Permalänk
Medlem

Raidkortsproblem

Hej,

Jag har äntligen smällt ihop en ny dator, men fått grova problem med raidkortet, ett HighPoint RocketRaid 2680.

Fel:
Så fort jag försöker formatera en partition som ligger på en array på fler än fyra diskar så trillar en/flera diskar bort från kontrollern, till tonen av ett väldigt irriterande pip. Fyra diskar fungerar "alltid", oberoende av vilka fyra diskar det är. Har inte provat alla kombinationer av diskar, men diskar som trillat bort tidigare har fungerat i en 4-disks-array.

Har provat:
Raid 0 över 6 diskar
Raid 0 över 5 diskar
Initierad raid 5 över 6 diskar
Oinitierad raid 5 över 6 diskar
MBR
GPT
Standarddisk
Dynamisk disk
En partition av allt utrymme
En partition av mindre än allt utrymme
Driva 4 av diskarna från ett annat nätagg
Satt kortet i en annan pci-e-port
Senaste drivrutinerna från HighPoints hemsida
Senaste BIOS från HighPoints hemsida

Det enda som fungerar (Iaf förbi formateringen) är arrays med 4 diskar eller färre.

Lite lätt antiklimax detta.

Beståndsdelar i datorn:
Asus P7P55D Evo
Intel Core i5 750
Noctua NH-U12P
8GB DDR3 Corsair Dominator 1600MHz
HighPoint RocketRaid 2680
Intel X25 G2 80GB på Moderkortet (IHC-kontrollern)
6 x Samsung SpringPoint F1 1TB på HighPoint-kortet
XFX Radeon HD4870
Corsair TX750
Antec P183
Win 7 Ultimate OEM

Grymt tacksam för tips och hjälp.

mvh
Floddy

Permalänk
Medlem

Kanske helt ute och cyklar, men finns det någon nyare firmware till dina diskar?
Kör du raid standard inställningar?

Win 7 64-bits förmodar jag.

Måste säga schysst konfiguration på hårdvaran!

/freeAppz

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Möjligt, ska kolla upp det. Hur man nu ska uppgradera den, lär väl få flytta dom till en av moderkortets kontrollers. Tack för tipset!

Standardinställningar? Tjae, inget ändrat från det som kommer upp när man skapar en array.

Yes, 64-bit! En liten förändring mot w2k som jag klamrat mig fast vid... Lätt vilse i pannkakan till en början.

Tycker jag snålade in så mycket jag "kunde" på hårdvaran, men det har ju en tendens att balla ur... =P

Permalänk
Medlem

Efter lite sökningar så verkar det faktiskt som så att Samsung inte släpper några firmwareuppgraderingar.

Sista försöket blir att stoppa i kortet i gamla datorn.

Permalänk
Medlem

Floddy hur har det gått?

Jag har nämligen ett 2680-kort och åtta 1,5TB diskar som jag försöker att göra tillgängliga.
Kör Win7 64 home och försökte göra volymen tillgänglig för operativet som man ska med diskmanagern, med resultat att raid5 arrayen kraschade och det började pipa från summern på raidkortet.
Lite tråkigt då det tog 14 timmar att skapa arrayen.
Med andra ord precis som du beskriver det.

Har du kontaktat Highpoints support?

Har du provat med andra drivrutiner 32bitars eller Vistas?

Mvh Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har inte gått alls...

Köpte mig en usb-floppy för att kunna läsa in drivrutiner i en testinstallation av w2k, men det kraschar också. Provade även att stoppa kortet i min gamla dator (w2k) och dra över kablar till hårddiskarna. Där kommer jag så långt att jag lyckas formatera, men när jag börjar skyffla data så hänger sig datorn. Efter reboot så började jag skyffla data igen, då kom pipet.

Har även kommit fram till att det inte verkar vara antalet diskat i en array, utan antalet diskar över huvud taget. Skapade en array på 4 diskar - funkade. Tog de två återstående diskarna och skapade en array - krash! Tog den disken som inte "trillat loss" av dom och skapade en JBOD - krasch! De i 4-diskars-arrayen funkade dock fortfarande. Skyfflade dock inte några kopiösa mängder data, utan bara litegrann för att testa.

Menar du Windows' diskmanager? Alltså Initiera disk - skapa partition - formatera? Jag skapade partitionen utan att formatera först, för att jag inte visste om den kraschade vid partitionering eller formatering annars.

Har du testat att skapa en raid0 på ett mindre antal diskar, för att se om det funkar med 4 eller färre, som för mig? Raid0 kräver ju ingen initiering, så man slipper dom osköna timmarna, när man bara ska testa.

Är det nya grejer, eller har dom fungerat förut?

Jag har mailat HighPoints support, men inte fått något svar ännu.

Andra drivrutiner har jag bara testat i och med att jag försökte köra det under w2k.

mvh
Floddy

Permalänk
Medlem

Det är nya grejer och jag har precis börjat testa.
Efter kraschen så kollade jag in Forumet för att se om någon hade haft liknande problem.
Så du ligger många steg före mig i testning.
Jag har precis flyttat så tiden har gått utan att jag har hunnit med installationen.
Annars hade jag lämnat igen kortet direkt och satsat på något annat fabrikat, då troligen dyrare.
Fördelen med detta kort var ju just priset och med prestanda i paritet med dyrare kort.
Men förtroendet för Highpoint vacklar lite om man säger så.
Ska köra några tester i raid0 i kväll för att se om jag får liknande fel som de du har fått.
Men efter att ha läst dina inlägg känns det som om man även ska börja leta efter något annat kort.
Mvh Håkan

Edit: Jag har fått 6 diskar i raid0 kanal2,4,5,6,7,8. provning fortgår.

Edit: Jag har fått 8 diskar i raid0 dvs alla kanaler. Vad är det jag gör annorlunda. Jo jag använder inte Default Allocation unit size: när NTFS skapas på volymen. OBS jag har bara lyckats med 64k. 32k har inte fungerat. provning fortgår.

Edit: Jag har nu även provat VSS Variable Sector Size, funkar jätte bra på raid0 8diskar klarar alla tillgängliga Allocation unit sizes.
VSS är till för 32bitars OS typ W2000 XP som inte hanterar volymer över 2TB. Dock så går det fortfarande inte att boota från 2TB eller större gäller troligen 32bitars operativ.
Här är en länk till en manual för VSS.
Nu är det bara att kolla in Raid5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt med 64k allokering vid formateringen, funkade! Tack!

Dock så fick jag det inte att fungera med VSS. Satte 2KB som sector size (som det stod för 4-8TB) och formaterade med standardvärdena, men då failade det som vanligt. Hur fick du det att funka?

Sedan säger bruksen iofs att man inte ska använda VSS om man har ett OS som stödjer GPT eller liknande, men det är ju en annan femma.

Sedan vettefasen om jag gillar det här riktigt ändå. Ska det verkligen krävas handpåläggning för att få det att fungera? Det är ju trots allt lite data som försvinner om något skulle krascha... Poängen med att jag kör RAID är ju just säkerhet. Det kanske iofs är jag som missat något fundamentalt med allokerinsenhetsstorlek+win+stora diskar?

För övrigt så lyckas jag inte installera HighPoints adminkonsol och web-adminkonsol bredvid varandra. Är det något du upplevt?

mvh
Floddy

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått till det med web-gränssnittet utan bara med consol-gränssnittet.
Men å andra sidan la jag ingen energi på att försöka med web-gränssnittet startade consolen direkt i stället.

När det gäller VSS provade jag bara 4k.

Jag känner samma som dig avseende datasäkerheten, det är ju det som är hela grejen så att säga.

Jag är heller ingen expert när det gäller detta.
Kan det vara så att det är självklart att köra med en allokeringsenhetsstorlek på 64k?

Det är kanske så att man ska dra iväg en fråga till Highpoint?

Kanske finns det andra forum där det finns lite mera kunskap om raid?
Får bli till att söka lite när jag kommer hem i kväll.

Måste säga att det är skönt att du hade börjat testa så noggrant och postade infon annars hade jag fått det jobbigt värre.
Mvh Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte bra när jag skulle formatera så kraschade raid5 7diskar 1spare allokeringsenhetsstorlek på 64k.
Det funkade med raid0 8diskar.

Ska prova med VSS 4k och allokeringsenhetsstorlek på 64k med raid5 5diskar. tror jag.

Edit: testade raid5 7diskar 1spare VSS 4k allokeringsenhetsstorlek på 64k funkade inte, kraschade vid formateringen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Provade att dra igång grejerna som jag vill ha det, 6-diskars raid5. Default på allt när jag skapade arrayen, 64k allokeringsmumbojumbo vid formateringen. Kraschade...

Frågan är om man kan lyckas göra återköp eller byte till ett annat kort. Det blir några spänn om man först pungar ut för detta, för att sedan köpa ett nytt för runt det tredubbla. Mellanskillnaden skulle räcka mer än väl. Dessutom ovanpå alla andra komponenter som köptes i samma vända...

Kanske skulle börja med knyppling eller makramé istället? =P

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat Highpoint i Söndags.

Citat:

Hello,

Was the array initialized before formatting (using the Web GUI)?

Which BIOS, and RAID Management utility versions are installed for the card?

Regards,

HighPoint Technologies, Inc.
Customer Support Deaprtment

Jag får ej WEB-interfacet att funka.

Jag har provat hptflash för att byta BIOS men den hittar inte controllern(2680) Likadant är det med service managern.
Windows device manager hittar kortet och säger att This device is working properly.

Floddy har du kunnat använda WEB-interfacet?
Du kunde iallafall byta BIOS använde du hptflash?

Mvh Håkan

EDIT:

Citat:

Hello,

Right-click on hptflash.exe and try running "As Administrator".

The Web GUI can only be used if the Management Console is uninstalled.

Regards,

Customer Support Department

Så nu har jag åtminstonde senaste BIOS installerat men WEB-interfacet får jag inte igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använde mig av load.exe som hängde med i bios-paketet. hptflash hittade inte min kontroller heller, men jag provade inte "run as admin".

Det var lite pill med att få in load.exe på en bootbar skiva med någon form av DOS som jag sen kunde flasha ifrån, men till sist funkade det med freeDOS under UBCD, som hade ett util för att göra en ny iso med de filer man ville ha med.

Web-interfacet fick jag att funka efter att ha avinstallerat det andra interfacet och rebootat. Eventuellt fick jag ta bort highpoint-katalogen i programs också, kanske även någon highpoint-katalog under appdata, minns inte riktigt, då jag höll på att försöka installera dom fram och tillbaka.

Anledningen till att jag ville få fart på web-interfacet var att jag inte hittade VSS någonstans i det vanliga interfacet. Web-interfacet verkar dock sakna användarhantering, men det känns inte som det behövs för min del.

Vad hade du för diskar förresten?

Permalänk
Medlem

Nu har även jag lyckats med web-interfacet dock med supportens hjälp.

Citat:

Hello,

What kind of error is reporte?
Have you tried other borowsers (such as Firefox)?

Regards,

Explorer fungerade inte alls för mig men med Firefox gick det ju utmärkt att få fart på web-interfacet.

Jag har 8st Samsung EcoGreen F2 HD154UI 32MB 1.5TB.
Jag är inte ute efter prestanda.

Tror jag ska initiera diskarna igen och bygga en ny raid5 volym som test efter dessa små ändringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återkom gärna med en lägesrapport. Jag har i det närmaste gett upp... =/

Permalänk
Medlem

Hej Floddy
Det har inte gått så bra oavset hur många diskar i RAID5 så krashar det vid formatering.
Raid1/0 krashar vid 8 diskar
Raid0 8 diskar funkar
Jbod 8 diskar funkar
Så det verkar som där det försegår något mer komplicerat så krashar det alltid.
Har du fått Raid5 att funka?
Är ditt kort nyköpt?
Har du fått svar från HighPoints support?
Testade du med Win2k föresten? hur gick det?

Vilket eller vilka kort funderar du på?

Ska testa Raid 1 innan jag ger upp.

Frustrerad Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Raid5 verkade fungera vid 4 diskar, utan initialisering. Inget hårdtestande dock.

Jopp, nyinköpt.

Inget svar från HighPoint.

Testade vid nyinstallation av w2k, det ville ha drivrutinerna igen vid "kontroll av enhet" eller vad det står, trots att disketten satt i. Efter reboot och försök att installera på den formaterade partitionen så kom pipet istället. Med kortet i min gamla dator, som har w2k, funkade det en aning tills jag började skyffla filer. Efter några filer så hängde sig datorn, efter reboot och ny filskyffling kom pipet, om jag minns allt rätt.

Funderar på ett 3Ware 9650 8-portars, men det är ju inte gratis. Hade varit skönt att ha det fixat till mellandagarna dock. Vore dock RIKTIGT oskönt om man inte fick igång det heller. Man blir ju lite lätt nervös när det går så illa som det gör nu. Men å andra sidan hade jag inga problem med gamla datorn och ICH-kontrollern.

Permalänk
Medlem

Raid1 verkar inte heller funka för mig.
Vad tror du om några av dessa?
4st RAID-kort
Kortet från Lsi verkar vara få som säljer och inget i lager? men de andra kanske?
Är det 3Ware 9650SE-8LPMLSG du funderar på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag inte har någon vidare koll på raidkort, läser mest specar och recensioner, samt frågar runt.

Iaf...

Om jag förstått det rätt så har LSI köpt 3Ware. Kollar man på deras hemsida så listas inga MegaRaid-kort, bara 3Ware (såvida jag inte missat något), så det kanske är på utgående?

Intel-kortet står som något "Embedded Server RAID Technology". Får kolla upp det lite närmare. Kan ju vara något special.

Fujitsu-kortet verkar baseras på ett LSI MegaRaid-kort.

Promise har jag fått för mig ligger i nivå med HighPoint, men jag kan ha fel. Det kostar ju trots allt lite mer. För övrigt verkar det vara PCI-E x8.

3Ware 9650SE-8LPML kikar jag på.

Permalänk
Medlem

Senaste svaret från HighPoint

Citat:

Hello,

We have heard from others using 5-8 2TB disks with success.
We have also tested several combinations of 8 drives and have not seen these sort of problems.

We may recommend a replacement.

Regards,

Så ett utbyte verkar vara det dom rekommenderar fast förtroendet för 2680 har sjunkit lite om man säger så.
Floddy om du hittar några bra trådar, recensioner om raid-kort får du gärna posta dom här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några framsteg?

Jag beställde i alla fall ett 3Ware 9650Se-8LPML som kom igår. Fungerar problemfritt med 5st 1TB i raid 5 samt en i spare, i alla fall än så länge... =P

mvh
Floddy

Permalänk
Medlem

Hej
Jag chansar på RocketRaid 3540 då en annan snubbe här köpt en och fick igång det med raid6 13 2TB diskar och en spare dock tror jag han kör ett annat operativ.
Får jag tid testar jag det i morgon, annars får det bli i helgen.

mvh
Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

edit

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit igång med testningen.
Skapade en Raid6 med 4 diskar +1spare.
När den var klar la jag in några hundra GB.
Sen utökade jag arrayen med en disk (migrating), under migreringen så verkar det som en av diskarna strular den på Channel3.
Lägger till den extra 1,5TB med hjälp av Diskmanagern till arrayen.
Startar verifiering av den nya arrayen verifieringen misslyckas disk3 såklart.
En spare disk kopplas in och arrayen är återskapad 6.5 timmar senare
Nu kör jag nästa test med migrering lägger till ytterligare 2 diskar till arrayen. Nu är det bara att ha tålamod det tar en hisklig tid att migrera.

Så är disk 3 kass? Här nedan är lite copy paste från Raid interfacet.

2010/02/03 05:41:58 Array 'RAID_6_1' expanding/migrating started.
2010/02/03 05:41:57 OCE/ORLM destination RAID 6 Array 'RAID_6_0' has been created successfully (Disk 1:SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1LS815629, 1; Disk 2:SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S910206, 2; Disk 3:SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S910844, 4; Disk 4:SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1LS815633, 5; Disk 5:SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1KSB05074, 6; Disk 6:SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1KSB05063, 7; Disk 7:SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1KSB05064, 8).
2010/02/03 04:36:40 Plugging device detected.('SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3)
2010/02/03 04:34:45 Disk 'Device_8' (Location: 8) has been put into spare pool successfully.
2010/02/03 04:34:45 Disk 'Device_7' (Location: 7) has been put into spare pool successfully.
2010/02/03 04:24:04 Array 'RAID_6_1' rebuilding completed.
2010/02/03 02:36:15 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1KSB05074' at Channel 6: LBA 0x7fce8880 sectors 0x80 .
2010/02/02 21:59:41 Array 'RAID_6_1' rebuilding started.
2010/02/02 21:59:41 Spare disk 'SAMSUNG HD154UI-S1XWJ1KSB05074' at Channel 6 took over.(Array: RAID_6_1)
2010/02/02 21:59:41 Array 'RAID_6_1' verifying failed.
2010/02/02 21:59:41 Disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3 failed.
2010/02/02 21:59:26 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/02 18:24:56 Array 'RAID_6_1' verifying started.
2010/02/02 15:13:59 Array 'RAID_6_1' rebuilding completed.
2010/02/02 08:51:11 Array 'RAID_6_1' rebuilding started.
2010/02/02 08:51:11 Array 'RAID_6_1' expanding/migrating completed.
2010/02/01 16:57:51 Plugging device detected.('SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3)
2010/02/01 09:21:32 Disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3 failed.
2010/02/01 09:21:17 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/01 09:21:14 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3: LBA 0x7fcee500 sectors 0x80 .
2010/02/01 09:21:11 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/01 09:21:08 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3: LBA 0x7fcecb80 sectors 0x80 .
2010/02/01 09:21:08 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/01 09:21:05 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3: LBA 0x7fcebd00 sectors 0x80 .
2010/02/01 09:21:05 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/01 09:21:02 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3: LBA 0x7fcea380 sectors 0x80 .
2010/02/01 09:21:02 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/02/01 09:20:58 Successfully repaired bad sector on disk 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3: LBA 0x7fce8880 sectors 0x80 .
2010/02/01 09:20:58 An error occured on the disk at 'SAMSUNG HD154UI-S1Y6J90S925095' at Channel 3.
2010/01/31 03:34:46 Array 'RAID_6_0' expanding/migrating started.

Så åter igen är disk3 kass?
Är det ok att kontrollern hittar fel på olika sektorer på disken?

(Floddy flyter det på fint?)

Mvh Håkan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Halloj, det var ett tag sedan, missade sista svaret..

Fick du fart på kortet någon gång? Är de där loggarna från det kortet, eller det nya?

3Ware-kortet rullar på bra, med samma diskar som jag försökte med ihop med HighPoint-kortet, så mina diskar bör det ju inte ha varit något fel med.

mvh Floddy

Permalänk
Medlem

Jo det var det nya kortet. Det fungerar bra kör det i raid6.
Två av diskarna visade sig ha fel på några sektorer (jag körde leverantörens testprogram på alla diskar).
Läste i en av de klistrade trådarna att tillverkarna inte testar sina hårddiskar fullt ut innan leverans.
Efter tester med en test array migreringar och liknade så startade jag upp en riktig och la in data ordnat och bra.
Jag har sedan dess gjort en migrering från 7 diskar till 8 i arrayen fungerade bra, men tog 5dygn har jag för mig.

Så med det nya kortet RocketRaid 3540 flyter allt på fint.

Mvh Håkan

Visa signatur