Men är du ensam mot den feta servern, så behövs väl inte fler.

Jag kopierade själv till en disk på nätet och fick 50MB/sek vilket är ganska dåligt. Klienten var Win7. Sen kopierade till två diskar samtidigt och fick då 45MB/sek, till varje. Dvs 90MB/sek totalt. Men 50MB/sek till en disk är ju ganska kasst, då den disken klarar mera. Så jag undrar varför jag bara fick 50MB/sek. Hmm... Ronnylov, har du något klokt att tillägga?

Permalänk
Medlem

Tja, kanske var hastigheten på hårddiskarna i klienten som flaskhalsade så att varje disk bara kunde skriva med 50 MB/s. Sedan när du kopierade till båda samtidigt så började nätverket flaskhalsa så att totala hastigheten blev 90 MB/s. Även om hastigheten på serverns diskar är höga så kan ändå klientens diskar (eller nätverket) begränsa den totala hastigheten.

Om nätverkskortet sitter på PCI-bussen och du har hårddisk-kontroller på samma PCI-buss kan det också vara en bromsande faktor så att det inte hjälper att hårddiskarna är snabba.

Eller om klientdatorn har klen processor så kanske den inte orkar med att skyffla data. Finns olika saker som kan vara begränsande...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
OSol b132 ute! Uppdaterar nu

Berätta gärna hur det går!

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Berätta gärna hur det går!

Jopp! Sitter fortfarande på jobbet så har inte startat om den än, ska göra så fort jag kommer hem.

Update: Har startat om servern nu, bootade upp fint, inga problem. De har slipat på Gnome iaf, lite fräschare och det känns mycket rappare. Ingen ny ZFS-version dock.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har oxå uppgraderat till b132. Jag har sedan b125(?) haft problem med ljudet. Så jag har endast kunna köra b125. Och även i denna build så är ljudet paj. Datorn börjar lagga när jag spelar ljud. Så jag får vänta ytterligare lite. Men annars verkar b132 trevlig. Men mycket snart är ju OpenSolaris 2010.03 här, som baseras på b134?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har oxå uppgraderat till b132. Jag har sedan b125(?) haft problem med ljudet. Så jag har endast kunna köra b125. Och även i denna build så är ljudet paj. Datorn börjar lagga när jag spelar ljud. Så jag får vänta ytterligare lite. Men annars verkar b132 trevlig. Men mycket snart är ju OpenSolaris 2010.03 här, som baseras på b134?

Får jag fråga varför du vill kunna spela upp ljud, trodde att du som jag, hade den endast som filserver?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag kör OSol som min desktop och server. Stänger av strömmen till mitt ZFS raid och kör som desktop. Och när jag behöver data så sätter jag på alla diskar och kopierar datat till min 1TB systemdisk och sen stänger av ZFS raidet igen. Har även kopplat in en SunRay till min Netgear WNDR3700 router, som tjejen använder. Min desktop är knäpptyst, eftersom 5400RPM disken är tyst. Jag kan inte avgöra om datorn är på eller inte, av ljudet att döma. Så jag har två arbetstationer (desktop/servern och SunRay klienten) och de två drar tillsammans inte mycket ström. Och har även en knäpptyst miljö.

Jag skulle vilja koppla in 3-4 SunRay till. Om man slår ut strömförbrukningen på alla dem, så blir det inte mycket ström per arbetsstation. Jag borde kanske prata med grannen och fråga om han vill slänga ut sin dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör OSol som min desktop och server. Stänger av strömmen till mitt ZFS raid och kör som desktop. Och när jag behöver data så sätter jag på alla diskar och kopierar datat till min 1TB systemdisk och sen stänger av ZFS raidet igen. Har även kopplat in en SunRay till min Netgear WNDR3700 router, som tjejen använder. Min desktop är knäpptyst, eftersom 5400RPM disken är tyst. Jag kan inte avgöra om datorn är på eller inte, av ljudet att döma. Så jag har två arbetstationer (desktop/servern och SunRay klienten) och de två drar tillsammans inte mycket ström. Och har även en knäpptyst miljö.

Jag skulle vilja koppla in 3-4 SunRay till. Om man slår ut strömförbrukningen på alla dem, så blir det inte mycket ström per arbetsstation. Jag borde kanske prata med grannen och fråga om han vill slänga ut sin dator.

Hah, märks att någon har en uttänk lösning, I like SunRay är jag också VÄLDIGT sugen på. Det fanns ju massa på blocket för ett tag sen men nu hittar jag inga alls Inte ens på Ebay. Du vet inte var man kan köpa?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det var nån länk längre bak här i denna tråd till blocket, där det såldes SunRay klienter. Jag har hört att det finns nåt företag som säljer begagnade SunRay klienter, jag ska leta lite efter företagets namn och posta det här om jag hittar det. Men jag har för mig att jag har postat företagets namn i denna tråd? Men jag kan posta igen, om jag finner företagets namn.

Annars vet jag inte var man finner dem, jag letade under något år men hittade inte några. Till slut hade jag ren svintur och fick låna 2st. Får man chansen så tycker jag man kan passa på och köpa i alla fall en, och ha den i lådan tills man behöver den. De är svåra att finna. De säljs ju normalt bara till företag, ej till privatpersoner.

Annars kan du ju göra som Pr0xy och testa SunRay mjukvaru klienten och köra på en laptop eller nåt. Så får du se om det funkar för dina behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Update: Har startat om servern nu, bootade upp fint, inga problem. De har slipat på Gnome iaf, lite fräschare och det känns mycket rappare. Ingen ny ZFS-version dock.

Det låter ju bra. Har du installerat andra versioner efter 111b som funkat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips angående att få tag på Sun Rays, dra iväg mail till någon sysadmin på it-avdelningar på större företag eller universitet och kolla om de har prylar de ska slängas. Eller om ni har bekanta som jobbar som sysadmins. Är det outsourcade it-drift är väl chansen mindre att de som gör sig av med prylarna är ägare av dem, och då kanske det inte är lika enkelt att få tag på dem.

För Sun Rays slängs sällan en och en, utan de kanske byter ut 100-1000st åt gången, Men Sun Ray 1 osv. hanterar inte widescreen om ni tänkt nyttja dem på skrivbordet.

Jag langade iväg en 30-40st Sun Ray 1 och Sun Ray 150 till en polare för 2 veckor sedan. Nu har jag dock slut på dem förutom de jag äger själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Det låter ju bra. Har du installerat andra versioner efter 111b som funkat?

Nja, inte alla, men många. De senaste var b125, b128, b131 och b132. Sen kanske en 5-6st mellan b111 och b125. Kommer inte ihåg vilka dock.

Jag hade stora problem med Gnome på de äldre versionerna. Ville inte starta osv, gick apsegt, alla möjliga konstiga problem.

Citat:

Ett tips angående att få tag på Sun Rays, dra iväg mail till någon sysadmin på it-avdelningar på större företag eller universitet och kolla om de har prylar de ska slängas. Eller om ni har bekanta som jobbar som sysadmins. Är det outsourcade it-drift är väl chansen mindre att de som gör sig av med prylarna är ägare av dem, och då kanske det inte är lika enkelt att få tag på dem.

För Sun Rays slängs sällan en och en, utan de kanske byter ut 100-1000st åt gången, Men Sun Ray 1 osv. hanterar inte widescreen om ni tänkt nyttja dem på skrivbordet.

Jag langade iväg en 30-40st Sun Ray 1 och Sun Ray 150 till en polare för 2 veckor sedan. Nu har jag dock slut på dem förutom de jag äger själv.

Okej, kanske få göra det. Ska inte ha den som en klient utan tänkte köra lite småservrar, typ, webb/mail osv. Då duger det ju bra med SunRay 1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, kanske få göra det. Ska inte ha den som en klient utan tänkte köra lite småservrar, typ, webb/mail osv. Då duger det ju bra med SunRay 1

Hur menar du nu? Sun Ray'en kan ju inte köra något öht. Det är ju bara en tunn klient. Eller menar du att du bara ska visa configen av webbservern på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du nu? Sun Ray'en kan ju inte köra något öht. Det är ju bara en tunn klient. Eller menar du att du bara ska visa configen av webbservern på den?

Jag trodde att man kunde göra som på de flesta andra tunna klienter, är det inte ett flash-kort i den? Att man kan göra in en liten GNU/Linux-dist på det kortet och boota från?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trodde att man kunde göra som på de flesta andra tunna klienter, är det inte ett flash-kort i den? Att man kan göra in en liten GNU/Linux-dist på det kortet och boota från?

Sun Ray är lite speciella, de har visserligen en firmware, men den firmwaren hanterar egentligen bara det nödvändiga för att få nätverk och decoda streamingen av bilden som skickas från servern. Du kan därför inte installera något öht på dem vad jag vet. Du måste ha en Sun Ray Software Server för att köra dessa som terminal.

Permalänk
Medlem

Har precis startat upp b132 och scrubar diskarna. Allt verkar ha gått bra i uppdateringen och cifs fungerar. Smart som jag var hade jag flyttat min serverskärm (10" tft) till mitt väderstationsprojekt så det hade varit jobbigt att fixa eventuella uppstarts problem.

Har installerat gnupg och ska kompilera upp duplicity för att kunna ta backup till "molnet". Men först en liten tupplur...

Permalänk
Medlem
Citat:

Med lite fantasi, envishet och vassa verktyg borde du kunna få i ett mini itx kort i lådan. Hade varit lite roligt faktiskt, speciellt om du kan få den till att köra OpenSolaris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, inte alla, men många. De senaste var b125, b128, b131 och b132. Sen kanske en 5-6st mellan b111 och b125. Kommer inte ihåg vilka dock.

Jag hade stora problem med Gnome på de äldre versionerna. Ville inte starta osv, gick apsegt, alla möjliga konstiga problem.

Ok, tack för info! Jag har oxå haft stora problem med Gnome vid tidigare försök. Kanske värt att testa igen (?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det många här som använder den grafiska miljön i OpenSolaris?

Jag har stängt av X och GDM på min burk och använder SSH för att prata med den. Helst skulle vilja slippa ha Gnome och X installerat öht men det är inte riktigt möjligt idag utan fula hack.